Att slänga hojen i backen när det är våt asfalt för att man drar på för mycket gör du med de flesta nyare hojar över 500cc. Det är oftast bara förarens plånbok och ego som tar stryk.
Jag vet 2 personer som gjorde det i oktober, det var inga R1'or om jag säger så...
Så att lalla ner hojen i gatan för man vill showa på kalla däck hör till spelet, samt att tappa hojen i gatan utanför korvmojen. Har inget med effekten egentligen att göra. Jag brukar flina och säga att den som aldrig tappat en hoj och har kört mycket brukar oftast ljuga.
Och då infinner sig frågan. Vad är dyrast. Att tappa en R1 -07 eller en valfri hoj som inte har helkåpa?
Det är dyrt att tappa en R hoj i backen då kåporna lätt går sönder och kostar en hel del att ersätta.
Ok - din expertkommentar är allstå att du hade fallit direCKt med en effektstark hoj om asfalten är fuktig - intresse klubben noterar.
Till TS - Vänner som har för vana att komma med "goda råd" om vad du får och inte får göra är jävligt tröttsamt - Om polaren nu bestämt sig för en R1:a låt han då lära av sina egna misstag!
Det är väl ingen som har sagt något om får eller inte får.
Frågan är väl huruvida en R1 är en lämplig nybörjarhoj.
Jag anser att det finns ett stort antal hojar som är bättre som nybörjarhojar då dom faktiskt är mer förlåtande för små misstag, har en förarställning som gör det betydligt lättare att få överblick över omgivande trafik osv.
Ska man vara ärlig så är en R1 faktiskt på många sätt direkt opraktisk överhuvudtaget i vanlig trafik.
Har man aldrig kört hoj förut så har man ingen aning egentligen om vilka fördelarna och nackdelarna med olika hojar är. Dessutom har man inte samma kontroll på en båge som man har när man kört några tusen mil.
Jag som har lite körvana klarar av att vrida av på gasen om jag råkar skruva på lite för mycket och börjar riskera att slå över bakåt. En nybörjare som inte riktigt är beredd på vad som kommer ner till bakhjulet börjar lätt hänga i styret för att hålla sig kvar med resultat att man istället skruvar mer på gasen. Det slutar bara på ett sätt.
Man får köpa vilken hoj man vill men om någon frågar om råd så svarar i alla fall jag att det finns många hojar som är lämpligare än en R1 som nybörjarhoj och men som fortfarande har mer än tillräckliga fartresurser för att skrämma skiten ur vilken nybörjare som helst.