Öronproppar...

marolo

Socio: 2806
Gick med
5 Sep 2004
Ort
I lägenhet
Hoj
748 Bip
Ninjaboy skrev:
Om ni inte fattat att det är vindbruset och inte motorljudet man vill ha dämpat då är ni bara posörer som aldrig åkt över 100 km/h. :7peta

Förlåt, det var menat som ett skämt. Jag tar tillbaka allt och hävdar motsatsen! Bugar mig djupt samtidigt som jag tar tre steg tillbaka innan jag vänder mig om och smyger ut.
Hoppas att detta räcker för att vi åter skall kunna diskutera vilka proppar som är bäst. Jag använder de där vanliga från ear. De är lättast att få in.

Ulf lundin skrev:
"För långa flygningar finns aktiva lurar som tar ner ljudnivån genom att alstra
ljud i motfas i örat (Verkar kanske lite tokigt, men funkar faktiskt.); undrar om det vore nåt för oss ?"

Tycker det vor ett alternativ för hojåkande. Dock så behöver de ngn form av strömkälla. Stridsfordonsbesättningar har sådan funktion i sina hjälmar och det väsnans mycket mer en att åka hoj.
 

Trango_B

attackhamster
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Täby
Hoj
Aprilia
cRoC skrev:
Att få pluggar gjutna efter öronen är VÄRT PENGARNA! Kostar väl nån tusenlapp eller två men hörseln är värd mer än så, eller?

Låter intressant! Var lät du tillverka dina? Kan du lägga upp en bild på dom så man kan bilda sig en uppfattning om hur som är gjorda?
 

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 660 och ZX10R
Nu har jag inte läst igenom alla svar.
Men nu är det såhär att gjutna proppar ska funka på det viset att man får en BRA ljudbild när man tex jobbar med musik. Alla vanliga "engångsproppar" dämpar ju bara så mkt som möjligt, och jag tycker iaf det är de man är ute efter för att slippa så mkt utav ljudet (bruset) som möjligt!

Så tro inte att dessa gjutna är superbra å dämpar järnet!
Tror många skulle bli besvikna om ni langar 2k på ett par proppar som inte dämpar så mkt som ni önskar!
Det är klart att man kanske tycker att gjutna borde täta bättre, men får ni inte vanliga proppar att sitta bra borde ni lära er det!

Själv använder jag de proppar som dämpar mest när jag åker hoj (gula eller apotekets 25kroners), och andra när jag vill få en bra ljudbild.
 
Last edited:

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
ulf_lundin skrev:
Hoppas det är sista hojen för Zee.
Annars kommer han vara hörselskadad inom ett antal år....

Att köra utan proppar ligger väldigt nära 'brott som inte lönar sig' sas,
a la gå på gräsmattor eller luta sig ut genom tågfönstret.
'Förväntansvärdet är negativt', skulle sannolikhetsteoretikern säga.

Nu varierar ljudnivån rätt bra med hjälm, hoj o körställning, men den som tänkt
köra hoj länge och ofta ska absolut använda proppar. Spec viktigt om man utsätts
för höga ljud på annat håll oxå, jobb, (rock)konserter etc.

För långa flygningar finns aktiva lurar som tar ner ljudnivån genom att alstra
ljud i motfas i örat (Verkar kanske lite tokigt, men funkar faktiskt.); undrar om det vore nåt för oss ?
/u

Hmm.. jo, ok visst brusar det i 200 blås (eller 300 kanske?) men hur länge ligger man i dem hastiheterna eg? Visst fan drar jag på men himla mycket bruser det ju inte. Och jag har väldigt bra hörsel och anser mig vara.. ljudkänslig, shall we say. FYI. Men upp till 150 km/h är det ju inte så himla farligt väl? Tycker inte jag iaf, imho. Kanske är min kruka som är tystare än genomsnittet..? :va

Men men, det kanske är olika.. ok no fence, kör ni med öronproppar. No probs. :) Jag får väl "testa" nästa säsong hur mycket "det brusar" och om det är störigt. Jag har iaf aldrig tänkt på det.
 

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Ort
.
Hoj
Husqvarna 600
Zee skrev:
Hmm.. jo, ok visst brusar det i 200 blås (eller 300 kanske?) men hur länge ligger man i dem hastiheterna eg? Visst fan drar jag på men himla mycket bruser det ju inte. Och jag har väldigt bra hörsel och anser mig vara.. ljudkänslig, shall we say. FYI. Men upp till 150 km/h är det ju inte så himla farligt väl? Tycker inte jag iaf, imho. Kanske är min kruka som är tystare än genomsnittet..? :va

Men men, det kanske är olika.. ok no fence, kör ni med öronproppar. No probs. :) Jag får väl "testa" nästa säsong hur mycket "det brusar" och om det är störigt. Jag har iaf aldrig tänkt på det.

Brusar? Vrålet från titanpipan på 3" utblås är det värsta :tungan
Man har fan tinitus efter en repa MED proppar.
För dom som inte tycker om brus finns hörselkåpor :fyllisar
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Zee skrev:
ok no fence, kör ni med öronproppar.

Jag kan inte låta bli att börja med att säga att meningen ovan betyder på svenska:

ok inget staket, kör ni med öronproppar. :pannkyss

Sen till saken: Man koncentrerar sig bättre i tysta miljöer. Med andra ord så koncentrerar man sig bättre ju tystare man har det när man kör. Öronproppar är ett måste vid inspirerad körning / bankörning! :fakta

//jaG
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
När jag började köra hoj så förstod jag inte heller varför man hade såna ploppar i öronen.
Men sen provade jag, gången där på kände jag mig naken utan dem..
Nu kör jag inte utan
jag använder den gula typen med storlek S eller Xs jag får inte in något annat i öronen(i hörselploppsväg..)
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
Hmm, efter att ha läst tråden så får jag nog testa att köpa ett bar proppar...

En 125 går inte så fort, men min hjälm är så jävla brusig av sig, åker jag lite längre blir det jobbigt, brukar va lite trött i öronen när jag är framme så att säga.... Får väll bli nån billigare variant på apoteket, eller koss the plugg, köpte ju precis en MP3spelare....Dom lurarna jag har nu va ingen höjdare att ha under hjälmen, klämde rätt mkt, sticker inte the plug ut lika långt...?
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
NSR_Martin skrev:
Hmm, efter att ha läst tråden så får jag nog testa att köpa ett bar proppar...

En 125 går inte så fort, men min hjälm är så jävla brusig av sig, åker jag lite längre blir det jobbigt, brukar va lite trött i öronen när jag är framme så att säga.... Får väll bli nån billigare variant på apoteket, eller koss the plugg, köpte ju precis en MP3spelare....Dom lurarna jag har nu va ingen höjdare att ha under hjälmen, klämde rätt mkt, sticker inte the plug ut lika långt...?

Kör hoj när du kör hoj, lyssna på musik när du lyssnar på musik... var sak har sin tid...

//jaG
 

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
jag använder MOTOSAFE, finns på Touringbutiken.
funkar kanon... LÄNK
 

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Hojlös! :(
Själv kör jag med Bilsom gula öronproppar, funkar hur bra som helst! Aldrig mer utan öronproppar säger jag bara, SÅ mycket skönare!
På bana är proppar dessutom ett av de bästa sätten för att bli snabbare! Allt känns mycket mindre dramatiskt... :tummenupp

Ang. Koss "The Plug"...rekommenderas skarpt! Bästa ljudet jag någonsin hört i ett par snäckor, basen är imponerande. Dessutom skärmar de bort allt annat ljud grymt bra! :tummenupp
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
Zeb_Macahan skrev:
Kör hoj när du kör hoj, lyssna på musik när du lyssnar på musik... var sak har sin tid...

//jaG
Okej mäster :gnissla

Ska kolla vilka det va ni rekomenderade så får man väll sticka upp till apoteket och köpa ett par...
 

jookan

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
Zx9r -00
Ninjaboy skrev:
Om ni inte fattat att det är vindbruset och inte motorljudet man vill ha dämpat då är ni bara posörer som aldrig åkt över 100 km/h. :7peta

Mmm skit jobbigt att åka utan proppar man blir ju helt susig i huvet :D
Och tröt som fan... åker alltid med proppar har dom liggandes i en ficka i stället..
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
:felämne

Zeb_Macahan skrev:
Jag kan inte låta bli att börja med att säga att meningen ovan betyder på svenska:

ok inget staket, kör ni med öronproppar. :pannkyss
//jaG
Exakt!!! Du fattar juh hur snabbt som helst! :klappar

..skönt att vi förstår varandra. :tråkad
 
Last edited:

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
Ska jag köpa koss the plug?

Mina nuvarande orginallurar sitter sådär, trillar ut om jag rör på mig liviligt, hehe.... basen kunde ju varit bättre med...osv...

Sitter the plugg bra då?.... Värda pengarna?
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Zee skrev:
Hmm.. jo, ok visst brusar det i 200 blås (eller 300 kanske?) men hur länge ligger man i dem hastiheterna eg? ...
Och jag har väldigt bra hörsel och anser mig vara.. ljudkänslig, shall we say..
1) väldigt beroende på hoj/kåpa/hjälm/längd, på mina offroad låter det som f-n
redan vid 80-90. Reser jag mig upp, ovanför turbulensen blir det mycket tystare.
2) var du extra rädd om din 'väldigt bra' hörsel isf.

Jag lovar att det inte är kul att verka korkad för att man inte hör vad folk ´
säger i halvbullriga miljöer, t.ex. restauranger o dyl.
/u
 

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 660 och ZX10R
ulf_lundin skrev:
1)

Jag lovar att det inte är kul att verka korkad för att man inte hör vad folk ´
säger i halvbullriga miljöer, t.ex. restauranger o dyl.
/u

Agree, eller försöka sova om nätterna :näsblod
 

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
NSR_Martin skrev:
Ska jag köpa koss the plug?

Mina nuvarande orginallurar sitter sådär, trillar ut om jag rör på mig liviligt, hehe.... basen kunde ju varit bättre med...osv...

Sitter the plugg bra då?.... Värda pengarna?

Jag har dem, var skeptisk i början.. men sen när jag prövat dem är dem guld värda för 198:-
köp!
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top