Övertalning R1+nybörjare

Jobio

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2008
Hoj
1998 Honda Cbr 1100xx Superblackbird
Men hur det än är, så är det iaf så att betänketiden för dina misstag blir så enormt mycket kortare på en supersport än en slö 400cc. Hur många sek behövs för att nå 200 på en R1 resp en Cb400 om du redan åker tex 90?

Gjorde en liten missbedömning på min vfr första körkortsåret. Hade det varit på min nuvarande hoj hade garanterat inte det här inlägget skrivits...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
:hördu Det stavas PUCH

Nej, det är en felstavning av Österikarna. Om du haft en eller känner någon som haft en så förstår du att dom egentligen ska heta Push eftersom man alltid får skjuta dom.

Push: Svenskt uppslagsord
skjuter sköt skjutit skjut! skjuta verb
förflytta (utan att lyfta) (även bildligt)

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
Men varför betala en massa dyra pengar i försäkring på en hoj som man egentligen inte behöver?

Mats
Glöm inte att detta är fråga om ett emotionellt köp, dvs det är inte fakta som avgör, utan statusen och livsstilen som associeras med R1:an som pojken vill ha. Att känna sig cool och beundrad för sitt mod att skaffa en sån fräck förstahoj typ. Blev övertydligt när han skrev att han är inte intresserad av bankörning för fem öre.

Ellex

Skånsk Wiking
Gick med
23 Apr 2009
Hoj
En sån röd :)
Jag körde upp på en bandit 700cc och det var en jäkligt skoj hoj, den gjorde precis va man sa till den.
Första egna hojen blev en DR750big som jag lattja med hela första säsongen, mer lättkörd hoj kan jag inte tänka mej.
Säsong 2 blev d byte till VTR1000F som är en förbannat kul men samtidigt snäll literhoj, körde några smc-kurser för att se var mina resp hojens gränser fanns. Hittade lite av varje och med 2 klotningar där ena var mitt fel å andra delvis dåligt(gammalt) framdäck i kombo med felaktigt spårval som resulterade i en lowsider i ca 100 knyck.

Efter inlösen av F:en föll valet på en VTR1000SP1 då jag troligen mest kommer att köra bana, ser fram emot säsongen 2010 :banana!

Jag ångrar inte en sekund att jag börja me gammelhoj för att efterhand hitta min stil men valet e samtidigt upp till var och en, vill snubben köra retta så absolut men boka för tusan in nåra smc bkk-kurser. Det e väl investerade slantar.

Lycka till me hojköpet :tummenupp!

SNAFU

Vaffanculo
Gick med
16 Jan 2007
Hoj
Monster
Klart han ska ha en R1a, vad han sedan gör med den och hur det slutar är väl upp till honom...
Själv skulle jag inte gjort det valet som första hoj, köra en R1a och bli stekt av en snubbe på en gammal Virago kan ju inte kännas för kul när man kommer fram till det lokala fikahaket :D

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Glöm inte att detta är fråga om ett emotionellt köp, dvs det är inte fakta som avgör, utan statusen och livsstilen som associeras med R1:an som pojken vill ha. Att känna sig cool och beundrad för sitt mod att skaffa en sån fräck förstahoj typ. Blev övertydligt när han skrev att han är inte intresserad av bankörning för fem öre.

Bakar han inte pizza for a living så är det ingen status. :fakta

Status kan vara att köra sin R1 på en viss tid en viss bana/sträcka, men det lär ju inte vara aktuellt på ett bra tag iaf eftersom han är noob.

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Morsans Hornet -06
Det är mer än så..
Räkna även med roterande massa osv....
Precis. Det är stor skillnad i känsla mellan R6 och R1, trots att det inte skiljer många kilon mellan dem. R1 känns betydligt större och mer trögstyrd. Hade jag mest kört motorväg så hade jag valt en R1. På kurviga vägar är dock 600:an roligare på varenda punkt enligt mig.

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Tja,med tanke på att en kille ett år yngre än mig körde ihjäl sig på sin originalmoppe för länge sedan och en annan stolle jag känner handlade en blackbird som första och lever än så måste jag med den fakta jag kunnat samla in i min omedelbara närhet säga den vänstra....

Det där är bara trist,bemöt mina argument istället för att försöka göra dig lustig.

Henrik

Att du inte förstår när jag bemöter dina argument kan väl inte jag rå för ... ;)

Du tvingar mig således till en längre utläggning av texten.

En oerfaren, okunnig och därtill ofta respektlös motorcyklist (Läs; en normal 20-23-åring ;) ) som ger full gas på en Puch Montana toppar, i värsta fall, 40 km/h. Gör man detsamma på en jet-driven cykel kan man köra i närmare 400 km/h.

I princip alla lockas förr eller senare att ge full gas på sin maskin, oavsett vad man kör. Gör man det på en Puch så har man en sportslig chans att överleva en krasch. Gör man det på ett betydligt snabbare fordon så försämras oddsen snabbt ... Och ju snabbare det går ... desto större är risken att det går åt fanders. Speciellt om man är oerfaren, eller felaktigt tror att man vet va f-n man håller på med. Använd nu sen fantasin och stoppa in en R1:a + nybörjare i denna ekvation. ( :kryckor )

Faktum kvarstår. En R1:a är inte en lämplig första hoj. Den har aldrig varit det, och kommer heller aldrig att bli det om man jämför med vilka alternativ som erbjuds istället.

Låt en nybörjare köra en R1:a i normal landsvägstrafik och låt en annan "likvärdig" nybörjare leka i skogen ombord på en XR 400. Jämför sedan deras körskicklighet efter en vecka. Jag sätter baklyset på att den som kört/övat med en xr 400 förbättrat sin körförmåga mest! (Och det har sannolikt även skett med mindre risk för föraren.)

Jag hävdar att man snabbare blir en bättre motorcyklist om man kör/tränar mer på balanskörning i låg fart, frekventa bromsningar på lösa underlag och träna ögonen på vart de ska titta, jämfört med om man sitter och nöter landsväg mil efter mil efter mil i 150 km/h på en R-hoj. (Det kanske är därför som man vanligtvis börjar med såna övningar när man ska lära någon att köra hoj? Vad vet jag... ? :) )

Landsvägssmisk i 100 mil eller 100 mil på GGN. Vilket alternativ tror ni skapar den bästa motorcyklisten? (Och vem har haft roligast? :) )

Bör vi inte på det här forumet ge nybörjare kloka råd som hjälper dem snabbare på vägen mot att bli bra motorcyklister? I så fall så är R-hojar helt enkelt inte bästa alternativet. Visst, snubben får köpa vilken maskin han vill. (Har ingen lust att bli någons förmyndare. ;) ) Men betyder det att maskinen han tänker köpa verkligen är den maskin han kommer att trivas bäst/utvecklas mest med utifrån vad han vill få ut av sitt MC-åkande? Om man promt ska ha en R1:a men inte ens är intresserad av bankörning då är det något som är fel... Det är ju som att man slösar pengar på att köpa kondomer samtidigt som man lever i celibat. Kan det vara så att den bristande insikten rörande olika motorcykelmodeller gör att man som nybörjare tror sig vilja ha en R-hoj när man egentligen skulle trivas väldigt mycket mer på en väsentligt mycket billigare, roligare och mer lättkörd off-road eller fighter?

En R-hoj är skitkul - för den som kan hantera den väl. Det finns dock snabbare sätt att lära sig att bli bra på att bemästra en motorcykel, och R-hoj, än att som nybörjare köpa sig en R-hoj.

Appropå lättkördhet och sporthojar. Det finns ju faktiskt en bra förklaring till varför man sätter bredare och högre styren på fighters... Folk bygger inte fighters, och sänker därpå indirekt även genomsnittshastigheten, för att göra fordonet tråkigare. :)

I farter under 100 km/h finns det mängder av motorcyklar som är såväl mer lättkörda som roligare än R-hojar.

Men allt det här visste ni ju redan. :)

Last edited:

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Detta var min första hoj som jag dessutom körde upp på. Besiktningsmannen fick ju ändra lite på garagesvängsmåtten men principen var den samme sa han och jag klarade det efter åttonde försöket, fjärde året.

Körde den sesongen ut och tyckte det gick lite sakta, speciellt till&från Burger King så året därpå köpte jag en Y2K och trimmade den lite med större motor, annan växellåda, större förgasare, portad topp, power commander, Acrapovic helsystem, Dynojet steg 7, Yoshimura Big Bore-kit och ett BSR-chip för att få ner förbrukningen.

3406,7RWHP bänkt o klart. Funderar på turbo nu till sommaren men man vill ju inte sticka ut.

:glömdet

Bifogat

• dodge-tomahawk.jpg
    dodge-tomahawk.jpg
    217 KB · Visningar: 65

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
I princip alla lockas förr eller senare att ge full gas på sin maskin, oavsett vad man kör. Gör man det på en Puch så har man en sportslig chans att överleva en krasch.

