Öronproppar

Jack90

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Hoj
R1 -98
Ja, det finns gamla trådar. Ca 6 år gamla...

Har testat en del proppar för att minska vindbruset men upplever bara att det blir värre...
Hört att det är turbulensen från kåpglaset som ställer till problem. finns det något man kan göra för att minska turbulensen eller är det bara fortsätta letar proppar?

Vad kör ni med för proppar eller hur har ni löst problemet?

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
kör med vanlig gula billiga proppar , kasta när dom e lite ekkliga ... funkar utmärkt
nästa hjälm ska jag leta efter en tystare dock , så kanske man kan skita i pluppar typ till o från jobb å sånt

Tommy.exe

Guest
Jag fattar inte hur det kan bli VÄRRE för dig med proppar? Hur fan ser dina öron ut?

Valfria proppar borde vara än inget alls. Nu får du lägga upp en bild på dig. :hihi

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Jag fattar inte hur det kan bli VÄRRE för dig med proppar? Hur fan ser dina öron ut?

Valfria proppar borde vara än inget alls. Nu får du lägga upp en bild på dig. :hihi

Precis min tanke. Visst är kvalisorten helt olika på olika proppar men jag har aldrig testat några som höjt ljudnivån =). Jag kör med dom klassiska gula...dvs såna utan hål igenom.. dom med hål igenom är sämre

Jack90

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Hoj
R1 -98

Eh, jag vettefan. Är lite bekymrad över att jag kanske är felkonstruerad. känns som hjälmen börjar vibrera av vinden som sedan sätter propparna i rörelse som sedan rockar runt med hörselgången...

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Kör för närvarande ofta med mp3 hörlurar med tillhörande musik.Hör både motor och musik med en lagom mixning.Det är viktigt i dessa sammanhang att hjämen passar bra så att öron mm inte kläms åt för hårt eller att huvudet inte sitter för löst i denna hjälm.Båda faktorerna kan skapa rundgång och bi-ljud i högre fart samt under längre sträckor.Trötta öron som suttit i kläm för länge har ofta en helt annan förmåga att fånga upp ljud som vinddrag mm.Naturligtvis individuellt från person till person.

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Hjälmen är största boven i dramat. Öronproppar är bra men välj noga ut de som känns bekväma. Jag lade en besällning på ett par för 225:- (EP4) via länken ovan. De såg riktigt bra ut samt att det ser ut om att man kan plugga igen dem helt.

EHEC

Ny medlem
Gick med
4 May 2008
Hoj
Tillfälligt hojlös
Eftersom jag är en flitig användare av Marushinhjälm (som är kända för sin exotiska ventilation), så är öronproppar för mig ett måste.
Inga mjuka, ergonomiska funkar, utan hårdast och kantigast möjliga ger bästa resultat.

Utan blir jag trött, sur och virrig efter en längre tur.

Cleanstream

Living on a razorblade
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
2x gixxer turbo
Kör alltid med dom där vanliga gula, man lär ju skada hörseln så småningom om man inte använder proppar. Också slipper man framförallt höra skrammel och missljud:hihi

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Hoj
Yamma

Ironi mode on; Måhända kör han med munnen öppen - alá fågelholks eko :fakta

Ironi mode off; Antingen sätter Herr TS in öronpropparna ordentligt i öronen, så bruset försvinner, eller investerar i ett par "EARfoon Biker"

Kalle_kanel

.......
Gick med
3 Jun 2011
Hoj
Triumph Tiger 1050
Intressant vore veta HUR du sätter in propparna. Gör du på rätt säät eller fel sätt?
Rätt sätt: Snurra proppen mellan tumme och pekfinger så proppen blir formad som en kon. Dra i övre delen av örat rakt upp så öppningen i örat dras ut. Sen för du in proppen och låter den "växa" till sig i örat.

Nu kanske du gör så och då är det bara att bortse från mitt lilla inlägg...

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Om man inte får in en "expanderplugg" rätt så kan det bli som TS beskriver ja, ljudet verkar förstärkas, eller det blir ett jäkla väsen helt enkelt. Då får man göra om och göra rätt.

Själv har jag ofta problem med att det börja värka som hejsan i hörselgångarna efter ett tag. Ibland är man redo att ta till lipen efter ett par timmar. Har testat de flesta modeller på marknaden men de finns bara sämre och lite mindre dåligt för mig.

Blir nog en formgjutet set för mig snart.

Rullen

Hä ä bar å åk
Gick med
26 Apr 2012
Hoj
Ingen alls =(
Jag körde utan pluggar en längre tid utan att hajja hur stor skillnad i komfort/fartkänsla dessa pluggar faktiskt gör. Utan pluggar känns det som att farten är mycket högre än vad den egentligen är, tvärtom med pluggar. Som många har skrivit tidigare är det ju extremt noga att man lyckas få in pluggarna så att dom "sluter tätt". Jag brukar knacka lite på dom med en fingerspets, om jag hör ett superdovt ljud vet jag att dom sitter.

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS