Öppet brev från Cralle, postat i MCERR

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Nyteknik skrev:

Varför inte! Om de är många som har suttit där länge och är vana med samma gamla visa så hjälper det oftast inte att säga att vi måste följa utveckligen. [Det går inte lära gamla hundar sitta] De är oftast insatta i det gamla systemet och är rädda för förändringar eller? Försöker man inte lyfta fram en sport med nya lösningar så dör den ut förr eller senare. Känns lite konstig att mc-sport måste ha draghjälp av STCC för att hålla sig flytande eller? Då måste det vara nåt som håller tillbaka utveckligen!
 

slowmotion

????
Gick med
7 Mar 2003
Ort
bromma
Hoj
Ténéré 700
men alltså.. vad som är intressant är att få veta vad dom som kör
NSB i dag (säsongen som varit) vill, eller? dom kanske inte vill köra
med STCC. blir det 3 st serier då? sm,so+veidec? eller? måste man
byta klass för att slippa trängas med bilar i depån & umgås med sina likasinnade i övriga mc klasser. jag tror ifs att det går att köra 3 serier
med 1000cc, So är en men vad ska man kalla dom 2 andra? vi kan ju inte ha 2 sm. självklart måste dom köra med samma reglemente så förarna kan gästspela i dom olika serierna. ska man skita i vad dagens NSB förare vill?
ska man skita i vad dagens veidec förare vill? ska vi skita i sponsorerna?
blir det skit av alltihopa?? vad blir bäst för sporten i längden?
ett möte med de förare som hade tänkt att delta i resp klass + svemo
skulle kanske hjälpa. vems ansvar är det att ordna ett sånt möte, förarna,svemo eller dom ekonomiska intressenterna? & vilka skulle komma?
det går ju inte att få alla lyckliga & glada. det gäller att minnimera antal missnöjda. gärna så snart som möjligt så att folk kan plannera nästa säsong.
/ skål..
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
motardnisse skrev:
Varför inte! Om de är många som har suttit där länge och är vana med samma gamla visa så hjälper det oftast inte att säga att vi måste följa utveckligen. [Det går inte lära gamla hundar sitta] De är oftast insatta i det gamla systemet och är rädda för förändringar eller? Försöker man inte lyfta fram en sport med nya lösningar så dör den ut förr eller senare. Känns lite konstig att mc-sport måste ha draghjälp av STCC för att hålla sig flytande eller? Då måste det vara nåt som håller tillbaka utveckligen!

Vilket ungt folk skulle ta över? Där är största problemet, det existerar nämligen knappt. Det finns ett par få eldsjälar som håller liv i det mesta, men det är inte många som hjälper till.
Ja, Veidec är bra för dem som åker där. Men tror du veidec pumpar tillbaka något till svemo för att vi upplåter en SM-klass åt dem? Vad jag vet får svemo inte en krona tillbaka för det. D.v.s resten av rr-sverige får inget större lyft av detta, iaf inte i nuvarande format.
Ja, övriga rr-sverige skulle må skitbra av ett STCC AB, som enbart arbetade för att promota vår serie/serier.
Vem vågar/fixar startkapital för det? Svemo har inte kassan, därför fick en klass lite draghjälp av synsam/veidec.
Skulle Peter vara mot en sådan promotion? Nej, det vet jag att han inte är, men att lösa det är inte enkelt tyvärr.
Är veidec lösningen på allt? Nja, vad jag vet är det bara två förare som klarar av att leva på racingen, Jimmy och Cralle, alla andra betalar mer eller mindre ur egen ficka, även om de flesta har sponsorer som täcker det mesta.

Sen vidare till problematiken. Om Veidec tar över 1000cc sm, vilken klass ska lyftas till Sm-klass i vår sm-serie? Std600 skulle jag gissa, eftersom SS600 är en död klass nästa år oavsett.
Då är frågan, vill toppen av nuvarande 1000cc-liga köra veidec eller tillsammans med oss? Vill de byta till std600? Vilka har en budget för det osv.
Svåra frågor, men inget av det löser sig med personangrepp..

