riverrafter
En afrikansk pungråtta
Om bristande riskbedömning är en huvudorsak till att man kraschar så är väl just riskbedömning en ännu viktigare del av körförmåga och skicklighet än något annat?
I princip ja, men det leder till en obehaglig slutsats.
Alla förare har ju en nivå på kunnande, i princip alla motorcyklar vi pratar om har ju högre effekt/kapacitet än de flesta förare. Det gäller egentligen att bara köra efter sina egna och trafiksituationens begränsningar.
Vi skulle egentligen ha infört ett motsvarande psykologtest inför körkortsbehörigheten. Flygvapnet undersökte noga huruvida man kunde träna bort en grundläggande felaktigt riskbedömning. Allt de fick fram pekade mot att det inte gick, följaktligen så avskildes dessa från utbildningen.
Det kan mycket väl vara så att det effektivaste medlet för att få ner dödsolyckorna är ett psykologtest. Om jag kommer ihåg rätt så skulle ungefär 3-4% av den manliga befolkningen då inte få körkortstillstånd.
Men en märklig sak är att man numera anser att man kan förändra detta med en kort utbildning på SMC eller en riskutbildning på trafikskola. Jag är själv mycket tveksam. Jag lutar mer åt det man fann när man undersökte detta inom flygvapnet en gång i tiden.
Vissa flyger ihjäl sig oavsett träning och utbildning, dessa tar man inte in på utbildning längre. Är man bara psykologiskt stabil och håller sig inom vissa fysiska mått/specifikationer kan man idag göra en stridspilot av vem som helst.
ps. Sista biten om flygplan, vilket i sig är kanske oviktigt så kan jag inte svara eftersom jag vet inte själv. Pratade med en Pilot som flugit både JAS, Viggen, Saab 105 och han sa att gripen var i särklass enklast att flyga. Lättare än ett skolflygplan, däremot så har det flygplanet en vapenplattform som ska skötas. Det komplicerar.
Last edited: