Ölbryggartråden

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Ni har inte det problemet vid kok att det börjar droppa från fläkten efter ca 30-40 minuter ? Jag kan i princip inte brygga pga just detta. Känns ju inte helt hundra att det droppar fettvatten ner i koket :huvet

//Kim

Jag har försökt vara uppmärksam på problemet och sett till att torka av med jämna mellanrum. Dessutom har jag en sån däringa flyttbar "skärm" som jag skjuter tillbaka, då minskar problemet även om det medför att mer vattenånga blir kvar i köket..

Det är framförallt de sista 15 minutrarna som det är väldigt obra om något droppar ner i vörten.

Så, se till att torka bort kondensen/vattendropparna med jämna mellanrum.

Ikväll har jag bara druckit hembryggt. En pale ale om var lagd åt belgo-hållet fick bli fredag-efter-jobbet-ölen...

Sen käkade vi plock, typ antipasto med luftorkade charketurier, salami, ost o.s.v. och till det fick det bli en hembbrygd Barley Wine på ca 10.5% och nu dricker jag en riktigt mörk ESB med chokladtoner och smuttar på en Jameson Special Reserve.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Ni har inte det problemet vid kok att det börjar droppa från fläkten efter ca 30-40 minuter ? Jag kan i princip inte brygga pga just detta. Känns ju inte helt hundra att det droppar fettvatten ner i koket :huvet

//Kim

Står aldrig inne i huset, längre, men har du provat att ta bort filtret?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Beställde en induktionsplatta från tyska Amazon idag så nästa bryggning kanske jag håller till i uterummet...

Konstigt det där, kolpudding, konstig jävla dietgägga osv. går bra att röra ihop inne.

Men öl, nej det luktar minsann skitäckligt.:va

Det är väl konkurrensgenen som aktiveras antar jag.

_kim_

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2006
Hoj
Yamaha R1
Korvgubbe: Tror inte det hjälper att torka då det verkar samla på sig kondens inne i fläkten typ. Rinner ut i "skarvarna" och även runt halogenlampan :va

Skäggot: ska testa att köra utan filter och se om det blir bättre. Men nu när det börjar bli varmare skulle man ju som du säger kunna vara ute. Måste fixa värmekälla bara.

//Kim

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Ganska bra pris ändå. Någon aning om hur stor kittel den klarar tro ? Och vad fick du betala i frakt ?

//Kim

Det blir 560kr inkl. frakt.
Jag tror själva hällen är 30cm så den borde klara de flesta grytor i storleken <25-30L. Jag tänkte beställa en 24L Patinagryta någon någon dag framöver för nu börjar det som sagt kännas ensamt när inget jäser... Så snart maltkvarnen(och hällen) är på plats skall jag ge mig ett större kok. Hittils har jag ju nöjt mig med min 10L Ikeagryta... är lite jobbigt när man hela tiden bara har någon centimeters marginal.

Så jag gissar att nästa bryggning blir typ påskhelgen. Då skall det bryggas en variant på Dale's Pale Ale.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Maltkvarn, gryta och induktionsplatta invigd... Blev 17L 'Dale's Pale Ale-klon' i jäshinkarna.

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Köpte in bryggverk, 27 kilo malt och massa prylar för ett par veckor sen. :)

Första satsen blev en tillhöftad Pale Ale som står och bubblar...

Körde på 5kg Pale Ale- och 0,75kg karamellmalt, totalt 80g centennial-humle på 20 liter som är i hinken nu.

Spänd förväntan på resultatet! :näsblod

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Köpte in bryggverk, 27 kilo malt och massa prylar för ett par veckor sen. :)

Första satsen blev en tillhöftad Pale Ale som står och bubblar...

Körde på 5kg Pale Ale- och 0,75kg karamellmalt, totalt 80g centennial-humle på 20 liter som är i hinken nu.

Spänd förväntan på resultatet! :näsblod

Låter som ett bra recept! :tummenupp

Mäskat vid 67 grader och en BU på 35 - 40 gissar jag.

Jäst? Jag gillar Wyeast British Ale 1098...

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Hoj
Låter som ett bra recept! :tummenupp

Mäskat vid 67 grader och en BU på 35 - 40 gissar jag.

65 grader, det var de körde med i instruktionsfilmerna till bryggverket så jag körde på det. Nu har jag läst på lite mera efter det och de där få graderna upp eller ner har tydligen mer betydelse än jag trodde! Men det borde inte vara nån katastrof, för jag gillar lite torrare öl i alla fall. Men kan vara kul att köra kanske 68 grader nästa gång med samma malt-recept och notera skillnaderna. :) Eller kanske stegmäska... :näsblod

IBU 41 enligt brewersfriend. O.G. fick jag till 1.058-1.060 med hydrometern.

Jäst är California Ale Yeast WLP001.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
65 grader, det var de körde med i instruktionsfilmerna till bryggverket så jag körde på det. Nu har jag läst på lite mera efter det och de där få graderna upp eller ner har tydligen mer betydelse än jag trodde! Men det borde inte vara nån katastrof, för jag gillar lite torrare öl i alla fall. Men kan vara kul att köra kanske 68 grader nästa gång med samma malt-recept och notera skillnaderna. :) Eller kanske stegmäska... :näsblod

IBU 41 enligt brewersfriend. O.G. fick jag till 1.058-1.060 med hydrometern.

Jäst är California Ale Yeast WLP001.

California Ale? :va Man börjar bli gammal och hänger inte med i alla nyheter längre...

Du bestämmer själv hur du vill ha ölen, det är det underbara med hembryggning. Ju mer du vet desto mer kan du bestämma.

65 grader är för bäst nybörjare eftersom det är bäst chans att få drickbar öl. Enzymerna jobbar mellan 60 och 70 grader och spjälkar upp stärkelsen i malten till förjäsbart socker. Ligger du på 68 och har dålig koll på värmen, som det kan hända att nybörjare har, kan det bli för varmt...:)

Även pilsnermalt är högmodifierad numera så du behöver inte stegmäska utan kan gå in på försockringsrasten direkt även när du brygger Pilsner. Fast det är naturligtvis häftigt att stegmäska och höja temperaturen på det gamla sättet genom att ta ut en tredjedel som kokas och återförs. :)

Berätta hur det blev när det är klart!

Lycka till! :)

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Har du hunnit provsmaka resultatet? Använde du enbart Centennial?Själv har jag använt centennial vid en rad bryggningar men bara en gång som bitterhumle. I de övriga bryggningarna smakade det smaskens men när den agerade bitterhumle blev det sådär. Den skär igenom lite väl hårt med en för grapefruktig beska..Som att råka pressa ner färsk grapefrukt istället för citron i karaffen med vatten till lunchen..Buteljerade en ny omgång pale ale igår som jag tror kommer bli riktigt bra. En "Dale's Pale Ale-klon". Den har en rejäl dos Centennial den med men endast som aromhumle som skickades i i absolut sista minutrarna.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08

[Edit: Blandade ihop 1098 med 1968 ESB]

Stegmäska verkar det vara få som gör, jag har aldrig gett mig på att försöka då all malt verkar vara högmodifierad nu för tiden så det är verkar mest var önskad fyllighet som avgör temperaturen.
Min "britt-inspirerade" brygder har mäskats lite varmare och fått vara fylligare medan mer amerikanskinspirerad pale ale fått bli lite torrare och lättare med lägre mäsktemp och tillhötande "fräscha" humlsorter.

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Hoj
Har du hunnit provsmaka resultatet? Använde du enbart Centennial?Själv har jag använt centennial vid en rad bryggningar men bara en gång som bitterhumle. I de övriga bryggningarna smakade det smaskens men när den agerade bitterhumle blev det sådär. Den skär igenom lite väl hårt med en för grapefruktig beska..Som att råka pressa ner färsk grapefrukt istället för citron i karaffen med vatten till lunchen..Buteljerade en ny omgång pale ale igår som jag tror kommer bli riktigt bra. En "Dale's Pale Ale-klon". Den har en rejäl dos Centennial den med men endast som aromhumle som skickades i i absolut sista minutrarna.

