Öronproppar

47nahoj

Ordnung muss sein!
Gick med
28 Sep 2011
Hoj
2015 CBR650F, 2011 XJ6 ABS*Såld

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jula har en 200-packsburk. Rullar ihop dem skithårt och trycker in dem långt.
När de expanderat lite gott drar jag ut dem en bit.

Funkar bra för mig, både med AGV och Tjohei.

~Öjje~

mu
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
KTM RC8 R -12
Jag har testat det mesta. Skumgummi funkar inte alls, typ apoteket eller vanliga gula, ja ni vet vilka. Jag använder sådana som är av gummi... brukar vara 3 flänsar, eller vad man ska säga, hhah, på dem... men dååå blev jag nöjd! Sen är de bra för att använda igen... finns på Tools.

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Jag körde med dessa förra året och tyckte de var bra. Inför årets säsong köpte jag ett par nya men de verkar vara omgjorda i år, så jag tycker de funkar mycket sämre. Har någon annan upplevt samma sak? Vad ska jag köpa istället, jag gillar inte engångsvarianterna.

Jag gjorde samma upptäckt. Jag tycker att den gamla varianten med lite vidare och mjukare flänsar fungerade mycket bättre, både i passform och i dämpning. Sedan upptäckte jag att den gamla varianten finns kvar, men bara på vissa apotek. Här i Karlstad har jag bara sett den gamla modellen på ICA Cura, de har dem dessutom både med och utan snöre. De andra apoteken har haft den nya, sämre versionen.

Så ge dig ut på jakt bland apoteken! Köp på dig ett gäng och se till att de får veta att just den modellen är den bästa. :tummenupp

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Köpte Musik och Simpropparna på ICA Cura.... Sköna proppar för 35 spänn, funkar perfekt. Ju längre in man stoppar dom ju mer dämpar dom. Bara att tvätta av när man kommer hem med lite tvål och vatten så är dom som nya igen.

Trodde att det skulle bullra mindre på VFR'n mtp vindrutan (jmf Hornet'en) men det var fan tvärtom. Tror det är turbulensen som skapas bakom rutan. Svårt att göra nåt åt men åka utan proppar är nu otänkbart. Köpa en landsvägssläde med vindruta som en Scanialastbil är inte heller ett alternativ.

1002cc

Medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
FZR 1k
Vad kosta dessa? och vilken dämpning valde du?

Jag har dom röda Noizezz som ska dämpa 33db, efter en lite längre tur så hör jag ändå brus i öronen dock mindre än utan, det är bara i hög fart när det dånar riktigt mycket som man märker att ljudet filtreras bort. EAR classic är dom bästa jag haft!:fakta

Last edited:

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Var tvungen att uppdatera.
Fick mina Alpine motosafe Race öronpluggar idag.

Helt galet bra. Allt bullshit om att ta bort vindbrus men ha kvar övriga ljud stämde verkligen! Mycket härligare än byggproppar som dränker allt ljud. Nu hör man motorljudet och andra trafikanter men slipper det dova bruset. Jag blir inte alls lika trött i skallen av dessa heller. De gör inte ens ont efter 2h som mina andra proppar gjorde. Mina tidigare gjorde jääävligt ont också efter typ 1-2h.

Detta är hands down det bästa jag köpt en motorcykel.

Skulle rekommendera alla att köra med pluggar som dessa!

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Har aldrig kört me öronproppar å tycker inte de låter någe störande då... Även om man kör/kört med avgassystem som låter.. Gillar motor ljud. ..

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Har aldrig kört me öronproppar å tycker inte de låter någe störande då... Även om man kör/kört med avgassystem som låter.. Gillar motor ljud. ..
Du kommer njuta mer med dessa proppar. Du hör motorljudet men tar bort det ”tröttsamma” ljudet.

Sen ska du vara rädd om dina öron säger Pappa Kurt-Olsson. Över 93db i mer än 9min är skadligt.

