Jag lägger in det här brevet här i SH. Tyck till och diskutera.
"Svemo Peter Sköld vs RR sporten
Vi lever i ett fritt land, så jag tänkte passa på att tycka till lite.
Naturligtvis så har alla olika åsikter och olika erfarenheter. Men ifrån min
sida sett. Naturligtvis kommer jag få en massa påhopp och några håller med,
men jag bjuder på det för jag måste få ur mig det här!
Hade tänkt att dra mig ur diskussioner, men om jag tror det hämmar RR
sporten så blir jag sur!
Vad det hela handlar om. Jag började åka mc på bana -87. Deltog mer eller
mindre i SM fram till -93 och har erfarenhet ifrån dessa år. Sen var jag
aktiv i utlandet fram t.o.m. 2001. 2002 började jag åka SM igen. Jag hade
sneglat samt smygtestat SM -01. Det hade tagit riktigt med fart på hemmaplan
med media samt importörs support, det hade blivit riktigt proffsigt!
Jag kunde då snickra ihop ett fungerande paket (team) för att deltaga och
överleva p.g.a. den goda media supporten. Och nog hade det tagit fart på
konkurrensen också. -99 var Pole position på Mantorp 1.21.2, 2002 hade jag
Pole någon hundradel före Börre på 1.18.8. Nästan 2,5 sekunder snabbare. Det
är så det blir när media kommer i bilden. Det blir tuffare och bättre och vi
lär oss via utvecklingen. Precis som sport skall vara!
Därtill, vad anser jag om Svemo samt vad har dom gjort för mig?
Jag fick 5.000:- i resebidrag vid ett tillfälle på -80 talet som lovande
nykomling hette det. Sen har Annika skött sig exemplariskt emot mig i
licensfrågor, samt Lodnert som kämpat på i mina ögon heroiskt. Tyvärr tror
jag inte han orkar stå upp när det blåser, annars hade det nog sett
annorlunda ut, positivt sett utifrån mig. Men i övrigt har jag inget kul att
tillägga.
Dom ringde mig i slutet av 90-talet. Hej jag heter **** och hittade tre EM
plaketter i ett skåp här med ditt namn på (-91, -92, -93) vill du ha dom?
Undrar om han vet varför dom tillverkar dom.. Fråga Håkan Olsson eller Peter
Lindén så får ni liknande svar. Jag vet inte hur ett förbund är tänkt att
fungera eller vad man kan förvänta sig, men sist någon gjorde ett försök va
väl Marianne Kjell-Modin som gjorde ett försök med 80 cc Yamaha:er för att
locka nya unga talanger att få pröva på. Naturligtvis vet jag inte allt,
men finns det något övrigt positivt så shoot..
Nu råkar jag ha bil licens också. Näe dom har inte gjort något, men å andra
sidan så kostar en bil licens 300:- mot Svemos dryga 2.500:- och då är det
inte p.g.a. någon bättre försäkring, jag vet helt ärligt inte. Men ska det
bli ett förbund som motarbetar sporten så undrar man.
Efter att ha vunnit mästerskapet tre år i rad så har jag varit fullt aktiv
och har förståelse för hur man får det att fungera. Då menar jag inte enkom
på banan, utan totalt med aktiviteter, sponsorer och media. Det är en
krånglig bit i början, dock någon man måste lära sig om man vill få det att
fungera eller som en språngbräda ut i världen. Det är här det börjar och man
lär sig. Jag ämnar lämna mc racingen, dock inga löften gjorda då jag har
lite idéer om en fortsättning i Tyskland. Men att fortsätta på hemma plan är
inte första prioritet, så jag har en objektiv syn på det jag berättar här
under.
Efter de tre åren som gått så är alla Veidec förarna överens om att det är
för dyrt. Vi har diskuterat en billigare variant och 1000cc har varit på
tapeten som förslag. Nu är inte 100% eniga om detta beslut, dock merparten.
Varför detta.
1000cc skulle bli billigare, då byggnationen av en sådan mc är mindre
kostsam. Därtill är importörerna intresserade och det hjälper alla! Nix inte
bara dom i täten. Tänk så här, dom där framme brukar oftast vara före/få mer
hjälp i sponsrings syfte oavsett vart vi hamnar, så ett icke importör
supportat mästerskap kommer drabba många.
Därtill anser jag att Synsam, numera Veidec är den mest proffsiga serien vi
har och även haft i Sverige på lång tid. Den har lyft mc (RR) sporten och
gett den ett litet ansikte via TV:n även hem till mormor o Co. likväl som
normalt sett bilpublik kan glädjas åt Veidecs framfart.
??? Undrar ni. Enkel ekvation. Vi inkl. mig själv anser att Veidec har varit
en roligare happening/inslag på banan än vad bilarna varit. Vi borde få mer
media än dom etc. Men folket/publiken (C:a snitt 12.500:- per helg, -03)
kommer dit för att titta på bilarna, sen dyker mc upp som ett riktigt
fartigt och roligt inslag. För vore vi (mc) så jädrans bra så hade det varit
10.000 besökare även på en vanlig SM tävling med mc. Nu är det inte bara
inslaget på banan, besökarna tycker det är kul att titta i depån på stora
trailers, stora tält, snygga Team etc. som inte finns i jämförelse på en
vanlig SM tävling. Själv skulle jag inte göra en aktivitet med T.ex. Samsung
på en SO-tävling, då blev det förmodligen ingen fortsättning med dom skulle
jag tro. = otänkbart i långa loppet. Och det är sponsorerna som en av de
viktiga länkarna för att få ihop en satsning.
Jag besökte en endurance tävling på Karlskoga då tidningen Bike skulle köra
en 4 timmars tävling i slutet av Juli. Dom vann och det blev middag på
kvällen. Då gled Peter Sköld in på ämnet 1000cc och Veidec 2005 som
otänkbart. Jag lämnar den diskussionen där hän och fortsätter ifrån
informationen jag har idag istället.
Peter Sköld är alltså utsedd utav Svemo att leda vad som skall göras etc,
naturligtvis så skall dom andra godkänna det han vill besluta, frågan är hur
mkt de bryr sig, samt inser vad förändringen innebär?!..?! Därtill om dom
tar till beaktning att han är aktiv i SO och kan alltså vara emot Veidec och
dess tankar till förändringar.
Detta har Peter Sköld som tävlar aktivt i SO och Superbike sagt:
Till Mig:
Ni (menar Veidec) skall inte få förstöra 1000 klassen som vi byggt upp i SO.
Undra vad han byggt och menar.. En klart partiskt kommentar till hans egna
tävlingsinslag iaf.
Om vi kör 1000cc så kan vi få hit förare ifrån T.ex. Norge eller kanske
Danmark. Peter Sköld Svar: Svemo bryr sig bara om Sverige o ger f**n i andra
länder.
Då undrar jag om han tänker längre än näsan räcker. Är det inte roligare med
förare ifrån andra länder samt, fler deltagare och chanser till tajtare race
och en bra tävling?! Och det oavsett nationalitet.
Diskussion om SO kontra Veidec och TV. Ja men vi (ska han verkligen säga vi
som Svemo rep) har lika mkt TV som ni (han menar Veidec). Jag förklarar om
Viasat och TV3. Jag tittar inte på dom där kanalerna svarar han. M.a.o. hur
kan han veta skillnaden? Veidec visas dock i båda kanalerna och har totalt
sett mkt mer TV tid! Han är i en diskussion och lägger kommentarer som
grundar på vad han hört och inte fakta. Han menar dock att Veidec blivit mkt
sämre och syns inte. Han borde kanske varit på plats och kollat självS
Därtill säger väl detta i klartext om Svemos förståelse för vikten av TV
samt media bevakning. Dom har ingen aning! Eller Peter Sköld kanske jag
skulle säga.
Peter Sköld Till annan person:
Jag struntar i vad förarna tycker/vill, jag gör det jag tycker är rätt för
RR Sverige och Svemo, samt gör mitt jobb.
Är det inte lämpligt att få information och tycke ifrån aktiva förare?!
Skall han själv som kommit långt upp i åldern bestämma i egen regi?
Om STCC / Veidec skulle köra ett mästerskap utan Svemos godkännande så
skulle banorna bli svartlistade likväl som förarna säger Peter Sköld. Tycker
jag låter som ett hot.
Mitt Svar. Liknande sak hände med Tyska förbundet och Pro Superbike. Då blev
förarna erbjudna att köra med licens ifrån Luxemburg utan att bli svart
listade. Då körde vi ju för ett annat land som godkände våra race. Nu löste
det sig ändå och dom kom överens. Men nu har Peter Sköld tid att blocka det
om han vill till nästa år efter att ha läst detta.. Om inte vi hinner före
haha.
Övrig Info om Peter Sköld:
I slutet på -80 talet så körde Peter framgångsrikt 500 två takt. Då 750
fyrtakt integrerades med 500 så var Peter Motståndare. Jag besökte själv en
tävling på Linköping (tror -88) då Peter skulle bojkottade racet, man hade
ändrat ifrån att springande start till stående start med motorn igång.
Varför, Ander Andersson (4-takt) va på hemma plan och skulle förmodligen
köra ifrån Peter, så han pratade väl i egen sak. Varför man ändrade
internationellt var utav säkerhet, men det struntade väl Peter i?! Tur va
väl det, för hur skulle han annars några år senare få igång sin Ducati. Han
är nog inte lika motståndare till det längre haha.
Ett exempel. Göran Forslund bröt benet vid en springande start (man springer
igång motorn) på Karlskoga. Han fick inte igång sin 500:a och blev påkörd
bakifrån. Det va sådant man ville undvika."
Fortsättning följer... (det är för långt för att rymmas i ett inlägg)
"Svemo Peter Sköld vs RR sporten
Vi lever i ett fritt land, så jag tänkte passa på att tycka till lite.
Naturligtvis så har alla olika åsikter och olika erfarenheter. Men ifrån min
sida sett. Naturligtvis kommer jag få en massa påhopp och några håller med,
men jag bjuder på det för jag måste få ur mig det här!
Hade tänkt att dra mig ur diskussioner, men om jag tror det hämmar RR
sporten så blir jag sur!
Vad det hela handlar om. Jag började åka mc på bana -87. Deltog mer eller
mindre i SM fram till -93 och har erfarenhet ifrån dessa år. Sen var jag
aktiv i utlandet fram t.o.m. 2001. 2002 började jag åka SM igen. Jag hade
sneglat samt smygtestat SM -01. Det hade tagit riktigt med fart på hemmaplan
med media samt importörs support, det hade blivit riktigt proffsigt!
Jag kunde då snickra ihop ett fungerande paket (team) för att deltaga och
överleva p.g.a. den goda media supporten. Och nog hade det tagit fart på
konkurrensen också. -99 var Pole position på Mantorp 1.21.2, 2002 hade jag
Pole någon hundradel före Börre på 1.18.8. Nästan 2,5 sekunder snabbare. Det
är så det blir när media kommer i bilden. Det blir tuffare och bättre och vi
lär oss via utvecklingen. Precis som sport skall vara!
Därtill, vad anser jag om Svemo samt vad har dom gjort för mig?
Jag fick 5.000:- i resebidrag vid ett tillfälle på -80 talet som lovande
nykomling hette det. Sen har Annika skött sig exemplariskt emot mig i
licensfrågor, samt Lodnert som kämpat på i mina ögon heroiskt. Tyvärr tror
jag inte han orkar stå upp när det blåser, annars hade det nog sett
annorlunda ut, positivt sett utifrån mig. Men i övrigt har jag inget kul att
tillägga.
Dom ringde mig i slutet av 90-talet. Hej jag heter **** och hittade tre EM
plaketter i ett skåp här med ditt namn på (-91, -92, -93) vill du ha dom?
Undrar om han vet varför dom tillverkar dom.. Fråga Håkan Olsson eller Peter
Lindén så får ni liknande svar. Jag vet inte hur ett förbund är tänkt att
fungera eller vad man kan förvänta sig, men sist någon gjorde ett försök va
väl Marianne Kjell-Modin som gjorde ett försök med 80 cc Yamaha:er för att
locka nya unga talanger att få pröva på. Naturligtvis vet jag inte allt,
men finns det något övrigt positivt så shoot..
Nu råkar jag ha bil licens också. Näe dom har inte gjort något, men å andra
sidan så kostar en bil licens 300:- mot Svemos dryga 2.500:- och då är det
inte p.g.a. någon bättre försäkring, jag vet helt ärligt inte. Men ska det
bli ett förbund som motarbetar sporten så undrar man.
Efter att ha vunnit mästerskapet tre år i rad så har jag varit fullt aktiv
och har förståelse för hur man får det att fungera. Då menar jag inte enkom
på banan, utan totalt med aktiviteter, sponsorer och media. Det är en
krånglig bit i början, dock någon man måste lära sig om man vill få det att
fungera eller som en språngbräda ut i världen. Det är här det börjar och man
lär sig. Jag ämnar lämna mc racingen, dock inga löften gjorda då jag har
lite idéer om en fortsättning i Tyskland. Men att fortsätta på hemma plan är
inte första prioritet, så jag har en objektiv syn på det jag berättar här
under.
Efter de tre åren som gått så är alla Veidec förarna överens om att det är
för dyrt. Vi har diskuterat en billigare variant och 1000cc har varit på
tapeten som förslag. Nu är inte 100% eniga om detta beslut, dock merparten.
Varför detta.
1000cc skulle bli billigare, då byggnationen av en sådan mc är mindre
kostsam. Därtill är importörerna intresserade och det hjälper alla! Nix inte
bara dom i täten. Tänk så här, dom där framme brukar oftast vara före/få mer
hjälp i sponsrings syfte oavsett vart vi hamnar, så ett icke importör
supportat mästerskap kommer drabba många.
Därtill anser jag att Synsam, numera Veidec är den mest proffsiga serien vi
har och även haft i Sverige på lång tid. Den har lyft mc (RR) sporten och
gett den ett litet ansikte via TV:n även hem till mormor o Co. likväl som
normalt sett bilpublik kan glädjas åt Veidecs framfart.
??? Undrar ni. Enkel ekvation. Vi inkl. mig själv anser att Veidec har varit
en roligare happening/inslag på banan än vad bilarna varit. Vi borde få mer
media än dom etc. Men folket/publiken (C:a snitt 12.500:- per helg, -03)
kommer dit för att titta på bilarna, sen dyker mc upp som ett riktigt
fartigt och roligt inslag. För vore vi (mc) så jädrans bra så hade det varit
10.000 besökare även på en vanlig SM tävling med mc. Nu är det inte bara
inslaget på banan, besökarna tycker det är kul att titta i depån på stora
trailers, stora tält, snygga Team etc. som inte finns i jämförelse på en
vanlig SM tävling. Själv skulle jag inte göra en aktivitet med T.ex. Samsung
på en SO-tävling, då blev det förmodligen ingen fortsättning med dom skulle
jag tro. = otänkbart i långa loppet. Och det är sponsorerna som en av de
viktiga länkarna för att få ihop en satsning.
Jag besökte en endurance tävling på Karlskoga då tidningen Bike skulle köra
en 4 timmars tävling i slutet av Juli. Dom vann och det blev middag på
kvällen. Då gled Peter Sköld in på ämnet 1000cc och Veidec 2005 som
otänkbart. Jag lämnar den diskussionen där hän och fortsätter ifrån
informationen jag har idag istället.
Peter Sköld är alltså utsedd utav Svemo att leda vad som skall göras etc,
naturligtvis så skall dom andra godkänna det han vill besluta, frågan är hur
mkt de bryr sig, samt inser vad förändringen innebär?!..?! Därtill om dom
tar till beaktning att han är aktiv i SO och kan alltså vara emot Veidec och
dess tankar till förändringar.
Detta har Peter Sköld som tävlar aktivt i SO och Superbike sagt:
Till Mig:
Ni (menar Veidec) skall inte få förstöra 1000 klassen som vi byggt upp i SO.
Undra vad han byggt och menar.. En klart partiskt kommentar till hans egna
tävlingsinslag iaf.
Om vi kör 1000cc så kan vi få hit förare ifrån T.ex. Norge eller kanske
Danmark. Peter Sköld Svar: Svemo bryr sig bara om Sverige o ger f**n i andra
länder.
Då undrar jag om han tänker längre än näsan räcker. Är det inte roligare med
förare ifrån andra länder samt, fler deltagare och chanser till tajtare race
och en bra tävling?! Och det oavsett nationalitet.
Diskussion om SO kontra Veidec och TV. Ja men vi (ska han verkligen säga vi
som Svemo rep) har lika mkt TV som ni (han menar Veidec). Jag förklarar om
Viasat och TV3. Jag tittar inte på dom där kanalerna svarar han. M.a.o. hur
kan han veta skillnaden? Veidec visas dock i båda kanalerna och har totalt
sett mkt mer TV tid! Han är i en diskussion och lägger kommentarer som
grundar på vad han hört och inte fakta. Han menar dock att Veidec blivit mkt
sämre och syns inte. Han borde kanske varit på plats och kollat självS
Därtill säger väl detta i klartext om Svemos förståelse för vikten av TV
samt media bevakning. Dom har ingen aning! Eller Peter Sköld kanske jag
skulle säga.
Peter Sköld Till annan person:
Jag struntar i vad förarna tycker/vill, jag gör det jag tycker är rätt för
RR Sverige och Svemo, samt gör mitt jobb.
Är det inte lämpligt att få information och tycke ifrån aktiva förare?!
Skall han själv som kommit långt upp i åldern bestämma i egen regi?
Om STCC / Veidec skulle köra ett mästerskap utan Svemos godkännande så
skulle banorna bli svartlistade likväl som förarna säger Peter Sköld. Tycker
jag låter som ett hot.
Mitt Svar. Liknande sak hände med Tyska förbundet och Pro Superbike. Då blev
förarna erbjudna att köra med licens ifrån Luxemburg utan att bli svart
listade. Då körde vi ju för ett annat land som godkände våra race. Nu löste
det sig ändå och dom kom överens. Men nu har Peter Sköld tid att blocka det
om han vill till nästa år efter att ha läst detta.. Om inte vi hinner före
haha.
Övrig Info om Peter Sköld:
I slutet på -80 talet så körde Peter framgångsrikt 500 två takt. Då 750
fyrtakt integrerades med 500 så var Peter Motståndare. Jag besökte själv en
tävling på Linköping (tror -88) då Peter skulle bojkottade racet, man hade
ändrat ifrån att springande start till stående start med motorn igång.
Varför, Ander Andersson (4-takt) va på hemma plan och skulle förmodligen
köra ifrån Peter, så han pratade väl i egen sak. Varför man ändrade
internationellt var utav säkerhet, men det struntade väl Peter i?! Tur va
väl det, för hur skulle han annars några år senare få igång sin Ducati. Han
är nog inte lika motståndare till det längre haha.
Ett exempel. Göran Forslund bröt benet vid en springande start (man springer
igång motorn) på Karlskoga. Han fick inte igång sin 500:a och blev påkörd
bakifrån. Det va sådant man ville undvika."
Fortsättning följer... (det är för långt för att rymmas i ett inlägg)