Jörgen Karlsson
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 15 Mar 2006
- Ort
- ...på taket
- Hoj
- HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag håller med dig om det sista i synnerhet. Det är vissa individer som är problematiska att kombinera med en supersporthoj. Min lilla fräcka invändning till de som köper supersport som första hoj med avsikten att använda den som symboliskt kapital(imponera på omgivningen), kanske inte i första hand skall rådas att köpa en annan sporthoj i 600klassen. Det ligger närmare till hands att avråda från köp av motorcykel överhuvudtaget. Men jag har ju naturligtvis inte menat detta till trådskaparen, utan bara generellt.
Jag ser i nuläget iof ingen annan anledning till att köpa just en R1'a som första hoj, utom möjligen som symboliskt kapital. Men det beror nog snarast på att jag ser att många utvecklar sin hobby med MC just åt det hållet med märkeskläder och skor som ska matcha och det skall vara det finaste och dyraste.
Sen har vi en mycket stor grupp förare som kan hantera en R1'a och det syns på både kläderna och körstilen. Där får man min respekt på ett annat sätt. Det är ju en fröjd att se de som verkligen kan hantera sina hojar fullt ut.
Fast äkta nybörjarposers brukar inte krascha så mycket, de köper mer värstinghojen som en cool accessoar och kör helst i Lucky Strike-jacka och jeans mellan gym, caféer och brudar de dejtar. De brukar nobba race om de blir upphunna av ett gäng bakhjulsåkande vildhjärnor. De har ofta en bra medvetenhet om sin egen förmåga tycker jag. Fast de har nollkoll på allt som rör hojar.
På en nybörjare med äkta risktagargener brinner däremot hela proppskåpet om ngt sådant händer. Hellre död än sist.