Nej, jag har inte smakat på den än, förutom när jag tog sista mätprovet. Smakade öl i alla fall! Varm och något avslagen öl, men det var ju kanske det det var också... ;)

Jag har tagit det jäkligt piano med första bryggningen, kanske lite väl överdrivet, men man vill ju att det blir bra... 2 veckor i hinken innan jag rörde den, kastade i ännu mer centennial för torrhumling och väntade en vecka till. Har tappat upp på fat i fredags (ja, jag sade att jag överdriver), som nu står och kolsyrar i kylen. Blev även tre flaskor över som jag försöker flaskfermentera, men jag fick grovhöfta med sockret så vi får väl se hur de blir.

Men mot slutet på veckan tänkte jag göra första riktiga smaktestet, hoppas att kolsyrningen har tagit då.

Att det blev centennial för hela slanten var att jag tänkte hålla det så enkelt som möjligt, samt att ta reda på hur det funkar som single-hop. Plus att jag förköpte mig på det när jag beställde, haha. Jag har 3 hekto kvar i frysen... :gnissla

Nästa tänkte jag göra en amarillo single-hop IPA och se hur det blir. En del verkar säga att det funkar riktigt bra som bitterhumle, men andra säger att det är slöseri... Vi får väl se. :)

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Nej, jag har inte smakat på den än, förutom när jag tog sista mätprovet. Smakade öl i alla fall! Varm och något avslagen öl, men det var ju kanske det det var också... ;)

Jag har tagit det jäkligt piano med första bryggningen, kanske lite väl överdrivet, men man vill ju att det blir bra... 2 veckor i hinken innan jag rörde den, kastade i ännu mer centennial för torrhumling och väntade en vecka till. Har tappat upp på fat i fredags (ja, jag sade att jag överdriver), som nu står och kolsyrar i kylen.

Själv prövade jag min Dale's Pale Ale-klon i helgen. Riktigt bra. Definitivt min bästa "pale ale" än så länge.

Skall man kolsyrejäsa faten i kylskåp? Vad använder du för jäst? Tyckte du skrev att du gjorde en ale och inte en lager? Jag har aldrig kolsyrejäst annat än i rumstemperatur. Ale-jäst brukar ju somna gott i kyla så jag är inte riktigt med på hur du skall få kolsyra i kylskåp?

Jag testade ett litet knep som någon tipsat om. Vid flasktappningen fyllde jag en pet-flaska med normal mängd. Sedan klämde jag ihop den så ölet nådde allra längst upp och så satte jag på korken. Tumregeln är då att det bildats tillräckligt med kolsyra i flaskorna när pet-flaskan är normal igen och det är såpass högt tryckt att den känns som en köpt läsk när man klämmer på den...

Det var därför jag kunde kosta p mig att korka upp redan i helgen efter endast en vecka. Då var det kolsyra i flaskorna så jag drack upp två till ur glasflaska. :)

Skall ge mig på att brygga två omgångar till innan sommaren för sedan är det för varmt inne för att jäsa ale.

Nästa omgång skall jag använda amarillo som bitterhumle (och smak & arom & torr) tillsammans med Pacifica (smak/arom) samt mosaic (arom & torr)..

Skall nämligen försöka göra slut på humlen som ligger hemma i frysen.

Den andra omgngen skall bli en brown ale med East Kent Golding och Cascade (grym kombo!!)

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Hoj
Själv prövade jag min Dale's Pale Ale-klon i helgen. Riktigt bra. Definitivt min bästa "pale ale" än så länge.

Skall man kolsyrejäsa faten i kylskåp? Vad använder du för jäst? Tyckte du skrev att du gjorde en ale och inte en lager? Jag har aldrig kolsyrejäst annat än i rumstemperatur. Ale-jäst brukar ju somna gott i kyla så jag är inte riktigt med på hur du skall få kolsyra i kylskåp?

Nej, nej! Jag kolsyrar fatet med kolsyretub och regulator. Typ "kegerator", fast jag kommer bara köra med "picknick-tapp" i kylen.

Fast när jag läst på så går det ju tydligen att göra det om man vill, antingen "cask ale" eller att man kolsyrejäser och bara använder extern kolsyra att trycka ut ölen. Fast inte i kylskåp då.

Jag testade ett litet knep som någon tipsat om. Vid flasktappningen fyllde jag en pet-flaska med normal mängd. Sedan klämde jag ihop den så ölet nådde allra längst upp och så satte jag på korken. Tumregeln är då att det bildats tillräckligt med kolsyra i flaskorna när pet-flaskan är normal igen och det är såpass högt tryckt att den känns som en köpt läsk när man klämmer på den...

Det var därför jag kunde kosta p mig att korka upp redan i helgen efter endast en vecka. Då var det kolsyra i flaskorna så jag drack upp två till ur glasflaska. :)

Nice tips! Det ska jag lägga på minnet. :)

Skall ge mig på att brygga två omgångar till innan sommaren för sedan är det för varmt inne för att jäsa ale.

Nästa omgång skall jag använda amarillo som bitterhumle (och smak & arom & torr) tillsammans med Pacifica (smak/arom) samt mosaic (arom & torr)..

Skall nämligen försöka göra slut på humlen som ligger hemma i frysen.

Den andra omgngen skall bli en brown ale med East Kent Golding och Cascade (grym kombo!!)

Mjo, man känner lite blåslampa nu innan juni sparkar igång. Annars får man väl skaffa en rejäl AC om man ska hålla på...

Det här med humle känns lite som en djungel som en nybörjare. Så många sorter, och så lite kunnande (av mig alltså). De sorterna jag känner till är ju mest det man läser på flaskorna. :)

Därmed Centennial/Cascade och Amarillo då de är namnkunniga i en del jag gillar, typ Oppigårds Amarillo, heh.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Det här med humle känns lite som en djungel som en nybörjare. Så många sorter, och så lite kunnande (av mig alltså). De sorterna jag känner till är ju mest det man läser på flaskorna. :)

Därmed Centennial/Cascade och Amarillo då de är namnkunniga i en del jag gillar, typ Oppigårds Amarillo, heh.

Ah, blev lite förvirrad där med kolsyran, reflekterade inte riktigt över att man självklart har extra kolsyreflaskor till fat..

Det där med humle är en djungel. Jag har försökt utgå från "klonrecept" och på så sätt försökt pricka in vilka sorter jag kan tänkas gilla.
Idag fick jag äntligen tummen ur att faktiskt testa lite mer "metodiskt" hur de smakar.

Jag kokade upp vatten med lite socker och hällde upp i mindre glas med lite humle i varje. Nu blev det tydligt hur de smakar och jag hoppas att den lilla provsmakningen gör att jag kan justera helgens recept för att undvika humlerelaterade tabbar. Hade tänkt föröska brygga slut på lite humle och hade bl.a. tänkt göra en citrusmarmeladig ale med Amarillo, Pacifica och MOsaic. Provsmakningen visade att mosaicen gav mer smak än beräknat och hade jag fördelat humlen jämt mellan de tre sorterna hade det nog blivit dåligt.

Samma sak med den britt-ale jag tänkt brygga med East Kent Golding och Fuggle där jag kommer dra ner lite på mängden Fuggle då EKG var den tydliga favoriten..

Lärorikt att provsmaka så...
Koka vatten och ha i lite socker för att få en liten sötma.. (INTE sockerlag).
Ha ett uns humle i varje glas och låt stå och svalna en stund.
Provsmaka.
humleprov.jpg

Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten