Övertalning R1+nybörjare

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
jag fattar inte nått - men framförallt inte vilken status en R1a har - hallå! det är en dussin hoj för kreti & pleti, som H&M = noll status. en MV Agusta är status!!! en R1 är en dussin raket. (inget fel på en R1 - men vi snackar status, inte prestanda)

En hoj har ingen status, inte en bil eller en klocka heller. Det är bara ägaren som tror det!
 

GAMMA

Trasig
Gick med
24 Mar 2003
Ort
Mälardalen
Hoj
Promenadhoj, forthoj, smutshoj.
Jag har träffat på ganska många killar och tjejer som börjar med starka snabba sporthojar och efter en eller två sommrar tappat intresset för att det inte var så kul att köra hoj.
Anledningen till att det inte var så kul berodde helt på att de inte behärskade hojens prestanda. Självklart kunde alla dessa framföra hojen i trafiken men ALLA hade haft skrämmande upplevelser vilket gjorde att de inte kunde köra avslappnat och ha kul.

Kom ihåg att alla kommer att göra misstag, och jag hoppas att denna kille kommer att göra sina första misstag utan att skada sig. Erfarenhet och rutin bygger man genom att skymda långsamt.

Jag personligen anser att det är roligare att köra en hoj med mindre effekt pga att man både kan och törs använda gasrullen mer och då slappnar man av och utvecklas som förare.
Om man inte är avslappnad och har kul så kommer man inte att utvecklas som chafför.

Idag kör jag både snabba 1000cc sporthojar och mycket tama snällhojar som inte impar på någon vid korvmojjen men jag har precis lika kul oavsett vilken hoj jag kör.
 

GAMMA

Trasig
Gick med
24 Mar 2003
Ort
Mälardalen
Hoj
Promenadhoj, forthoj, smutshoj.
Jag vill inte vara en gnällig moraltant och killen får självklart köpa vilken hoj han vill, men jag hoppas han tar sig tid och läser igenom dessa trådar och tar ett eget beslut genom att göra sin egen bedömning.

Jag tror inte någon gjort ett inlägg för att få honom eller en viss hojtyp att verka löjlig, utan det handlar helt enkelt om att ha kul på motorcykel samt överleva.

Önskar trådskaparen och hans polare LYCKA TILL med kommande sommar och jag hoppas att båda dyker upp på SMC-kurser och har skoj.

:hojsmilie :hojcbr :hojbusa
 

FARFAR

Tittar på 2012!
Gick med
8 Aug 2004
Ort
GBG
Hoj
2 st ZX 10-09 Race
Herregud!!

Stegen för att alla på SH ska godkänna dig som R1 pilot!!

1. Börja med å cykla, ta de lugnt du kommer att ramla.
2. Kör moped å trimma inte för då kan de gå för fort.
3. Vid 16års ålder kan du ta 125 kort, men gör inte de du är för omogen.
4. 20år för omogen.
5. 23år för omogen.
6. 27år du kan börja ta körkort för tung MC.
7. 28år du får ditt körkort för tung men börja med en 400kubik för du klarar inte av annat.
8. 30år ja nu kan du få köra nått med mer kubik men max 600kubik för den går sååå mycke långsammare än en 1000:rolleyes:.
9. 35år nu kan du köra en R1, en dussin hoj som alla har för att vara coola och inte för att dom tycker den hojen är snygg.
10. Ursäkta glömde alla sporthojs kurser du måste ta steg 1 till 150.

Är detta ok för att få köra sporthoj?
Just de är bara 1000 kubikare som går att köra över 110kmh och man klarar sig alltid när man vurpar om man kör en hoj med få kubik!
 

Gummisnodd

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati / yz250f / Vespa
Bland Motorcyklister ja!

Men frågar du 10 pers vid korvkiosken så vet dom flesta vad en R1 är men inte en MV.
Säger du då att du åker MV så blir du snarare en töntig nörd.
Efter som att "personen i fråga" inte verkar vara Motorcyklist så faller sig R1 ganska naturligt..... (Men korkat. Han kanske lider lite av mytomani också.)

Mats

så sant så sant:D

En hoj har ingen status, inte en bil eller en klocka heller. Det är bara ägaren som tror det!

nja - håller med dig delvis

Herregud!!

Stegen för att alla på SH ska godkänna dig som R1 pilot!!

1. Börja med å cykla, ta de lugnt du kommer att ramla.
2. Kör moped å trimma inte för då kan de gå för fort.
3. Vid 16års ålder kan du ta 125 kort, men gör inte de du är för omogen.
4. 20år för omogen.
5. 23år för omogen.
6. 27år du kan börja ta körkort för tung MC.
7. 28år du får ditt körkort för tung men börja med en 400kubik för du klarar inte av annat.
8. 30år ja nu kan du få köra nått med mer kubik men max 600kubik för den går sååå mycke långsammare än en 1000:rolleyes:.
9. 35år nu kan du köra en R1, en dussin hoj som alla har för att vara coola och inte för att dom tycker den hojen är snygg.
10. Ursäkta glömde alla sporthojs kurser du måste ta steg 1 till 150.

Är detta ok för att få köra sporthoj?
Just de är bara 1000 kubikare som går att köra över 110kmh och man klarar sig alltid när man vurpar om man kör en hoj med få kubik!



hahahaha:tummenupp
 
Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Herregud!!

Stegen för att alla på SH ska godkänna dig som R1 pilot!!

1. Börja med å cykla, ta de lugnt du kommer att ramla.
2. Kör moped å trimma inte för då kan de gå för fort.
3. Vid 16års ålder kan du ta 125 kort, men gör inte de du är för omogen.
4. 20år för omogen.
5. 23år för omogen.
6. 27år du kan börja ta körkort för tung MC.
7. 28år du får ditt körkort för tung men börja med en 400kubik för du klarar inte av annat.
8. 30år ja nu kan du få köra nått med mer kubik men max 600kubik för den går sååå mycke långsammare än en 1000:rolleyes:.
9. 35år nu kan du köra en R1, en dussin hoj som alla har för att vara coola och inte för att dom tycker den hojen är snygg.
10. Ursäkta glömde alla sporthojs kurser du måste ta steg 1 till 150.

Är detta ok för att få köra sporthoj?
Just de är bara 1000 kubikare som går att köra över 110kmh och man klarar sig alltid när man vurpar om man kör en hoj med få kubik!

Humor. :tummenupp

Men för att vara allvarlig, ponera att du har en son som bombat helveT!11! på crossbanan i yngre åren, som vid 22 får för sig att han skall ta hojkort, och gå rakt på en R1:a.

Skulle det kännas helt rätt?

Jag skulle nog påstå att en normal crossåkare generellt har jäkligt god hojkontroll, men samtidigt få spärrar...det sammantaget med låg ålder, där vi alla vet hur pass gedigen konsekvensanalysen var. ;)
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
En hoj har ingen status, inte en bil eller en klocka heller. Det är bara ägaren som tror det!

....och alla andra som skulle vilja bli ägare till den där 1098an, Porschen eller Breitlingpucken men inte har råd.

För att inte tala om tillverkaren som plöjt ned hur mkt resurser som helst för att differentiera sitt varumärke från mängden....
 

FARFAR

Tittar på 2012!
Gick med
8 Aug 2004
Ort
GBG
Hoj
2 st ZX 10-09 Race
Humor. :tummenupp

Men för att vara allvarlig, ponera att du har en son som bombat helveT!11! på crossbanan i yngre åren, som vid 22 får för sig att han skall ta hojkort, och gå rakt på en R1:a.

Skulle det kännas helt rätt?

Jag skulle nog påstå att en normal crossåkare generellt har jäkligt god hojkontroll, men samtidigt få spärrar...det sammantaget med låg ålder, där vi alla vet hur pass gedigen konsekvensanalysen var. ;)

Min son el dotter vill jag ska köra MC, att jag kommer vara grymt orolig när han/hon gör de är självklart, men detta kommer jag vara oavsätt om det är en 125 han/hon sitter på!!
Och eftersom jag gick började med en R1 kommer han/hon göra det samma antagligen.
Att man inte kan lära sig köra bra på en R1 eller annan literhoj e ju skitsnack.
Hellre en literhoj än en cromsläde utan bromsar!!

En crossåkare har få spärrar? Har du en cross?
Varför e de ok för dig att köra literhoj?
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Min son el dotter vill jag ska köra MC, att jag kommer vara grymt orolig när han/hon gör de är självklart, men detta kommer jag vara oavsätt om det är en 125 han/hon sitter på!!
Och eftersom jag gick började med en R1 kommer han/hon göra det samma antagligen.
Att man inte kan lära sig köra bra på en R1 eller annan literhoj e ju skitsnack.
Hellre en literhoj än en cromsläde utan bromsar!!

En crossåkare har få spärrar? Har du en cross?
Varför e de ok för dig att köra literhoj?

För att jag är motionär som spakar enduro, och kör crossbana för att det är kul, skillnaden i risktagande och full-bott-gas över stora platån mellan mig och en 16-årig grabb är markant. ;)

Jag lider av överlevnadsinstinkter och återkommande amorteringar på huslån, etc. ;)

En R1:a är helt fel hoj att börja sin hojkarriär på, det är lika klurigt som att börja åka cross på en CR500:a, det går, men det är både jävligt svårt, och risken för pling-plong-taxi är klart överhängande (återigen, var tredje R1:a blir ett försäkringsärende...).


Jag har kört geggmoppe ett tag, och det är inget taget ur luften, crossgrabbar är jävligt duktiga på att spaka, men de är lika bra på att ta risker med, annars kör man inte cross.
 
Last edited:

Benevolensky

Screw you guys.
Gick med
18 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
CBF600SA
Min son el dotter vill jag ska köra MC, att jag kommer vara grymt orolig när han/hon gör de är självklart, men detta kommer jag vara oavsätt om det är en 125 han/hon sitter på!!
Och eftersom jag gick började med en R1 kommer han/hon göra det samma antagligen.
Att man inte kan lära sig köra bra på en R1 eller annan literhoj e ju skitsnack.
Hellre en literhoj än en cromsläde utan bromsar!!

En crossåkare har få spärrar? Har du en cross?
Varför e de ok för dig att köra literhoj?

Är det inte så att SGM och flera andra på forumet egentligen menar (utan att säga det rakt ut) att du helt enkelt är lite duktigare än genomsnittsföraren? De ger ju exempel på folk som faktiskt slutat köra för att de inte klarat av att hantera stora sporthojar. Du har ju uppenbarligen inte haft det problemet. Du verkar ju köra bana och ta din hojåkning seriöst - till skillnad från den person tråden handlar om.

Men, (måste ju komma ett men...) du borde också ta ett ansvar att fundera på vem du ger rådet att hoppa på en R1:a dagen efter att man fick lappen, bara för att du kan så betyder det ju inte att vem som helst kan. Är nog ganska säker på att jag hade haft lite jobbigare att köra om min första hoj var en R1.

En vacker dag vill jag också köra en literbåge, men jag är nog ganska tacksam för att jag min första båge är en "gubbhoj" så att jag faktiskt kan fokusera på att lära mig sånt som inte körskolan kan ge (erfarenhet!!!). Att jag inte är så cool vid vare sig rödljus eller korvkiosk får jag leva med, men vafan, jag drar ju fortfarande en Ferrari i ett rödljusrace!
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
....och alla andra som skulle vilja bli ägare till den där 1098an, Porschen eller Breitlingpucken men inte har råd.

För att inte tala om tillverkaren som plöjt ned hur mkt resurser som helst för att differentiera sitt varumärke från mängden....

I dagens samhälle kan man låna pengar, belåna, hyra/leasa, låna produkten etc. Materiella saker har inget med status, inte i min lilla värld i alla fall. Även om det finns en produkt som man vill äga, som någon annan har, gör inte det den personen bättre. Utan hur den personen har skaffat sig produkten i detta fallet som kan ge status.

En person som lägger sina pengar på en snygg bil, hoj, klocka etc men bor i en lite hyreslägenhet. Har denna person högre status än någon annan som valt att lägga sina pengar på ett hus?

Oftast är dessa produkter till för att stilla sekundära behov. Det läggs som du skrev enorma resurser i PR av tillverkaren, för att i sin tur höja priset för att få tillbaka samma resurser. Är produkten bättre eller finare då, bara för att man betalar företagets PR?
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
6. 27år du kan börja ta körkort för tung MC.
7. 28år du får ditt körkort för tung men börja med en 400kubik för du klarar inte av annat.
8. 30år ja nu kan du få köra nått med mer kubik men max 600kubik
Jag började ta körkortet när jag var 27, fick det när jag var 28 och tittade på 400kubikarna som första hoj, men blev hela 500, av en ren tillfällighet egentligen. Pga studentekonomi kommer jag inte kunna köpa mig en 600 kubikare förrän jag är 30. :tummenupp
 

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Stenungsund
Hoj
Har hittat den Retta:)
Herregud!!

Stegen för att alla på SH ska godkänna dig som R1 pilot!!

1. Börja med å cykla, ta de lugnt du kommer att ramla.
2. Kör moped å trimma inte för då kan de gå för fort.
3. Vid 16års ålder kan du ta 125 kort, men gör inte de du är för omogen.
4. 20år för omogen.
5. 23år för omogen.
6. 27år du kan börja ta körkort för tung MC.
7. 28år du får ditt körkort för tung men börja med en 400kubik för du klarar inte av annat.
8. 30år ja nu kan du få köra nått med mer kubik men max 600kubik för den går sååå mycke långsammare än en 1000:rolleyes:.
9. 35år nu kan du köra en R1, en dussin hoj som alla har för att vara coola och inte för att dom tycker den hojen är snygg.
10. Ursäkta glömde alla sporthojs kurser du måste ta steg 1 till 150.

Är detta ok för att få köra sporthoj?
Just de är bara 1000 kubikare som går att köra över 110kmh och man klarar sig alltid när man vurpar om man kör en hoj med få kubik!

Jag kan faktiskt hålla med dig lite där. Många säger att en R1:a är falrig går fort, börja med en mindre hoj, kanske en R6:a, men va fan, det är ju marginell skillnad från 0-200 mellan dessa två hojjar. Är man omogen och inte kan köra så lär man nog köra ihjäl sig på sin lilla R6:a.
 

FARFAR

Tittar på 2012!
Gick med
8 Aug 2004
Ort
GBG
Hoj
2 st ZX 10-09 Race
För att jag är motionär som spakar enduro, och kör crossbana för att det är kul, skillnaden i risktagande och full-bott-gas över stora platån mellan mig och en 16-årig grabb är markant. ;)

Jag lider av överlevnadsinstinkter och återkommande amorteringar på huslån, etc. ;)

En R1:a är helt fel hoj att börja sin hojkarriär på, det är lika klurigt som att börja åka cross på en CR500:a, det går, men det är både jävligt svårt, och risken för pling-plong-taxi är klart överhängande (återigen, var tredje R1:a blir ett försäkringsärende...).


Jag har kört geggmoppe ett tag, och det är inget taget ur luften, crossgrabbar är jävligt duktiga på att spaka, men de är lika bra på att ta risker med, annars kör man inte cross.

Så vad du vill e att kunna välja ut vilka som köper en viss typ av hoj el ha en åldersgräns som är högre en dagens?
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
De e ju fan att jag börja köra på en R1a som första hoj:huvet.

Man kan ju bara undra hur snabb man varit om man gjort som dom flesta här förespråkar.

Hahah.. Precis :D

Finns några som har fallenhet eller talang mm också som mycket väl fixar det. En del har lätt att lära.
Det flera sagt här, iaf vad jag sagt, är att en 1000cc supersporthoj är ingen bra nybörjarhoj. Det visar ju statistiken med.... tyvärr...
Sen kommer man alltid hitta avvikelser hit och avvikelser dit...

Det är lätt att sitta på ett forum med en attityd som platsar på högstadiet/gymnasiet i mognadsgrad. Och skryta med med jävla fort man kör osv..
Sen kollar man på filmer som läggs upp här på forumet så är går det fort på motorvägar.. Körs om på bakhjulet ute på vägrenen mm.
Men kommer de ut på en krokig väg.. Hua så illa det går.. Kanske därför de klippen alltid är så korta???
:va

Som sagt. Det handlar mycket om förarens attityd.
47 döda tom 31 okt 2009- 21 var supersport. 20 var tunga klassen...
 

FARFAR

Tittar på 2012!
Gick med
8 Aug 2004
Ort
GBG
Hoj
2 st ZX 10-09 Race
Är det inte så att SGM och flera andra på forumet egentligen menar (utan att säga det rakt ut) att du helt enkelt är lite duktigare än genomsnittsföraren? De ger ju exempel på folk som faktiskt slutat köra för att de inte klarat av att hantera stora sporthojar. Du har ju uppenbarligen inte haft det problemet. Du verkar ju köra bana och ta din hojåkning seriöst - till skillnad från den person tråden handlar om.

Men, (måste ju komma ett men...) du borde också ta ett ansvar att fundera på vem du ger rådet att hoppa på en R1:a dagen efter att man fick lappen, bara för att du kan så betyder det ju inte att vem som helst kan. Är nog ganska säker på att jag hade haft lite jobbigare att köra om min första hoj var en R1.

