Övertalning R1+nybörjare

Henke Lindbom

Nybörjare
Gick med
19 Oct 2009
Ort
Mjölby
Hoj
2007 Suzuki Gsx-r 1000
Jag har lusläst lite i denna tråd och känner mig ganska träffad! Fick kortet förra sommaren och lånade en Triumph Daytona 600 av en kompis i flera veckor. Visst är det kul som satan men jag använde ju ändå inte 20% av vad hojen klarade. Nu äger jag en R1 -03 som jag köpte i höstas..

Anledningen till att jag köpte den är att jag tycker den är så ruskigt snygg! Vill bara tillägga att jag ägt motorstarka bilar sen 5 år tillbaka men inte använt all kraft där heller, den bilen jag har nu innehåller 334hk på 1200kg och är som gjord för banåkning med dämpare, bromsar och diverse lull-lull men jag blir ändå omkörd på motorvägen!

Alla kanske inte är sådana att dom hoppar upp på en hoj och tror att dom helt plötsligt är ute på Laguna Seca och kör! JAG har min hoj för att JAG tycker att den är snygg och JAG har min bil för att JAG tycker att den är snygg, inte för att jag hela tiden håller full gas när jag ska nånstans.

Hade jag haft råd hade jag gärna ägt en 1098 till exempel för den är bland dom snyggaste som finns likadant som jag gärna ägt en Porsche Carrera GT för det underbara ljudet!

På dom flesta här på forumet låter det som att den bästa lösningen för alla nybörjare är en oreggad hoj utan kåpor enbart för bana och runt 600cc för dom går inte lika bra? Hmmmm... Iofs skulle det va billigt men hur kul för en sån som mig som inte är intresserad av att utmana ödet genom att testa gränserna hela tiden? Jag tycker det går finfint att gliiiida runt på en R1'a..

MVH Henke
 

FARFAR

Tittar på 2012!
Gick med
8 Aug 2004
Ort
GBG
Hoj
2 st ZX 10-09 Race
Farfar, läser vi längre samma tråd? För jag hittar väldigt lite hackande på de senaste sidorna, däremot en uppsjö av goda råd och folk som delar med sig av sin erfarenhet. Att vi alla köper vilken hoj vi än vill i slutändan är väl de flesta ense om?

Vänd i stället på frågan - Hur många känner Du som börjat på en mindre hoj och sedan lagt av eller dött av leda? Hur många blev sämre chaufförer för att dom inte började sin karriär på en literhoj? Hade tråden varit inlagd på ett amerikanskt forum hade de flesta rekommenderat en 250 eller 400...

För ordningens skull hittar Du/Ni statistiken här (tack Ezzo:)) - tankeväckande läsning...

Tycker det finns gott om tyckande och tänkande i denna tråd.
Och gott om personangrepp på killen det gäller utan att någon har den minsta aning om vem han är.
Det finns inga belägg för vilken hoj som är bäst att börja med punkt!
Han ska köpa den hojen han tycker om, för att köra hoj är ROLIGT!
Hur långt han vill komma med sin åkning är upp till honom!

Jag har lusläst lite i denna tråd och känner mig ganska träffad! Fick kortet förra sommaren och lånade en Triumph Daytona 600 av en kompis i flera veckor. Visst är det kul som satan men jag använde ju ändå inte 20% av vad hojen klarade. Nu äger jag en R1 -03 som jag köpte i höstas..

Anledningen till att jag köpte den är att jag tycker den är så ruskigt snygg! Vill bara tillägga att jag ägt motorstarka bilar sen 5 år tillbaka men inte använt all kraft där heller, den bilen jag har nu innehåller 334hk på 1200kg och är som gjord för banåkning med dämpare, bromsar och diverse lull-lull men jag blir ändå omkörd på motorvägen!

Alla kanske inte är sådana att dom hoppar upp på en hoj och tror att dom helt plötsligt är ute på Laguna Seca och kör! JAG har min hoj för att JAG tycker att den är snygg och JAG har min bil för att JAG tycker att den är snygg, inte för att jag hela tiden håller full gas när jag ska nånstans.

