Intressant. Hälften av olyckorna hände inte...?
Hur vet försäkringsbolagen det? Det låter ärligt talat lite Tage Danielsson över det.
Var kan man läsa mer?
Nu vet jag iofs inte hur bra abs är på en hornet från 2015 men jag kunde under utbildning bromsa bättre än den kundeDatorn mäter utifrån gyro retardationen ett par hundra gånger i sekunden så den kan lägga sig precis på gränsen till väggreppet.
Buy quality, cry once
Jag minns när BMW S1000RR kom med sitt ganska omfattande elektronikpaket. Var det tio år sedan? Rejsputtarna förkastade det där "nybörjarkittet" och menade att alla som kunde körde mycket fortare utan allt elektroniskt skit.
Hur det gick? Nja, i verkligheten så körde väl alla utom MotoGP topp 10-förarna typ fem sekunder SNABBARE med elektroniska hängslen än utan på vilken bana som helst.
.
Nu vet jag iofs inte hur bra abs är på en hornet från 2015 men jag kunde under utbildning bromsa bättre än den kunde
Skickat från min H8324 via Tapatalk
ABS är säkert bra så länge folk kör som om dom inte hade ABS. tyvärr om man tittar på bil sidan där ABS och TC funnits ganska länge. så ser man att det utnyttjas till köra fortare med mindre marginaler eller helt huvudlöst med en övertro på att elektroniken ska rädda dom men det finns ju en gräns när även elektroniken inte räcker till och då blir konsekvenserna betydligt allvarligare.sen ska väl sägas att det kommer alltid vara farligare att kör/åka mc än bil inbillar man sig något annat så ska man nog tänka om
"Farligare"? Snarare är det så att konsekvenserna vid en ev olycka blir större - men ökar risken för själva olyckan?
Nu vet jag iofs inte hur bra abs är på en hornet från 2015 men jag kunde under utbildning bromsa bättre än den kunde
Det tror jag verkligen inte, det är nämligen mycket svårare att koda efter som det inte genererar en fyrkantsvåg och är mycket känsligare för yttre faktorer. Har aldrig sett en hoj med hallsensorer.
Med det ville jag få sagt att jag inte var så duktig och att det bör finns många som är mycket bättre. Jag tror jag skrev det tidigare också.Ingen är så duktig som den som är under utbildning.
Ja?Inte otroligt att man kan lära sig att prestera bra när det gäller "upprepade gånger under identiska förhållanden".
Märkligt vore det väl nästan annars...?
I min värld, den som innehåller många sköna mil på okända vägar, där är ABS en liten extra säkerhet.
Lite som hjälm. Eller flytväst. Saker som inte behövs förrän dom behövs liksom...
För egen del har jag tackat ABS både i stadstrafik (linjer kan vara extremt hala när det är blött) och på väg ner från Tunnel du Parpaillon...
Räckte med lite grus på asfalten och en mötande bil, 90 graders kurva och bro och trots att det inte gick fortare än 30 knyck tackar jag ABS för att jag inte brakade i asfalten...
Nej, det hade inget med "max-bromsning" att göra.
Det var en "för kraftig bromsning i förhållande till underlaget" bara.
Och tekniken gjorde precis vad den skulle, det är jag tacksam för även om skadorna troligen mest hade drabbat plast ... och ego...
Försäkringsbranschen lämnade en rapport i vintras där de säger att ABS har räddat ungefär 50% av olyckorna som rapporteras in.
Intressant. Hälften av olyckorna hände inte...?
Hur vet försäkringsbolagen det? Det låter ärligt talat lite Tage Danielsson över det.
Var kan man läsa mer?
Nej, där finns bara gammal skåpmat, det senaste nästan 10 år gammalt.
Somligt gravt felaktigt, dessutom.
Jag är väldigt nyfiken på Niklases rapport ”från i vintras”
Seriöst intresserad, alltså!
Ja?
Det du ryckt loss var ett svar på om att bromssträckan blir längre av ABS inte att a abs är dåligt att ha vid underligt underlag eller oväntade situationer.
Skickat från min H8324 via Tapatalk
Min poäng är bara den att myten om att en bra förare ALLTID bromsar bättre än ABS är på väg att ändras. .......
Vad är en myt?
Ordet "myt" kommer från grekiskans ????? (mýthos), och det betyder "saga".
https://sv.wikipedia.org/wiki/Myt
Synonymer till myt!
folksaga, sägen, gudasaga; uppdiktad historia, allegori, fabel, legend; felaktig föreställning, fantasi, lögn
motsatsord
verklighet, sanning
https://www.synonymer.se/sv-syn/myt
Så man kan säga att "en bra förare ALLTID bromsar bättre än ABS" är en myt som inte behöver ändras eftersom motsatsen är sanning och verklighet!
Då har vi sett olika, jag har adrig sett en hoj med optiska sensorer för ABS...
I ärlighetens namn har jag bara skruvat med abs-givare på BMW K1100, Honda NT700 och Honda ST1300 så vad vet jag...
View attachment 449161
Givare till K1100
Lite om olika typer av givare.
http://premierautotrade.com.au/news/wheel-speed-sensors.php
Det här är ju kul, här finns ännu mer!
https://www.hella.com/ePaper/Sensoren/Raddrehzahlsensoren_EN/document.pdf
View attachment 449162
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |