Öppet förslag till arrangörer av roadracingtävlingar...

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Det har diskuterats massor av gånger hur vi kan göra ett arrangemang bättre för publiken, men nu har jag några förslag som kan göra det bättre för oss förare....

Eftersom vi i SM och NM inte har någon gemensam arrangör av tävlingarna, utan det oftast sköts av lokala klubbar så vet jag inte riktigt vart man ska vända sig med förslag till förbättringar. Men jag vet att många läser här på sporthoj, så kanske når man fram till någon.

Jag upplever det som ett problem att nå ut till förarna med information under tävlingshelgerna, särskilt på banor med stora depåer där folk står utspritt.

För det första. Det MÅSTE gå att få ordning i depån. Samla folk i olika klasser på olika ställen i depån. Håll raka gator och led... Det KAN inte vara så svårt.. Det blir lättare att hitta folk, och lättare att nå ut med information. Detta är GRATIS!

För det andra. Högtalaranläggningarna runt omkring dom svenska banorna är överlag KATASTROF. Oftast hör man bara ATT det skirks ut nån information, aldrig vad som sägs. Jag vet att detta är en kostnad som inte är så lätt att ta för arrangörer/banägare/klubbar, men det skulle underlätta både för oss förare, och för publiken, om det gick att höra vad som sägt i dom där megafonerna...

För det tredje. Det skulle inte vara JÄTTESVÅRT, vare sig tekniskt eller kunskapsmässigt, att lägga upp en webbsida (intern eller extern), där man lägger ut information från arrangör och tävlingsledning. Alla i depån har idag nån form av laptop, smartphone, padda, eller liknande med sig, och det skulle bara GRYMT enkelt om man bara kunde surfa in på en webbsida där all information läggs ut. T.ex vilket pass som pågar just nu, en klocka som tickar ner hur mycket det är kvar på det passet, vilket nästa pass är och en klocka som tickar ner tills utsläppet öppnar. En rullande information om förseningar, händelser ute på banan eller i depån i stil med "Krasch i Rookie 600. Förare 12 och 16 inblandade, båda är OK. Passet rödflaggas, sanering i kurva 2, beräknad omstart av pass 14:35". Och sedan rullar "Förseningen efter krasch R600 injobbad i paus. Vi är tillbaka enligt schema. Nästa pass FP2 SBK, depåutfarten öppnar 15.10". När det är dags för race så visas information i stil med "Nästa race SBK. Depåutfarten öpnnar om *klocka som räknar ner*". Då skulle man bara behöva ha den sidan uppe hela tiden på en dator i sitt depåtält eller i sin box, och kunna slappna av och veta att man inte missar nåt, eller blir ståendes ute vid bandepån och undra vad som händer och varför man inte får komma ut..... På den sidan kan även information som t.ex "Extrainkallat förarmöte för alla klasser kl.16.00" eller "Förare 23, 33, 34, 86, och 99 i Rookie 1000 har misslyckades i flygande ljudkontroll. Inställ er i besikningshallen a.s.a.p". Även länkar till tidsschema och tilläggsreglerna...
Möjligheterna är obegränsade, och det är ganska enkelt att fixa... Och kostar nästan inget... :tummenupp

Det där sista långa stycket hade ju bara varit helt galet grymt! Och som du säger, egentligen inte särskilt svårt..

På våra bandagar har vi tagit ett steg i den riktningen och lägger ut resultat och gridlistor, men detta är ju mycket bättre och riktigt smart!

Såhär kanske: ?

http://www.rrnews.se/p/uploadpdf.html

Problemet är kanske att man inte har någon som vet vilka möjligheter som finns eller som kan göra det, men till alla arrangörer:

Om ni vill använda denna sida så får ni gärna det!!! Det är dessutom HELT GRATIS! Kan ju även vara väldigt trevligt för publiken.

Alla funktionärer har ju möjlighet att kommunicera med depån på något sätt, då kan man ju snabbt och enkelt få lite snabb rolig info för publiken från den kraschade föraren
- "#74 i Pro SBK kraschade i kurva 2, är oskadd. Skyller på vädret"

Såhär kanske: ?

http://www.rrnews.se/p/uploadpdf.html

Problemet är kanske att man inte har någon som vet vilka möjligheter som finns eller som kan göra det, men till alla arrangörer:

Om ni vill använda denna sida så får ni gärna det!!! Det är dessutom HELT GRATIS! Kan ju även vara väldigt trevligt för publiken.

Alla funktionärer har ju möjlighet att kommunicera med depån på något sätt, då kan man ju snabbt och enkelt få lite snabb rolig info för publiken från den kraschade föraren
- "#74 i Pro SBK kraschade i kurva 2, är oskadd. Skyller på vädret"

Vore grymt coolt!
mozz

På ett ställe i depån(väl synligt) skulle man ju kunna ha en sån där digital textdisplay som bilprovningen brukar ha där den senaste infon syns?
Vet inte hur dyra displayerna är men det är ju inte raketforskning då typ klas i sjön brukar ha mindre varianter!

Brukar köra ett par race i Tjeckien varje år och alla banor har haft en simpel tavla med en klocka så man vet hur tidsschemat ser ut vid eventuell försening eller inte.

Som denna som är liknande man har i rally/backtävlingar. På detta racet var det ca 20 minuter försening pga en krasch när jag tog detta fotot.
531558_10151004281138670_1642691615_n.jpg

En enkel variant när det gäller information som dessutom är gratis: Twitter.

Arrangören skapar ett konto, tex @LMS, som deltagarna kan följa från någon vecka före racet tills det är över.

Smidigt och enkelt för att informera om depåplacering, vilka som ska köra när, förseningar, förarmöten, krascher osv.

P€RRA;5799076 skrev:
En enkel variant när det gäller information som dessutom är gratis: Twitter.

Arrangören skapar ett konto, tex @LMS, som deltagarna kan följa från någon vecka före racet tills det är över.

Smidigt och enkelt för att informera om depåplacering, vilka som ska köra när, förseningar, förarmöten, krascher osv.

SÅ enkelt som ett twitterkonto får det ju inte va :-)

En nivå högre vore ju att en oberoende organisation / ett företag bygger en hemsida som ALLA arrangörer ska fylla i löpande inforamtion inför och under tävlingen. Svemo borde ju kunna utveckla "TA"-systemet, och öppna upp ett API. Sen kan jag eller någon webbnisse snickra ihop nått smidigt informationssystem som fungerar både mobilt, och som en storskalig hemsida med "all" information för både publik och utövare.

Fattar inte varför inte detta redan finns egentligen, men det beror troligen på att alla arrangörer är egna öar, där ingen verkar vilja kommunicera och göra gemensamma satsningar för en bättre sport för alla involverade.

Fattar inte varför inte detta redan finns egentligen, men det beror troligen på att alla arrangörer är egna öar, där ingen verkar vilja kommunicera och göra gemensamma satsningar för en bättre sport för alla involverade.
Det är här jag tycker att Svemo ska kliva in och ta sitt ansvar. I min värld är det förbundet som ska se till att tävlingarna är arrangerade efter gällande regler och de ska verka för att göra sporten populärare.

Känns som att jag alltid gnäller på Svemo men jag fattar inte varför de är så osynliga och verkar ha noll intresse av en kommunikation med förarna?

En nivå högre vore ju att en oberoende organisation / ett företag bygger en hemsida som ALLA arrangörer ska fylla i löpande inforamtion inför och under tävlingen. Svemo borde ju kunna utveckla "TA"-systemet, och öppna upp ett API. Sen kan jag eller någon webbnisse snickra ihop nått smidigt informationssystem som fungerar både mobilt, och som en storskalig hemsida med "all" information för både publik och utövare.

Du menar som www.roadracing.se, som dom la ner? :huvet

Du menar som www.roadracing.se, som dom la ner? :huvet

Det brast ju för att till slut ingen arrangör använde systemet, och inte heller verkade han som gjorde det få nått vettigt betalt. Jag personligen kommer inte göra något gratis, men kan ju defintivit göra det till en ordentligt subvensionerat pris i utbyte mot något som gör det värt mödan så att säga.

Så vi har arrangörer som inte vill använda det som serveras centralt, och ingen uppbackning (påtryck) av Svemo, och inga pengar. Bara förhoppningen att alla ska göra allting gratis. Dömt att misslyckas. Tiden då folk hade tid bort (gratis) är över tror jag till större delen.

P€RRA;5799250 skrev:
Det är här jag tycker att Svemo ska kliva in och ta sitt ansvar. I min värld är det förbundet som ska se till att tävlingarna är arrangerade efter gällande regler och de ska verka för att göra sporten populärare.

Känns som att jag alltid gnäller på Svemo men jag fattar inte varför de är så osynliga och verkar ha noll intresse av en kommunikation med förarna?

