Nu varierar det säkert med olika implementationer, men ABS tenderar att ge sämre stoppsträcka på grus på grund av att den just hindrar hjulet från att låsa sig, och därför kan hjulet inte gräva ner sig och få den extra bromsverkan det ger på grus.
I en del skräckexempel har folk blivit av med i princip all bromsverkan i branta nedförsbackar på grusvägar med mycket grus.
Moderna ABS-system är riktigt bra på i princip alla underlag, inte bara asfalt. Vi körde gruskurs i helgen och då pratade vi bland annat om ABS. Den allmänna meningen var att ABS suger på grus och ska kopplas ur. Vi tänkte att vi helt enkelt testar detta så en van bromsare med modern hoj (KTM 1190) med programmerar ABS fixades skyndsamt fram.
Vederörande fick order om att köra ca 50km/h och bromsa vid en kon. Detta gjordes tre gånger,
1. ABS inställning för gata (tillåter ingen låsning samt täta pulser).
2. ABS för Offroad (tillåter låsning bak samt att framhjulet tillåts låsa under en kort stund plus att pulserna kommer mer sällan)
3. Avstängd ABS dvs att föraren får låsa bäst han eller hon vill.
Resultatet var något överraskande.
Gatinställning dvs "Street ABS" gav en ganska lång stoppsträcka, som väntat. Uppskattningsvis ca 12-14m
Offroad ABS halverade bromssträckan dvs ca 7 m (ungefär som broms på asfalt)
Avstängd ABS resulterade i något kortare bromssträcka än gatinställning men betydligt längre än offroad ABS.
OBS! Detta med en van bromsare.
Kan ju nämna att vi var ganska många som blev överraskade. Vi trodde alla att avstängd ABS skulle vara överlägsen men tydligen var det fel. Det har hänt lite grann på ABS-fronten där systemet idag kan simulera en mycket van grusbromsare...