Öronproppar...

kurre3

Det är visst nån som är tillbaka...=)
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Söder om söder
Hoj
990 SMT
Koss the plug eller Sony

Här kommer ord från musikbranschen!
Både Koss the pkug och Sonys motsvarande modell isolerar ljud hyfsat bra.
Skillnaden ligger i ljudet. Sonys har en djup klickfri bas och len diskant medan the plug bjuder på något burkigare låtar. Har du rätt typ av öron så sitter koss the plug som gjutet men många upplever att de är omöjliga att få in rätt. Sonys lurar utges med tre olika storlekar som är lätta att byta ut.
Jag rekommenderar Sonys här.

Vidare om du gillar att lyssna på musik när du kör så bör du även välja en så tyst hjälm som möjligt...


Har precis kopierat över alla underbara road rash-låtar till ipoden. :yoparty

Kör i vind!
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Fluxir skrev:
du menar de där som ska "passa alla öron" ?
dom sög apskit om något.. tackar vet jag wúrts gula pluppar... fixade till ett par sånna med ett litet hål å å satte dom på mina koss the plugg!! funkar fetbra!! sen e väl frågan om ja kan ha det under hjälmen... njae.. det e lite trångt där...


Nej, dom är till för hörselgångar modell mindre
För att få koss the plug orginal att passa måste man väl vara gorilla
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
kurre3 skrev:
Här kommer ord från musikbranschen!
Både Koss the pkug och Sonys motsvarande modell isolerar ljud hyfsat bra.
Skillnaden ligger i ljudet. Sonys har en djup klickfri bas och len diskant medan the plug bjuder på något burkigare låtar. Har du rätt typ av öron så sitter koss the plug som gjutet men många upplever att de är omöjliga att få in rätt. Sonys lurar utges med tre olika storlekar som är lätta att byta ut.
Jag rekommenderar Sonys här.

Vidare om du gillar att lyssna på musik när du kör så bör du även välja en så tyst hjälm som möjligt...


Har precis kopierat över alla underbara road rash-låtar till ipoden. :yoparty

Kör i vind!



Vilken Sony-modell menar du?
 

Thelinski

Nu ännu drygare
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Kälvesta
Hoj
Spräckt ram :(
Jag har läst hela tråden men tycker inte att jag riktigt fått svar på viken hörlur som är bäst för folk med j**ligt tighta hjälmar. Min hjälm sitter så sjukt tight att det är ett helvete att få på den, väl på så sitter den klockrent. Jag kan tänka mig att offra lite i ljudkvalite för att den ska vara så lite utstickande från örat som möjligt. Det verkar som att The plugg (Koss) är den enda hörluren som inte sticker ut så mycket? Någon som har något tips?
/Thelinski
 

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
Hultan skrev:
Speed wont kill you..
But a sudden impact will..
Ville bara rätta din signatur.. :7peta

(Med risk för fel även i min rättning.. Dock fler rätt/mindre fel :tummenupp :) )

Fet OT-varning :tungan
"won't" :7peta

Men på engelska är det sista "will" implicit. Dvs det är underförstått. Man måste inte ha med det, men jag håller med om att det är snyggare med.

Andra varianter jag sett är (alla bumperstickers):
"It ain't the fall that hurts ya. It's the end of it"
"Fallin' don't hurt ya. Stoppin' does."
"If the car hurts, you didn't break hard enough early enough"

Och mer finns det. Isht på redneck yokel engelska där borta :hihi

kurre3 skrev:
Jag menar Sony EX-7!

Jag använder en balaclava eller buff för att hålla in öronen. Hjälminredningen tar tag i mina örsnibbar när jag skall dra på/av mig hjälmen så det underlättar. Samma sak med öronproppar (vanliga gula eller orange från Apoteket, Clas Ohlsson etc) eller med Koss The plug. Min Shoei Raid II har uttag för öronen inne i hjälmen (får plats med en platt högtalare till headset) och höronproppen stör/trycker inte mot inredningen.

"Bäst" är nog jävligt individuellt eftersom alla öron är olika. Formgjutna är "alltid bäst" men de kostar som sagt vanligen mellan 1600-1900:-

Ja, jag har redan tinitus, lite jobbigt på kvällen när det är tyst och man skall sova. Visserligen vänjer man sig (inte alla) men öronproppar då får motsatt effekt eftersom omgivningsljuden då inte hörs och kan maskera tinitus.

Personligen tycker jag att en fungerande hörsel är viktigare än lite pengar.

tuppjuck skrev:
Fet OT-varning :tungan
"won't" :7peta

Men på engelska är det sista "will" implicit. Dvs det är underförstått. Man måste inte ha med det, men jag håller med om att det är snyggare med.

Andra varianter jag sett är (alla bumperstickers):
"It ain't the fall that hurts ya. It's the end of it"
"Fallin' don't hurt ya. Stoppin' does."
"If the car hurts, you didn't break hard enough early enough"

Och mer finns det. Isht på redneck yokel engelska där borta :hihi



Jag använder en balaclava eller buff för att hålla in öronen. Hjälminredningen tar tag i mina örsnibbar när jag skall dra på/av mig hjälmen så det underlättar. Samma sak med öronproppar (vanliga gula eller orange från Apoteket, Clas Ohlsson etc) eller med Koss The plug. Min Shoei Raid II har uttag för öronen inne i hjälmen (får plats med en platt högtalare till headset) och höronproppen stör/trycker inte mot inredningen.

"Bäst" är nog jävligt individuellt eftersom alla öron är olika. Formgjutna är "alltid bäst" men de kostar som sagt vanligen mellan 1600-1900:-

Ja, jag har redan tinitus, lite jobbigt på kvällen när det är tyst och man skall sova. Visserligen vänjer man sig (inte alla) men öronproppar då får motsatt effekt eftersom omgivningsljuden då inte hörs och kan maskera tinitus.

Personligen tycker jag att en fungerande hörsel är viktigare än lite pengar.


Was? Det var till "thelinski" jag svarade?? hum...
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top