Oftast så är det en induktionsspole som sitter tätt intill ett tandat eller hålat (lättare) hjul som därmed ger pulser vid rotation. Det ser i stort sett likadant ut på bilar och hojar vad jag vet.
Ingen optik alltså.
Ingen optik alltså.
Min erfarenhet är när jag har haft nytta av ABS är när jag jag kör på en spårig hal smal gata inne i centrala Sthlm å bilen framför helt oförklarligt tvärstannar, utan ABS omkullkörning, med ABS inga probs. Slut från mig.
Som du säkert redan vet säger lagen att du skall hålla ett sådant avstånd till framförvarande fordon så att du säkert kan stanna. Största felet du gjorde var att ligga för nära framförvarande fordon.
Exakt så. ABS ersätter inte bromsteknik. Det kompletterar den.
Men det innebär också att marginalerna vad gäller grepp ökar för ALLA. Elektronik utvecklas och jag skulle tro att det är mycket mycket få som idag bromsar bättre utan ABS än med. Helt enkelt för att ABS-systemen idag ligger på nästan teoretisk maxretardation på skiftande underlag.
Jag minns när BMW S1000RR kom med sitt ganska omfattande elektronikpaket. Var det tio år sedan? Rejsputtarna förkastade det där "nybörjarkittet" och menade att alla som kunde körde mycket fortare utan allt elektroniskt skit.
Hur det gick? Nja, i verkligheten så körde väl alla utom MotoGP topp 10-förarna typ fem sekunder SNABBARE med elektroniska hängslen än utan på vilken bana som helst. Idag har i stort sett alla tillverkare liknande system. Rallybilar, F1 etc har haft det i många år... inte för att det skall gå långsammare, den saken är säker.
BMW har kört med ABS-bromsar på hojar sedan 1986. Från och med 2016 är det standard på alla hojar. Utvecklingen går fortfarande snabbt och det är enligt uppgift märkbar skillnad mellan tex 2016 och 2019 års modell av en likadan hoj, tex KTM 1190 eller BMW GS - säkert på andra hojar också.
ABS, TC och launch control är inte tillåtet på en F1:a, och har inte varit på länge. ABS förbjöds på 90-talet, TC har jag för mig runt 2008.
Är TC tillåtet i wsbk?
LC tog dom väl bort för ett gäng år sen i moto-gp om det inte nu är tillbaka igen då..
Det var den här artikeln jag menade. Svedeas rapport ligger till grund för påståendet...
https://news.cision.com/se/sveriges...c-olyckor-dar-foraren-bromsat-omkull,c2669741
Skillnaden är att Svedea pratar om antalet singelolyckor, rapporten från 2009 beskriver bara döda och svårt skadade.
Försäkringsbranschen lämnade en rapport i vintras där de säger att ABS har räddat ungefär 50% av olyckorna som rapporteras in.
Vi arbetar ständigt med uppföljning av skadestatistiken.
Genom den får vi en bra förståelse och kan följa upp de skador som motorcyklisterna i Sverige råkar ut för.
Tyvärr har vi inte samma möjlighet att inhämta uppgifter om säkerhetsutrustning som ABS och traction control för motorcyklar som det gör på bilsidan. Det försvårar för försäkringsbolagen att djupare analysera vilken effekt säkerhetssystem som ABS har på säkerheten.
Det går därför inte heller att premiera MC-ägare som väljer att satsa på motorcyklar som är utrustade med säkerhetssystem, säger Jan Karlsson, controller vid Svedea.
Ett resultat från den svenska ABS-studien 2009 som tyvärr inte stämmer gäller svåra och dödliga MC-olyckor. Studien menade att dessa skulle reduceras med 48 procent vilket inte skett.
Okay.
Nej, det är inte "försäkringsbranschen som lämnat en rapport".
Det är ett av försäkringsbolagen, Svedea, som som tittat på sin statistik.
Ja, det skulle jag vilja påstå, eftersom folk får en övertro till sina säkra bilar med alla fantastiska system, och kör därefter, istället för att anpassa körning efter rådande omständigheter, då ökar olycksrisken. Men eftersom moderna bilar är så säkra så är det inte så många som dör eller skadas allvarligt, så noll visions mål är ju uppnått."Farligare"? Snarare är det så att konsekvenserna vid en ev olycka blir större - men ökar risken för själva olyckan?
Okay.
Då har vi något att utgå från. Vi klickar på länken och speglar texten mot din utsaga:
...och finner att inget stämmer.
Nej, det är inte "försäkringsbranschen som lämnat en rapport".
Det är ett av försäkringsbolagen, Svedea, som som tittat på sin statistik.
Vad dom ser är att en specifik sorts olycka: singelolyckor där föraren bromsat omkull sig har halverats sedan 2015.
Den omedelbara frågan blir: hur stort är underlaget hos detta enda försäkringsbolag?
En annan intressant fråga är: pratar vi absolta tal, eller som andel av totalt antal ärenden hos just detta bolag?
Är det 400 olyckor som blivit 200?
40 som blivit 20?
4 som blivit 2...?
Notera också att det är SMC gör kopplingen till ABS-användande, inte försäkringsbolaget!
Tvärtom så svär man sig fri i stycket:
Jag har fetat det verkligt viktiga i stycket.
Varför tar man avstånd från kopplingen till ABS?
För att man vill slippa sänka sina premier?
...eller för att man inte vill hamna i samma rävsax som SMC?
SMC ställde sig bakom Rizzis och Tingvalls rapport som lovade "halverad risk att åka motorcykel" som rubrikerna blev, och som borrat sig in i folks medvetande.
Tyvärr är det fel. Fel fel fel.
Farligt fel! Vulgärtesen har blivit att det är bara hälften så farligt med MC om man har ABS. Ask anyone.
Livsfarligt fel!
Säger jag...? Det har jag sagt i 10 år nu. Det är inget nytt.
Det nya är att sådana som ännu inte omfamnat Rizzis, Tingvalls och Vägverket Konsults gamla skyltfondsfinansierade beställningsjobb börjar ta avstånd från den.
Nu, efter 10 år.
Det går att läsa, svart på vitt i det du länkar till:
Hoppsan!
Där har vi en fullgod anledning att distansera sig från ABSens helbrägdagörande effekter på motorcykel.
Tingvall hade fel igen alltså, men lät en av sina utvalda och smorda ta smällen istället.
Inte snyggt.
SMC då? Vad är deras roll?
Tja, säg det. Deras reservationslösa hyllning av Rizzi/Tingvalls gravt felaktiga undersökning kanske har skapat prestigemässiga låsningar som tar ytterligare ett tag att lösa upp..?
Må så vara. Trist bara med de 10 förlorade åren i trafiksäkerhetsarbetet där alltför många verkligen trodde att ABS på motorcykel automatiskt skulle göra allting häften så farligt.
Läs igen, Niklas. Det är varken "försäkringsbranschen" som uttalar sig eller ABS som får credd från källan.
Det är SMC som gör en höna av ett halmstrå som råkade flaxa förbi i vinden.
"Halvering" ger alltid fantastiska rubriker, men alla kritiskt tänkande människor studsar av sådana rubriker och vill veta hur sanningen bakom ser ut.
I 9 av 10 fall utav halveringarna vi ser i samhället ligger det ett eller flera fel bakom - medvetna eller önsketänkframställda.
Jag plockar gärna isär Rizzis rapport från 2009 åt er och pekar på alla fel i den. Det är rent skrattretande, speciellt i ljuset av genomslaget den fick och hur den presenterades. "Ristat i sten" sade Rizzi. "Karvat i en ostkant" vill jag minnas att jag skrev...
Under tiden kan ni andra fundera över hur det var man bromsade sin motorcykel som mest effektivt.
Det är dags att gå på arkeologisk exkursion och ta fram den genuina kunskapen igen, nu när "systemen" fallerat.
Tips: "Comeback" är närmast hittills. Gammal är äldst.
Klipper bara ut en liten del av ditt långa...
Vi har tusentals "små" olyckor på MC varje år där väldigt många av dem ändå innebär stort och långvarig lidande med följdskador och rehab i månader och år, dessa olyckor pratar man inte om eftersom allt fokus ligger alltid på dödsolyckorna...
På fuckyouburnouttiden här på sporthoj kräktes folk på abs-hojar. Ett gäng år senare finns det matlagningstrådar och trådar med vilka innetofflor som rekommenderas till folk som fått nya höftleder.
Nu även en tråd om att bygga om till abs.
Alla ska såklart få göra som dom vill. Jag är bara impad över sporthojs evolution genom åren.
När någon hävdar att ABS är till för att förkorta bromssträckan, 'kan man sluta att lyssna på den personen.
När någon hävdar att ABS är till för att förkorta bromssträckan, 'kan man sluta att lyssna på den personen.
Tror du det, på allvar?
Kom med i matchen nu och sluta sprida de gamla myterna som så många tyvärr fortfarande tror på...
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |