Öppet brev från Cralle, postat i MCERR

Steny

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Kalix
Hoj
Helt Nytt
oFFkeFF skrev:
Det många missar är att en superstock1000 skulle döda av NSBK i både SO och SM..
Svemo har med övriga nordiska förbund precis trilskat sig till en gemensamt reglemente för just NSBK. D.v.s efter tyska IDM. Ska STCC norpa 1000cc 5 i tolv??
Vad Svemo gör med våra licenspengar? Tja, pengarna som blir över när försäkringar och tidningprenumerationen är betald blir det inte mycket över.
Kapital är det som behövs för att få igång allt, de få som arbetar med RR inom sverige har varken tiden eller kompetensen för att driva ett STCC AB, med kapitalet kan vi köpa tjänsterna, och tjänsterna kan generera pengar i sin tur.
Men som vanligt, vem ska betala? Det finns ingen som bara ger oss pengarna, så det är nog som jag skrev innan, skulle förarna våga satsa pengarna ett år, eller två, så skulle vi kanske komma ur stadiet vi är nu.


I STCC betalar Veidec och förarna bara en del av tv kostnaden STCC:s övriga sponsorer täcker upp resten av produktionen.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Peter Sköld är aktiv fortfarande ja, både som förare och i svemos RR sektion !!
10000:- / tävling sa Luff, detta för att lyfta kvalitén på produktionen til en högre nivå, detta garanterar dock inte att sändningstiden blir den bästa, blir det inga tittarsiffror så blir programmet flyttat i tablån.
På detta (mycket bra möte som swedie kanske skulle ha vart på hela tiden :D ) framförde jag åsikten att man ska slopa prispengarna och lägga dessa på tv eller marknadsföring. som det är nu ligger SO budgetten på 50.000:- var till båda.
Fick dock inget gehör för denna för mig klockrena del-lösning på marknadsförings finansieringen.

Bra att Cralle öppnar käften, dock så va det uselt formulerat och med inslag av personangrepp.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Steny skrev:
I STCC betalar Veidec och förarna bara en del av tv kostnaden STCC:s övriga sponsorer täcker upp resten av produktionen.

Vad är det 39000kr i startavgift för? Är väl medveten om att det är fler klasser med och delar på kakan för tv-produktionen, och att det finns vissa sponsorer. Men inte tillräckligt med pengar för att behålla Thorén.
Alltså, ni som kör veidec betalar mycket för att få tjänsterna. D.v.s TV och massmedial bevakning.
Men sen ska man inte heller sticka under stol med att ni får betydligt mindre för pengarna idag, än ni fick när det hette synsam för ett par år sedan.
Samma gnäll hos er som hos "oss" d.v.s lite bantid etc.
Samtidigt har ni ju fått det enklare att hitta sponsorer som är villiga att betala mer.

Så, STCC AB är bra för er 19-20 som kör veidec. Är STCC AB villiga att driva övriga SM-klasser/rookie-klasser för samma pengar? Eller är man bara intresserad att plocka russinen ur kakan?
Veidec är ju den absolut bästa showen under en STCC-helg, den klart bästa underhållningen. D.v.s mc-sporten är roligare att titta på än bilarna..
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Förslag på lösning.
I SM och SO kör vi med det nu spikade IDM/NSB reglementet (som jag har här på svenska, hahaha )
Och i STCC kör man Veidec1000 cup med standardreglemente+bromsslangar, styrdämpare och avgassystem.
Håller med om att det finns en risk i att även låta STCC köra superstock, men det är ju samtidigt en risk att vi tappar det som byggts upp i synsam/veidec.
Kanske stirrar vi oss blinda på kubiken här? fattar och bryr sig svensson/publiken om det?
 

Peaceinn

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Ort
bakomflötet
Hoj
suzuki
Kan inte svara för svemo inom MC-tävlingar men inom skoter tävlingarna här i norr har vi exakt samma problem med människor som verkar vara rädda för utveckling.
 

Steny

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Kalix
Hoj
Helt Nytt
oFFkeFF skrev:
Vad är det 39000kr i startavgift för? Är väl medveten om att det är fler klasser med och delar på kakan för tv-produktionen, och att det finns vissa sponsorer. Men inte tillräckligt med pengar för att behålla Thorén.
Alltså, ni som kör veidec betalar mycket för att få tjänsterna. D.v.s TV och massmedial bevakning.
Men sen ska man inte heller sticka under stol med att ni får betydligt mindre för pengarna idag, än ni fick när det hette synsam för ett par år sedan.
Samma gnäll hos er som hos "oss" d.v.s lite bantid etc.
Samtidigt har ni ju fått det enklare att hitta sponsorer som är villiga att betala mer.

Så, STCC AB är bra för er 19-20 som kör veidec. Är STCC AB villiga att driva övriga SM-klasser/rookie-klasser för samma pengar? Eller är man bara intresserad att plocka russinen ur kakan?
Veidec är ju den absolut bästa showen under en STCC-helg, den klart bästa underhållningen. D.v.s mc-sporten är roligare att titta på än bilarna..

Jag menar fortfarande at om SVEMO låter STCC plocka ett russin till ur kakan så är det fortfarande bra för alla RR förare eftersom media finns där och MC är största showen så kanske media få upp ögonen för vanliga SM och SO också och kommer dit för att se en hel dag med bara fräna hojrace. STCC cirkusen är svensk motorsports finrum och den bästa reklam platsen för all RR i Sverige anser jag, det anser jag inte för att jag kört där och det är inte troligt att jag kör där nästa år oavsett klass.

Jag tycker bara att det skulle vara tråkigt om den höga nivån på racingen som byggts upp skulle gå förlorad.

Sedan att vi får mindre tid för pengfarna i år det stämmer men STCC har lovat att till 2005 kommer priserna att gå tillbaka till 2003 års nivå och detär 28196 kr.
Enligt Mike Luff på ett möte vi hade med honom i Karlskoga så är det 10 000:- dyrare än SO. Anledningen till att det byttes från Thoren var inte bara pengar utan stt för samma slant fick STCC visas i fler kanaler och mer total sändningstid. Att programmet blev sämre det är en annan femma. Det är inte dom andra klasserna som betalar för våran tv tid det är andra sponsorer tex TELIA och DUNLOP.
HST
 
Last edited:
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Hörby
Hoj
CB1000RA
R2 skrev:
Förslag på lösning.
I SM och SO kör vi med det nu spikade IDM/NSB reglementet (som jag har här på svenska, hahaha )
Och i STCC kör man Veidec1000 cup med standardreglemente+bromsslangar, styrdämpare och avgassystem.
Håller med om att det finns en risk i att även låta STCC köra superstock, men det är ju samtidigt en risk att vi tappar det som byggts upp i synsam/veidec.
Kanske stirrar vi oss blinda på kubiken här? fattar och bryr sig svensson/publiken om det?

:Bugar :Bugar
ÄNTLIGEN EN SOM FATTAR!!!!!!!!!!!!!!!!!! :tummenupp :tummenupp :tummenupp
Hurra hurra hurra!! :banana :banana
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
För 5 år sen visste jag inte att det existerade RR i Sverige. Jag misstänker att om STCC gubbarna inte får som dom vill kommer vi tillbaka dit. Man får börja förklara att vi åker på asfalt och inte i skogen. Stcc är ett yperligt tillfälle att visa Svensk RR. Sabba inte det pga nått Kubik krig. Visst SO/SM kommer att bli lidande men utan Stcc kommer ju tillväxten hämmas mycket endå eller...
 

Bosco

Hellsänglar finns dom?
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Hbg
Hoj
6,5 tums hjul...
Bennybåge skrev:
så är det kostnaderna på hojarna som är det stora problemet. Det lär försvinna med 1000, och som Cralle också skriver, så lär
trimningsfusk inte vara så stor tror jag, då det inte lär märkas så stor skillnad på 175 hk och 185 hk.

Tja utveckling skriver alla...
Men jag tror både Sköld, R2, jag själv kommer ihåg förra gången man körde standard 1000...
Då fuskades det iaf fullt ut. Fråga "Bike i Trollhättan"...

Ett motargument mot; "...kostnaderna på hojarna som är det stora problemet. Det lär försvinna med 1000.."

Racing är och förblir racing (och vore inte racing) om inte var och en försöker sitt yttersta. Underförstått innebär det även mekaniskt....

Steny skrev:
när serien drog i gång så krävdes det en hyfsat bra trimmad R6:a för att ha konkurrens kraftig hoj sedan har ribban höjts åt för år och nu krävs hojar som är lika dem i VM för att ha maskin materiel som är konkurrenskraftigt.

Bara för att man kör helt original slutar problemet?
Hmmm, 600 standard heter väl en ny klass där förarna klagar på kostnaden....
Kan man inte köpa sig till bättre saker får man ju ta saken i egna händer.
Om inte annat kommer iaf skitsnacket alltid förfölja de som vinner...


R2 skrev:
Kanske stirrar vi oss blinda på kubiken här? fattar och bryr sig svensson/publiken om det?

Nej. Men å andra sidan är det verkligen Svensson som besöker STCC??
MotoGP bytte till fyrtakt - sämre tittar/publiksiffror??

Steny skrev:
fortfarande bra för alla RR förare eftersom media finns där och MC är största showen så kanske media få upp ögonen för vanliga SM och SO också och kommer dit för att se en hel dag med bara fräna hojrace.

Tror du själv på detta?
Om STCC skulle sluta köpa TV-tid, då skulle dessa ändå dyka upp??

Men om jag som motargument säger att Svensk RR har inte råd att hoppa på alla dessa "nycker" som är gångbart internationellt (som Stocksport).
Om tre år kommer den racingen också å vara förlegad och helt plötsligt har tillverkarna sett dagens ljus med WSBK... Alla som kör Superbike VM får en "direkt-gå-bricka" till MotoGP - det är där alla vill vara.
Då står vi återigen där med standard stormoppar och muppar rundor.

Så vad är då egentligen utveckling?
 

Steny

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Kalix
Hoj
Helt Nytt
Bosco skrev:
Tja utveckling skriver alla...
Men jag tror både Sköld, R2, jag själv kommer ihåg förra gången man körde standard 1000...
Då fuskades det iaf fullt ut. Fråga "Bike i Trollhättan"...

Ett motargument mot; "...kostnaderna på hojarna som är det stora problemet. Det lär försvinna med 1000.."

Racing är och förblir racing (och vore inte racing) om inte var och en försöker sitt yttersta. Underförstått innebär det även mekaniskt....



Bara för att man kör helt original slutar problemet?
Hmmm, 600 standard heter väl en ny klass där förarna klagar på kostnaden....
Kan man inte köpa sig till bättre saker får man ju ta saken i egna händer.
Om inte annat kommer iaf skitsnacket alltid förfölja de som vinner...




Nej. Men å andra sidan är det verkligen Svensson som besöker STCC??
MotoGP bytte till fyrtakt - sämre tittar/publiksiffror??



Tror du själv på detta?
Om STCC skulle sluta köpa TV-tid, då skulle dessa ändå dyka upp??

Men om jag som motargument säger att Svensk RR har inte råd att hoppa på alla dessa "nycker" som är gångbart internationellt (som Stocksport).
Om tre år kommer den racingen också å vara förlegad och helt plötsligt har tillverkarna sett dagens ljus med WSBK... Alla som kör Superbike VM får en "direkt-gå-bricka" till MotoGP - det är där alla vill vara.
Då står vi återigen där med standard stormoppar och muppar rundor.

Så vad är då egentligen utveckling?

STCC köper inte TV tid man betalar för TV produktionen inte för sändningstiden. Självklart tror jag på mediegrejen annars skulle jag inte ha skrivit det. Om inte annat måste man ha lite positivt tänkande:
Efter att ha läst dina svar så anar jag att du har svarta tapeter hemma. Ser inga positiva vibbar.

Problemen försvinnner inte med 1000cc för mig skulle det bli billigare med supersport eftersom jag har två klara cyklar men det blir billigare att bygga nya.

En sak man inte skall glömma är att Veidec har i år varit en av Europas tuffaste serier i nationella mästerskap och speed costs money how fast do you wanna be.
HST
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Cralle tycker...

Cralle tycker! Cralle är arg! Arg på att han inte får det så som han tycker att det ska vara. Syndabock nr 1 är Peter Sköld. Man får anta att Peter har en annan åsikt i frågan. Flera här på forumet har mumlat om personangrepp när Cralle har talat om att Peter jobbar inte för Roadracingens bästa utan för sitt eget bästa. Men tänk om det är sant...?
Vad jag funderar på är hur saker och ting bestäms inom Svensk RR. I min motorklubb har man ett årsmöte där man kan lägga in motioner för att sedan under mötet debattera och så beslutar man att bifalla eller inte bifalla motionen. Men hur går det till i svensk RR? Vem bestämmer? Om man skulle vilja förändra en regel eller en klass, hur gör man då? Ska man se till att man är kompis med Sköld och Lodnert... eller finns det någon "RR-riksdag"? Inte vad jag vet. Eller?
Om det är så att det är SVEMO:s styrelse som bestämmer allt så är det ju katastrof om det är som Cralle säger, att delar av den agerar i egen sak.

Informera mig någon:
1. Vem bestämmer i RR-Sverige
2. Om man har en regel som man vill förändra eller införa, hur gör man då?

Magnus Mossberg
#22 std 600
 

Bosco

Hellsänglar finns dom?
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Hbg
Hoj
6,5 tums hjul...
magnus_moss skrev:
1. Vem bestämmer i RR-Sverige
2. Om man har en regel som man vill förändra eller införa, hur gör man då?

Svar;
1. Cralle, eller den som är störst i ankdammen för tillfället.
2. Skriver ett offentligt brev så att alla kan ta del av hur dumma "de bestämmande personerna" är.

Fram för polsk riksdag!
*e halvpolack så jag har inget emot polacker å deras riksdag*

Steny skrev:
Efter att ha läst dina svar så anar jag att du har svarta tapeter hemma. Ser inga positiva vibbar.

Ja och nu går vi in i den gudomliga mörka årstiden utan moppar å annat elände! Suck...

Tur att vi _diskuterar_ på ett _forum_....

Men så pass mycket har jag lärt mig under mina levnadsår att man får inget gratis här i livet.
Det gäller också publicitet...
 
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Hörby
Hoj
CB1000RA
Bosco skrev:
Bara för att man kör helt original slutar problemet?
Hmmm, 600 standard heter väl en ny klass där förarna klagar på kostnaden....

Har du hittat på det själv eller? Jag har då aldrig varit med om en billigare
klass, bytade olja och däck på hela säsongen bara, och sen var det bara
att gasa....
 

musse

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
ca Borås
Hoj
Derbi 125
magnus_moss skrev:
Cralle tycker! Cralle är arg! Arg på att han inte får det så som han tycker att det ska vara. Syndabock nr 1 är Peter Sköld. Man får anta att Peter har en annan åsikt i frågan. Flera här på forumet har mumlat om personangrepp när Cralle har talat om att Peter jobbar inte för Roadracingens bästa utan för sitt eget bästa. Men tänk om det är sant...?
Vad jag funderar på är hur saker och ting bestäms inom Svensk RR. I min motorklubb har man ett årsmöte där man kan lägga in motioner för att sedan under mötet debattera och så beslutar man att bifalla eller inte bifalla motionen. Men hur går det till i svensk RR? Vem bestämmer? Om man skulle vilja förändra en regel eller en klass, hur gör man då? Ska man se till att man är kompis med Sköld och Lodnert... eller finns det någon "RR-riksdag"? Inte vad jag vet. Eller?
Om det är så att det är SVEMO:s styrelse som bestämmer allt så är det ju katastrof om det är som Cralle säger, att delar av den agerar i egen sak.

Informera mig någon:
1. Vem bestämmer i RR-Sverige
2. Om man har en regel som man vill förändra eller införa, hur gör man då?

Magnus Mossberg
#22 std 600
Svar:
1. Peter Sköld (Mr gefaniminNSB) :arsele
2. Kolla med dito. Kanske gillar han din idé, kanske inte hehe!! :fatta!
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Om det nu verkligen ÄR Christer Lindholm som har skrivit detta så blir jag mäkta förvånad.

Jag tycker det är enromt dålig stil att göra personangrepp i medier på något sätt. Ta det direkt med Peter Sköld i stället då Christer!

När det gäller övriga klagomål på SVEMO mm. så ta tag i saken i stället för att klaga! Engagera dig i SVEMO och försök bli invald så du kan påverka och förbättre och ta hänsyn till ALLA 350st. (eller vad det nu är) RR-förare i Sverige!

Vad avser VEIDEC och antalet besökare så kan du väl inte tro Christer att majoriteten av dessa enkom kommer för att se mc-racet eller för att depån är fylld med svindyr utrustning från team som satsar miljonbelopp för en säsong? Om så hade varit fallet hade betydligt fler än ett snitt på 500 besökare kommit på SM/SO tävlingar. Dvs. det är endast 4% som är så intresserade av RR att de tar sig till banorna när det enbart körs Svensk RR. Inse fakta Christer, RR-sporten är allt för liten i Sverige för att vi någonsin skall kunna få publikintäkter som finansierar de svindyra banhyrorna som banägarna tar ut och därmed kraftigt sänka kostnaden för er förare. Det finns helt enkelt inte tillräcklig marknad för det i Sverige, tyvärr!

Vad har nu SYNSAM/VEIDEC skapat genom åren? En bra mycket proffsigare fasad inom Svensk RR! Kul och underhållande för oss som gillar RR. Håll dock i minnet Christer att de som är/har varit det stora dragplåstret är bilarna STCC och inte 2-hjulingarna. Utan dem hade Ni som tävlar i VEIDEC inte fått den möjligheten (sponsringen) i Sverige!

Vad har då STCC bidragit med som har gjort RR-racingen bättre i Sverige, förutom profileringen i media? Bättre, säkrare banor framför allt skulle jag vilja säga! Eftersom publiken kommer i så stora numerär och är beredda att betala för att se tävlingarna har banägarna kraftigt kunnat höja banhyrorna vilket gagnat de banägare som satsar på sin anläggning.

Vilka sidoeffekter finns då? Tja EN av dessa är ju självklart de förb... höga banhyrorna som gör det näst intill stört omöjligt för arrangörer som INTE äger en bana att arrangera en RR-tävling. Förarna har helt enkelt inte råd att betala för de höga kostnader som publiken finansierar i STCC/VEIDEC. Alltså blir det färre arrangörer som arrangerar RR-tävlingar i Sverige! E huruvida det är bra eller dåligt i dina ögon Christer kan bara du svara för men med min livserfarenhet så ser jag det som dåligt eftersom konkurrensen minskar liksom kunnandet vilket INTE gagnar de aktiva förarna i Svensk RR!

// Niklas
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
ecce skrev:
Visst SO/SM kommer att bli lidande men utan Stcc kommer ju tillväxten hämmas mycket endå eller...

Och vad händer med svensk RR den dagen STCC inte längre vill ha med rr-förarna eller helt enkelt lägger ner verksamheten (gör om den så att inte RR-passar in i bilden)? Vilka skall då stå för arrangemangen och kunnandet?

RR är en så fruktansvärt liten sport i Sverige att vi måste försöka lösa detta tillsammans utan en massa interna strider som tär på krafter. Sluta klaga och engagera er (aktiva menar jag) i minst ett arrangemang av en RR-tävling så ni får lite mer kött på benen vad det innebär i Sverige idag.

Jag har själv tävlat, om än på väldigt låg nivå och för länge sedan, men jag har också kraftigt deltagit i ett flertal arrangemang av tävlingar och inser att möjligheterna att få folk att jobba med ett sådant stort arrangemang som SM/SO/VEIDEC är begränsade (kraftigt begränsade) så länge man "bara" talar om 2-hjulingar. Det finns helt enkelt inte tillräckligt stort intresse för RR för att göra det så proffsigt som du (Christer) vill ha det!

När vi har arrangerat SM har vi varit en handfull människor som har haft intresse nog att lägga ner 1000-tals arbetstimmar på något som varar under 2 dagar men som kräver förberedelser i nästan ett års tid innan tävlingen och som inte är fullständigt avslutade 4-6 månader efter målgång (oftast är det ekonomin som tar längst tid och då är det oftast problem med en eller några få förare, ofta från något av våra grannländer, som inte betalar. Eller någon sponsor som har kraftiga ekonomiska problem.

Får ni tillfälle tycker jag ni skall försöka deltaga redan från början och hela vägen ut tills allt är fullständigt klart så får ni, om inte annat, en inblick i verkligheten bakom en tävlingshelg i Sverige.

// Niklas
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Bosco skrev:
..........

Ett motargument mot; "...kostnaderna på hojarna som är det stora problemet. Det lär försvinna med 1000.."

Racing är och förblir racing (och vore inte racing) om inte var och en försöker sitt yttersta. Underförstått innebär det även mekaniskt....
.......

Vad skulle tala emot att tex en "Ten Kate Superstock" inte skulle kunna kosta ca 30.000 euro om dom kommer tillverka sånna?

Kanske inte nästa år men året efter? Då är man ju tillbaka där man lämnade Supersport. Är toppen, tändning, kylare och växellådan i stora drag som skiljer klasserna åt. För att toppförarna kommer att göra det yttersta för att ha bästa hojen och leta sig till dom bästa bitarna som man kommer över och som man får ha. Och dom betalar gärna för att vara snabbast.

Bennybåge skrev:
.....
så lär
trimningsfusk inte vara så stor tror jag, då det inte lär märkas så stor skillnad på 175 hk och 185 hk.
.....

Destu mer lockande att tjuvtrimma om det inte förväntas att någon kommer göra det! Och kan man ta ut 10 hästar till utan att nån märker det så är det kanske ännu mer lockande? Har man tjuvtrimmat i Supersport så vågar man nog göra det i andra klasser med.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top