Östeuropa och balkan 2010

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
cykelbyxor? bra när det blir varmt och svettigt eller?

Yes, dessutom är de lite vadderade baktill, och den lilla stoppningen gör underverk!

En annan sak som är skitbra är baby-wipes, våtservetter.
Dom kan man ha till lite av varje, och bidrar rätt duktigt till ökad fräschör när man är på väg :)

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Yes, dessutom är de lite vadderade baktill, och den lilla stoppningen gör underverk!

Dom kan man ha till lite av varje, och bidrar rätt duktigt till ökad fräschör när man är på väg :)

haha, alla småtips är av värde! keep 'em coming! :tummenupp

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
STARSTRIKER! Eller andra som besökt Kosovo samt kört vägen från Kosovo förbi Kukës mot Shkodër! Jag försöker pussla ihop sommarens rutt och får inte riktigt ihop det då allt blir slalom mellan alla länder man vill hinna med, så jag funderar på att skita i Kosovo tråkigt nog då jag skippade Kosovo förra året med. Missar jag mycket? Vägen förbi Kukës ska ju vara jävligt fin om jag förstått det rätt.

Tror vi satsar mer på Makedonien och Albanien istället, framförallt södra Albanien nere vid Gjirokaster och Dhermi beach-området som vi tänkte ta oss till från södra Makedonien via en sväng i nordvästra Grekland och bergen där, innan vi drar vidare norrut mot Montenegro. Innan Makedonien tar vi Serbien då vi ska träffa folk i Cacak 9-10 juli.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
STARSTRIKER! Eller andra som besökt Kosovo samt kört vägen från Kosovo förbi Kukës mot Shkodër! Jag försöker pussla ihop sommarens rutt och får inte riktigt ihop det då allt blir slalom mellan alla länder man vill hinna med, så jag funderar på att skita i Kosovo tråkigt nog då jag skippade Kosovo förra året med. Missar jag mycket? Vägen förbi Kukës ska ju vara jävligt fin om jag förstått det rätt.

Tror vi satsar mer på Makedonien och Albanien istället, framförallt södra Albanien nere vid Gjirokaster och Dhermi beach-området som vi tänkte ta oss till från södra Makedonien via en sväng i nordvästra Grekland och bergen där, innan vi drar vidare norrut mot Montenegro. Innan Makedonien tar vi Serbien då vi ska träffa folk i Cacak 9-10 juli.

Hmm. Jag prickade in alla de där länderna på nåt smart sätt, men vi körde ju åt andra hållet. Det blev dock lite zick-zackande. Såhär körde vi:

TourEasting.jpg

Har även kvar GPS-rutten (gpx) om du tydligare vill kunna se hur vi körde.

Kosovo var trevligt faktiskt. Riktigt fint. Att lämna torra, bruna och smutsiga Albanien och rulla in i Kosovo var en upplevelse. Det var grönt och lummigt. Fullt med folk som fikade ute i det gröna osv.

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
Kosovo var trevligt faktiskt. Riktigt fint. Att lämna torra, bruna och smutsiga Albanien och rulla in i Kosovo var en upplevelse. Det var grönt och lummigt. Fullt med folk som fikade ute i det gröna osv.

fan... säg inte så, haha. vill ju dit egentligen, fan att 5 veckor inte ska räcka till!? jag får inte ihop det att hinna med kosovo om vi inte offrar allt för mycket annat innan. tjejen vill gärna inte stressa och spendera mer tid på stränder i bl.a. albanien och montenegro vilket betyder att det finns mindre tid till kosovo. sedan att betala €50 bara för försäkringen i kosovo om man nu skulle besöka det bara en dag ändå känns lite sådär, visst, inte skitmycket pengar men ändå, lite princip. har förstått att norra albanien inte är sådär jättefint men södra kusten verkar jävligt fint och inte lika grått å torrt, så det blir nog där vi spenderar lite mer tid. sedan en dag i Shkodër också tror jag.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
fan... säg inte så, haha. vill ju dit egentligen, fan att 5 veckor inte ska räcka till!? jag får inte ihop det att hinna med kosovo om vi inte offrar allt för mycket annat innan. tjejen vill gärna inte stressa och spendera mer tid på stränder i bl.a. albanien och montenegro vilket betyder att det finns mindre tid till kosovo. sedan att betala €50 bara för försäkringen i kosovo om man nu skulle besöka det bara en dag ändå känns lite sådär, visst, inte skitmycket pengar men ändå, lite princip. har förstått att norra albanien inte är sådär jättefint men södra kusten verkar jävligt fint och inte lika grått å torrt, så det blir nog där vi spenderar lite mer tid. sedan en dag i Shkodër också tror jag.

Vi besökte inte kusten i Albanien öht. Svängen in i Kosovo var inte jättelång den heller precis. Vi hade dock gett os fan på att plocka alla de där länderna, och det gjorde vi också, även om vi fick köra på lite :)

Nu vet jag iaf var jag skall stanna lite längre nästa runda! (Men då blir det med husbilen)

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
Ganska många banditer i Albanien så du får va försiktig där borta! :tummenupp

jasså vet du det av erfarenhet eller? jag tar aldrig något för givet ändå, lämnar aldrig grejer vid hojen etc. nu har vi ändå låsbara hårda väskor på hojen men jag litar nog inte på folk i vissa områden ändå, vill man så kan man nog rycka av dem med lite kraft. det är mono-lock alltså.

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc

Väldigt bra tips, men samtidigt ökar det risken för att årets balkantrip hamnar i min nya XC70 där man åker på 0.6 l/m, tyst och säkert i 21 graders klimatanläggningsmiljö :tungan

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
På lördag bär det av då vi tar båten från Nynäshamn till Gdansk! Hojen har mekats på i nästan två veckor nu och mkt nya grejer är monterade och/eller köpta, bl.a...

- kappa k53 toppbox med ryggstöd (så tjejen sitter bekvämt)
- givi E41 sidoväskor (med givi innerväskor) samt fästen
- hepco & becker motorbåge
- aero-trim vindavvisare (va en jävla turbulens och oväsen innan)
- Held Turano tankväska
- Navigon 4350 GPS
- nytt drivpaket
- Gopro Hero Wide HD kamera samt fästen på väl utvalda ställen för att filma lite när det körs.

Kommer ha med mig extra bromsbelägg samt oljefilter för eventuellt byte under resans gång också.

Den uppdaterade och preliminära rutten är...

Polen, Slovakien och tatrabergen, östra ungern, rumänien och transfaragasan + några städer, serbien, makedonien, södra albanien (kanske via norra grekland) och sedan upp till montenegro, bosnien, genom kroatien (redan varit där) till slovenien och lite bergspass + bled, genom österrike till tjeckien, tyskland samt tillbaka till polen för att ta färjan hem igen!

Ses om 5 veckor, 14-15 länder och ca 900-1000 mil! :tummenupp

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
Nå nu är jag ute på resan och är för tillfället i Ohrid, Makedonien. I övermorgon planerar vi att besöka södra Albanien i 4 dagar och sedan köra upp genom hela landet till Montenegro.

Tänkte jag skulle berätta lite vad jag upplevde i Rumänien. Bl.a. så åkte vi via Oradea till Sibiu men tog förmodligen en riktig jävla pissväg via Hunedoara och extremt trasiga bergsvägar där innan nånstans (lita inte på din GPS i Rumänien). Inte nog med det så fick vi uppleva både två jordskred och översvämmade vägar då vädret varit blött länge. Värst av allt dock, förutom många av vägarna (inte alla) var nog hur folk kör, som totala jävla idioter som gärna sätter ditt liv på spel för att konstant köra om i livsfarliga situationer bara för att flera mil senare fortfarande bara ligga ett par bilar framför en. En väg fler hojåkare som tänk köra transfaragasan kommer få uppleva är den som går längs östra sidan av sjön 'Lacul Vidraru' strax söder om själva bergspasset, den hamnar för närvarande på första plats i min bok om de sämsta vägar jag någonsin kört, helt otroligt sönderfallen väg. Och då har jag plöjt igenom många sketna vägar i Rumänien, Polen, Slovakien, Ungern, Serbien, makedonien, Bosnien, Montenegro och Kroatien mfl. Får se hur Albanien ser ut, ska ju vara jävligt trasigt har jag förstått!

Uppdaterar mer om resan i helhet när jag har tid!

Last edited:

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
Är sedan i söndags hemma från resan som förövrigt blev lite kortare än förväntat (men det pga båt till Gdansk från Nynäshamn t.o.r. istället för att köra genom hela Sverige). Det vart 5 veckor, 770 mil genom 16 länder.

Rutten vi körde blev:

Gdansk (PL) - Warszawa (PL) - Krakow (via Auschwitz) (PL) -Terchova/Stefanova (SK) -Kremnica (SK) - Eger (H) - Sibiu (RO) - Sighisoara (RO) -Transfaragasan/Curtea De Arges (RO) - Nis (SRB) (via Craiova (RO) och Vidin (BG)) - Cacak (SRB) (en avstickare för att träffa vänner) - Skopje (MK) - Ohrid (MK) - Ksamil (AL) (via norra Grekland) - Dhermi beach (AL) - Petrovac (MNE) - Herceg Novi/Igalo (MNE) - Mostar (BiH) - Ljubljana (SLO) - Bled (SLO) - Zelezniki (SLO) (musikfestival) - Most Na Soci (SLO) - Vrsic pass (SLO) - Ceske Budejovice (CZ) (via Österrike) - Olomouc (CZ) - Bautzen (D) - Szczecin (PL) - Gdansk (PL)

Rutten hade förmodligen blivit längre om det inte hade varit så olidigt varmt, juli månad är verkligen inte rätt tid att besöka Balkan märkte vi. Överfullt med turister, dyrare än vanligt (högsäsong) samt varmt som fan, värmen var förövrigt den huvudsakliga anledningen till varför vi sket i Istanbul. I Albanien höll vi på att smälta bort, vi körde från söder i landet ända till Montenegro och i solen måste det varit uppåt 45C vilket var olidigt, man kände lukten av bastu i luften även under de få tillfällena man fick chansen att köra 100 km/h +.

Favoritlandet är hursomhelst helt klart Slovenien, otroligt vackert land och riktigt fina mc-vägar överallt! :tummenupp

Slänger upp lite bilder inom kort!

Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj