Öronproppar...

ddevil

Ny medlem
Gick med
3 May 2004
Ort
Solna
Hoj
KTM LC4 640 SM
Jag har förmågan att ALLTID glömma att använda öronproppar. Susar ibland 100 mil på en helg, med crosshjälm. Detta gör ju att det brusar lite extra :3freak . Kom i förra veckan äntligen ihåg o lägga några pluggar i fickan. Men dessa har man ju reda tappat bort.
Imorrse var det runt 6-7 grader o väldigt fuktigt, gör fortfarande ont i öronen.

Vad använder ni för pluggar o hur f**n kommer ni ihåg o få med dem. Provade en gång o använda handsfreen på telefonen för att lyssna på radion. Men upptäckte att även om man hade volymen på högsta så vann vindbruset.
Detta tyder ju på att ljudet från vindbruset som blir i hjälmen ligger way över trivsel dB.

Tips på bra pluggar tages tacksamt emot. Vanliga gula vaxpropparna kan vi räkna bort, eller utesluta. Vill gärna ha alternativ.
 

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Järfälla
Hoj
En fuling
Jag brukar köpa en storpack av de där koniska gula skumgummipropparna. Sedan stoppar jag ner några par i olika fickor i jackan. Alternativt ett nödpar i verktygspåsen.

Sony EX-71 är ett par ok lurar om man ska lyssna på låtar medans man kör.
 

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Precis som i alla andra trådar så rekommenderas Koss, The Plug varmt.
 

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
I innerfickan på stället, fastsatt på hjälmen, i en låda i cutsen.

Öronproppar överallt, nått par ska man väl få med sig. :D
 

Björne-Bus

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2004
Ort
jötteborj
Hoj
Ninja 6:a -99 och Husa 650 -04
jag lyssnar alltid på musik när när kör hoj...

jag rekomenderar att testa "shure" hörlurar, dom dämpar vindbruset jävligt bra, dock så är hörlurarna inte precis de billigaste alternativet...

http://www.shure.com/earphones/

jag använder e2c = billigast, men ändå rätt dyrt enligt min menig
 

Trango_B

attackhamster
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Täby
Hoj
Aprilia
Även jag har Shure e2c. Problemet med dom är att man nästan måste använda en plugg som är för liten för hörselgången för att dom inte ska trycka i hjälmen.
Annars dämpar dom bra och hur mkt dom tycker i hjälmen är säkert individuellt.
Köp absolut INTE koss the plug om du inte gillar att lyssna på en totalt onaturlig ljudbild där det mesta ljudet dränks i den överdrivna basåtergivningen.
Kanske ok lurar om man endast lyssnar på hiphop och trance och sånt mög..
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Kör med de här från Apoteket. Tycker att de är klart bäst. De är nästan väl tysta ibland tycker jag som inte brukade ha proppar förut. Kör med gula vanliga som inte dämpar lika mycket ibland. "Proppen rullas till en smal rulle och sätts in i hörselgången. Proppen har ett lågt expansionstryck, vilket gör att spänningskänslan är svag." - stämmer bra, de är riktigt sköna.

248773s.jpg
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Köpte dessa nyligen för att prova något annat än de klassiska EAR-rullarna. Ett 5-pack kostar 24:- och de är tvättbara och verkar inte tappa spänst så mycket som EAR gör. De är dessutom mjukare än EAR och man känner inte av dem trots timmar i örat och de dämpar bra. Jag är väldigt nöjd hittills. Prova! :tummenupp

340286_Xw1.jpg


Från Clas Ohlsson: "Hörselproppar Howard Light. Mot hög- och lågfrekvent buller. Konisk form/vändbara ger två storlekar i samma propp, vilket i sin tur ger bättre passform och lägre tryck i hörselgången. Slät mjuk yta, smutsavvisande, minskar otitrisken. CE-SNR35. Lev.i förp. om 5-par."
 

SpoonMannen

Hojbyggare
Gick med
31 Mar 2004
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
1950 Triumph, 1951 Svalan 75LYX, 1971 Honda CB 450, 1981 Kawa Z1000, 1990 Kawa ZXR 750 H2,
KOSS the plug! :tummenupp

Hörlur och öronpropp i ett!!!!

Ett måste för den riktiga posern!!! :yoparty

Då kan man :fyllisar på helgerna och höra vad :tuttar säger då man är på krogen!!!! :lol
 

Runken

kör som om det vore sista gången
Gick med
27 May 2003
Ort
Nacka
Hoj
NV 250 -55
ddevil skrev:
Vad använder ni för pluggar o hur f**n kommer ni ihåg o få med dem.
Tips på bra pluggar tages tacksamt emot. Vanliga gula vaxpropparna kan vi räkna bort, eller utesluta. Vill gärna ha alternativ.

Jag har en nyckelring på hojnyckeln iform utav en öronproppshållare från honda. Funkar :tummenupp
Glömmer aldrig.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Apoteket har en variant som har ett snöre mellan propparna, har än så länge inte tappat bort dem. Kan vara lite fippliga att få att sitta rätt. Klart värda att testa!
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Öronproppar?!?! Whatta hell? Har jag missat nått? Varför monterar folk slipon som ska brumma mer o sen kör med öronproppar?? Man vill väl höööraa på motor..?!?!

Supermoppepojkarna med öppna krukor kan jag förstå, men alla ni som kör sporhojar med integralhjälmar, varför kör ni med öronproppar?!?!?! :va
 

Heol

En 750 som går som en 1000
Gick med
16 Jul 2004
Ort
Norrut
Hoj
GSXR 750
aRWe skrev:
Jag gav 1600:-för dom när jag köpte dom på mcmässan i Älvsjö då hade dom mässpris. Tror att dom gick på 1835:- annars.


1600!!!!!!!!!!
 

Arawak

Feg & talanglös
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
CB1000R
Zee skrev:
Öronproppar?!?! Whatta hell? Har jag missat nått? Varför monterar folk slipon som ska brumma mer o sen kör med öronproppar?? Man vill väl höööraa på motor..?!?!

Supermoppepojkarna med öppna krukor kan jag förstå, men alla ni som kör sporhojar med integralhjälmar, varför kör ni med öronproppar?!?!?! :va

Tror de menar vindbruset.
Motorljudet hör man tillräckligt mycket ändå, iaf med de öronpropparna jag använder.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Zee skrev:
Öronproppar?!?! Whatta hell? Har jag missat nått? Varför monterar folk slipon som ska brumma mer o sen kör med öronproppar?? Man vill väl höööraa på motor..?!?!

Supermoppepojkarna med öppna krukor kan jag förstå, men alla ni som kör sporhojar med integralhjälmar, varför kör ni med öronproppar?!?!?! :va

Redan vid 100 överröstar vindbruset motorn och det kan jag vara utan. Antingen kör du inte fortare än 100 eller så tycker du hörselskador är coolt. :rolleyes:
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top