Önskan att eftermontera universalt ABS - men varför finns det inte?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Oftast så är det en induktionsspole som sitter tätt intill ett tandat eller hålat (lättare) hjul som därmed ger pulser vid rotation. Det ser i stort sett likadant ut på bilar och hojar vad jag vet.

Ingen optik alltså.
 
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Berzerker Z650 Evo, Berzerker KX 500 Deathstroker, Berzerker Pro Mule
Min erfarenhet är när jag har haft nytta av ABS är när jag jag kör på en spårig hal smal gata inne i centrala Sthlm å bilen framför helt oförklarligt tvärstannar, utan ABS omkullkörning, med ABS inga probs. Slut från mig.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Min erfarenhet är när jag har haft nytta av ABS är när jag jag kör på en spårig hal smal gata inne i centrala Sthlm å bilen framför helt oförklarligt tvärstannar, utan ABS omkullkörning, med ABS inga probs. Slut från mig.

Som du säkert redan vet säger lagen att du skall hålla ett sådant avstånd till framförvarande fordon så att du säkert kan stanna. Största felet du gjorde var att ligga för nära framförvarande fordon.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Som du säkert redan vet säger lagen att du skall hålla ett sådant avstånd till framförvarande fordon så att du säkert kan stanna. Största felet du gjorde var att ligga för nära framförvarande fordon.

Men det är ju därför vi har modärn teknik!:7peta

Man ska kunna göra fel utan att det får konsekvenser! :tungan
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Exakt så. ABS ersätter inte bromsteknik. Det kompletterar den.

Men det innebär också att marginalerna vad gäller grepp ökar för ALLA. Elektronik utvecklas och jag skulle tro att det är mycket mycket få som idag bromsar bättre utan ABS än med. Helt enkelt för att ABS-systemen idag ligger på nästan teoretisk maxretardation på skiftande underlag.

Jag minns när BMW S1000RR kom med sitt ganska omfattande elektronikpaket. Var det tio år sedan? Rejsputtarna förkastade det där "nybörjarkittet" och menade att alla som kunde körde mycket fortare utan allt elektroniskt skit.
Hur det gick? Nja, i verkligheten så körde väl alla utom MotoGP topp 10-förarna typ fem sekunder SNABBARE med elektroniska hängslen än utan på vilken bana som helst. Idag har i stort sett alla tillverkare liknande system. Rallybilar, F1 etc har haft det i många år... inte för att det skall gå långsammare, den saken är säker.

BMW har kört med ABS-bromsar på hojar sedan 1986. Från och med 2016 är det standard på alla hojar. Utvecklingen går fortfarande snabbt och det är enligt uppgift märkbar skillnad mellan tex 2016 och 2019 års modell av en likadan hoj, tex KTM 1190 eller BMW GS - säkert på andra hojar också.

ABS, TC och launch control är inte tillåtet på en F1:a, och har inte varit på länge. ABS förbjöds på 90-talet, TC har jag för mig runt 2008.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
ABS, TC och launch control är inte tillåtet på en F1:a, och har inte varit på länge. ABS förbjöds på 90-talet, TC har jag för mig runt 2008.

Är TC tillåtet i wsbk?

LC tog dom väl bort för ett gäng år sen i moto-gp om det inte nu är tillbaka igen då..
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Är TC tillåtet i wsbk?

LC tog dom väl bort för ett gäng år sen i moto-gp om det inte nu är tillbaka igen då..

Vet inte - men i F1 ska föraren köra "unaided" som det står i reglementet. Det uttrycket i reglementet drogs så långt för något år sedan att teamet inte fick säga något på radion som kunde hjälpa föraren. Den brainfarten kvävdes fort dock. :)
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det var den här artikeln jag menade. Svedeas rapport ligger till grund för påståendet...

https://news.cision.com/se/sveriges...c-olyckor-dar-foraren-bromsat-omkull,c2669741

Skillnaden är att Svedea pratar om antalet singelolyckor, rapporten från 2009 beskriver bara döda och svårt skadade.


Okay.
Då har vi något att utgå från. Vi klickar på länken och speglar texten mot din utsaga:


Försäkringsbranschen lämnade en rapport i vintras där de säger att ABS har räddat ungefär 50% av olyckorna som rapporteras in.

...och finner att inget stämmer.

Nej, det är inte "försäkringsbranschen som lämnat en rapport".
Det är ett av försäkringsbolagen, Svedea, som som tittat på sin statistik.