Hade jag haft råd hade jag gärna ägt en 1098 till exempel för den är bland dom snyggaste som finns likadant som jag gärna ägt en Porsche Carrera GT för det underbara ljudet!

På dom flesta här på forumet låter det som att den bästa lösningen för alla nybörjare är en oreggad hoj utan kåpor enbart för bana och runt 600cc för dom går inte lika bra? Hmmmm... Iofs skulle det va billigt men hur kul för en sån som mig som inte är intresserad av att utmana ödet genom att testa gränserna hela tiden? Jag tycker det går finfint att gliiiida runt på en R1'a..

MVH Henke

:tummenupp
 
Last edited:

FARFAR

Tittar på 2012!
Gick med
8 Aug 2004
Ort
GBG
Hoj
2 st ZX 10-09 Race
Och det verkar inte killen i fråga ha tänkt heller: http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4588095&postcount=55

Och just eftersom ingen här känner honom utom TS (som dessutom ber om information för att avråda köpet) så känns det ju vettigt att inte utgå ifrån att han är ett wünderkind som bara väntar på att få blomma ut - även fast det skulle kunna vara så.

Bättre att ge ett ansvarsfullt råd som passar de flesta än att ge ett råd som passar ett fåtal (och nu utgår jag ifrån att de flesta faktiskt klarar sig bättre och utvecklas till bättre förare genom att börja på en mer lättkörd hoj).

Och visst - att hacka hjälper inte, bättre att argumentera på ett vuxet sätt, men visst är detta ett forum där folk gillar att hacka för lite allt möjligt? :krama
Jag tycker att det är fel att dra alla över en kant vilket jag försökt att få fram:).
Jag brukar inte komentera mycke här på forumet men de här kunde jag inte låta bli, till alla här på SH sitt inte å gnäll på folk vi delar ett intresse och låt oss har roligt:yoparty.
( kika lite på olyckorna och kunde inte se det sambandet supersport och unga i 20 års åldern ).

Köra hoj fort är farligt ja! men vi alla gör de eller hur?? annars vad ska vi ha sporthojar till???
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Så vad du vill e att kunna välja ut vilka som köper en viss typ av hoj el ha en åldersgräns som är högre en dagens?

Nä, jag vill att folk förstår att R1:an är extrem, och att det är klokt att börja på något som inte direkt sliter huvudet av dig om du gör fel.
Alla hojar går för fort, men det går fortare fel på en retta, än en Hornet 600, har man aldrig åkt gathoj går även en Hornet av bara helvte.

Sittställningen på sporthojar förenklar det inte heller för rookies.

Men som jag skrev redan i början, alla köper det de vill själva, det finns krångligare maskiner, och enklare att börja med - min jämförelse med geggmoppar är helt klart giltig, hur många börjar på en CR500? De flesta, även rutinerade pojkar har respekt för sådana - men på gatan resonerar man inte så av någon anledning. :va


Om pengar inte vore ett problem, skulle det vara lämpligt med en Enzo åt grabbar med nytaget körkort?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Överens, visst tusan är det väldigt individuellt hur man hanskas med effekt och köregenskaper.
Jag tycker att det är fel att dra alla över en kant vilket jag försökt att få fram:).

Jag ser några samband. Medelåldern på de förolyckade SH-förarna är 33 år i f t snittet 39.5 år. 70-vägar är klart överrepresenterade i statistiken. Inga stöld- eller fyllenoteringar bland SH-förarna. Och som Ezzo skrev - Det är de största hojarna som dominerar...

Det här är bara statistik, flertalet av oss SH-förare klarar ju bevisligen livhanken men visst kan det vara bra att hålla fakta i minnet när vi rekommenderar folk att upptäcka hur skoj och givande det är att köra hoj. Och tjabba på forum:)
...sitt inte å gnäll på folk vi delar ett intresse och låt oss har roligt:yoparty. ( kika lite på olyckorna och kunde inte se det sambandet supersport och unga i 20 års åldern )...

Köra hoj är farligt, köra hoj fort ännu farligare, men tycker Du verkligen vi behöver göra det farligare än nödvändigt? Jag tror att de flesta nyblivna Mc-förarna snabbare lär sig köra hoj på en maskin som inte accelererar snabbare än den bromsar och att dom faktiskt har roligare under tiden:)
Köra hoj fort är farligt ja! men vi alla gör de eller hur?? annars vad ska vi ha sporthojar till???

Mina 2p, over and out.
 
Last edited:

Stiggge

Ny medlem
Gick med
6 May 2009
Ort
Kiruna
Hoj
2004 Honda Fireblade
HAHA samma mystiska diskutioner som jag råkade ut för när jag köpte min 04 CBR1000RR.
Då utan kort å aldrig haft hojj tidigare om inte en 50cc gixxer räknas :D Grejjade klockrena garagevändningar (visste inte hur nya banan gick) efter 3h45min. Och fixa kortet på första försöket. körde även den på vintern me dubbade crossdäck (bilden) då utan kort å haft den mindre än ett år. punkterade en kylare å fick en pizza kartong i framhjulet som resulterade i pajj bromspedal :D men annars va det skit skoj å ligga på ställ på vintern!! har kört så kallade "körkorts hojjar" som alla varit mycke mer svårkörd än firebladen. jag tycker iaf det e mycke roligare å lära sig på de man tycker om å vill ha. Visst finns det folk som inte har nå å göra på en sport hojj. men en motorcykel är inte farlig bara för att den är snabb. alla har vi ju en kniv i köket å börjar vi kolla statistik å allt så tror inte jag ja vågar ens gå in dit nå mer. allt handlar om det som sitter mellan öronen. sen spelar det ingen roll om en mc har 1000hk så går den ju inte fortare än du själv bestämmer att den ska gå. de e ju inte som en häst som skenar när den blir rädd.
 

jetson

Guest
Trött diskussion det här... men lite kul att läsa ändå,
"gör som du vill jag lärde mig garagevändningen på 18 minuter med min R1, BAM!"
"gör som du vill men det mesta tyder på att det är smartare att börja med nåt mer lättkört"

Vetefan.. min egen erfarenhet är att man kan ha en konstigt bestämd bild av hur det ska bli när man fixar sporthoj, innan man ens kört sporthoj. Man ska köra en viss hoj och dra 0-100 på 2.8 sek vid rödlyset utanför mcdonalds osv. Mitt råd: testa olika hojar och se om du inte tycker att din bild av hur det "ska bli" suddas ut lite, då får man mer att välja mellan och det är ju kul.

Eller så köper du R1 för att den är snabb och snygg det funkar ju också, men GE FAN I ATT HÖJA MIN PREMIE!!! :D
 
Last edited:

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
( kika lite på olyckorna och kunde inte se det sambandet supersport och unga i 20 års åldern ).

Kolla sambandet när de tog körkort istället.
Sen jmf också med försäkringskostnader under 25 år.
Visst köper man hoj med hjärtat.
Och som jag sagt det är inte hojen som är farlig. Men det finns bra förstahojsval och det finns sämre.
Nej jag har ingen aning om vem killen är eller hur han är.
Jag har talat om supersporthojarna generellt. Det är inte en lämplig första hoj. Det finns mer lämpade hojar som även de är riktigt kul att köra.
 
Last edited:

gabor2

Jag steker alla i lite smör!!
Gick med
29 Jan 2006
Ort
köpingenting
Hoj
touring gixxer 1000 k7 ;-)
Något som talar för en r1:a är väl att det finns massor av reservdelar till dem,undra varför...? Lättkörda som få är dem med! Ironisk sagt så är jag aldrig ironisk...så ta det här inlägget allvarligt:rolleyes:
 

Benevolensky

Screw you guys.
Gick med
18 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
CBF600SA
Trött diskussion det här... men lite kul att läsa ändå,
"gör som du vill jag lärde mig garagevändningen på 18 minuter med min R1, BAM!"
"gör som du vill men det mesta tyder på att det är smartare att börja med nåt mer lättkört"

Helt rätt, dags att ta fram kortet! :arsele
 

Bifogat

  • 109argue.jpg
    109argue.jpg
    44.8 KB · Visningar: 36

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Och gott om personangrepp på killen det gäller utan att någon har den minsta aning om vem han är.

Personangrepp? Vem har gett sig på killen det handlar om?

Det finns inga belägg för vilken hoj som är bäst att börja med punkt!

Att säga vilken enskild modell som är bäst går inte, helt rätt, men det har i denna tråd presenterats många olika exempel på varför R-hojar är ett dåligt val för en nybörjare. De är bl.a. dyrare, långt ifrån alltid roligast, relativt sett mer svårkörda och, i kombination med nybörjarens erfarenhet, farligare. Det har dock i denna tråd inte presenterats ett enda argument som förklarar varför en R-hoj är bra för en nybörjare.

Han ska köpa den hojen han tycker om, för att köra hoj är ROLIGT!
Om han ej har kort (och därför knappast borde ha stor erfarenhet) hur ska han då överhuvudtaget kunna veta vilken cykel han tycker om? Om han tycker om en hoj för att han tycker den är snygg så finns det väl absolut ingenting som säger att han tycker att det är roligt att köra denna hoj?

Jag tycker personligen att många olika kromslädar är snygga, men jag tror inte att de är särskilt roliga att köra jämfört med vissa andra två-hjulingar som garanterat inte vinner några designpris.

Varför köpa hoj utifrån utseendet? Jag kan (nästan) fatta ifall man köper en tavla för 100 000 kr för att titta på. Men jag väljer fordon utifrån hur de fungerar som fordon. Inte utifrån hur de ser ut när de står i garaget när lampan är släckt.

Hur långt han vill komma med sin åkning är upp till honom!

Denna tråd startades inte för att TS ville fråga oss om vad TS kompis VILL ha för hoj. TS frågade oss om lämligheten med ett visst fordon. Det är denna frågeställning de flesta av oss försökt besvara.

Min vilda gissning är att snubben vill bli en bra hojförare som njuter av att åka båge. Jag vet också att man njuter mer ju bättre man är på att hantera sitt fordon. Att hamna i sängen med den hetaste bruden som finns blir garanterat roligare ifall man vet hur man ska hantera na'...

Mina råd i denna tråd har därför i hög grad baserats på hur man som nybörjare snabbast ska lära sig att bemästra utmaningarna som ligger framför sig.

Ingen av oss vet om snubben mest tänker köra landsväg eller om han bara tänker snurra i stan. Om han tror att R-hojar är det roligaste som finns för att köra med i stan så borde vi väl informera honom om att det snarare är svårt att finna nå mer olämpligt. Bodde jag t.ex. innanför tullarna i Fjollträsk så skulle jag nog, av många olika anledningar, hellre åka kromsläde än ren R-hoj.
 

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Ort
Nynäshamn
Hoj
-------
Hej, jag har precis tagit körkort för bil och tänkte nu skaffa mig något att åka i.
Är lite inne på en golf gti eftersom jag tycker det är fina bilar. Roliga att köra också vad jag förstått :)

Är lite orolig att en sådan blir lite för mycket för mig dock... är kanske en trabant ett bättre nybörjarval?

Tacksam för tips och råd.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Hej, jag har precis tagit körkort för bil och tänkte nu skaffa mig något att åka i.
Är lite inne på en golf gti eftersom jag tycker det är fina bilar. Roliga att köra också vad jag förstått :)

Är lite orolig att en sådan blir lite för mycket för mig dock... är kanske en trabant ett bättre nybörjarval?

Tacksam för tips och råd.

Gratulerar till körkortet! (Är du redan 18 år?!)

Köp en Golf du. Den senaste årsmodellen accar visserligen 0-100 km/h lika sanslöst fort som som en Bajaj Avenger men det ska nog gå bra.

(Ifall du undrar så accar en Trabant 0-100 km/h på en industrisemester ... ungefär.)
 

