Ölbryggartråden

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
....och du då Barret? Varför har du inte börjat än? :va

Jag har börjat, med den mentala förberedelse fasen och insupandet av teoretiska kunskaper.

Varför jag inte gått över till det praktiska utövandet är mer pga. något så trist som tidsbrist. Men en vacker dag snart är det dax :)

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Jag har börjat, med den mentala förberedelse fasen och insupandet av teoretiska kunskaper.

Varför jag inte gått över till det praktiska utövandet är mer pga. något så trist som tidsbrist. Men en vacker dag snart är det dax :)

Ölbryggning i liten skala är ju ett bra söndagseftermiddagsnöje. Nu vet jag iofs inte hur din familjesituation ser ut men det är ju perfekt att kombinera en bryggomgång med sådana trista söndagssaker som lite städning, tvättstuga och annat mökigt.
En bryggomgång tar förvisso 4-5 timmar men under stora delar av tiden kan man ju göra annat om än i närheten...

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Hittade dessa på blocket http://www.blocket.se/skaraborg/Koktjal_51230584.htm?ca=13&w=1
Dom vart tyvärr paxade, så förmodligen får jag inte köpa den/dom. Men fan va perfekt det hade varit. Lär ju koka upp skapligt fort också med den effekten :)
Nackdelen med en sån lösning är väl att man får stå i garaget och koka, men det är det ju värt ...

//Kim

Den är lysande!
Men det räcker inte att bara flytta ner i källaren, du behöver utsug också. Kokar du av 10% av 50 liter vört får du 5 liter vatten på väggar och tak annars! :tungan

Bifogat

• 5716122243.jpg
    5716122243.jpg
    51.2 KB · Visningar: 55

_kim_

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2006
Hoj
Yamaha R1
Ja precis, det kommer man nog inte undan nej. Men det ska väl inte vara allt för avancerat att ordna.
Dock så kommer jag nog inte få den, så hojta till om ni skulle råka få syn på nått liknande :)

//Kim

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Ja precis, det kommer man nog inte undan nej. Men det ska väl inte vara allt för avancerat att ordna.
Dock så kommer jag nog inte få den, så hojta till om ni skulle råka få syn på nått liknande :)

//Kim

380v 12KW.
Låter inte som något man bara pluggar in i väggen i köket...

Men jag skulle definitivt behöva en större gryta. Börjar inse att min 10L-gryta är i minsta laget.
liten_kastrull.jpg

Funderar lite på de häringa.. 29L, rostfritt stål, inbyggd termostat och tappkran. Kör man BIAB så borde det vara klockrent..
maische-sudkessel-040001_z1.jpg

...eller så snålar jag och köper biltemas 25-liters..
88-423_m.jpg

http://www.bielmeier-hausgeraete.co...t-Kettlel-made-of-stainless-steel-040001.html

Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
380v 12KW.
Låter inte som något man bara pluggar in i väggen i köket...

Men jag skulle definitivt behöva en större gryta. Börjar inse att min 10L-gryta är i minsta laget.
View attachment 397003

Funderar lite på de häringa.. 29L, rostfritt stål, inbyggd termostat och tappkran. Kör man BIAB så borde det vara klockrent..
View attachment 397002

...eller så snålar jag och köper biltemas 25-liters..
View attachment 397001

http://www.bielmeier-hausgeraete.co...t-Kettlel-made-of-stainless-steel-040001.html

Hysteresen på dom där elbaljorna brukar inte vara optimala för att kunna hålla jämn temperatur, så satsa på en vanlig gryta istället.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Hysteresen på dom där elbaljorna brukar inte vara optimala för att kunna hålla jämn temperatur, så satsa på en vanlig gryta istället.

Men det är ju bara när du mäskar som jämn temperatur är viktig, när du kokar har hysteresen inte så stor betydelse. Men värmer du vattnet till ungefär 73 grader innan du mäskar in och isolerar kärlet brukar man hamna på ungefär 67 och sluta på 65 grader vilket är godkänt för en smakrik ale. Prova dig fram så hittar du rätt.:tummenupp

Sen läste jag i senaste Hembryggaren http://www.shbf.se/ om ett bryggverk som inte kom upp i 100 grader vid kok så gamla kemiregler kanske inte gäller längre...:va

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Men det är ju bara när du mäskar som jämn temperatur är viktig, när du kokar har hysteresen inte så stor betydelse. Men värmer du vattnet till ungefär 73 grader innan du mäskar in och isolerar kärlet brukar man hamna på ungefär 67 och sluta på 65 grader vilket är godkänt för en smakrik ale. Prova dig fram så hittar du rätt.:tummenupp

Sen läste jag i senaste Hembryggaren http://www.shbf.se/ om ett bryggverk som inte kom upp i 100 grader vid kok så gamla kemiregler kanske inte gäller längre...:va

Lite av idén med en termostat är ju att kunna håll en jämn temperatur utan att behöva bry sig. Funkar inte den kan du ju istället ha en brytare. Liksom onödigt att betala för något som inte fungerar som det är tänkt.