En vacker dag vill jag också köra en literbåge, men jag är nog ganska tacksam för att jag min första båge är en "gubbhoj" så att jag faktiskt kan fokusera på att lära mig sånt som inte körskolan kan ge (erfarenhet!!!). Att jag inte är så cool vid vare sig rödljus eller korvkiosk får jag leva med, men vafan, jag drar ju fortfarande en Ferrari i ett rödljusrace!

Känner du killen i fråga? Hade jag startat en tråd i ämnet när jag börja köra hoj hade ni hackat på mej med.
Jag hade inte som plan att börja köra bana el tävl.

Hahah.. Precis :D

Finns några som har fallenhet eller talang mm också som mycket väl fixar det. En del har lätt att lära.
Det flera sagt här, iaf vad jag sagt, är att en 1000cc supersporthoj är ingen bra nybörjarhoj. Det visar ju statistiken med.... tyvärr...
Sen kommer man alltid hitta avvikelser hit och avvikelser dit...

Det är lätt att sitta på ett forum med en attityd som platsar på högstadiet/gymnasiet i mognadsgrad. Och skryta med med jävla fort man kör osv..
Sen kollar man på filmer som läggs upp här på forumet så är går det fort på motorvägar.. Körs om på bakhjulet ute på vägrenen mm.
Men kommer de ut på en krokig väg.. Hua så illa det går.. Kanske därför de klippen alltid är så korta???
:va

Som sagt. Det handlar mycket om förarens attityd.
47 döda tom 31 okt 2009- 21 var supersport. 20 var tunga klassen...

Hur vet du att killen i fråga inte har fallehet el talang??
När du är ute på vägen med din literhoj vad gör att du kommer klara dig bättre , det är lika farligt för dig där ute.
Det är ingen som kör långsamt med en hoj som gör 140-160 på ettan oavsätt hur mycke lån han har på kåken hemma.
Och vill man köra fort gör man de på en 400kubikare också, skillnaden är att det tar lite längre tid upp till 200kmh.

Jag tror att ni kommer bara sluta med en slutsats förbjud alla snabba hojar , men de vill ni inte va??

Jag började ta körkortet när jag var 27, fick det när jag var 28 och tittade på 400kubikarna som första hoj, men blev hela 500, av en ren tillfällighet egentligen. Pga studentekonomi kommer jag inte kunna köpa mig en 600 kubikare förrän jag är 30. :tummenupp

Ok men då måste du akta dig, för enligt statistiken så kan de gå illa när du köper en 600;)
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Farfar, läser vi längre samma tråd? För jag hittar väldigt lite hackande på de senaste sidorna, däremot en uppsjö av goda råd och folk som delar med sig av sin erfarenhet. Att vi alla köper vilken hoj vi än vill i slutändan är väl de flesta ense om?

Vänd i stället på frågan - Hur många känner Du som börjat på en mindre hoj och sedan lagt av eller dött av leda? Hur många blev sämre chaufförer för att dom inte började sin karriär på en literhoj? Hade tråden varit inlagd på ett amerikanskt forum hade de flesta rekommenderat en 250 eller 400...

För ordningens skull hittar Du/Ni statistiken här (tack Ezzo:)) - tankeväckande läsning...

...Hade jag startat en tråd i ämnet när jag börja köra hoj hade ni hackat på mej med...
 

Benevolensky

Screw you guys.
Gick med
18 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
CBF600SA
Känner du killen i fråga? Hade jag startat en tråd i ämnet när jag börja köra hoj hade ni hackat på mej med.
Jag hade inte som plan att börja köra bana el tävl.

Och det verkar inte killen i fråga ha tänkt heller: http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4588095&postcount=55

Och just eftersom ingen här känner honom utom TS (som dessutom ber om information för att avråda köpet) så känns det ju vettigt att inte utgå ifrån att han är ett wünderkind som bara väntar på att få blomma ut - även fast det skulle kunna vara så.

Bättre att ge ett ansvarsfullt råd som passar de flesta än att ge ett råd som passar ett fåtal (och nu utgår jag ifrån att de flesta faktiskt klarar sig bättre och utvecklas till bättre förare genom att börja på en mer lättkörd hoj).

Och visst - att hacka hjälper inte, bättre att argumentera på ett vuxet sätt, men visst är detta ett forum där folk gillar att hacka för lite allt möjligt? :krama
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top