B89

Suit up!
Gick med
12 Feb 2009
Ort
Awesome town
Hoj
Yamaha R6 2008
Jag vet också att man njuter mer ju bättre man är på att hantera sitt fordon. Att hamna i sängen med den hetaste bruden som finns blir garanterat roligare ifall man vet hur man ska hantera na'...

så du menar man ska börja knulla fula brudar för dem e lättare att få o sen gå över till snygga när man lärt sig knulla rätt?:krama:näsblod:näsblod
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
så du menar man ska börja knulla fula brudar för dem e lättare att få o sen gå över till snygga när man lärt sig knulla rätt?:krama:näsblod:näsblod

Snygga? Vem har snackat om snygga brudar? Jag snackade om HETA brudar. Lyssna lite på Billy Connoly så fattar du nog var jag menar ... :D ;)

Man väljer väl inte en R1:a för utseedet utan för prestandan! :)
 
Last edited:

Wrath

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2004
Ort
Umeå
Hoj
KTM 990 SMR 2011
Nu har jag bara snabbläst men jag vet inte vilken R1:a din polare skall köpa. Kör mest enduro och motard då det känns lättare att hantera och man får mer användning av en sådan maskin (kan köra överallt året runt nästan)

Men jag har bara kört en R1:a en -98:a och det var varken en skön eller rolig maskin , känndes mest bara farlig. Mest pga sittställning och att den var tung och klumpig. Brorsan däremot ägde en GSXR 750 -02:a och den var helt underbar. Kissar på R1:an vilken dag som helst med tanke på viktskillnaden, sen var den otroligt lätt och smidig. Man satt mycket bättre och den känndes lättare att köra. Men detta är ju ren smaksak. Dom nyare kanske är bättre och roligare att köra...

Det jag menar är att man kan börja med något mindre motorstarkt men ändå få en rolig maskin. Min polare sa samma sak "-fan när jag får kortet blire en r1:a allt under det är ju b" Det slutade med att han köpte en Zx6r och han tyckte det var mer än tillräckligt. Har man ingen erfarenhet så bör man åtminstonde prova lite hojar innan man bestämmer sig.
 
Last edited:

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
I dagens samhälle kan man låna pengar, belåna, hyra/leasa, låna produkten etc. Materiella saker har inget med status, inte i min lilla värld i alla fall. Även om det finns en produkt som man vill äga, som någon annan har, gör inte det den personen bättre. Utan hur den personen har skaffat sig produkten i detta fallet som kan ge status.

En person som lägger sina pengar på en snygg bil, hoj, klocka etc men bor i en lite hyreslägenhet. Har denna person högre status än någon annan som valt att lägga sina pengar på ett hus?

Oftast är dessa produkter till för att stilla sekundära behov. Det läggs som du skrev enorma resurser i PR av tillverkaren, för att i sin tur höja priset för att få tillbaka samma resurser. Är produkten bättre eller finare då, bara för att man betalar företagets PR?

Hmm det här skulle kunna bli en egen tråd:D...men jag håller med dig, självfallet blir man inte en "bättre" människa bara för att man äger en massa dyra prylar.

Men poängen är att det ska känns så. Att du har resurser att skilja dig från mängden och kan visa det. Sekundärt eller ej, den känslan är uppenbart viktig för många människor o de är villiga att betala mkt för det. Detta innebär i sin tur att det finns företag som gör allt för att de ska nå premium eller lyxstatus där just en av grundkaraktäristikan är differentiering, att skilja sig från mängden. För i slutet av regnbågen väntar nämligen enormt lukrativ business för de "brands" som lyckas med en ROS (return on sales) som vida överstiger de kostnader man haft, inte minst på pr och marknadsföring.

Jag tror att vi människor generellt någonstans har ett behov av kategorisera o sätta etiketter för att göra vår omvärd mer gripbar och hitta sammanhang där vi känner oss mer "hemma" än i andra. Och i en extremt konsumistisk marknadsekonomi så följer olika attribut för att förstärka detta. Kapitalvaror är en sak men även livstil: vart vi bor och på vilket sätt, vart vi reser och hur, vilka fritidsintressen vi har mm.

Om varken du eller jag inte går igång på vikten av de har attributen, i synnerhet de med förment hög status, ja då är vi ointressanta för dem som tillhandahåller attributen. Vi tillhör inte målgruppen.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top