Vilket för en tillbaka till en helt vanlig gryta på en spisplatta, vilket även var ett av alternativen det valdes mellan.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Lite av idén med en termostat är ju att kunna håll en jämn temperatur utan att behöva bry sig. Funkar inte den kan du ju istället ha en brytare. Liksom onödigt att betala för något som inte fungerar som det är tänkt.

Vilket för en tillbaka till en helt vanlig gryta på en spisplatta, vilket även var ett av alternativen det valdes mellan.

Helt rätt, alla termostater har en hysteres, men med kunskap kan du anpassa dig efter dina förutsättningar. Om du själv är termostaten med brytare har även du en hysteres beroende på hur värmen sprider sig och hur du mäter temperaturen. :)

Sen får man väga för- och nackdelar. Spisen är svår att flytta men kastrullen med värmare och termostat kan lättare flyttas så tvättstugan är lättare att slabba i! :tungan

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Helt rätt, alla termostater har en hysteres, men med kunskap kan du anpassa dig efter dina förutsättningar. Om du själv är termostaten med brytare har även du en hysteres beroende på hur värmen sprider sig och hur du mäter temperaturen. :)

Sen får man väga för- och nackdelar. Spisen är svår att flytta men kastrullen med värmare och termostat kan lättare flyttas så tvättstugan är lättare att slabba i! :tungan

Eller så hänger man på en pid och ett halvledarrelä och det blir super, men en gryta och eventuellt en lös spisplatta eller vokbrännare blir bra mycket billigare i slutändan.

Har man sen redan en gryta kan man efter ett tag köpa en till och senare en till.:tummenupp

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Men då är ju den där elgrytan absolut inte rätt väg att gå.

Köpa en förresten, som ny, knappt använd....

Nu har vi nog kommit lite från ämnet.

Det går att brygga bra öl utan el och man kan ha oerhört avancerad utrustning och allt däremellan...
Vilket man väljer och vad som är rätt är upp till var och en. :)

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Ölbryggning i liten skala är ju ett bra söndagseftermiddagsnöje. Nu vet jag iofs inte hur din familjesituation ser ut men det är ju perfekt att kombinera en bryggomgång med sådana trista söndagssaker som lite städning, tvättstuga och annat mökigt.
En bryggomgång tar förvisso 4-5 timmar men under stora delar av tiden kan man ju göra annat om än i närheten...

Ah, att låta tjejen brygga!? Att jag aldrig tänkt på det? :lol

Nej, men egentligen borde jag väl ha all tid i världen. Bara lite mkt jobb och andra hobbys som tagit sin beskärda del. Sen så vet jag att allt jag ger mig in på brukar spåra ur och bli så mkt större projekt än vad det var tänkt som... :)

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Sen så vet jag att allt jag ger mig in på brukar spåra ur och bli så mkt större projekt än vad det var tänkt som... :)

Jo, efter att ha läst lite på allehanda bryggarforum börjar man inse att det inte är helt ovanligt, att det spårar ur alltså..
Det börjar med en 20-literskastrull och slutar med att 80-talsbastun i källaren slits ut och ersätts av rostfria mäskkärl och stora jäskar..

Själv var det just utrymmet för nörderi som lockade även om jag tänker begränsa det till att måsta rymmas i köket och städskrubben så länge som jag bor som jag bor.

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Jo, efter att ha läst lite på allehanda bryggarforum börjar man inse att det inte är helt ovanligt, att det spårar ur alltså..
Det börjar med en 20-literskastrull och slutar med att 80-talsbastun i källaren slits ut och ersätts av rostfria mäskkärl och stora jäskar..

Själv var det just utrymmet för nörderi som lockade även om jag tänker begränsa det till att måsta rymmas i köket och städskrubben så länge som jag bor som jag bor.

Tjejen uppskattar sällan mina upptåg, så det gäller att hålla det smått och hålla det så så länge vi lever på 58m2.

Som gammal helgon.net kopmis får du väl bjuda över mig på en öl för att övertyga mig att bli bryggare ;)

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
[video=youtube;vMEaTIP_B2A]https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=vMEaTIP_B2A[/video]

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Crambys extratbryggning

Jag antar att det var samma bryggning som han bloggade om för något år sedan. Det var en av de första jag läste när jag precis börjat leta efter ölbryggarinfo... Störde mig dock på att blogginlägget aldrig följdes upp med någon återkoppling om slutresultatet som man däremot får se i filmen.

Extraktbryggning kan ju vara en idé för den som bara vill testa en gång men för min del ser jag ingen anledning att inte köra med riktiga råvaror redan från början. Det tar bara marginellt med extra tid och man behöver mer eller mindre samma utrustning. Egentligen bara vid lakningen som man kan behöva uppgradera från den vanliga kökssilen eftersom man skall laka ur en större mängd malt.

I morse insåg jag att den här tomheten jag känt inom mig de senaste dagarna beror på att jag för första gången sedan oktober inte har något som står på jäsning.. :gråta

Men så snart min nya hjälpreda avslutat sin resa från Hong Kong är det dags igen..
kvarn.JPG

_kim_

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2006
Hoj
Yamaha R1
Ni har inte det problemet vid kok att det börjar droppa från fläkten efter ca 30-40 minuter ? Jag kan i princip inte brygga pga just detta. Känns ju inte helt hundra att det droppar fettvatten ner i koket :huvet

//Kim

Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...