Om du resonerar så så kan du ju sälja hojen, bilen, cykeln, skateboarden, skridskorna och köpa en vadderad cell.
Det är aldrig hojen som är problemet, det är den som kör den.
Finns absolut ingenting som säger att den som kör en R1a måste köra som en dåre. Det kanske är vanligt men det är inget faktum.
Oj, det här blev längre än vad jag hade tänkt.
Lite väl svartvitt argumentation för min smak men jag ber att få svara med att det är farligt att säga saker som alltid eller aldrig eftersom en olycka ofta beror på flera samverkande faktorer och tillfälligheter. Allt ifrån att man som förare tappar fokus för någon sekund till att man medvetet sätter sig och leker Rossi på allmän väg. Fortsätter jag att ge exempel så kan man kanske få för sig att allt är förarens fel, vare sig det är inkompetens eller oförsiktighet. Isolerar man problemställningen på det sättet så stämmer det då bra med det du säger att det alltid är föraren som är problemet (bortsett från de olyckor som beror på trasiga fordon).
Men eftersom ingen är statisk - en "perfekt" förare idag kan mycket väl göra en dundertabbe imorgon - så kan vem som helst råka ut för en olycka. Det behöver ju inte ens vara man själv som är orsak till den.
Den kunskapen leder då till att man alltid tar en medveten risk när man sätter sig i trafiken (eller öht befinner sig utanför det där madrasserade rummet).
Det som man diskuterar är alltså - kan man öka/minska risken genom att:
1. Ändra sitt eget beteende
2. Öka sin körkunskap (kompetens)
3. Inte dricka och köra
4. Undvika att köra trött
5. Köra dagtid
6. Osv osv osv
En frågeställning som borde vara med i listan är: hur väl matchar fordonet förarens egenskaper?
De flesta verkar hålla med om att en sporthoj ger lite mer utmaning för föraren, exempelvis:
1. Obekvämare körställning som gör det svårare att få en god överblick och som orsakar problem med förare som lägger sin kroppstyngd på styret.
2. Hög effekt som gör att man mycket enklare når höga hastigheter.
3. Välbyggda chassier som gör att man gärna håller en högre hastighet eftersom hojen kan hantera det.
Det finns ju ingen brytpunkt mellan "vanliga" och sporthojar heller - förutom skillnader i körställning så är det ju inte en jättestor skillnad på min cbf och en cbr från 80/90-talet. En hoj blir ju inte hysteriskt farligare bara för att det är en sporthoj.
Skillnaderna mellan en mer "vanlig" brukshoj och en "sporthoj" är, som så många andra nämnt tidigare i tråden att de egenskaper en sportigare hoj har gör det en aning svårare att köra och hantera farliga situationer. Det betyder att risken att en situation utvecklas till en olycka blir högre.
Ingen säger ju att man absolut kommer att krascha om man börjar med en sporthoj - bara att förutsättningarna att göra det är högre än om man börjar med en hoj som är enklare att hantera. Den ökade risken beror väldigt mycket på den person som kör - men risken bör öka generellt för alla förare, bara olika mycket.
Klockan är mycket och jag hoppas jag inte tappade tråden för mycket.