Övertalning R1+nybörjare

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag håller med dig om det sista i synnerhet. Det är vissa individer som är problematiska att kombinera med en supersporthoj. Min lilla fräcka invändning till de som köper supersport som första hoj med avsikten att använda den som symboliskt kapital(imponera på omgivningen), kanske inte i första hand skall rådas att köpa en annan sporthoj i 600klassen. Det ligger närmare till hands att avråda från köp av motorcykel överhuvudtaget. Men jag har ju naturligtvis inte menat detta till trådskaparen, utan bara generellt.

Jag ser i nuläget iof ingen annan anledning till att köpa just en R1'a som första hoj, utom möjligen som symboliskt kapital. Men det beror nog snarast på att jag ser att många utvecklar sin hobby med MC just åt det hållet med märkeskläder och skor som ska matcha och det skall vara det finaste och dyraste.

Sen har vi en mycket stor grupp förare som kan hantera en R1'a och det syns på både kläderna och körstilen. Där får man min respekt på ett annat sätt. Det är ju en fröjd att se de som verkligen kan hantera sina hojar fullt ut.


Fast äkta nybörjarposers brukar inte krascha så mycket, de köper mer värstinghojen som en cool accessoar och kör helst i Lucky Strike-jacka och jeans mellan gym, caféer och brudar de dejtar. De brukar nobba race om de blir upphunna av ett gäng bakhjulsåkande vildhjärnor. De har ofta en bra medvetenhet om sin egen förmåga tycker jag. Fast de har nollkoll på allt som rör hojar.

På en nybörjare med äkta risktagargener brinner däremot hela proppskåpet om ngt sådant händer. Hellre död än sist.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Känns det inte lite som att om man behöver fråga om man klarar av en viss hoj, då kanske man inte ska ha den..
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Känns det inte lite som att om man behöver fråga om man klarar av en viss hoj, då kanske man inte ska ha den..

Det har väl inte så mycket att göra med om man klara av.
Mer eller mindre alla som har klarat av att ta ett MC-körkort klarar säkert av att ta sig från punkt A till B på en R1 eller liknande utan att det blir livsfarligt. Men det betyder inte att den automatiskt är en bra nybörjarhoj.
Det går fruktansvärt fort att nå 200 strecket och sannolikheten att en kille med färskt körkort ska skruva på gasrullen är ganska stor om han blir omkörd efter landsvägen. Med en motorsvagare hoj kanske han inte hinner upp i 200 före kurvan bara för att upptäcka att det var dags att bromsa för en stund sedan.

Det finns massor av hojar som är betydligt mer förlåtande mot den typen av förarmisstag. Hinner man inte upp i lika hög hastighet på samma sträcka är chansen lite större att man klarar av att bromsa i tid.

Att börja bromsa i tid är ganska svårt om man kör forcerat även om man har en jämfört med supersport ganska klen hoj. Ju fortare det går desto svårare är det.

Till och med proffsen som tävlar missbedömer bromspunkter och grepp då och då och hamnar i sandfållan istället för utgången av kurvan. Och då är dom på en avlyst bana som har underlag av god kvalitet. Låt gå för att dom faktiskt kör med syfte att hitta den absoluta gränsen.
En nybörjare har inga begrepp om vart gränsen går och följdakligen är risken att denne råkar överträda gränsen relativt stor. Det där med hur stor påverkan några gruskorn på asfalten har är också något som man måste lära sig. Jag hade ingen aning om det när jag började köra. Det påverkar ju inte en bil märkbart liksom.
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Finns det motorcyklar som är förlåtande när man håller på att krasha?
:rolleyes:



De som har tur när de missbedömer en kurva klarar sig, de andra dör eller skadas. Fokus måste ligga på att undvika risktagning i onödan.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Argumenten haglar.

Min point är fortfarande i första hand att det är larvigt att åka SBK-hoj om man inte kan köra. Som att åka Ferrari till fjällen ungefär.

Visst, säkerhetsfrågan är en sak. Men jag kan vara benägen att betta en kroppsdel på att en noob på R1 fortfarande inte kör ifrån mig (med mina 120 häst). Även om det inte bara är kurvorgier på schemat. De äkta posörer jag stött på kan inte riktigt gasa i tid, tillräckligt mkt och vågar inte varva hela vägen om det inte är motorväg. Så för korvmojsåkare spelar det nog faktiskt ingen roll, om jag ska försvara ett sånt köp från det argumentet.

Men det är fortfarande nördigt!
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Den som är beredd att ta mest risker är på landsväg nästan alltid den som kommer att kunna köra fortast. Det bevisar ingenting, det är bara tragiskt.

Min förhoppning är att de personliga tävlingarna förare emellan skall med tiden föras mer på bana än i trafiken. Naturen har en smått ironisk syn på hur en avåkningszon skall vara behäftad mot en speciellt konstruerad dito på bana. Så eftersom en R1'a är så svårbemästrad att köra borde den bara få framföras på bana? Det är ju ett argument som motståndarna till oss använder sig av.

Här framförs ju livligt argumentet att en R1'a 'r särskilt svårbemästrad, då förstår jag om en del utomstående drar den logiska slutsatsen att den inte är till för vanlig trafik, utan endast för banor.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Finns det motorcyklar som är förlåtande när man håller på att krasha?
:rolleyes:



De som har tur när de missbedömer en kurva klarar sig, de andra dör eller skadas. Fokus måste ligga på att undvika risktagning i onödan.

Jo. det är sant. Men å andra sidan.
Du har större chans att överleva en missbedömning av kurvan om du hinner upp i 150 på rakan före än om du hinner upp i 200. Dessutom är risken att du ska missbedöma kurvan större i 200 än i 150.
Utöver det är det ju en massa annat som man faktiskt håller koll på när man kör som vi om kört ett tag grejar automatiskt. Exempelvis hålla koll på om det ligger grus på vägbanan, hål i asfalten osv.

Kör jag en moppe så kommer jag aldrig att komma upp i en sådan hastighet att jag inte klarar kurvan.
Kör jag en 125:a så får jag gasa ganska friskt för att komma upp i sådana hastigheter att jag inte kan klara en kurva på landsväg.
Kör jag en R1 behöver jag inte vrida länge på rullen innan jag upnått sådana hastigheter att det blir svårt att greja att hålla sig på vägen.

så det är större risk att man hamnar på fel sida gränsen för fysikens lagar och sin egen körskicklighet med en supersport.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Den som är beredd att ta mest risker är på landsväg nästan alltid den som kommer att kunna köra fortast. Det bevisar ingenting, det är bara tragiskt.

Min förhoppning är att de personliga tävlingarna förare emellan skall med tiden föras mer på bana än i trafiken. Naturen har en smått ironisk syn på hur en avåkningszon skall vara behäftad mot en speciellt konstruerad dito på bana. Så eftersom en R1'a är så svårbemästrad att köra borde den bara få framföras på bana? Det är ju ett argument som motståndarna till oss använder sig av.

Här framförs ju livligt argumentet att en R1'a 'r särskilt svårbemästrad, då förstår jag om en del utomstående drar den logiska slutsatsen att den inte är till för vanlig trafik, utan endast för banor.

Handen på hjärtat. en R1 är inte direkt någon praktiskt hoj för sansad landsvägskörning. Mn visst är det en brutal hoj och jag skulle gärna ha en i garaget för mina nöjesturer som jag varvar med nyttokörningen men den är tyvärr alldeles för dålig på många andra saker som jag anser är viktiga för mig under merparten av min MC-körning.

Det är nog inte frågan om att den är svårbemästrad. En sporthoj är lättsvängd och har bra bromsar mm. Däremot har den enorma fartresurser.
Risken att man plötsligt ska befinna sig på en del av hastighetsmätaren som man inte klarar av att hantera är större på en hoj som toppar 300 än på en hoj som toppar 200. En R1 uppnår 200 km/h efter ca 7 sekunder. Att vrida på rullen så länge klarar vilken nybörjare som helst av. Däremot är det säkerligen inte så många nybörjare som grejar att få ner hastgheten tillräckligt från den farten när dom upptäcker att dom var i senaste laget att bromsa före kurvan.
Ur det perspektivet är den svårbemästrad men det innebär inte att hojen i sig egentligen är svårkörd. däremot har den fartresurser som gör att en nybörjare kan bli direkt farlig för sig själv på den.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Fast äkta nybörjarposers brukar inte krascha så mycket, de köper mer värstinghojen som en cool accessoar och kör helst i Lucky Strike-jacka och jeans mellan gym, caféer och brudar de dejtar. De brukar nobba race om de blir upphunna av ett gäng bakhjulsåkande vildhjärnor. De har ofta en bra medvetenhet om sin egen förmåga tycker jag. Fast de har nollkoll på allt som rör hojar.

Hur fasen vet du var jag tränar och vilka brudar jag dejtar, vi bor ju inte ens i samma stad??? :confused:

bäst att hänga undan min Lucky Strike jacka med... :D
 
Last edited:

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Ursäkta, jag trög...

Har jag förstått dig rätt? Försöker du argumentera för att sporthojar egentligen inte är så svåra att lära sig att köra på genom att använda dig själv som exempel? Du skriver ju att du hade 10 års (!) erfarenhet av cross innan du skaffade tung moppe.

Hade du då inte tränat kurvteknik, balans, broms, och körplanering i 10 år innan du satte dig på R-hojen? Eller åkte du som passagerare på crossen i 10 år? :confused:

Jag hävdar alltjämt att R-hojar ej är lämpliga för nybörjare. Man bör ha några års erfarenhet av hoj-körning innan man grenslar en sådan. Precis som jag tror att du hade!

Jo det är klart att jag haft nytta av crossåkningen, dock är det ganska stor skillnad på hur en tanig crosshoj på grus beter sig jämfört en sporthoj. Det jag upptäckte var att jag hade mycket att lära.

Jag känner också att jag inte kan döma någon efter att ha läst några rader på ett internetforum, jag delar mina erfarenheter efter att ha gjort just så, som man inte ska, om man ska gå efter vad majoriteten verkar tycka.
 
Last edited:

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Det enda jag inte riktigt förstår är hur man resonerar när man säger att de lättare kommer upp i fart och man bara lixom plötsligt kör 200+

Det är ologiskt för mig,sker sånt av sig själv numera på supersporthojar?
:rolleyes:

lixom plopp bara...

Händer nybörjare hela tiden tydligen??
:D
Det beskrivs som lika naturligt som för tidig utlösning, som något nybörjare inte klarar av. Med lång träning och viljestyrka så kan reflexen tränas bort, men bara om man besitter en samurajs viljestyrka.
Jag småler inför resonamanget, det är lite märkligt.:)
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Det enda jag inte riktigt förstår är hur man resonerar när man säger att de lättare kommer upp i fart och man bara lixom plötsligt kör 200+

Det är ologiskt för mig,sker sånt av sig själv numera på supersporthojar?
:rolleyes:

lixom plopp bara...

Händer nybörjare hela tiden tydligen??
:D

Du tror inte det är lätt att missbedöma hur mycket man klarar av att hantera? Och att det är stor skillnad i hur pass illa man kan ställa till det på en given tidsrymd - låt oss säga mellan en R1:a och en 640 med vaakumfugge? :hihi
 

Godiskungen

Marcus
Gick med
16 May 2008
Ort
Göteborg
Hoj
1:2008 Triumph Daytona 675
Hallå

Tja du kan ju börja med att upplysa honom om ev försäkringskostnader.Skulle ej det avskräcka honom så visst go ahead.Men tänk på att det inte är den bästa hojen att övningsköra på om man är ny och aldrig har kört förut.En effektsvagare hoj är mer förlåtande för misstag och du sitter dessutom med all sannolikhet mer upprätt om han väljer en lättare hoj att köra på.Men visst vill han lägga ner pengarna på den och tror sig kunna lära sig inför uppkörning på den hojen så visst.Men se då till att det inte blir pannkaka av allting bara för att han stirrar sig blind på en effektstark hoj och för att stila.Det sista alla behöver är fler som skadar sig och som gör att försäkringar går upp.Tack för ordet.
 

kurdsson

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2009
Ort
Kungsängen
Hoj
r1 03a
Jag kan tyvärr inte säga mycket,men jag har också köpt en r1 03 a och ska ta kort till våren.Jag tänkte länge innan jag köpte den,Hört många säga att det inte är en nybörjarhoj.Men jag tyckte att den var snyggast i det prisklassen.Men man blir skrämmt av de alla skriver på denna tråd.Men jag tror o hoppas att det kommer o gå bra.Jag får ta det lungt helt enkelt.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Tänkte ge fan i denna tråden igen men fingrarna kliar!

På min hoj funkar det så att den drar inte iväg på egen vilja utan det är faktiskt min hjärna som säger till högern att vrida,ledsen om jag tidigare missuppfattat funtionen på litermoppar då jag trodde det var samma där.

Dock har de jag testat faktiskt lytt mig men det var nog måndagsex.....

Det sorgliga med de förmanande inläggen i trådar som dessa är att de enda som faktiskt tar åt sig och lyssnar är de som faktiskt har en koppling mellan hjärna och hand och därför skulle fixa en R-hoj lika bra som vilken annan,kanske inte rätt hoj för dom och kanske känner att det är för mycket att hantera i början(eller alltid)men sköter sig iaf. på samma sätt som på vilken hoj som helst som förespråkas.

De som sporthojarnas belackare som förstahoj egentligen vänder sig emot är just de som om de haft tankarna på andra alternativ blir riktigt vrånga och "ska visa dem" istället,ingen idé att tala till de som inte lyssnar eller ser det som en utmaning för det kan få motsatt effekt.

De som sägs inte utveckla sin förmåga på hojen kanske har nått sitt max?
Inte säkert det skulle gå fortare på annan hoj,bara lite närmre hojens max men de tycker den är snygg ändå och därför inte byter.
Annars får man nog(och denna kommentaren är inte på något sätt till att förolämpa någon person/organisation utan bara en tanke)titta på de sätt man försöker få personen att trivas och utveckla sig på hojen,inte säkert det är fel på hoj+förare bara för det inte funkar.

Jag håller med om att det finns lättare hojar att börja med men Alla som har en koppling mellan hjärna och kropp och ett sunt riskmedvetande kan nå sitt max även om de börjar på en sportis,finns säkert lättare vägar att gå men det är väl iaf. just Den personens val,saknas det något av ovanstående så spelar det inge roll vad man säger för de personerna gör ändå som dom vill.

Och som farfar sa,det ska vara KUL att köra hoj!

Puss på er. :)

Henrik.
 

M.D

De e bara rock`n`roll
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Växjö
Hoj
RSV-R Factory-04
Hmm..

Jag lärde mig köra på en R1a, övningskörde en sådan samtidigt som jag körde körskolans sura GSX 600, tror detta var 01-02.
När jag tagit kortet köpte jag omgående en R1-98.
Fick en hel del moralpredikningar men hade ju aldrig lyssnat på sånt innan så jag gjorde det inte då heller och jag lever fortfarande.

Hade haft min hoj i ca 4 veckor då jag anmälde mig till min första bankörning. Var på Knutstorp i grön grupp.
Kul som satan o jäklar vad mycket jag lärde mig. Körde ett antal bankörningar till den sommarn just för att lära mig att köra hoj, min extremt livsfarliga R1a.

Handlar mycket om hur man är som person om man är lämplig eller ej att köra R1a, en del blir nog aldrig lämpliga.

Hur som helst, jag tycker man ska göra som man vill och ska jag ge mitt bästa råd så är det absolut att så fort man kan anmäla sig till en banåkardag och naturligtvis ta grön/långsam grupp. Att lära sig köra sin hoj. Detta rådet ger jag även folk som inte köper en R1 som första hoj.

Banåka e grymt:tummenupp


Tack för mig...
 

Wremo

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
R1-05
Om inte försäkringskostnaderna avskräcker så kanske detta gör det?

[YOUTUBE-ID]Q9zNUPDmnz4[/YOUTUBE-ID]
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Om inte försäkringskostnaderna avskräcker så kanske detta gör det?

Den här filmsnutten påminde mig om en grej jag råkade ut för i höstas. Skulle svänga ut från en mindre väg till en större väg. Trafiken på den större vägen var ganska tät, så jag gasade på redan när jag befann mig halvvägs i svängen. Asfalten var fuktig så bakhjulet släppte en kort stund för att sedan återfå fästet igen tack och lov. Hade jag haft en effektstark hoj hade jag definitivt legat på marken.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top