Vad dom ser är att en specifik sorts olycka: singelolyckor där föraren bromsat omkull sig har halverats sedan 2015.
Den omedelbara frågan blir: hur stort är underlaget hos detta enda försäkringsbolag?
En annan intressant fråga är: pratar vi absolta tal, eller som andel av totalt antal ärenden hos just detta bolag?

Är det 400 olyckor som blivit 200?
40 som blivit 20?
4 som blivit 2...?

Notera också att det är SMC gör kopplingen till ABS-användande, inte försäkringsbolaget!
Tvärtom så svär man sig fri i stycket:

Vi arbetar ständigt med uppföljning av skadestatistiken.
Genom den får vi en bra förståelse och kan följa upp de skador som motorcyklisterna i Sverige råkar ut för.

Tyvärr har vi inte samma möjlighet att inhämta uppgifter om säkerhetsutrustning som ABS och traction control för motorcyklar som det gör på bilsidan. Det försvårar för försäkringsbolagen att djupare analysera vilken effekt säkerhetssystem som ABS har på säkerheten.

Det går därför inte heller att premiera MC-ägare som väljer att satsa på motorcyklar som är utrustade med säkerhetssystem, säger Jan Karlsson, controller vid Svedea.

Jag har fetat det verkligt viktiga i stycket.
Varför tar man avstånd från kopplingen till ABS?

För att man vill slippa sänka sina premier?
...eller för att man inte vill hamna i samma rävsax som SMC?

SMC ställde sig bakom Rizzis och Tingvalls rapport som lovade "halverad risk att åka motorcykel" som rubrikerna blev, och som borrat sig in i folks medvetande.

Tyvärr är det fel. Fel fel fel.
Farligt fel! Vulgärtesen har blivit att det är bara hälften så farligt med MC om man har ABS. Ask anyone.
Livsfarligt fel!

Säger jag...? Det har jag sagt i 10 år nu. Det är inget nytt.
Det nya är att sådana som ännu inte omfamnat Rizzis, Tingvalls och Vägverket Konsults gamla skyltfondsfinansierade beställningsjobb börjar ta avstånd från den.
Nu, efter 10 år.

Det går att läsa, svart på vitt i det du länkar till:

Ett resultat från den svenska ABS-studien 2009 som tyvärr inte stämmer gäller svåra och dödliga MC-olyckor. Studien menade att dessa skulle reduceras med 48 procent vilket inte skett.

Hoppsan!
Där har vi en fullgod anledning att distansera sig från ABSens helbrägdagörande effekter på motorcykel.
Tingvall hade fel igen alltså, men lät en av sina utvalda och smorda ta smällen istället.
Inte snyggt.

SMC då? Vad är deras roll?
Tja, säg det. Deras reservationslösa hyllning av Rizzi/Tingvalls gravt felaktiga undersökning kanske har skapat prestigemässiga låsningar som tar ytterligare ett tag att lösa upp..?

Må så vara. Trist bara med de 10 förlorade åren i trafiksäkerhetsarbetet där alltför många verkligen trodde att ABS på motorcykel automatiskt skulle göra allting häften så farligt.

Läs igen, Niklas. Det är varken "försäkringsbranschen" som uttalar sig eller ABS som får credd från källan.
Det är SMC som gör en höna av ett halmstrå som råkade flaxa förbi i vinden.
"Halvering" ger alltid fantastiska rubriker, men alla kritiskt tänkande människor studsar av sådana rubriker och vill veta hur sanningen bakom ser ut.
I 9 av 10 fall utav halveringarna vi ser i samhället ligger det ett eller flera fel bakom - medvetna eller önsketänkframställda.

Jag plockar gärna isär Rizzis rapport från 2009 åt er och pekar på alla fel i den. Det är rent skrattretande, speciellt i ljuset av genomslaget den fick och hur den presenterades. "Ristat i sten" sade Rizzi. "Karvat i en ostkant" vill jag minnas att jag skrev...

Under tiden kan ni andra fundera över hur det var man bromsade sin motorcykel som mest effektivt.
Det är dags att gå på arkeologisk exkursion och ta fram den genuina kunskapen igen, nu när "systemen" fallerat.
Tips: "Comeback" är närmast hittills. Gammal är äldst.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Okay.

Nej, det är inte "försäkringsbranschen som lämnat en rapport".
Det är ett av försäkringsbolagen, Svedea, som som tittat på sin statistik.

