Öronproppar

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Kör med Apotekets gula. Har ett djäkla besvär med att få in dom rätt i hörselgångarna dock. Gör "rätt" men det vill sig inte riktigt. Har provat Apotekets hela sortiment från gula, bruna skum i L och S, simpluggar med och utan snöre samt silikonbullarna. Tycker alla sitter som en påse skit men funkar hyfsat med dom gula skum i S.

Förstår ditt problem men tycker dock inte att det kan bli värre med pluggarna i på fel sätt...

Jack90

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Hoj
R1 -98
Kör med Apotekets gula. Har ett djäkla besvär med att få in dom rätt i hörselgångarna dock. Gör "rätt" men det vill sig inte riktigt. Har provat Apotekets hela sortiment från gula, bruna skum i L och S, simpluggar med och utan snöre samt silikonbullarna. Tycker alla sitter som en påse skit men funkar hyfsat med dom gula skum i S.

Förstår ditt problem men tycker dock inte att det kan bli värre med pluggarna i på fel sätt...

Kanske inte blir värre, kanske bara en in inblindning. att man förväntar sig att det ska bli knäpptyst, men så blir det inte så och tycker då att det låter pangmycket!

IceY

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Hoj
Ducati Streetfighter 1098 & CBR900RR Turbo - Såld & Honda Cbr 600rr - Såld
Ja valde orange 30dB dämpningen, dom som är på bilden. Kostade 375:- via Audionomerna i stan där jag köpte dessa.

Ska testa dessa!
Även testa apotekets.

Tack för alla tips!

Jag tänkte med testa dessa! Hittade dem här för halva priset mot sverige, landade på cirka 200 kr med frakt! Beställde ett par så får vi se hur långt tid det tar innan dem kommer. :)

http://www.allearplugs.com/ear-plug...zezz-universal-earplugs-snr-30-db-orange.aspx

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Även testat denna? Lite lättare att sätta in då den går att komprimera lite mer, bra om man har en trång hörselgång (vilket du kanske har om S fungerar någorlunda). Och så ger den inte lika mycket tryck mot örat vilket annars kan ge irritation om man har de i länge.
http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=245515

Lätt att testa att de sitter som de ska genom att säga något när propparna sitter i. Det ska låta jämndämpat, om det hörs mer från ena örat eller om det känns som om det "slagit lock" för ena örat så sitter en propp fel.

Kanske inte blir värre, kanske bara en in inblindning. att man förväntar sig att det ska bli knäpptyst, men så blir det inte så och tycker då att det låter pangmycket!
Det blir faktist värre om en propp sitter fel. Blir som att ljudet skär sig i örat och det är allt annat än trevligt.

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Hoj
-00 Suzuki TL1000S

Japp jag äger ett par såna.
På jobbet med vanligt buller funkar dom helt ok. Vindbrus på hoj? Nix, helt kassa.
Kör med EAR gula skum som funkar kanon. De blir fort slibbiga bara och dessutom kliar dom nåt så inihelvete.
Ska dock förära Ap-oteket med ett besök för att undersöka ett par silikonisar närmare..

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Hoj
Yamma
På jobbet med vanligt buller funkar dom helt ok. Vindbrus på hoj? Nix, helt kassa.
Kör med EAR gula skum som funkar kanon. De blir fort slibbiga bara och dessutom kliar dom nåt så inihelvete.
Ska dock förära Ap-oteket med ett besök för att undersöka ett par silikonisar närmare..

Kan ju bero på att EARfoon Standard inte är gjorda för mc :7peta

Lassis

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Hoj
Kawa Zx10r -04
Har vanliga gula/gröna som man klämmer ihop och petar in i öronen. Men tillslut så tröttnade jag på att alltid ha öronen igenpluggade så jag köpte en tystare hjälm istället. Fan så mkt skönare.

Benta01

Rikspucko
Gick med
19 Jun 2011
Hoj
Yamaha MT-09 -2020
Jag kör med Peltor/3M Soft, funkar alldeles utmärkt, dock så måste man sätta i propparna rätt, vet man inte hur propparna ska sitta så spelar det ingen roll om de kostar 1,50 paret eller 2000 kronor styck, resultatet blir ändå skit...

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.

Okej, det var ju tur att jag aldrig hann prova såna då!

Jag körde mest med EAR och Bilsom comfort (givetvis helsponsad!). Tyckte Bilsom tätade bättre än EAR så länge de var rena, funkade bara en dag. Därför gillade jag EAR bättre.

Ännu ett - med Bilsom som kanske bara gäller mig:
Jag har den fysiska defekten att jag svettas i örongångarna. Inte så det rinner, men tillräckligt för att skapa bekymmer. Efter ett hårt pass på bana en varm dag sväller de som tamponger, omöjliga att få in igen! Bara att slänga och ta nya, blir dyrt för sponsorn!

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011

kakafoni

Fahrer des Herzog aus Mattighofen
Gick med
13 Apr 2010
Hoj
Superduke
Tummen upp!

Jag kör också på de där och gillar dem skarpt. Man slipper det där prasslande ljudet som många av de gula varianterna ger ifrån sig (i synnerhet de cylinderformade gula skumplastvarianterna). Har dock haft mitt nuvarande par alldeles för länge men visste inte varifrån jag norpade dem så har inte kunnat skaffa nya. Mange takk, som dansken säger. :)

:tummenupp

Boppersson

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2010
Hoj
Honda CBR 600 F3
Brukar köra med gula "julgranar" eller vad dom heter, sitter även fast med varandra i snöre.. många säger att dom är obekväma men för mina öron funkar dom prima o får "rätt" ljud in i hövet som jag vill ha :tummenupp

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS