För er som inte har förstått hur en ABS fungerar så får ni här en kort genomgång. Kransen som liknar en bromsskiva genererar en fyrkantsvåg genom att ljus skickas genom hålen i kransen medan hjulet snurrar och träffar en fotocell på andra sidan. När denna fyrkantsvåg inte är relativ med hastigheten är hjulet låst. Då skickas blixtsnabbt en signal till magnetventilerna som sitter i bromssystemet som gör att trycket släps och när hjulet åter är i rullning så åker ventilen tillbaka, så håller det på tills hojen står still och det känner man genom att handtaget pulserar lite svagt.
Vad som är individuellt för olika fordon?
Jag dristar mig till att påstå att det skiljer en del på att bromsa en 125cc scooter och ett touring-lok som ligger norr om ett halvt ton på vågen...
-Förhållande mellan rotation bakhjul/rotation framhjul
-Hur lång tid och med vilket tryck ska systemet jobba för att "motverka" den manuella bromsningen
-Fordonets totala massa
Att "vänta" på att framhjulet börjar rotera igen tror jag inte duger, det lär bli alldeles för långsam reaktion.
Min gissning är att man, iallafall inledningsvis "antar" att systemet (läs: Hela fordonet) beter sig på ett visst sätt.
Enligt Bosch Automotive Handbook (5:th edition), sida 622:
Det tar ca 20 ms att "släppa på trycket".
Det tar längre tid att bygga upp trycket igen då detta sker i flera steg med "pauser", totalt tar det ca 200 ms.
Jag antar att dessa "pauser" är variabler beroende på fordonets hastighet, roterande massa och totala massa.
Troligen tar man dessutom hänsyn till hur återkopplingen såg ut vid föregående "tryck öknings-cykel" för att på så sätt optimera bromsningen.
Så nog finns det variabler att pyssla med alltid... ;-)