Jag hävdar att man snabbare blir en bättre motorcyklist om man kör/tränar mer på balanskörning i låg fart, frekventa bromsningar på lösa underlag och träna ögonen på vart de ska titta, jämfört med om man sitter och nöter landsväg mil efter mil efter mil i 150 km/h på en R-hoj.

I farter under 100 km/h finns det mängder av motorcyklar som är såväl mer lättkörda som roligare än R-hojar.

Tror vi alla kan vara överrens om att en A-kortsinnehavare inte har en Puch som förstaval därför är jämförelsen värdelös,de flesta normala instegshojar gör en sväng över 200 så faran att maxa är likvärdig om man inte tänker När man gör det.

Det övriga håller jag med om men inget av det gör hojen farligare för föraren,det går att lära sig bli en bra förare påvilken hoj som helst om det är målet och även säkert transportera sig i laglig hastighet oavsett hoj.

Henrik

Carnage

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2009
Hoj
Ingen
Tror vi alla kan vara överrens om att en A-kortsinnehavare inte har en Puch som förstaval därför är jämförelsen värdelös,de flesta normala instegshojar gör en sväng över 200 så faran att maxa är likvärdig om man inte tänker När man gör det.

Det övriga håller jag med om men inget av det gör hojen farligare för föraren,det går att lära sig bli en bra förare påvilken hoj som helst om det är målet och även säkert transportera sig i laglig hastighet oavsett hoj.

Henrik

Håller med dig till fullo, tror helt klart att man kan lära sig köra hoj på en r1. Det enda som begränsar maskinen är människan. Träffade en kille i somras och han hade övningskört och kört upp på sin r1.

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Faktum kvarstår. En R1:a är inte en lämplig första hoj. Den har aldrig varit det, och kommer heller aldrig att bli det om man jämför med vilka alternativ som erbjuds istället.

Om man promt ska ha en R1:a men inte ens är intresserad av bankörning då är det något som är fel... Det är ju som att man slösar pengar på att köpa kondomer samtidigt som man lever i celibat.

Men allt det här visste ni ju redan. :)
Får man använda delar av din text i framtiden, tycker detta beskriver det hela så bra! :tummenupp

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
,det går att lära sig bli en bra förare påvilken hoj som helst om det är målet och även säkert transportera sig i laglig hastighet oavsett hoj.

Henrik

Jag vågar påstå att jag sett rätt mycket när det gäller hur folk kör hoj.
Jag har också genom åren som instruktör träffat personer som under flera års tid återkommit på våra kurser men utvecklas inte ett dugg av den orsaken att de köpt en häftig supersporthoj, ofta r1a, ( den har ju en viss status) men de är så otroligt rädda när de kör den så hjärnan har fullt upp med att överleva när de sitter på hojen.
Vi som instruktörer ser detta varje säsong på kurser.

FARFAR

Tittar på 2012!
Gick med
8 Aug 2004
Hoj
2 st ZX 10-09 Race
De e ju fan att jag börja köra på en R1a som första hoj:huvet.

Man kan ju bara undra hur snabb man varit om man gjort som dom flesta här förespråkar.

Gummisnodd

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
Ducati / yz250f / Vespa
jag fattar inte nått - men framförallt inte vilken status en R1a har - hallå! det är en dussin hoj för kreti & pleti, som H&M = noll status. en MV Agusta är status!!! en R1 är en dussin raket. (inget fel på en R1 - men vi snackar status, inte prestanda)

Utöver det är det vansinnigt att köpa en raket för att lära sig flyga, men vilken testostoron stinn kille under 23 med K*ken som ledsagare tänker så?

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
jag fattar inte nått - men framförallt inte vilken status en R1a har - hallå! det är en dussin hoj för kreti & pleti, som H&M = noll status. en MV Agusta är status!!! en R1 är en dussin raket. (inget fel på en R1 - men vi snackar status, inte prestanda)

Utöver det är det vansinnigt att köpa en raket för att lära sig flyga, men vilken testostoron stinn kille under 23 med K*ken som ledsagare tänker så?

Bland Motorcyklister ja!

Men frågar du 10 pers vid korvkiosken så vet dom flesta vad en R1 är men inte en MV.
Säger du då att du åker MV så blir du snarare en töntig nörd.
Efter som att "personen i fråga" inte verkar vara Motorcyklist så faller sig R1 ganska naturligt..... (Men korkat. Han kanske lider lite av mytomani också.)

Mats

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...