Helt ärligt. Om detta skedde mig så skule jag bli glad över PUFF just då. Det har aldrig hänt mig IRL, men om jag håller på och klotar pga felbedömning, idioti eller annat så blir jag glad om ABS, Gud, Muhammed, tillfälliga Hulkkrafter gör att jag undivker en krasch. Sen över en kaffe kan jag fundera på varför jag var ett sånt klantarschle
Alternativet är att jag funderar över mitt misstag i en sjuksäng.
Samma här!
Självklart skulle jag också uppskatta en hjälpamde hand i ett kritiskt läge.
Men, om det vore så att just vetskapen om att jag har systemet på hojen är det som sätter mig i situationen...?
Riskhomestasteorin
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Riskhomeostasteorin är verklig och påvisbar.
Faktum är att den har prövats mot just ABS-bromsar på bilar och visar att de ökade riskarna vi tar med systemet i bilen mer än väl äter upp de teoretiska säkerhetsmarginalerna vi kunde tillgodogjort oss.
Det märkliga är att denna bieffekt helt har bortsetts ifrån. Tingvall har helt frankt förklarat att riskhomeostasteorin inte gäller för motorcyklar. Ingen förklaring har getts, men det är klart att man måste ljuga för att få ihop 48 teoretiska procents riskreduktion.
Och, förutom att man i all publikation av ABS och olika systems inverkan på motorcykelsäkerhet redan räknat bort den mänskliga faktorn, så har man nogsamt låtit bli att titta närmare på
vem det är som väljer att köra motorcykel.
Analysera personlighetstypen, förstå vad som får just motorcyklisterna att ticka och gå.
Med den inställningen kommer man aldrig att kunna skapa någon verkligt säkerhetshöjande, något som ger den viktiga
nettonyttan.
Denna tråden kan vara den torraste i forats historia. Hade gubbarna härinne fått bestämma hade vi fortfarande lyssnat på AM och vevat upp rutor för hand...
Varför använder ni hjälm istället för vindstrut?
Varför skivbroms istället för trum, eller band, dito?
Varför däck av gummi istället för träekrade hjul?
Ska vi förbjuda tågåkande för alla som inte kan köra ånglok?
Mer ”PUFF” åt folket!
Jag fetade något verkligt viktigt åt dig:
köra vs. åka.
Det är där skiljelinjen går.
Jag vill köra motorcykel. Jag är beredd att ta konsekvensen av egna missbedömningar, och tvingas även leva med att behöva ta ansvar för andras tillkortakommanden. Det ligger liksom med i paketet.
Men, framför allt vill jag kunna välja!
Att tvinga på mig ABS som lagkrav, grundat på egentligen bara en enda felaktig och förljugen undersökning retar gallfeber på mig!
Kom ihåg att jag inte är emot teknologin i sig, utan egentligen bara det sätt den tvingas på oss, med lögner och bedrägerier.
I ärlighetens namn, hur många förare, bil eller mc, tror du ens överväger att skaffa sig den kunskap och klokhet som behövs för att köra säkert? Jag gissar bara men spontant tror jag inte det är mer än 10% av trafikanterna som faller inom den kategorin. Resten är ju sällan särskilt involverade i sin körning och är INTE kunniga eller kloka.
Tyvärr är människan lat av naturen och gör det som behövs men inte mer, om de inte har ett specialintresse som får dem att lägga tid på att fördjupa kunskaperna. De allra flesta har inte det intresset när det gäller att framföra fordon. Då är jag rätt tacksam för att övriga trafikanter får hjälpmedel för att undvika en olycka.
Det gör mig förbannad - verkligt jävla arg när någon vase skriver här och undrar vad han har för bromssystem på sin hoj.
"Kan jag bromsa i nedlägg med min nya mototcykel?"
Det gör mig arg på så många olika plan. Dels för att man släppt ut hojar som är väsenskilda i sitt uppträdande utan att ha separation på vem som får köra dem, dels för att föraren sätter sig på något han inte har en aning om hur det fungerar och kör hem för att fråga och dels för att säljaren varken har vett på att förklara, och troligen ändå inte
kan förklara teknologin i det han säljer.
Förbannad, och ledsen.
Det
finns säkerhet att hämta ute på marginalen, långt ute på marginalen. Tyvärr äts denna säkerhet upp av förljugna rubriker och orealistiska förväntningar. Man räknar bort människan ur ekvationen och prutar på det som är allra viktigast: förarens inställning och träning.
Hur var det nu igen man bromsade...?