Klipper bara ut en liten del av ditt långa och utmärkta svar :)

Just den här rapporten som Svedea hade gjort presenterades av en representant från Försäkringsbranschen på ett möte i början av vintern som jag var på, därför skriver jag att det kommer därifrån även om det inte framgår i artikeln. Jag vet att det är Svedea som gjort själva studien men som jag förstod det så ställde sig "branschen" bakom den.

Sen håller jag med dig fullständigt om att den upphaussade vilda tron på tekniska hjälpmedel är förkastlig och "folk" glömmer gärna bort att man behöver använda samma gamla hederliga broms- och gaskontroll som alltid varit signum för duktiga mc-förare.
Dock så har min uppfattning och tro på just ABS-systemen ändrats på senare år. Tekniken börjar bli riktigt bra och den hjälper i väldigt många sistautoner som tidigare hade inneburit en krasch.
Sen efter att i många år suttit med djupstudierna från framförallt dödsolyckorna så ser ju ytterst sällan en olycka ut som många vill hävda som jobbar med trafiksäkerhet, att det skulle finnas en "typolycka" av olika slag. Så är det ju såklart inte i verkligheten.

Det som jag tyckte var intressant ur Svedeas rapport var just att de INTE hade gått på det vanliga med dödsolyckor och de svåraste skadorna. Vi har tusentals "små" olyckor på MC varje år där väldigt många av dem ändå innebär stort och långvarig lidande med följdskador och rehab i månader och år, dessa olyckor pratar man inte om eftersom allt fokus ligger alltid på dödsolyckorna...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
"Farligare"? Snarare är det så att konsekvenserna vid en ev olycka blir större - men ökar risken för själva olyckan?
Ja, det skulle jag vilja påstå, eftersom folk får en övertro till sina säkra bilar med alla fantastiska system, och kör därefter, istället för att anpassa körning efter rådande omständigheter, då ökar olycksrisken. Men eftersom moderna bilar är så säkra så är det inte så många som dör eller skadas allvarligt, så noll visions mål är ju uppnått.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Okay.
Då har vi något att utgå från. Vi klickar på länken och speglar texten mot din utsaga:




...och finner att inget stämmer.

Nej, det är inte "försäkringsbranschen som lämnat en rapport".
Det är ett av försäkringsbolagen, Svedea, som som tittat på sin statistik.

Vad dom ser är att en specifik sorts olycka: singelolyckor där föraren bromsat omkull sig har halverats sedan 2015.
Den omedelbara frågan blir: hur stort är underlaget hos detta enda försäkringsbolag?
En annan intressant fråga är: pratar vi absolta tal, eller som andel av totalt antal ärenden hos just detta bolag?

Är det 400 olyckor som blivit 200?
40 som blivit 20?
4 som blivit 2...?

Notera också att det är SMC gör kopplingen till ABS-användande, inte försäkringsbolaget!
Tvärtom så svär man sig fri i stycket:



Jag har fetat det verkligt viktiga i stycket.
Varför tar man avstånd från kopplingen till ABS?

För att man vill slippa sänka sina premier?
...eller för att man inte vill hamna i samma rävsax som SMC?

SMC ställde sig bakom Rizzis och Tingvalls rapport som lovade "halverad risk att åka motorcykel" som rubrikerna blev, och som borrat sig in i folks medvetande.

Tyvärr är det fel. Fel fel fel.
Farligt fel! Vulgärtesen har blivit att det är bara hälften så farligt med MC om man har ABS. Ask anyone.
Livsfarligt fel!

Säger jag...? Det har jag sagt i 10 år nu. Det är inget nytt.
Det nya är att sådana som ännu inte omfamnat Rizzis, Tingvalls och Vägverket Konsults gamla skyltfondsfinansierade beställningsjobb börjar ta avstånd från den.
Nu, efter 10 år.

Det går att läsa, svart på vitt i det du länkar till:



Hoppsan!
Där har vi en fullgod anledning att distansera sig från ABSens helbrägdagörande effekter på motorcykel.
Tingvall hade fel igen alltså, men lät en av sina utvalda och smorda ta smällen istället.
Inte snyggt.

SMC då? Vad är deras roll?
Tja, säg det. Deras reservationslösa hyllning av Rizzi/Tingvalls gravt felaktiga undersökning kanske har skapat prestigemässiga låsningar som tar ytterligare ett tag att lösa upp..?

Må så vara. Trist bara med de 10 förlorade åren i trafiksäkerhetsarbetet där alltför många verkligen trodde att ABS på motorcykel automatiskt skulle göra allting häften så farligt.

Läs igen, Niklas. Det är varken "försäkringsbranschen" som uttalar sig eller ABS som får credd från källan.
Det är SMC som gör en höna av ett halmstrå som råkade flaxa förbi i vinden.
"Halvering" ger alltid fantastiska rubriker, men alla kritiskt tänkande människor studsar av sådana rubriker och vill veta hur sanningen bakom ser ut.
I 9 av 10 fall utav halveringarna vi ser i samhället ligger det ett eller flera fel bakom - medvetna eller önsketänkframställda.

Jag plockar gärna isär Rizzis rapport från 2009 åt er och pekar på alla fel i den. Det är rent skrattretande, speciellt i ljuset av genomslaget den fick och hur den presenterades. "Ristat i sten" sade Rizzi. "Karvat i en ostkant" vill jag minnas att jag skrev...

Under tiden kan ni andra fundera över hur det var man bromsade sin motorcykel som mest effektivt.
Det är dags att gå på arkeologisk exkursion och ta fram den genuina kunskapen igen, nu när "systemen" fallerat.
Tips: "Comeback" är närmast hittills. Gammal är äldst.

Så jäkla sant men folk tror ju på råttan i pizzan med av o till.

ABS kan aldrig lösa en situation bara mildra den något.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Klipper bara ut en liten del av ditt långa... :)

Vi har tusentals "små" olyckor på MC varje år där väldigt många av dem ändå innebär stort och långvarig lidande med följdskador och rehab i månader och år, dessa olyckor pratar man inte om eftersom allt fokus ligger alltid på dödsolyckorna...

Återigen Noll Vision! :(

"Man" pratar inte om dessa olyckor för Tragikvärket har Noll Vision... :död

Siffrorna handlar om antalet döda och allvarligt skadade resten skiter Tragikvärket i! :huvet
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Intressant att läsa
Citat från rapporten:
"Med ABS fördelas bromsverkan på fram- och bakbromsen och föraren riskerar därmed inte att låsa hjulen. Det gör att man bromsar effektivare, ökar kontrollen av fordonet och risken att gå omkull minskas. "

Att jämföra med från MC FOLKET #5-19 i artikeln Fullkontroll Sidan 11 Bromsövningar på väg
"Övning 1
Medveten träning att använda handbromsen. Bromsberedskap innebär att flytta fingrarna över på bromshandtaget och försiktigt ta in det frispel som finns i bromsen. Träna på bromsberedskap när du är på väg in i en situation där du kan förvänta dig fara. Målet är att du automatiskt skall använda handbromsen först och förkorta din reaktionstid. Träna på att använda handbromsen vid alla hastighetsreduktioner när du är ute och kör."

Det här i "Full kontroll" är tvärtemot Bosch tips för bromsning med ABS (som jag inte kan hitta längre på webben)
Bromsa med ABS precis som utan ABS, Börja alltid med fotbromsen, fortsätt med frambromsen.

Det här i "Full kontroll" är tvärtemot MC-körkortsboken där man rekommenderas att alltid använda båda bromsarna.

Det här i "Full kontroll" strider dessutom mot varför ABS är bra i rapporten
https://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcykeln/ABS/
jag citerar på nytt
"Med ABS fördelas bromsverkan på fram- och bakbromsen och föraren riskerar därmed inte att låsa hjulen. Det gör att man bromsar effektivare, ökar kontrollen av fordonet och risken att gå omkull minskas."

Är det inte dags börja lära ut det också i Full kontroll ?
Att man utan ABS minskar risken gå omkull om man använder både bak och frambroms.

Precis som det står i MC-körkortsboken.

Ett sätt skulle kanske vara att börja köra bromsdemonstrationerna på Storbanekurserna på halkbana
(halkbana som fotot i Bosch ABS-tips verkade vara taget på istället för bra torr asfalt)

För när bromsar folk omkull sig ?
Är det på väg med bra friktion eller är det på väg med låg friktion ?
 
Last edited:

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
När någon hävdar att ABS är till för att förkorta bromssträckan, 'kan man sluta att lyssna på den personen.
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
På fuckyouburnouttiden här på sporthoj kräktes folk på abs-hojar. Ett gäng år senare finns det matlagningstrådar och trådar med vilka innetofflor som rekommenderas till folk som fått nya höftleder.
Nu även en tråd om att bygga om till abs.

Alla ska såklart få göra som dom vill. Jag är bara impad över sporthojs evolution genom åren.:fakta:hej

Icke att glömma allt predikande om att inte låta för mycket, heLLst originalsystem med buttplugg i för att inte vecka grannens katt

:mattias
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
På tal om väcka katter så blev jag stoppad av en gubbe som påstod helt allvarligt att jag skrämde hans katt. Han förtydligade att han själv inte brydde sig i oljudet men katten fick psykiska skader för livet :D
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
När någon hävdar att ABS är till för att förkorta bromssträckan, 'kan man sluta att lyssna på den personen.

Tror du det, på allvar?
Jag har redan lagt ut dessa länkar tidigare i tråden men du kanske inte läste dessa?

Redan i tester från 2006 kunde en ABS hoj ibland ha kortare bromssträcka än en hoj utan ABS

http://www.therideadvice.com/abs-motorcycles-vs-non-abs-motorcycles-need-motorcycle-abs/2/

2013 var ABS förbi icke ABS i de flesta fall...det är sex år sedan...tror du att teknikutvecklingen stått still?

https://www.superstreetbike.com/motorcycles-with-abs-technology-are-for-good-riders-too

En modern hojs ABS system reagerar många gånger snabbare än en människa och kan programmeras för olika lägen, gata, bana, offroad, supermoto, slicks osv...dessutom funkar det med max nedlägg.
Visst, på en torr bana, med varma sportdäck, så slår jag också av ABS:en...i övrigt? Nä, skulle inte tro det... Jag kör med ABS även på grus, vilken det inte fanns en tanke på för bara några år sen.

Kom med i matchen nu och sluta sprida de gamla myterna som så många tyvärr fortfarande tror på...
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag är ju uppväxt och tog körkort på den tiden då ABS, antisladd, antispinnsystem och sånt inte var aktuellt som standard, det fanns ABS i lite dyrare bilar men inte i vanliga Svensson bilar och än mindre i de man hade råd att köpa som 18-åring. Tror man kan sammanfatta det hela lite så här, ABS och andra hjälpsystem är bra i de flesta fall om man framför fordonet som att dessa system är "passiva" inte skulle finns monterade på fordonet utan finns där och kopplar in vid en missbedömning och i det fallet kan hjälpa till att eventuellt lindra eller rätta upp situationen.

Problemet bli ju då man börjar använda systemen "aktivt" och bara trycker och drar bromsen i botten förlitar sig på ABS:en ska sköta jobbet istället för handen och foten så flyttar man nog gränsen framåt och marginalerna minskar, problemet är att nu för tiden sitter dessa system monterade i alla fordon och man kan då enkelt lära sig att använda systemen fel på ett aktivt istället för att ha dom som backup att ta till vid missbedömning. Vi som är lite äldre hade ju inget val utan vi fick ju lära oss att köra och gasa och bromsa då systemen helt enkelt inte fanns i fordonen.

Då jag tog ut hojen i vår så drog jag lite bromsningar och kom då på att jag faktiskt bromsade så jag låste framhjulet på slutet av bromsningen men då hjulet låser släpper man ju automatiskt och detta är ju inget dramatiskt i sig. Om man är utan ABS så tvingas man att lär sig köra och blir man tvungen att lära sig bromsa och man hade ju inget val vilket säkert gjort att vi som fick börja köra på den tiden fått nöta in körtekniken under de år vi fick köra utan den modernare hjälpande tekniken mer än de som tagit körkort efter att ABS blivit standard då vi inte hade nåt val.

Jag börjar kanske bli lite gammal men jag skulle nog välja att ha ABS på hojen om jag fick men samtliga hojar jag har saknar ABS men det är inget som jag heller känner mig särskilt orolig över att vara utan.
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
När någon hävdar att ABS är till för att förkorta bromssträckan, 'kan man sluta att lyssna på den personen.

Tror du det, på allvar?

Kom med i matchen nu och sluta sprida de gamla myterna som så många tyvärr fortfarande tror på...


Men du...?

Handlar det verkligen om bromssträckor, meter hit eller dit?

Nog är den springande punkten att inte bromsa omkull sig, att inte hamna i en ännu mer utsatt position än uppe på hojen?

...och isf är ju iceice helt rätt på det i sin utsaga. :tungan
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top