Oj oj, inte illa!
Lite större satsning än jag började med. Jag har egentligen bara hunnit utöka med en 10L jäshink för att kunna göra liite större batcher men än så länge är det min 10L-kastrull som sätter begränsningen.
Vörtkylare var smidigt att bygga ihop av Biltema-prylar.
Hur stora kok kommer du göra?
Jag har hunnit med fem kok än så länge och väntar på lite malt från MaltMagnus som behövs innan jag kan brygga något mer.
PÅ fredag eller på helgen tänkte jag buteljera både min kolsvarta stout som står i ena damejeannen och min "vanliga" brittiska ale som jäser i hinken. Har malten kommit så kommer jag nog upprepa batch 2 som var en ale med pilsner & munchermalt och lite sansade mängder Cascade och centennial. Den blev så rackarns god så jag skulle gärna se til att få lite mer av den då de första flaskorna gick åt rätt snabbt. Blev ju dessutom gåvor till ett par kompisar..
När damejeannen blivit tömd överväger jag att ge mig på att göra Barley Wine och testa "party gyle"-metoden..
I söndags buteljerade jag en rejält stadig variant på brittisk ESB som landade på 6.8%. 6 av flaskorna testade jag att "prime:a" med socker och en tinktur smaksatt med lite julkryddor (rom, russin, apelsincest och kryddnejlika).
Känndes dock som om den alen kan behöva någon vecka extra för att bli mer balanserad.
Du då? HAr du bryggt många gånger tidigare med tanke på att inköpen är lite mer omfattande än vad den absoluta nybörjaren brukar kosta på sig..?