Övertalning R1+nybörjare

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Om bristande riskbedömning är en huvudorsak till att man kraschar så är väl just riskbedömning en ännu viktigare del av körförmåga och skicklighet än något annat?

I princip ja, men det leder till en obehaglig slutsats.

Alla förare har ju en nivå på kunnande, i princip alla motorcyklar vi pratar om har ju högre effekt/kapacitet än de flesta förare. Det gäller egentligen att bara köra efter sina egna och trafiksituationens begränsningar.

Vi skulle egentligen ha infört ett motsvarande psykologtest inför körkortsbehörigheten. Flygvapnet undersökte noga huruvida man kunde träna bort en grundläggande felaktigt riskbedömning. Allt de fick fram pekade mot att det inte gick, följaktligen så avskildes dessa från utbildningen.


Det kan mycket väl vara så att det effektivaste medlet för att få ner dödsolyckorna är ett psykologtest. Om jag kommer ihåg rätt så skulle ungefär 3-4% av den manliga befolkningen då inte få körkortstillstånd.

Men en märklig sak är att man numera anser att man kan förändra detta med en kort utbildning på SMC eller en riskutbildning på trafikskola. Jag är själv mycket tveksam. Jag lutar mer åt det man fann när man undersökte detta inom flygvapnet en gång i tiden.

Vissa flyger ihjäl sig oavsett träning och utbildning, dessa tar man inte in på utbildning längre. Är man bara psykologiskt stabil och håller sig inom vissa fysiska mått/specifikationer kan man idag göra en stridspilot av vem som helst.

ps. Sista biten om flygplan, vilket i sig är kanske oviktigt så kan jag inte svara eftersom jag vet inte själv. Pratade med en Pilot som flugit både JAS, Viggen, Saab 105 och han sa att gripen var i särklass enklast att flyga. Lättare än ett skolflygplan, däremot så har det flygplanet en vapenplattform som ska skötas. Det komplicerar.
 
Last edited:

Benevolensky

Screw you guys.
Gick med
18 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
CBF600SA
När han skriver styrkan på planet så menar han inte hur kraftiga stålbalkarna i flygplanskroppen är, det måste väl ändå vara extremt lätt att inse..

Jovisst, jag kanske sköt lite utanför målet när min egentliga poäng kom litet längre ner i svaret ang riskbedömning. Har man dålig koll så kan man ju köra ihjäl sig på litet vad som helst, tom en cykel funkar om man verkligen vill.

Poängen är att det är mycket större risk att en dålig bedömning leder till krasch på en R1 jämfört med en gammal rostig damcykel. Men om man kraschar en damcykel i 200 km/h så kommer den också bli skrot :tungan

Själv gillar jag gamla damcyklar för de har proaktivt pungskydd (dam-ram) och inga växlar (inte så fort) vilket minimerar risken för skador (på fyllan). :cpparty

cykel+1.jpg
 

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
När man ska lära sig köra MC börjar man med Något sånt här...

Nej, men helt ärligt så är det, enligt mig och även de i min närhet som kör sporthoj roligare att köra en fighter än en supersport om man bara ska köra på våra svenska vägar. Mycket lättare att slänga runt i kurvorna! Man orkar heller inte ligga och mala i topphastighet, vilket kan vara bra för ens livförsäkringsbolag!

My opinion :banana
Bra skrivet! Morsan har exakt en sådan Hornet och det vette fasen om inte den på många sätt är roligare att köra på allmänna vägar än en R1:a.
 

EmiliosFantomen

Guest
Klart han ska köpa en räser, annars är han juh inte välkommen här:huvet
 

Daffa

Sporthojsnörd
Gick med
11 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki VN 900 Bobber Edition, Kawasaki Zx6-R -08, KTM Duke II 640 "Limited edition" -06
Jag tror att det är en kompromiss. Alla som kör hoj kommer någongång att vrida på gasen och ju längre man har haft kortet och ju mer man kört, destomera inser man att det är kul att gasa och kommer fortsätta även fast man är mogen. Detta blir tydligare med en R1:)

Jag står absolut för att man ska köpa den hoj man gillar, men även fast man är en mogen förare och kör säkert så kommer man någongång dra på och med nytt körkort med R1 kanske inte är den bästa combon....

Kör man moget, vad ska man då med en R1 till? Köp en hoj för endamålet...

/D
 

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Ort
diket
Hoj
ducduc
jag håller med skaran om riskbedömning, omdöme och sunt förnuft.

saknar man det ska man nog inte köra hoj öht. och som andra har påpekat bör man väl ha ett intresse av att utvecklas vilket man lättast gör på bana/valfri smckurs.

jag köpte supersporthoj som första hoj.

Tog helt fel språval i en kurva och bromsa omkull på grus, hade jag kört för fort hade jag nog inte levt idag och jag hade tur och kom undan billigt. (utan skador och med livet i behåll snäppet mer medveten om riskerna)

Som oerfaren förare behöver det inte alls gå fort för att gå åt helvete.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Jag tror att det är en kompromiss. Alla som kör hoj kommer någongång att vrida på gasen och ju längre man har haft kortet och ju mer man kört, destomera inser man att det är kul att gasa och kommer fortsätta även fast man är mogen. Detta blir tydligare med en R1:)

Jag står absolut för att man ska köpa den hoj man gillar, men även fast man är en mogen förare och kör säkert så kommer man någongång dra på och med nytt körkort med R1 kanske inte är den bästa combon....

Kör man moget, vad ska man då med en R1 till? Köp en hoj för endamålet...

/D
Man kan köra moget och ändå "stå på" lite..
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Det har hänt mycket sen 80 talet med säkerhetsdetaljer. Bättre ställ, ryggskydd tex
Många customförare har betydligt svårare skador än sporthojsförarna trotts att Sh kör fortare. Varför??
Vi använder skydd, de använder samma saker vi gjorde på 80 talet.

Största orsaken till dödsolyckor är krockvåld. Högre hastighet ger större krockvåld. Ganska enkell ekvation.

Jepp,enkel ekvation,men jag är övertygad om att du vet vilken hastighet som räcker för att ända ett liv om man landar i ett fast föremål med.

Därför är min åsikt att det helt enkelt är personen som är det farligaste på hojen inte hojen i sig,spelar ingen roll om du sitter på en 350 för den går fort nog när man går över gränsen och den gränsen testar en risktagare ofta vad han än sitter på.

Vad gäller skydden så tror jag,gissar alltså,att de har skyddat mer mot skador än räddat liv.
De krascher som orsakade allvarlig skada oskyddad har ändrat sig till lindriga skador med bra skydd men de flesta som orsakade dödsfall oskyddad hade nog väldigt få blivit räddade av bra skydd,men detta är som sagt bara en gissning.

Jag anser fortfarande trots era bra argument för att låta bli här i tråden att ingen hoj är farligare att börja med än någon annan,det är personen det hänger på.

Att det är lättare och bättre att börja med något mindre och mera lättkört och arbeta sig uppåt i takt med erfarenheten säger jag inte emot,jag är själv inte klar med 600an,men att det skulle vara ett dåligt val på grund av att det är större risk motsätter jag mig.

Henrik
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Men en märklig sak är att man numera anser att man kan förändra detta med en kort utbildning på SMC eller en riskutbildning på trafikskola. Jag är själv mycket tveksam. Jag lutar mer åt det man fann när man undersökte detta inom flygvapnet en gång i tiden.

Nja... Tror inte du har satt dig in i det där.
SMC har aldrig sagt att de kan förändra ett beteende med en liten kurs.
Att förändra attityder och beteenden är något som tar lång tid. Vilket också SMC, STR, VV mfl är medvetna om.
Ingen som tror att en kurs ska göra skillnad.

Som oerfaren förare behöver det inte alls gå fort för att gå åt helvete.

Huvudet på spiken. Låg fart litet krockvåld. Högfart stort krockvåld. Stort krockvåld=allvarligare skador.

Tendensen vi har idag är att vi har färre mc-olyckor bland supersporthojarna. Men skadorna är fler och värre efter som hastigheten ökat.
 
Last edited:

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Jag anser fortfarande trots era bra argument för att låta bli här i tråden att ingen hoj är farligare att börja med än någon annan,det är personen det hänger på.

Det där påståendet kan ju ganska enkelt bemötas med följande fråga:

Vilket av nedanstående fordon tror ni är farligast för en nybörjare?
 

Bifogat

  • puch75a.jpg
    puch75a.jpg
    26.4 KB · Visningar: 51
  • jet-bike1.jpg
    jet-bike1.jpg
    26.5 KB · Visningar: 52

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Därför är min åsikt att det helt enkelt är personen som är det farligaste på hojen inte hojen i sig,spelar ingen roll om du sitter på en 350 för den går fort nog när man går över gränsen och den gränsen testar en risktagare ofta vad han än sitter på.
Henrik

Det har jag också sagt hela tiden.
Jag syftar inte att hojen är farligare än någon annan.
Däremot är den mindre lämpad.
 

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Med min familj, THN och där
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
vad tycker han själv?? Allt hänger väl på hur långt det är till korvkiosken där polarna härjar,
mindre än en km, cresentcykel, mer än en km, hayabusaturbo MINST:rolleyes:
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Och en aspekt som ingen hittils nämnt, det är så mycket fräckare att köra ifrån sina polare med halva effekten.:D

:D Uja, det är rätt kul att jaga literhojar på en tämligen slö 640 SM med standardfugge på krokiga 70-vägar, för att inte tala om hur en sådan är att spaka på kartbana, uja.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Det där påståendet kan ju ganska enkelt bemötas med följande fråga:

Vilket av nedanstående fordon tror ni är farligast för en nybörjare?

Tja,med tanke på att en kille ett år yngre än mig körde ihjäl sig på sin originalmoppe för länge sedan och en annan stolle jag känner handlade en blackbird som första och lever än så måste jag med den fakta jag kunnat samla in i min omedelbara närhet säga den vänstra....

Det där är bara trist,bemöt mina argument istället för att försöka göra dig lustig.

Henrik
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Ge honom min syn på det.

Jag har svårt för R1 av exakt samma anledning som BMW M3 :kulspruta


De "få" som mest rullar bana är det inget att säga om, men posörer överlag ger mig lite kvälvningar. Dessutom är det definitivt inte hojen som sätter tempot för en noob.

Jag är inte snabb snabb, men förmodligen snabbare än gemene gatåkare (dock fortfarande långsam på bandagarna :mad) och på gata så är jag betydligt snabbare på en streetfighter än på sporthoj (och jag både har, och har haft båda delar). Dessutom är fighter mkt roligare på gata!

Att JAG valt så är för toppfartnoteringarna blir betydligt högre på SH, men jag har inte ut mer glädje av reporna på 180+, däremot ger det mig bättre odds att se mini-me:s växa upp i framtiden!
 

KentK

SDK #3113
Gick med
10 Aug 2004
Ort
Torshälla
Hoj
Ducati 1098, Ducati Multistrada GT
Jag känner inte din kompis. Känner du att han tillhör eller ligger nära "riskgruppen" förstår jag om du vill ha lite stöd här för att avråda från en R1:a.
Då kan jag också tycka att det flesta andra hojar också är farliga...

Däremot har jag väldigt svårt att avråda från en R1:a eller liknande bara för att han/hon är nybörjare.
Om det är en hoj som man verkligen vill ha och kan förverkliga det så bör man göra det.
Sen tar man det bara lugnt, som med vilken hoj man inte kört in sig på.
Kan rekommendera SMC's kurser, där blir man snabbt vän med hojen och har jäkligt skoj samtidigt. Tror också att frestelser att gasa/testa på gata minskar när man fått göra det på bana.

Har också svårt för resonemanget 600 vs. 1000...
Om man är dum och gasar på den krokiga 70-vägen och kör av i 140km/h. Dör man extra hårt av 160hp mot 125hp?
Vikten, hur mycket skiljer det sig mellan dem egentligen... och hur många av dessa kilon måste du bära med dina armar när du kör??
Har själv en liter hoj, men har aldrig behövt "bryta" in den i svängar. Det är ju en sporthoj, det enda den vill är ju svänga:D

Istället för att avråda, hjälp honom med att få en sund start med sporthojandet.


/KK
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Framför allt, ser jag en ekonomisk syn på det hela. Hur det än är, dom flesta har faktiskt en spärr i huvudet. Trots tvångstankar att: Jag kommer att köra ihjäl mig dirCKt! När man väl sitter på hojen så blir man lite mesig. Tack och lov.

Men varför betala en massa dyra pengar i försäkring på en hoj som man egentligen inte behöver. Och man utvecklas mer på en svag hoj. Man får ett helt annat flyt genom kurvorna när man måste hålla lite grundfart. Stark hoj så kan man krypa genom kurvor och köra ikapp gänger på rakorna.

Mats
 

Humper

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2009
Ort
Stockholm city
Hoj
R6 '99 blåvit, Tunturi SS
Jag känner inte din kompis. Känner du att han tillhör eller ligger nära "riskgruppen" förstår jag om du vill ha lite stöd här för att avråda från en R1:a.
Då kan jag också tycka att det flesta andra hojar också är farliga...

Däremot har jag väldigt svårt att avråda från en R1:a eller liknande bara för att han/hon är nybörjare.
Om det är en hoj som man verkligen vill ha och kan förverkliga det så bör man göra det.
Sen tar man det bara lugnt, som med vilken hoj man inte kört in sig på.
Kan rekommendera SMC's kurser, där blir man snabbt vän med hojen och har jäkligt skoj samtidigt. Tror också att frestelser att gasa/testa på gata minskar när man fått göra det på bana.

Har också svårt för resonemanget 600 vs. 1000...
Om man är dum och gasar på den krokiga 70-vägen och kör av i 140km/h. Dör man extra hårt av 160hp mot 125hp?
Vikten, hur mycket skiljer det sig mellan dem egentligen... och hur många av dessa kilon måste du bära med dina armar när du kör??
Har själv en liter hoj, men har aldrig behövt "bryta" in den i svängar. Det är ju en sporthoj, det enda den vill är ju svänga:D

Istället för att avråda, hjälp honom med att få en sund start med sporthojandet.


/KK

R6 mot R1, så är vikten inte så mycket skillnad, 175kg mot 169kg är '00:an.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top