Östeuropa och balkan 2010

Taipan

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2010
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR1000 K7, VTR-SP1
Hur är det med brottslighet i de här länderna som vi diskuterar? Har tom för mig att IFs försäkring gäller i många av de här länderna, fick hem försäkringspappren och tyckte mig utläsa att så var fallet.

Hur ska jag göra när jag lämnar hojen? Säg att jag kommer till en stad som jag vill titta närmare på, jag vill ju inte konka runt på 100kg packning direkt... kan jag lämna hjälmen på styret tex? Eller måste allt vara minerat med TNT för att jag ska få behålla grejorna?? Tips tack! :)

Jag har inte upplevt det som större risk där nere än här hemma. Det finns en massa fina hojar där också. De flesta lokalmänniskorna låser sina motorcyklar rattlås och inget annat.

"Grönt kort" måste man ha med sig för att visa poliserna. Jag kan garantera att de kommer att fråga efter papperet. Det är bara att beställa ett sådant från försäkringsbolaget så slipper man tjafs.
 

Heale

Guest
Ja att ta sig in och ur Ukraina är riktig skit. För oss hjälpte det inte ens att vi hade med en kille som faktiskt talade språket. Olika blanketter a´la sovjet stil och ingen alls känsla för att hjälpa en. Just Lviv var en oerhört speciell upplevelse. Deprimerande och facinerande på en gång. Kändes som att rulla in en gammal efterkrigsfilm. Har man tiden så är Ukraina värt att uppleva om jag ska vara ärlig. Men man får vara beredd på att det tar tid och att man kommer bli illa behandlad.
Längst upp på Transfaragasan när man passerar genom passer ligger hotellet. Vet tyvärr inte vad det heter. Där fanns även lite marknad där lokala bönder sålde diverse saker. Gav oss en rejäl magsjuka:) När vi vandrade utgick vi därifrån och där var riktigt fina och lagom långa turer att ta. Tyvärr bortrest på jobb nu annars kunde jag lagt upp bilder. Ska försöka komma ihåg det.
Instämmer helt om "Draculas slott". Är ju bara Hollywoods version. Finns ett finare slott bara en liten bit närmre Brasov, en härlig stad för övrigt som varmt rekomenderas. Vlad Tepes eget slott är idag en ruin och det ligger längs med vägen till Transfaragasan. Om ni ändå bestämmer er för att sova under bar himmel så välj rätt ställe då detta är Europas björntätaste område. Kom en trevlig polis och upplös oss om det när vi precis somnat en natt. Sov inte en sekund mer den natten:)

Tror ni får en grym resa. Ungern, tjeckien o slovakien gillade jag också även om man upplevde det mer som turistfällor.
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Tallin - Warsawa är väl bara ca 95 mil. Vi hade tänkt att mer eller mindre streckköra genom Estland, Lettland och Litauen. Det är kanske möjligt att man sparar några timmar och en hel del bensin. Ska kolla lite på vad färjan kostar direkt till Polen. Kan vara ett alternativ. :)

MVH//Jan

Det är ca 100 mil till Warzsawa vilket är en bit, det kan eventuellt vara lite dyrare att åka båten till Gdansk men känns värt det. Våran plan att åka till Tallinn inkluderade att stanna till och besöka en stad och övernatta minst en natt i varje land på vägen neråt, då vi inte besökt dessa länder tidigare. Det får bli av någon annan gång som det ser ut nu, vi har redan bokat båten till Gdansk 26 juni nu ändå!
 

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Ort
SS Wonder Village
Hoj
Världsmästarhoj
I Slovenien kan ni åka över Virsic pass, åka upp på Mt. Mangart eller spana in Bled. Ta småvägarna och strunta i Vignetten. Ett vackert litet land. Även om det är ett lite väl tajt schema för min smak så låter det som det kommer bli en kanonresa. :tummenupp
 

DRace

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Örebro
Hoj
CBR1000RR
Missa inte Plitvice, riktigt sevärt. Gamla kustvägen från Dubrovnik till Rijeka är riktigt skön.
Tänk på också att Kosovo godtar inte Grönt kort utan du får pröjsa 50 euro för deras lokala försäkring.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
I Bosninen tycker jag att Mostar är en jättefin stad med mycket av det gammla kva, byggnaderna, gatorna, bron, och när ni e där måste ni äta BUREK (köttfärspaj=gott så in i he...) och CEVAPI (bosnisk "kebab"=godare än BUREK):yoparty:tummenupp:fakta Och vad gäller Croatien håll er till kusten och ni blir inte besvikna. Mycket att se och en hel del schysta vägar.

lycka till:tummenupp

fan va du tvvungen att nämna BUREK, sinnes så gott det är, åker själv ner med familjen (fast med bil:gnissla) å det redan vattnas i munnen på en:tungan

fast originlet är gjort med, vet inte riktigt vad det here på svenska men typ färskostmassa eller urlakad typ kefiraktigt, DET är GOTT, köttfärsmixen är fin åsså, fast numera finns burek med en uppsjö med blandningar, bara å testa å hitta sin favorit, pizzavarianten går inte av för hackor den heller.
 

DRace

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Örebro
Hoj
CBR1000RR
fan va du tvvungen att nämna BUREK, sinnes så gott det är, åker själv ner med familjen (fast med bil:gnissla) å det redan vattnas i munnen på en:tungan

fast originlet är gjort med, vet inte riktigt vad det here på svenska men typ färskostmassa eller urlakad typ kefiraktigt, DET är GOTT, köttfärsmixen är fin åsså, fast numera finns burek med en uppsjö med blandningar, bara å testa å hitta sin favorit, pizzavarianten går inte av för hackor den heller.

Finns det en pizzavariant?
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Finns det en pizzavariant?

finns en jävla massa olika fyllningar ivf där vi bor i norra serbien (ca 5 km från gränsen till ungern där vi ungrare håller till:D) bara å testa sig fram å hitta sin favorit:tummenupp men pass upp... det är ganska (läs: väldigt) fett så lider man av övervikt bör man inte äta alltför mkt.
 
Last edited:

kulla

Medlem
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Borås
Hoj
2001, Honda VTR 1000
17/7 – Cacak, Serbien
18/7 – Cacak, Serbien
19/7 – Mostar, Bosnien
20/7 – Mostar, Bosnien
21/7 – Sarajevo, Bosnien
22/7 – Sarajevo, Bosnien
23/7 – Kroatien

Om du ska kör från Cacak i Serbien då Sarajevo är först och sen kommer Mostar. Sen efter du kör mot Metkovic och Imotski i Kroatien, där du kan kör till Dubrovnik och sen uppåt mot Slovenien. Du ska se nästan hela Kroatiens kust via kustvägen och kommer till Plitvice, nånting som måste ses.

Cevaper och burek man ätter i Sarajevo, de finns inte så många orter i resten av Bosninen och Herzegovina som kan konkurrera till Sarajevo i cevapi, burek osv. Bästa du kan äta är i gamlastans del Bascarsija och där du kan hitta cevapi överallt men bästa är i Zeljo, Zeljo2, Mrkva, Hodzic och brevid Mrkva du har bästa paj någonsin. Testa burek och buredzike. Sen du kan hitta där också Ascinica ASDZ där du kan äta lokala specialiteter från hela Bosnien och Herzegovina.

Sen när du börja kör mot Mostar du ska passera Jablanica efter vilken kommer massor av restauranger som säljer färsk grillad lammkött. Testa restaurang som heter Maxumic, den sitter på vänster sida när du kör mot Mostar, du ska inte bli besviken.

Efter 4 dagar i Bosnien du ska få minst 4-5 kg :)
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Asprovalta ligger i n:a Grekland, en bit öster om Thessaloniki. Riktigt semesterplejs, men vi hade ett skönt stopp med dopp där en varm dag. I övrigt finns det inte många badställen längs Greklands norra kust. Det mesta var bara skit. I bästa fall.

så du tycker att vi inte borde ödlsa någon extra tid där med andra ord? hade ju varit kul att uppleva lite "grekland" med, alltså inte turismens grekland.

I Bosninen tycker jag att Mostar är en jättefin stad med mycket av det gammla kva, byggnaderna, gatorna, bron, och när ni e där måste ni äta BUREK (köttfärspaj=gott så in i he...) och CEVAPI (bosnisk "kebab"=godare än BUREK):yoparty:tummenupp:fakta Och vad gäller Croatien håll er till kusten och ni blir inte besvikna. Mycket att se och en hel del schysta vägar.

lycka till:tummenupp

Vi ska till mostar, det är spikat redan. burek åt vi i sarajevo förra året, grymt gott! kroatiens kust skippar vi denna gång, vi körde ner för hela kusten från italien till montenegro förra sommaren!

Just ja, en grej till. Missa inte byn "Loket" i Tjeckien. Riktigt cool by. Några scener av Casino Royale spelades in där. Det räcker att spana in den i Google Earth för att se att det är ett speciellt ställe. För bästa upplevelse kom in i stan från öster. (inte via den nya bron alltså). I krokarna ligger också kurorten Karlovy Vary (Karlsbad). Också den värd ett besök. Fina vägar däromkring dessutom.

Jag skulle faktiskt skippa det om jag var dig och lägga den tiden på att kolla in lite coola ställen istället.......

tufft, ska kolla upp det där i tjeckien, vi tänkte undvika prag och uppleva nytt, gärna lite mindre städer. bl.a. ska vi till Olomouc där jag en gång i tiden hade släkt.

ok men om vi skippar Ukraina, då måste vi åka genom östra Ungern som verkar rätt trist, någon som har tips om värt ställe att besöka i dessa trakter? Annars bränner vi nog rakt igenom direkt till Rumänien.

TAIPAN: vi har besökt Dubrovnik och visst det var fint men det var infekterat med turister och det fanns inget annat att se än gamla stan samt alla affärer och resturanger inklämda innanför murarna. det var tyvärr en besvikelse. Och som tidigare nämnt så körde vi Kroatiens kust förra sommaren så vi skippar det nu. Och angående det där med poliser och radar så vet jag det redan, såg det förra sommaren! :tummenupp

Hur är det med brottslighet i de här länderna som vi diskuterar? Har tom för mig att IFs försäkring gäller i många av de här länderna, fick hem försäkringspappren och tyckte mig utläsa att så var fallet.

Hur ska jag göra när jag lämnar hojen? Säg att jag kommer till en stad som jag vill titta närmare på, jag vill ju inte konka runt på 100kg packning direkt... kan jag lämna hjälmen på styret tex? Eller måste allt vara minerat med TNT för att jag ska få behålla grejorna?? Tips tack! :)

Försäkringen gäller i alla länder förutom Makedonien tror jag där man får köpa en försäkring vid gränsen. Eller ja, det är väl din trafikförsäkring som inte gäller i Makedonien enligt dem. Enkelt fixat vid gränsen vad jag har förstått.

Angående brottslighet kände jag aldrig någon oro i något av balkanländerna vi besökte förra sommaren. Lämna hjälmen på hojen gör jag knappt i Sverige så det skulle jag inte göra. Sedan hur det är i östeuropa vet jag inte men jag tar ändå inga risker, man vet aldrig.
 
Last edited:

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
I Slovenien kan ni åka över Virsic pass, åka upp på Mt. Mangart eller spana in Bled. Ta småvägarna och strunta i Vignetten. Ett vackert litet land. Även om det är ett lite väl tajt schema för min smak så låter det som det kommer bli en kanonresa. :tummenupp

Bled känner jag till, tänkte svänga förbi där, ska kolla upp de andra ställena! tack för tipsen!

Missa inte Plitvice, riktigt sevärt. Gamla kustvägen från Dubrovnik till Rijeka är riktigt skön.
Tänk på också att Kosovo godtar inte Grönt kort utan du får pröjsa 50 euro för deras lokala försäkring.

har som nämnt tidigare redan kört hela kustremsan förra sommaren, jävligt fint!

så kosovo kör det med? fan, då blir det dyrt att besöka makedonien och kosovo i 3-4 dagar då. kanske skippar kosovo, får se men det vore kul att besöka!
 
Last edited:

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
nu när vi ändå har igång den här tråden tänkte jag fråga om någon har något bra tips på tankväska till offroad-touringhoj, alltså som passar en sådan tank. lite kupad under och inte allt för stor. det fanns en väska som jag inte hittar nu som hette "enduro explorer" som Held gjorde men det verkar inte gå att få tag på längre. den har jag fysiskt tittat och känt på och tyckte den verkade bra. så jag letar väl något liknande, iaf med den kupade underdelen. också gärna med klick-fästen och inte remmar som man måste fästa eller knyta höger vänster. körde med biltemas tankväska förra resan på min Suzuki SV 1000 N och den var ett helvete att ta av och på hela tiden när man skulle tanka då den har just remmar och inte någon annan snabbare lösning på fästena. Det finns en som heter Held "tuareg", någon som provat/har den?
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
så du tycker att vi inte borde ödlsa någon extra tid där med andra ord? hade ju varit kul att uppleva lite "grekland" med, alltså inte turismens grekland.

Ska ni stanna en dag och bada/chilla så passar det bra, men norra kuststräckan är inte helball. Kankse är det bättre närmare Turkiet.

Varför inte ta en färja över till ön Thassos som ligger precis utanför kusten?
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Ska ni stanna en dag och bada/chilla så passar det bra, men norra kuststräckan är inte helball. Kankse är det bättre närmare Turkiet.

Varför inte ta en färja över till ön Thassos som ligger precis utanför kusten?

vi funderar på att ta istanbul någon annan gång och koncentrera oss mer på balkan och länder som rumänien, slovenien, makedonien och albanien då som flera säger så ser schemat rätt stressigt ut. Jag vet inte hur vi gör med grekland om vi skiter i turkiet men ska vi till makedonien och albanien så kan man ju helt klart svänga förbi grekland ändå. får kolla upp lite balla ställen där uppe i norr! det finns väl berg vid gränsen till bulgarien och makedonien? tror inte vi tänker ta någon färja ut till någon ö iaf, känns lite overkill när vi egentligen bara tänkte kolla in norra grekland under ca 2 dagar.

Fortfarande intresserad om tips om tankväska om något har något att komma med!
 

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
vi funderar på att ta istanbul någon annan gång och koncentrera oss mer på balkan och länder som rumänien, slovenien, makedonien och albanien då som flera säger så ser schemat rätt stressigt ut. Jag vet inte hur vi gör med grekland om vi skiter i turkiet men ska vi till makedonien och albanien så kan man ju helt klart svänga förbi grekland ändå. får kolla upp lite balla ställen där uppe i norr! det finns väl berg vid gränsen till bulgarien och makedonien? tror inte vi tänker ta någon färja ut till någon ö iaf, känns lite overkill när vi egentligen bara tänkte kolla in norra grekland under ca 2 dagar.

Varför inte brassa på lite på början och slutet på ned-resan och hem-resan,(Tyskland, Polen, Tjeckien, Sloveninen etc som du har i din rutt) och du kan ju spara 4-6 dagar där som du kan använda på balkan och Istanbul.

Jag är ju rätt rookie på MC men med bilen når man till både Budapest (Gdynia-Polen-Slovenien-Ungern-Budapest) och Kroatien (Rostock-Berlin-Prag-Bratislava-Kroatien) över dagen från Sverige. (Nattfärja ned och så köra hela dagen)
 
Last edited:

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Varför inte brassa på lite på början och slutet på ned-resan och hem-resan,(Tyskland, Polen, Tjeckien, Sloveninen etc som du har i din rutt) och du kan ju spara 4-6 dagar där som du kan använda på balkan och Istanbul.

Jag är ju rätt rookie på MC men med bilen når man till både Budapest (Gdynia-Polen-Slovenien-Ungern-Budapest) och Kroatien (Rostock-Berlin-Prag-Bratislava-Kroatien) över dagen från Sverige. (Nattfärja ned och så köra hela dagen)

Delvis för att jag faktiskt vill spendera lite tid i både Slovenien och Tjeckien, sedan går det faktiskt rätt fort i början, iaf med tanke på att vi inte försöker bränna långa transportsträckor. Dag 3 är vi redan nere i Slovakien och kör genom Tatrabergen från strack söder om Krakow till Kosice i östra Slovakien (det är relativt fort med tanke på att Polen inte är världens smidigaste land att köra igenom). Och som det ser ut nu så tar vi nog vägen via östra Ungern till Rumänien efter alla varningar om knas med att ta sig in i Ukraina. Vi inser bara att vi kanske försöker hinna med lite mycket då vi faktiskt vill kunna stanna på vissa ställen ett par-tre dagar om inte kanske t.o.m. längre.

Istanbul försvinner inte och kan besökas i framtiden. Och varför vi inte vill stressa igenom en del länder är också för att de flesta känns lika viktiga att uppleva, även om polen kanske inte är något speciellt så är Krakow rätt schysst, tänkte att tjejen ska få uppleva Auschwitz också (jag har varit där men inte hon). Och i Tjeckien finns det extremt många fina ställen att besöka så där kan man alltid spendera tid!
 

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Delvis för att jag faktiskt vill spendera lite tid i både Slovenien och Tjeckien, sedan går det faktiskt rätt fort i början, iaf med tanke på att vi inte försöker bränna långa transportsträckor. Dag 3 är vi redan nere i Slovakien och kör genom Tatrabergen från strack söder om Krakow till Kosice i östra Slovakien (det är relativt fort med tanke på att Polen inte är världens smidigaste land att köra igenom). Och som det ser ut nu så tar vi nog vägen via östra Ungern till Rumänien efter alla varningar om knas med att ta sig in i Ukraina. Vi inser bara att vi kanske försöker hinna med lite mycket då vi faktiskt vill kunna stanna på vissa ställen ett par-tre dagar om inte kanske t.o.m. längre.

Istanbul försvinner inte och kan besökas i framtiden. Och varför vi inte vill stressa igenom en del länder är också för att de flesta känns lika viktiga att uppleva, även om polen kanske inte är något speciellt så är Krakow rätt schysst, tänkte att tjejen ska få uppleva Auschwitz också (jag har varit där men inte hon). Och i Tjeckien finns det extremt många fina ställen att besöka så där kan man alltid spendera tid!

Det var det jag menade, om ni vill kunna stanna 3-4 dagar på fina ställen (det tycker jag är guld värt, annars blir man rätt blase om man ska tugga mil varje dag) måste du prioritera bort något, antingen på "transportsträckan" dit eller skippa det som ligger längst bort som Istanbul eller på sidospår som Ukraina eller Grekland.

Polen har funkat mycket bra att köra igenom för mig, trafiken är numera "västifierad" och det är inte alls som förr då det vara rena holabalo i trafiken där.
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Det var det jag menade, om ni vill kunna stanna 3-4 dagar på fina ställen (det tycker jag är guld värt, annars blir man rätt blase om man ska tugga mil varje dag) måste du prioritera bort något, antingen på "transportsträckan" dit eller skippa det som ligger längst bort som Istanbul eller på sidospår som Ukraina eller Grekland.

Polen har funkat mycket bra att köra igenom för mig, trafiken är numera "västifierad" och det är inte alls som förr då det vara rena holabalo i trafiken där.

jo precis, vi håller på å planerar om lite men det blir nog polen, slovakien, rumänien, bulgarien, kanske grekland, makedonien, kanske kosovo, albanien, montenegro, serbien, bosnien, kroatien, slovenien, ungern/österrike, tjeckien och tyskland.

jag körde igenom Polen senast 2008 och det var inte långt ifrån en trafikmarddröm. tät trafik med lastbilar och personbilar som hetsigt trängdes på små enfiliga landsvägar i brist på motorvägar. så har det hunnit västifieras sedan dess menar du? :va
 

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
jag körde igenom Polen senast 2008 och det var inte långt ifrån en trafikmarddröm. tät trafik med lastbilar och personbilar som hetsigt trängdes på små enfiliga landsvägar i brist på motorvägar. så har det hunnit västifieras sedan dess menar du? :va

Första gången jag körde i Polen var för 20-25 år sedan, då djävlar var det holabalo, djungelns lag, öststatsbilar helt utan acc, därför bromsade man inte för något för då tog det evigheter att komma upp i fart igen, hästvagnar ute i trafiken osv. Farligt var det...

För 10-15 år sedan importerade man västbilar med större motorer än de gamla vartburgarna med tvåtaktare, men man fortsatte med körstilen, "gasen i botten hela tiden", skillanden var att de importerade västbilarna gick duktigt fortare än Warburgarna. Fortfarande farligt :D

Nuförtiden är det ju som att köra i väst, förutom att det är mycket trafik som du säger, man får lunka med 85 km/h som tradarna håller så är det lungt och säkert.

Det är klart, ska man brassa om alla tradare så får man köra om oavbrutet med massiv trafik och det är ju knappast säkert. Annars tycker jag de kör väldigt "västlikt" med fart och regelföljande.

Om det är farligt eller ej beror mest på hur du själv kör.
 
Last edited:

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Nuförtiden är det ju som att köra i väst, förutom att det är mycket trafik som du säger, man får lunka med 85 km/h som tradarna håller så är det lungt och säkert.

Det är klart, ska man brassa om alla tradare så får man köra om oavbrutet med massiv trafik och det är ju knappast säkert. Annars tycker jag de kör väldigt "västlikt" med fart och regelföljande.

Om det är farligt eller ej beror mest på hur du själv kör.

Vet inte riktigt om jag håller med om det där sista. vi körde från Trutnov i Tjeckien till Gdansk sommaren 2008 och det var bland det mest stressfulla skit vi gjort i reseväg. Tät trafik, folk körde som dårar, man hamnade ofta bakom långtradare så man inte såg ett skit, filerna var tajta som fan inte nog med att vägarna är dåliga som fan med fördjupningar i asfalten så man gunga fram å tillbaka så fort man hamna i en. folk skulle köra om konstant samtidigt som man själv gärna ville komma förbi långtradarna för bättre sikt och eventuellt högre fart, de höll tyvärr inte 85 km/h utan närmare 60-70 som mest, iaf på dom vägarna. inte nog med att alla skulle köra om varann hela tiden så gjordes det gärna även i kurvor trots noll sikt, det var helt enkelt rena chansningar väldigt ofta. Så pga allt detta var nerverna på helspänn konstant. Korsen, ljusen och blommarna vid var och varannat hörn eller träd vittnade dessutom hur farliga polska vägar är. Så näe, jag håller nog inte med, iaf inte efter att ha åkt den vägen vi tog, finns säkert bättre och lugnare vägar men i många delar av polen trängs man fortfarande på små landsvägar som långt ifrån duger för sådan hård trafik (enligt polacken här på jobbet också). Så jag hoppas innerligt att vägarna mellan Gdansk och Warszawa samt mellan Warszawa och Krakow kommer upplevas lugnare och säkrare. Sistnämnda sträckan kör vi nog via Katowice på motorvägen där.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top