Alla gör ju som man vill fast jag har ändå bestämt liksom att alla ska köra med dessa från och med nu! Kan tänkas konstigt att en medlem på sporthoj har VETO över mckollektivet, men så är det bara! :) hohohohoh

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Du kommer njuta mer med dessa proppar. Du hör motorljudet men tar bort det ”tröttsamma” ljudet.

Sen ska du vara rädd om dina öron säger Pappa Kurt-Olsson. Över 93db i mer än 9min är skadligt.

Alla gör ju som man vill fast jag har ändå bestämt liksom att alla ska köra med dessa från och med nu! Kan tänkas konstigt att en medlem på sporthoj har VETO över mckollektivet, men så är det bara! :) hohohohoh
Jag har inte blivit störd utav vindbrus eller sådant.. De är inte någe att jag försöker klanka på folk för dom kör me öronproppar. ... Bara att jag själv inte haft någe problemet störande ljud..

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Hoj
rsv4, gsxr1000
Det är ju vindbruset som stör. Dessa är grymt bra, finns på apoteket.

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Hoj
rsv4, gsxr1000
Jag har inte blivit störd utav vindbrus eller sådant.. De är inte någe att jag försöker klanka på folk för dom kör me öronproppar. ... Bara att jag själv inte haft någe problemet störande ljud..
Haha. Jag kan inte köra en meter utan nu när jag vant mig vid proppar.

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
Beror väl på hur fort man kör i
offroads kör väl sällan i 180.
Jag kör med 3M som funkar bäst.
Kör man i 100 är vindbrus inte nåt problem

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Beror väl på hur fort man kör i
offroads kör väl sällan i 180.
Jag kör med 3M som funkar bäst.
Kör man i 100 är vindbrus inte nåt problem
Jo, vinden brusar störande tidigare än så på nakna cyklar. Därför kör jag alltid med halsduk som bryter luften mot underkanten på hjälmen. Allt oväsen jag hör kommer från luft som träffar hjälmen under hakan.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vindbruset beror också jävligt mycket på vilken hjäm man har, vilken hoj man har och hur rutan är inställd (om man har en och den är justerbar)

Jag tappade en skruv till visiret när jag var ute och körde en gång, då det var långt hem var det inte ett alternativ att köra utan, så jag tejpade fast visiret och råkade täcka över ett luftintag.

Hjälmen blev avsevärt tystare

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Det är ju vindbruset som stör. Dessa är grymt bra, finns på apoteket.
De lilla vindbrus som blir är inte alls störande..

Tony_J

Medlem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
z900 -21
Individuellt hur man upplever vindbruk. När man va 20, åkte man utan proppar o va inte speciellt besvärad.
Idag när man snart är 50 kan jag bara rulla sakta ner till macken utan.
Har man lite hörselnedsättning och tinnitus så är det knappt att proppar räcker.
Kör med silikonproppar, de är de bästa av alla jag testat. Sedan även nån krage, windjammer tror jag den heter.
Men även med detta så är jag påverkad av vindbruset när jag kommer hem..

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Trodde öronproppar bara var larv innan jag testade själv. Nu kör jag inte motorcykel utan, ett stort plus är att intercomljudet inte störs lika mycket av vindbruset med proppar i, volymen måste ökas ja, men med hög volym på så kommer rösterna fram tydligare än utan proppar.
Sen att man inte är lomhörd efter avslutad tur, sjukt skönt!
Kör med 3M och testa apoteket mjuka för ljud/musik. Apotekets dämpar ett bättre område, 3M då par allt ljud = hör knappt motorljudet.
Håller med pappa Kurt - alla borde köra med proppar för att skydda sin hörsel.
Kanske är olika beroende på hjälm? Jag kör ju såklart med den absolut billigaste godkända hjälmenjag hittade - antar att en viss del av oljudet inte funnits med en dyrare hjälm?

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS