Öronproppar?

Öronproppar?


  • Antal röstningar
    0

zykl0n

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Honda CBR1000RR -04, Husqvarna 258 -80, Kuberg -16, Goes 625 -16
Xraptor skrev:
E det bara jag som kör med musik i öronen?? :confused: :confused:

Nejdå det finns nog en hel del posörer som glider fram och tillbaka vid donken med senaste poplåten i öronen. ;)

--
ANVÄND PROPPAR!! jag fick tintius av min första mc säsong utan proppar.
Inte så alvarligt men jag kan lova att det är irriterande med pipande i skallen när man vill sova.
 

Xraptor

XXX
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Penelope
zykl0n skrev:
Nejdå det finns nog en hel del posörer som glider fram och tillbaka vid donken med senaste poplåten i öronen. ;)

--
ANVÄND PROPPAR!! jag fick tintius av min första mc säsong utan proppar.
Inte så alvarligt men jag kan lova att det är irriterande med pipande i skallen när man vill sova.

Ja Ja man e väl kanske poser!! :hej Men det känns bara väldigt "naturligt" med musik för mig...det har liksom alltid varit där å då e det bara att popa hårt under körningen!
 

watson

Orka vara tvärtom
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/på ön mitt i stan
Hoj
gsxr 750 -00 och CBR Zoohundra
Xraptor skrev:
E det bara jag som kör med musik i öronen?? :confused: :confused:

Jag kör ju en fjollmoppe, så ljudet av stooor motor är en NAP (nån annans problem). Jag kör således med musik när jag pooosar och med proppar (oranga, apotekets, absolut bäst) när jag kör "långtur".

/Fröken poooser :rock
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Mesigt med proppar..... man ska lyssna på motorn istället.

Nån som åkt i min M5??

750RR
 

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
West
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
På vägcykeln kör jag ofta med proppar fast på Xr:en vill man inte missa det underbara ljudet :crash
 

Seizure Later

Directors cut...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borås, Nitta
Hoj
ingen just nu
Rymding skrev:
Öronproppar är ett måste. Turbulensen från kåpglaset är orsaken. Men tyvärr så är ljudet så dovt att det forplantas i skallen och bara diskant och mellan tas bort av propparna. Stenkrossljudet blir jag inte av med. Brukar ställa mig upp ibland och vila öronen och då blir det så tyst och skönt. Mitt favvo-stunt. :tummenupp

Sätt en flärplist på kåpglaset och du har löst problemet.
 

Marsipulami

Guest
Xraptor skrev:
E det bara jag som kör med musik i öronen?? :confused: :confused:

Nejdå, jag kör oftast med radio i öronen. Har radio i telefonen och har ombyggt headset så att man även kan prata i telefon om någon ringer....

:rock

Mycket korta turer = utan proppar och musik....
 

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Järfälla
Hoj
En fuling
Innan kraschen så var det någon som tipsade om ett par hörlurar som passade bra även om man hade hjälmen på. Någon som kom ihåg vad det var för lurar? Sony? Kostade runt 400kr om jag inte minns fel. Alla miniproppar jag testat hittills ramlar ur.

Hur jag än pressar så får jag inte in mina Sennheiser HD 600 i hjälmen tillsammans med huvudet. :crash Men det hade låtit nice om det fungerat.
 

supreeme

knäskrapar nästan..
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Nueva el Stockholmo
Hoj
En gammal
Nej, förr när man åkte 125:a brusade det inte så mycket, men nu jävlar susar det så man nästan blir döv! måste börja med proppar.. förresten, när jag var uppe på stockholmsmässan förut stog det några där och sålde specialproppar. Kommer inte ihåg vad de hette, men de gjorde en avgjutning av hörselgången, skulle tydligen vara bra mycket bättre, enligt dem.. nån som vet något om det? tyckte det verkade lite dyrt kosta typ 1200.- spänn så....
 

Davve

Guest
Slip-on besiktning

CBRDea skrev:
Öronproppar?!?

Då missar man ju en del av det underbara ljudet som uppstår när man startar hojen och sen bara blir bättre desto närmare rödmarkeringen man kommer!

Förresten, går era hojar genom besiktningen med slip-on eller helsystem?

Jag har ett Yoshimura oval slip-on och det funkade inte senast jag ville ha min genom SBP

Jepps. Min Kawa gick igenom utan några som helst problem (Leo-Vince kolfiber slip-on).
Det är inte särskilt ljudlöst om man säger så.... :crash
Besiktigade den i Mölndal/Åby förra sommaren.
 

Davve

Guest
Japp.

Silwer skrev:
öronproppar såklart, jobbigt om man åker längre sträckor att lyssna på blåsljudet som blir i hjälmen.

Håller med!
Kör alltid med proppar.
Man hör ändå det mesta goa motorljudet men slipper mycket vindbrus. :tummenupp
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
supreeme skrev:
Nej, förr när man åkte 125:a brusade det inte så mycket, men nu jävlar susar det så man nästan blir döv! måste börja med proppar.. förresten, när jag var uppe på stockholmsmässan förut stog det några där och sålde specialproppar. Kommer inte ihåg vad de hette, men de gjorde en avgjutning av hörselgången, skulle tydligen vara bra mycket bättre, enligt dem.. nån som vet något om det? tyckte det verkade lite dyrt kosta typ 1200.- spänn så....

Gå till närmaste hörcentral (landstinget), de är ombud och gör avgjutningar för ER och Widex. ER hamnar på 1600:- och Widex på 1200:-. Kan rekommendera Widex 30db funkar kanon även på konserter, dämpningen är lika över hela registret så ljudet blir inte förvrängt! :tummenupp
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Varken döv eller proppar. Kör man en gammal bondtrimmad maskin som gått över 9000 mil är ett avvikande knäpp i det allmänna rasslet kanske den enda förvarning man får.. :eek:
Om ett ljud inte uppfattas som obehagligt är det heller inte lika skadligt. Sen beror det nog mycket på hur tyst hjälm man har och hur den passar på huvudet och fungerar med kåpan. OCH hur fort man kör till vardags.
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
"Om ett ljud inte uppfattas som obehagligt är det heller inte lika skadligt."

Tyvärr! är det bara en skröna, fråga alla musiker med tinitus....
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Klart man ska ha proppar för hörseln skull, åtminstone om man åker nåra timmar om året. Om man nu inte kallt räknar med att köra ihjäl sig inom 5 år.
Ni som kör m musik kan ju prova samma ljudvolym hemma som ni tycker är lagom efter några timmar på hojen......
Tro på en mogen man, höra halvtaskigt är INTE kul.
/u
 

wima

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
ZX-10R
supreeme skrev:
Nej, förr när man åkte 125:a brusade det inte så mycket, men nu jävlar susar det så man nästan blir döv! måste börja med proppar.. förresten, när jag var uppe på stockholmsmässan förut stog det några där och sålde specialproppar. Kommer inte ihåg vad de hette, men de gjorde en avgjutning av hörselgången, skulle tydligen vara bra mycket bättre, enligt dem.. nån som vet något om det? tyckte det verkade lite dyrt kosta typ 1200.- spänn så....
EARmo:s öronproppar funkar skitbra! Mina heter EARfoon har jag för mig och det är såna som är avgjutna av hörselgångarna. Väldigt bekväma under hjälmen men de kostade 1200 kr + moms... Fast det betalade ju min förra arbetsgivare... :tummenupp :)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top