Även Svemo är samma gamla gubbar som tappat det där sista glödet och "j-vlar anamma" att få i ordning på slottet eller vad man säger. Tittar jag på Svemos hemsida så lider det av "hej, vi är tråkiga och gör ett skitjobb som ingen annan vill göra. Vi gör så gott vi kan."-mentalitet.

Hemsidan ser ut som den är gjord före IT-bubblan sprack. Även om jag vet att själva Svemo TA är en bra och seriös satsning. Men det räcker inte...

Sen ska dom ju ta hand om inte mer än:
DRAGRACING MC/SNÖSKOTER
ENDURO
FLAT TRACK
ISBANA/BACKE
ISRACING
MINIMOTO
MOTOCROSS
ROADRACING
SNÖSKOTER
SPEEDWAY
SUPERMOTO
TRIAL

Varav Roadracingen troligen är bottenrankad och får väldigt lite prioritet för det är ändå bara en massa sura RR-förare som inte bidrar själva som de ska hjälpa.

Jag tycker 90% av våra licenspengar kan gå till nån annan än Svemo, som tar på sig ett ansvar att marknadsföra sporten, inte bara låta det forslas vidare till gruppförsäkring som ÄNDÅ INTE ÄR VÄRT ETT JOTA! (jag vet).

Jo, men var är DU då?

Visst,
Stödjer och håller med dig, vårt förbund BORDE verka för att de regler som finns för att arrangera en tävling också efterföljs BASTA! Och – att de arrangörer som väljer att inte följa uppsatta regelverk även får ngn form av ”företagsbot”. Det är helt enkelt för mycket av ”Kalle Anka mentalitet” hos vissa arrangörer. Detta har nu pågått så länge så den ambitionsnivå som en gång fanns – är bortsvept utan större intresse att återupprätta...(?)

Hur kan man påverka då?
Vet att jag påtalat detta xx gånger förut och ber om acceptans för att det ÄR fakta – det är ju DU som ÄR Svemo via din klubb. Saknar du förståelse el insikten om att det faktiskt är du/vi som behöver lyfta på ändan och engagera oss i den struktur som finns uppsatt - så vem skall vi skylla på att ingen lyssnar - om inte oss själva….?

Skrev lite om detta i annan tråd – det som saknas LÄNK

Kopplat till detta ställs det alldeles för hög tilltro till att det som skrivs på ev forum på något sätt kan leda till förändring – om inte avsedda mottagaren involveras….

Utan att sitta för högt på hästen så behöver du som RR utövare el intressent försöka se verkligheten som den är. Idag arras tävlingar i stort enkom för att utövarna skall få ha kul på banan. Kostnaden fördelas på antalet anmälda utan minsta ansats att promotera tävlingen för sponsorer, publik eller lokalannonsering. Den potentiella intäkten av besökande/ätande publik, medias bevakning av en SM tävling - varken tillvaratas el utvecklas idag.

Så – tillbaks till gå – hönan el ägget… ;
Vem är nu mest intresserad av att dagens fel & brister kommer åtgärdas – du som aktiv - eller ngn trött arrangör? Lägg till ditt förbund som är och förblir exakt lika engagerat som summan av engagemanget från medlemmarna vars intressen de är tänkta att förvalta….

Som lök på laxen är mängden utövare och potentiell (verklig) publik mycket få, vilket ger en mkt svag röststyrka oavsett förhandling.

/Eric

På ett ställe i depån(väl synligt) skulle man ju kunna ha en sån där digital textdisplay som bilprovningen brukar ha där den senaste infon syns?
Vet inte hur dyra displayerna är men det är ju inte raketforskning då typ klas i sjön brukar ha mindre varianter!

Det vore grymt! :tummenupp

Problemet är att en sådan display inte löser det problemet som jag upplever. För när man sitter i sitt depåtält och väntar i andra änden på depån i t.ex Anderstorp så har man ingen aning om vad den där displayen visar. Men den skulle helt klart underlätta för dom som t.ex står i boxarna som bara kan sticka ut huvudet genom porten och kolla bort på klockan som räknar ner...

(ge + om ni vill detta)

Vore det intressant att som aktiv RR-förare betala en förhöjd, eller separat, avgift för att få till en hemsida som täcker de saker som vi påpekat här i tråden? Eller om man löser det genom frivillig donation om man inte lyckas få med Svemo på det här.

Koncept:
En ny hemsida för Roadracing i Sverige. T.ex en sida som ser ut som MotoGP.com där man har en räknare som tickar neråt inför tävlingen. Samt ett "Twitter"-flöde med löpande information. Bilder från utvalda fotografer (eller allmänheten), osv.

En hemsida som åtminstone lägger grunden för en potentiell PR/marknadsföring av sporten.
Dit man som publik går, men även som utövare går. En hemsida man kan förlita sig på att "där finns allt".
Ovanpå det, listor på alla klasser och vilka som tävlar. Även deras resultat om det går få tag på datan smidigt.

(All anmälan m.m ska såklart fortsätta via Svemo TA såklart)

Swedie: jag tror att du är inne på rätt spår till stor del.

Min erfarenhet från media/online/rättigheter säger att man måste ta ett helhetsgrepp och ha hård styrning.

1. En privat aktör (bolag) äger "serien". Då kan man bygga upp koncept, mediarättigheter, paketera dessa, samarbeta med mediaaktörer, bygga upp online osv. Det måste finnas möjlighet att få avkastning på insatsen.

2. Presentera koncept till klubbarna, få dem med sig, men de måste uppfylla det som måste till.

3. Svemo måste anpassa sig. I och med SLC-domen har Svemo inte längre licens-monopol.

Kortfattat: Allt måste bli oerhört mycket mer professionaliserat, annars kommer det inte finnas intäkter nog. Allt måste bygga på hur sponsorskap och rättigheter ska ge intäkter. Det förutsätter tittare, som förutsätter content, som helst ska vara både mycket och bra. En bra mediaproduktion är avgörande. Man måste få med sig mainstream-publiken.

Det måste finnas en långsiktighet.
Jag gillar F1 som jämförelse, en av världens absolut mest välvårdade och värdefulla rättigheter.
Det behövs styrning med järnhand, annars blir det bara kattskit av allt. Och då måste någon som satsar också få tjäna bra pengar på sikt.

Får man till ovanstående finns möjligheten, annars får vi nog fortsätta som tidigare.

/Stefan

Hur kan man påverka då?
Vet att jag påtalat detta xx gånger förut och ber om acceptans för att det ÄR fakta – det är ju DU som ÄR Svemo via din klubb. Saknar du förståelse el insikten om att det faktiskt är du/vi som behöver lyfta på ändan och engagera oss i den struktur som finns uppsatt - så vem skall vi skylla på att ingen lyssnar - om inte oss själva….?

Kopplat till detta ställs det alldeles för hög tilltro till att det som skrivs på ev forum på något sätt kan leda till förändring – om inte avsedda mottagaren involveras….
Jo, jag vet att du skrivit det massor av gånger och i sak har du rätt: utövarna är Svemo. Men...

Utövarna har fullt upp med sitt eget, du vet ju själv hur mycket tid du la som aktiv på att träna, tävla, skaffa sponsorer osv. Att då dessutom lägga tid på att hjälpa förbundet finns inte för de flesta. Titta på andra sporter och fundera på hur många hockey-, fotbollsspelare etc som är aktiva på förbundsnivå samtidigt som de är utövare. Att vara engagerad i sin egen förening är något annat, oftast påtvingat, som måste göras.

Jag började tävla 2007 och tyckte i princip från dag ett att Svemo var anonyma och gjorde ett dåligt jobb. Informationen och kommunikationen med medlemmarna var (och är) som hämtad från 70-talet. Svemo har inte hängt med i utvecklingen och det lider de av än i dag. I dagsläget skulle de kunna använda sig av tex Facebook och Twitter för att nå ut till alla medlemmar och föra en diskussion med dem men viljan verkar helt saknas. Gång på gång blir man istället hänvisad till att gå på möten för att göra sin röst hörd och det är så förlegat att det bara blir larvigt.

Jag tror att det behövs en ny aktör som är villig att satsa på RR och som tar på sig att arrangera tävlingar utanför Svemos ramar. SM kan vem som helst arrangera men det kan lika gärna vara någon typ av serie likt STCC etc (Vem säger att XX vann SM-guld i karosstäckta touringbilar eller liknande? Ingen!).

Min "karriär" är över och även om jag fortfarande älskar RR och blir ledsen när jag ser hur sporten utvecklas har jag varken tid eller lust att engagera mig mer än så här, dvs genom att skriva vad jag tycker kan göras bättre och hur. Det kan man välja att lyssna på eller strunta i :)

@Swedie: En ny sajt är en bra start, men jag tror det kommer att bli rörigt med tanke på alla kockar som rör i soppan. En ny aktör som håller i allt är nog rätt väg att gå.

Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick