Östeuropa och balkan 2010

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Ok "Point taken" Du har inte härdats hur det var att köra i Polen förr i tiden, nu tycker jag det helt lungt. .... Men om du tycker Polen är jobbigt att köra.... tänk då inte ens tanken Istanbul överhuvudtaget :D:D:D:D:D:D
 
Last edited:

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Ok "Point taken" Du har inte härdats hur det var att köra i Polen förr i tiden, nu tycker jag det helt lungt. .... Men om du tycker Polen är jobbigt att köra.... tänk då inte ens tanken Istanbul överhuvudtaget :D:D:D:D:D:D

näe jag har förstått att istanbul är kaotiskt men det är ju en stad och inte ett helt land. en stad kan jag nog härda ut, speciellt med gps! :tummenupp
 

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Har kört E75 och E77 mest.....

Enda stället där det var riktigt svårt var i bergen söder om Krakow och på väg in i Slovenien och på Slovenska sidan (Tatrabergen ?).

Där var trafiken och vägarna precis som du beskriver med 100.000 långtradare, enda skillanden var att där blev det duktigt backigt och det droppade från 80-85 km/h till 20-30 km/h och att köra om vara bara att glömma.

Vägbeläggningen i Polen var också rena dansgolvet om man jämför hur det blev i Sloveninen och in i Ungern.

Låg efter en något låg Merca, körde han ned i hjulspåren tog det i, då var det ändå europaväg och asfalt.

I Slovenien och Ungern var alla typer av körning i regn omöliga både med bil och MC, de djupa spåren i vägen fylldes med 10-12 cm djupt vatten, möter man sedan 50 ton tradare som kör 80 km i dessa spår re det som att blåsas av vägen av en vattenkanon, t.o.m om man sitter i en bil
 
Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Delvis för att jag faktiskt vill spendera lite tid i både Slovenien och Tjeckien, sedan går det faktiskt rätt fort i början, iaf med tanke på att vi inte försöker bränna långa transportsträckor. Dag 3 är vi redan nere i Slovakien och kör genom Tatrabergen från strack söder om Krakow till Kosice i östra Slovakien (det är relativt fort med tanke på att Polen inte är världens smidigaste land att köra igenom). Och som det ser ut nu så tar vi nog vägen via östra Ungern till Rumänien efter alla varningar om knas med att ta sig in i Ukraina. Vi inser bara att vi kanske försöker hinna med lite mycket då vi faktiskt vill kunna stanna på vissa ställen ett par-tre dagar om inte kanske t.o.m. längre.

Klokt. Så gjorde inte jag. Vi hade ett ännu mer späckat program, så vi hann inte stanna länge på något ställe. Det blev 2-3 dagar i Garmisch på BMW-spektaklet där, sen 2 dagar Hvar, 3 dagar Istambul och nån strödag till nånannanstans.

Annars brukar jag ha "kördagar" då man knäcker 60-90 mil för att komma nånvart. Sen har man softardagar när man bara kör 30 mil. Stiger man upp i tid och kör 30 mil så är man framme till lunch nånting. Ett längre stopp (2-3 dagar) per vecka då man får läka häcken.

Ett tips är att köra i cykelbyxor. Mycket skönare och torkar snabbt när man tvättar dom.

näe jag har förstått att istanbul är kaotiskt men det är ju en stad och inte ett helt land. en stad kan jag nog härda ut, speciellt med gps! :tummenupp

I Istanbul kan man knappt köra ens med hoj. Det är tvärstopp.
Dagen då vi rullade in var det riktigt riktigt hett och luften stod stilla. Tvärstopp på motorvägen och bilarna skulle minsann inte släppa förbi en hoj. Aldrig i livet. De gör sitt bästa för att tränga sig före och sätta stopp för dig. Tjejen fick hoppa av mitt på motorvägen och knalla i förväg och köpa vatten av nån företagsam yngling som placerat sig strategiskt.
 
Last edited:

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
I Istanbul kan man knappt köra ens med hoj. De gör sitt bästa för att tränga sig före och sätta stopp för dig.

Det känner jag igen, kompisen bodde där i ca 2 år, utanför hans lägenhet var det tvåfiligt som gick ihop till enfiligt med räcken på båda sidor.

Titt som tätt tog det stopp när två av lokalbefolkningen inte gav sig utan kilades fast då båda hade för stort ego för att klara bli 2:a och båda bilarna klämdes fast mellan räckena :D
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Har kört E75 och E77 mest.....

Enda stället där det var riktigt svårt var i bergen söder om Krakow och på väg in i Slovenien och på Slovenska sidan (Tatrabergen ?).

Där var trafiken och vägarna precis som du beskriver med 100.000 långtradare, enda skillanden var att där blev det duktigt backigt och det droppade från 80-85 km/h till 20-30 km/h och att köra om vara bara att glömma.

Vägbeläggningen i Polen var också rena dansgolvet om man jämför hur det blev i Sloveninen och in i Ungern.

Låg efter en något låg Merca, körde han ned i hjulspåren tog det i, då var det ändå europaväg och asfalt.

I Slovenien och Ungern var alla typer av körning i regn omöliga både med bil och MC, de djupa spåren i vägen fylldes med 10-12 cm djupt vatten, möter man sedan 50 ton tradare som kör 80 km i dessa spår re det som att blåsas av vägen av en vattenkanon, t.o.m om man sitter i en bil

alltså, du menar väl Slovakien där längst upp? Menar du Slovakien i resten av svaret också eller? Vi ska hur som helst åka just från Krakow ner till Slovakien, så jag får hoppas att det inte är så hemskt som du beskriver!

När det pissregnar brukar vi försöka undvika att köra men ibland måste man, vi hoppas på bra väder iaf!
 

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Sorry .... nu skrev jag tokfel :huvet:huvet:huvet:huvet

Självklart menar jag vägarna söder ut från Polen och in i SLOVAKIEN söder om Krakow :tummenupp. (Slovakien med Lulijana är ju ocksä kanonfint men det är en annan historia)

Mycket vackert landskap med berg, och skogar, Zakopane ligger ju också i närheten lite mera österut i Polen och det är ju samma bergskedja som går in i Slovakien.

Se bara till att ha lite marginal i schemat, Vägarna blir smalare än de är i Polen (Största delan av Polen är ju platt som skåne) och det är rätt duktigt kuperat. Oändligt många tradare tar ju denna rutten nedåt mot Ungern, Grekland och Turkiet, sen var det mycket timmerbilar då det är skogstrakter. I motluten kan jag garantera att det inte går fort, och köra om .... njae,,, helst inte.

Det var denna rutten ned genom Slovakien och allt som inte var betalmotorväg Ungern som hade absurda hjulspår. Hoppas de har asfalterat om massor sen förra året .

Kanske tjänar man på att undvika alla vägar som är Europavägar och åka mindre vägar istället.
 
Last edited:

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Klokt. Så gjorde inte jag. Vi hade ett ännu mer späckat program, så vi hann inte stanna länge på något ställe. Det blev 2-3 dagar i Garmisch på BMW-spektaklet där, sen 2 dagar Hvar, 3 dagar Istambul och nån strödag till nånannanstans.

Annars brukar jag ha "kördagar" då man knäcker 60-90 mil för att komma nånvart. Sen har man softardagar när man bara kör 30 mil. Stiger man upp i tid och kör 30 mil så är man framme till lunch nånting. Ett längre stopp (2-3 dagar) per vecka då man får läka häcken.

Ett tips är att köra i cykelbyxor. Mycket skönare och torkar snabbt när man tvättar dom.

I Istanbul kan man knappt köra ens med hoj. Det är tvärstopp.
Dagen då vi rullade in var det riktigt riktigt hett och luften stod stilla. Tvärstopp på motorvägen och bilarna skulle minsann inte släppa förbi en hoj. Aldrig i livet. De gör sitt bästa för att tränga sig före och sätta stopp för dig. Tjejen fick hoppa av mitt på motorvägen och knalla i förväg och köpa vatten av nån företagsam yngling som placerat sig strategiskt.

ja näe vi körde lite så förra året då vi skulle hinna med Schwarzwald, alperna, norra italien, balkan samt ungern, slovakien och tjeckien, så det blev väldigt tajt på 30 dagar om man ville stanna någon dag eller två någonstans. Så i år tänkte vi väl försöka ha lite mer tid på vissa ställen men jag var väl lite girig i början och ville hinna med allt som vanligt men det kommer ju fler somrar!

haha fy fan, låter som att vi kanske bangar istanbul då hehe!

cykelbyxor? bra när det blir varmt och svettigt eller?

Sorry .... nu skrev jag tokfel :huvet:huvet:huvet:huvet

Självklart menar jag vägarna söder ut från Polen och in i SLOVAKIEN söder om Krakow :tummenupp. (Slovakien med Lulijana är ju ocksä kanonfint men det är en annan historia)

Mycket vackert landskap med berg, och skogar, Zakopane ligger ju också i närheten lite mera österut i Polen och det är ju samma bergskedja som går in i Slovakien.

Se bara till att ha lite marginal i schemat, Vägarna blir smalare än de är i Polen (Största delan av Polen är ju platt som skåne) och det är rätt duktigt kuperat. Oändligt många tradare tar ju denna rutten nedåt mot Ungern, Grekland och Turkiet, sen var det mycket timmerbilar då det är skogstrakter. I motluten kan jag garantera att det inte går fort, och köra om .... njae,,, helst inte.

Det var denna rutten ned genom Slovakien och allt som inte var betalmotorväg Ungern som hade absurda hjulspår. Hoppas de har asfalterat om massor sen förra året .

Kanske tjänar man på att undvika alla vägar som är Europavägar och åka mindre vägar istället.

aja vi kommer åka den vägen nu iaf så vi får väl se, får hoppas på det bästa. vi brukar försöka undvika huvudvägar iaf just för dessa anledningar men ibland har man inte värst mkt val.
 
Last edited:

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
näe jag har förstått att istanbul är kaotiskt men det är ju en stad och inte ett helt land. en stad kan jag nog härda ut, speciellt med gps! :tummenupp

Tänk på att när man köper GPS här hemma och väljer karttäckning över hela öst+väst så brukar det levereras 40-42 länder som är inkusive hela balkan, men Grekland och Turkiet är i princip aldrig med utan får köpas till extra till dyra pengar. Jag har tex Ukraina, Grekland och Turkiet som extra till min lite äldre TomTom men de kartorna är 4 år gamla nu.
 
Last edited:

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Tänk på att när man köper GPS här hemma och väljer karttäckning över hela öst+väst så brukar det levereras 40-42 länder som är inkusive hela balkan, men Grekland och Turkiet är i princip aldrig med utan får köpas till extra till dyra pengar. Jag har tex Ukraina, Grekland och Turkiet som extra till min lite äldre TomTom men de kartorna är 4 år gamla nu.

jag har inte planerat köpa någon dyr gps då jag inte kommer använda den till mer än resan och redan lagt massor på annat, men den jag kollat på (en billig jävel på netonnet och elgiganten som ligger på ca 1700kr) har 40-42 kartor och det var iaf inkl grekland, turkiet minns jag inte. men nu skiter vi i det ändå tror jag.
 

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
jag har inte planerat köpa någon dyr gps då jag inte kommer använda den till mer än resan och redan lagt massor på annat, men den jag kollat på (en billig jävel på netonnet och elgiganten som ligger på ca 1700kr) har 40-42 kartor och det var iaf inkl grekland, turkiet minns jag inte. men nu skiter vi i det ändå tror jag.

Skulle aldrig köra utan GPS igen, det är så djävla bra på många sätt. Ser man något skoj/får ett infall, svänger man bara av vägen och GPSen gör en ny rutt på 2 sekunder helt automatiskt.

Navigon har modeller med 42 länder inkl Grekland för strax över 1300 spänn. Värt varja krona. Dyra GPSer är bara tokfel.
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Navigon har modeller med 42 länder inkl Grekland för strax över 1300 spänn. Värt varja krona. Dyra GPSer är bara tokfel.

det är just navigon jag tänker på, de för 1300 länder är bara västeuropa med 22 länder vad jag såg, skulle man ha östeuropa och balkan med kostade det 1700:-. men dom ska vara ok eller?
 

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
det är just navigon jag tänker på, de för 1300 länder är bara västeuropa med 22 länder vad jag såg, skulle man ha östeuropa och balkan med kostade det 1700:-. men dom ska vara ok eller?

Kört över 1000 mil med min i öst och väst och är supernöjd. Den kostade bara 1300 ocg hade 42 länder.

516201074646A9215.jpg
 

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
då har den gått upp i pris! hojta gärna om du hittar den för 1300! :tummenupp

Navigon 2310 kostar 1390:- på elgiganten, har dom den inte hemma är det bara att beställa på internetshoppen.

Edit: Dubbelkollade min och hela grekland var inkluderat.
 
Last edited:

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Navigon 2310 kostar 1390:- på elgiganten, har dom den inte hemma är det bara att beställa på internetshoppen.

Edit: Dubbelkollade min och hela grekland var inkluderat.

hmm ok, verkar bra men vad är det för skillnad mellan den och den lite dyrare varianten för typ 300kr mer? samma kartor å grejer... Men du är nöjd iaf?
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Sitter och funderar om jag ska boka Gdansk - nynäshamn eller Riga - sthlm. Vilka dagar brukar det vara billigast att resa på? Kan tänka mig att fredagar och lördagar är dyra, hur brukar det se ut med resten av veckan?
 

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
hmm ok, verkar bra men vad är det för skillnad mellan den och den lite dyrare varianten för typ 300kr mer? samma kartor å grejer... Men du är nöjd iaf?

Kartorna brukar vara samma och Navigon har ju freshmap garanti nuförtiden så du kan ladda hem allra senast kartan om GPSen kanske legat i lager ett år.

Det finns ju massor med modeller, många nya är har ju större skärm, gillar dock den jag har för den är lagom stor att slinka ned i fickan när man lämnar MCn, dessutom väger den kappt något.
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Sitter och funderar om jag ska boka Gdansk - nynäshamn eller Riga - sthlm. Vilka dagar brukar det vara billigast att resa på? Kan tänka mig att fredagar och lördagar är dyra, hur brukar det se ut med resten av veckan?

ingen aning, är nog bäst att ringa och kolla. jag ville åka så tidigt som möjligt när min semester börjar så jag hade inget annat väl än att boka en lördag. en hoj + två pers + hytt på vån 6 gick på totalt 2600kr, så inte snorbilligt direkt.

Kartorna brukar vara samma och Navigon har ju freshmap garanti nuförtiden så du kan ladda hem allra senast kartan om GPSen kanske legat i lager ett år.

Det finns ju massor med modeller, många nya är har ju större skärm, gillar dock den jag har för den är lagom stor att slinka ned i fickan när man lämnar MCn, dessutom väger den kappt något.

hmm ok, låter bra. aja jag får väl glida in på elgiganten och kolla alternativen! resan börjar ju närma sig!

har en del kvar att fixa så som en duglig tankväska (ej magnet), mc-kamera typ kanske "gopro" samt gps'en. tar gärna emot tips om mc-kamera och tankväska!

det jag har hunnit fixa är en uppsättning väskor, bl.a. två Givi E41 keyless och en Kappa K53 toppbox. motorbågen från Hepco & Becker har kommit och ska monteras. sedan ska drivpaket samt ryckutjämnare bytas innan resan. extra med mig har jag bromsbelägg fram + bak samt oljefilter.
 
Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top