Henrik jobbar stenhårt för vår sm-serie, jag har försökt med en del, men det stupar åter igen på pengasidan...
Vet inte om vi kanske ska starta en fond, där varje förare sponsrar SVEMO, med säg 5000kr var, så vi FÅR råd med ett eventbolag. Skulle 300 pers stoppa in de pengarna skulle vi förmodligen ha en bra start för att kunna börja göra pengar.. Vi måste satsa, på något sätt.
Se det som inträde i en flygklubb eller golfklubb..


edit: Vi skulle förmodligen kunna få tillbaka de pengarna, men givetvis är det inga garantier...
 

Bosco

Hellsänglar finns dom?
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Hbg
Hoj
6,5 tums hjul...
oFFkeFF skrev:
Vet inte om vi kanske ska starta en fond, där varje förare sponsrar SVEMO, med säg 5000kr var, så vi FÅR råd med ett eventbolag.

"Tvåtaktar'n"; det finns också en grupp människor som inte kör racing som kanske också e' villiga å lägga pengar...

motardnisse skrev:
Vad händer med alla pengar som hamnar i SVEMO?

Vet du övht hur föreningssverige funkar?
Gå med i en klubb först.

Bj.O.rn skrev:
Ganska likt Cralle...

Bingoberra!
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
(OBS! Detta är bara reflektioner från vad jag uppfattat av vad som sagts/gjorts denna säsongen i VEIDEC!)

Ganska så tidigt iår så upptäckte STCC att man hade problem även med mc-klassen som man körde. Få anmälda förare till säsongen mm. För att göra det billigare så kom man med förslagen att slopa fredagsträningen, däcksbegränsning och att man max fick ha en hoj.

Efter klagomål från förarna så slopades begränsningen på hojar. Däcksbegränsningen sattes till max 6 bakdäck för kval/race för en helg. Även fredagsträningen fick förarna tillbaka eftersom man förklarade att det blir mycket dyrare att ta sig till banan för att testa en gång extra innan racen. Banan hyrdes därför privat för att köra träning på fredagarna.

Resultatet blev alltså att det blev: 1.) billigare för STCC! Man slapp alltså organisera en officiell fredagsträning eftersom man slopade den. 2.) Det blev dyrare för förarna med STCC:s sparförslag! Man tog betalt samma i startavgift som tidigare fastänn fredagsträningen numera inte ingick. Den privata träningen på fredagarna fick man betala 500-1000:- för. Startavgift + fredagsträning kostade nu ca 39.000:-. Däcksbegränsningen gjorde mest att man bara hade koll på att en förare inte använde dom 0,25 däcken mera som han använde säsongen tidigare. För övriga var det mest problem med att få däcken märkta i tid/otid.

Mitt i säsongen så gjorde man en undersökning om varför det var så få startanden. Resultatet var att man kom fram till att det fanns gott om hojar och även en del bra förare som tex körde i SO men som inte körde VEIDEC och det pga att dom tyckte det var för dyr startavgift. Därför sänkte man avgiften för wildcards från 4000:- till 2000:- för ett race plus att man gick in och betalade fredagsträningen för wildcards. Det resulterade att man nu blev lite fler än 20 startanden. Visserligen mest norska wildcards med standardhojar.

I slutet på säsongen så går man ut till förarna och vill ha nya förslag till hur man ska få in fler förare och även göra det billigare. En arbetsgrupp utses bland förarna som kollar intresset bland förarna och importörerna. Man kommer fram till att 1000cc är intressant för ett flertal förare och importörer. Man bestämmer därför från STTC:s sida att nu kör vi 1000cc nästa år. Sen går man till SVEMO och säger det typ i slutet på september. Känns lite som man gick bakvägen och gjorde allt i fel ordning?

STCC har från starten 2001 då man tog över Supersport 600-SM, som var en av den största SM-klassen räknat bland utövare i klasserna, fått en klass som är en av den minsta SM-klassen.

Att man nu pga det vill bli av med klassen och lämna tillbaka den till övriga rr-SM, fast med förbehållet att behålla förarna, kanske inte ser så bra ut från SVEMO:s sida! Den klassen som varit bästa klassen för 4-taktsförarna att avancera ut till EM och VM har tappat mycket under STCC åren.

Så från deras sida så kan jag tänka mig att SVEMO inte tycker att STCC är det bästa för svensk rr? Kommer nästa klass behandlas likadant tex?
 
Last edited:

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Domifuling skrev:
Kan någon sammanfatta vad SVEMO gör för dom olika sporterna?

vad menar du? I stor kan man säga att svemo sanktionerar tävlingar, utdelar licenser, ordnar funktionärskurser och sköter annat administrativt, resten ligger på klubbarna och de aktiva.. Vad gör svenska fotbollsförbundet för allsvenskan, eller för den delen division 2?

Det är en och samma sport för den delen.. viidec å so är inte olika sporter..

/B
 

Steny

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Kalix
Hoj
Helt Nytt
Debatten

Jag har varit med i Synsam och Veidec ett par år. JAg anser inte att det är STCC:s fel att serien tappat förare. En stor anledning är att när serien drog i gång så krävdes det en hyfsat bra trimmad R6:a för att ha konkurrens kraftig hoj sedan har ribban höjts åt för år och nu krävs hojar som är lika dem i VM för att ha maskin materiel som är konkurrenskraftigt. Det kostar stora pengar,tid och sedan skall du lyckas köpa alla prylar också.

Problem 1: För dyra hojar.


Att en del anser att SVEMO och övriga RR Sverige inte får tillbaka någonting från arrangemangen med STCC anser jag är helt vansinigt.

Alla dem största dagstidningarna är på plats, Tv bevakning, som tidigare nämts så ser farmödrar programmen, en stor del av alla biljetter som säljs är till bilteamens sponsorer som kommer till tävlingarna för att se bilracing och får se motorcyklar som stjäl showen. Med lite flyt kanske någon RR kille eller tjej kan få kontakt med den personen som fått upp ögonen för MC racing och få en ny sponsor.

Hur mycket media är på en SM tävling?

Jag anser att STCC/Veidec är det absolut bästa skyltfönstret för RR-Sverige och att sporten fått ett uppsving under de sista fyra åren tror jag att detta samarbete har stor del i.

Om inte Svemo vill släppa SM status för 1000 cc OK men sluta svamla om Svartlistning, då går då jag tillbaka och börjar åka med finsk licens igen.

JAg tillhör inte toppfigurerna i Veidec jag har trost det intäkter på 350 000:- Ca 200 000:- av det kommer för medie bevakningen. Jag lägger inte ut pengar själv utan mina säsonger går jämt upp på den nivå vi kör idag..

MVRRH

HST
 
Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Bosco skrev:
"Tvåtaktar'n"; det finns också en grupp människor som inte kör racing som kanske också e' villiga å lägga pengar...



Vet du övht hur föreningssverige funkar?
Gå med i en klubb först!

Nej! förklara gärna hur den fungerar.
Ja! jag har varit med en klubb tidigare.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
motardnisse skrev:
Varför inte! Om de är många som har suttit där länge och är vana med samma gamla visa så hjälper det oftast inte att säga att vi måste följa utveckligen. [Det går inte lära gamla hundar sitta] De är oftast insatta i det gamla systemet och är rädda för förändringar eller?

Vilka floskler.

Kom med ett par välgrundade argument med exempel så kanske någon finner dina inlägg läsvärda.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Nyteknik skrev:
Vilka floskler.

Kom med ett par välgrundade argument med exempel så kanske någon finner dina inlägg läsvärda.

Det verkar vara läsvärt eftersom du var tvungen att svara! Vilket bra argument har du kommit med under denna tråd hittills? Nada!
Men du verkar vara ung så kom med ett förslag vad som behöver göras?
Jag kan bara komma med mina åsikter, vad är dina?
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
(svamlar lite)

I med att SM är billigare än Veidec för en sån som mig, så kör iaf jag endast SM, även fast Veidec måhända kan göra att mitt namn omnämns i TV eller media mer.

Jag vill ha KUL för mina pengar o syssla med jag tycker brinner för. Om det blir lite bonus på det med TV eller skriverier i press, så äre bara kul!

Ja, Peter Sköld måhända vara en profil... på 90talet när han körde aktivt (gör väl inte det längre? dock är på plats). Men vad är det han vill som är fel? och vad vore mer rätt? Att göra sporten billigare för förarna och roligare för allmänheten borde väl vara det som gäller?

Vid mötet igår i Karlskoga ang. TV-kostnader så sas det av Mike Luff, efter blivit frågad ett par gånger, nått om 10.000:- för ett inslag. Hur många kör RR i sverige och är redo att betala ytterligare en slant som blir undansatt för att locka intresset hos media? (kanske t.o.m. anställa en person för detta) jag är iaf.. (dock inte mer än 1000kr utöver ett år)

Om RR i STCC ej sänds på TV och det hålls kvar ett reglemente som gör det för dyrt för förarna, så kommer klassen att självdö pga att det inte går att gå runt ekonomiskt längre då sponsorerna längre inte finner det lönsamt. Rättså logiskt...

Man måste göra uppoffringar o ta risker för att lyckas här i livet. Kan inte alltid spela säkra kort o vara glad över det man har.

.slut
 

SirHenk

Ge mig nåt kurvigt! ;)
Gick med
29 Jun 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki 1000R K5
oFFkeFF skrev:
Svemo har inte kassan

Vad gör dom med våran "blygsamma" licens avgift då?
Jag har tävlat i elitserien i brottning, vi betalade en avgift på 350 kr. o den licensen täckte det mesta! + att vi fick en tidning som var 10 ggr bättre än IB!! Tilläggas bör även att en brottare skadar sig oftare än en RR-förare!!
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Henke_P98 skrev:
Vad gör dom med våran "blygsamma" licens avgift då?
Jag har tävlat i elitserien i brottning, vi betalade en avgift på 350 kr. o den licensen täckte det mesta! + att vi fick en tidning som var 10 ggr bättre än IB!! Tilläggas bör även att en brottare skadar sig oftare än en RR-förare!!
RR tilldelas bara ett visst utrymme (2-3 sidor) i IB (Idrottsbladet) utav sååå många sidor. Tycker att det som skrivs om RR inte är av allt för dålig klass.

Det med IB är ju som sagt att man blaskar igenom 90% av tidningen då det är ointressant. Men jag kallar inte tidningen dålig för det, den är BRA!
 
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Hörby
Hoj
CB1000RA
Måste tyvärr säga att jag har hört det från andra håll också, att Sköld är
emot Superstock 1000. Dumt tycker jag, då det låter som en vettig klass, och
sådan är utvecklingen. Men som så ofta förr med svemo, så skall det vara
speciella reglemente i sverige :kocko , och gör inte som övriga europa.

In med superstock, det lär komma så småningom ändå.
Som Steny säger, så är det kostnaderna på hojarna som är det stora problemet. Det lär försvinna med 1000, och som Cralle också skriver, så lär
trimningsfusk inte vara så stor tror jag, då det inte lär märkas så stor skillnad på 175 hk och 185 hk.
Utvecklingen är så här i europa, och varför inte följa efter? :va
Supersport VM lär ju också bli ändrat till mer standardbetonat, och
Superstock får mer och mer intresse.
In med Superstock till sverige, då det, och standard 600 lär bli de billigaste alternativen = mycket racing för liten peng :Bugar
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Det många missar är att en superstock1000 skulle döda av NSBK i både SO och SM..
Svemo har med övriga nordiska förbund precis trilskat sig till en gemensamt reglemente för just NSBK. D.v.s efter tyska IDM. Ska STCC norpa 1000cc 5 i tolv??
Vad Svemo gör med våra licenspengar? Tja, pengarna som blir över när försäkringar och tidningprenumerationen är betald blir det inte mycket över.
Kapital är det som behövs för att få igång allt, de få som arbetar med RR inom sverige har varken tiden eller kompetensen för att driva ett STCC AB, med kapitalet kan vi köpa tjänsterna, och tjänsterna kan generera pengar i sin tur.
Men som vanligt, vem ska betala? Det finns ingen som bara ger oss pengarna, så det är nog som jag skrev innan, skulle förarna våga satsa pengarna ett år, eller två, så skulle vi kanske komma ur stadiet vi är nu.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top