Övningskör du?

Lina86

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
Z1000
Hej Hej!
Finns det någon tråd för oss som övningskör? Jag har inte hittat någon...

Vill gärna höra från andra som övningskör och väntar på uppkörningen!
Hur går det för er?
Vad har ni svårt för?

Själv har jag svårare för höghastighetsbanan (manöverbanan) än låghastighetsbanan (krypkörningen).
Jag har kuggat en uppkörning pga höghastighetsbanan :huvet .
Gasade inte upp tillräkligt fort efter att jag svängt runt.... såååå surt för det ska ju igentligen inte vara svårt.... men men jag tycker det!

Jag var inte ens nervös när jag skulle köra upp, jag fick börja och klarade krypkörningen utan några som helst problem - tänkte att nu e det kirrat!
Fan häller så var det inte. Misslyckades med nästa steg - manöver i 50km. Riktigt riktigt förbannad blev jag :mad:

Så nu e det träning som gäller!

Finns det fler som kuggat på detta??
Eller e jag själv om det?
Jag har hört många, många som har kuggat krypningen men inte någon som kuggat manöver.

Men Mc - kortet ska jag ha :yoparty

Last edited:

Goe

Träningsledare SMC & AI SMC
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Fireblade -09 ABS
Nu har du kanske lite långt till Södertälje men annars tillåter vi i BMWklubben övningskörning på våra SMC-kurser med gokartbanekörning med hoj.
Det är ett synnerligen bra sätt att skaffa sig lite extra kunskaper inför uppkörningen. Handledaren måste vara med men behöver inte själv köra på banan utan det räcker om man står vid infarten och har uppsikt på körningen.
Man kan läsa mer om lördagens körning här.

coffe_aberg

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2008
Hoj
Suzuki GSX750F -97
Välkommen till klubben. För min del var det nerverna som inte höll, har klarat båda konbanorna galant flera gånger tidigare. Har du tagit många lektioner?

Goe: Det låter ju skitkul! Ska absolut höra med min handledare om han har lust!

racermasen

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2008
Hoj
MV Agusta F3 racehoj
Hejsan och välkommen hit.

Håller själv på som mest med körkortet men har kört allt privat än så länge. Kommer ta min första och förhoppningsvis enda lektion på onsdag nästa vecka. För min del så är det krypkörningen som är bekymret. Högfartsbanan är däremot riktigt roligt. Upp till ca 65-70 går det bra sen kan bakhjulet ibland köra på någon kona, men som sagt jag är mest nervös för krypkörningen. Räknar dock med att skolans hoj är bättre än min Ninja för den typen av körning.

Lycka till

Lina86

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
Z1000
Hejsan och välkommen hit.

Håller själv på som mest med körkortet men har kört allt privat än så länge. Kommer ta min första och förhoppningsvis enda lektion på onsdag nästa vecka. För min del så är det krypkörningen som är bekymret. Högfartsbanan är däremot riktigt roligt. Upp till ca 65-70 går det bra sen kan bakhjulet ibland köra på någon kona, men som sagt jag är mest nervös för krypkörningen. Räknar dock med att skolans hoj är bättre än min Ninja för den typen av körning.

Lycka till

Ha det tror jag nog att den är.
Har träffat på en hel del folk som har kuggat krypningen och en hel del av dem har kört virago, eller annan större hoj.
Körskolernas hojar ska väl vara lätta att ta sig runt på... eller lättare..
Fan man skulle ha tagit körkort när man va 16 och kört 125!!
Men men, då hade jag inga pengar att tala om!

Krypningen är inte så svår, det gäller bara att hitta rätt spår och hamna rätt från början. När man har hittat det så de bara att köra på...

Lycka till i alla fall!

Välkommen till klubben. För min del var det nerverna som inte höll, har klarat båda konbanorna galant flera gånger tidigare. Har du tagit många lektioner?

Goe: Det låter ju skitkul! Ska absolut höra med min handledare om han har lust!

Hmm om jag har tagit många lektioner... det har jag. Jag har kört 10 lektioner varav tre på höghastighets banan och en på krypning. Har inte kört något innan jag började.
Har en Mc och en handledare men han fick barn två veckor innan jag skaffade min hoj så han har inte haft jätte mycket tid med mig.

Nerver e ju inte att leka med... fan det kan ställa till det förjävligt.

De e bara att köra tills man lyckas!
Jag ska då i alla fall ha mitt kort! - Det får ta den tiden det tar!
Lycka till!

Last edited:

Jeppsters

4-Takts Grabb
Gick med
15 Jun 2008
Hoj
Honda CBR 125 07
Jag hade problem med undanmanövern i höghastighets banan att jag välte inner konen med foten

miper

bonus pater familias
Gick med
31 Jul 2008
Hoj
-98 Triumph T595 Daytona
Jag har kört 12 lektioner, och ska köra en dubbellektion till dagen innan uppkörning. Hade klarat mig på 10 lektioner, men vill ha några rep innan utifall att.
Har heller aldrig kört MC innan körskolan, lagt MYCKET tid på lågfartsbanan.

Ska skriva upp imorgon.. nervöst..

Har i helgen vaxat och tvättat upp min MC grundligt i väntan på dagen D.

Lina86

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
Z1000
Jag har kört 12 lektioner, och ska köra en dubbellektion till dagen innan uppkörning. Hade klarat mig på 10 lektioner, men vill ha några rep innan utifall att.
Har heller aldrig kört MC innan körskolan, lagt MYCKET tid på lågfartsbanan.

Ska skriva upp imorgon.. nervöst..

Har i helgen vaxat och tvättat upp min MC grundligt i väntan på dagen D.

Nice!
Hoppas det går bra för dig! Jag har en bra bit kvar till uppkörningen - jag kommer vara super nervös, as rädd för att kugga en gång till!! Vill hinna med att få kortet i år!

Hoppas det går bra för dig! Massor av lycka till!

miper

bonus pater familias
Gick med
31 Jul 2008
Hoj
-98 Triumph T595 Daytona
Nice!
Hoppas det går bra för dig! Jag har en bra bit kvar till uppkörningen - jag kommer vara super nervös, as rädd för att kugga en gång till!! Vill hinna med att få kortet i år!

Hoppas det går bra för dig! Massor av lycka till!

uppskrivning avklarad för 20 min sen.:tummenupp

nmi

Sporthojsnörd
Gick med
29 Jun 2006
Hoj
hojlös
om man kör högfartsdelen som man skall utan att välta några koner MEN INTE lutar hojen tillräckligt kanman bli underkänd?

Shadow

"Bhyggde?!.. nää!..."
Gick med
7 Aug 2008
Hoj
2007 Honda CBR600RR
jo ja övningskör för att ta mellanklasskörkortet på jarlatrafikskola i solvalla, det som stör mig just nu är att allt är så dyrt.. man vill ju ha kvar lite pengar..

Jag har körkort för lätt mc så det jag måste göra nu är att lära mig en tyngre hojj bara sen ska det nog gå vägen!

jag tog lätta mc körkortet på andra försöket, första gången hade jag otur för mitt framdäck låste sig på högfarstbromsningen i 90km/h för att det var blött ute, men ingen skada skedd.

jag är btw ny på sporthoj.com!:)

Lina86

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
Z1000
uppskrivning avklarad för 20 min sen.:tummenupp

Fan va nice!
Grattis! Dax att boka uppkörning då??

:tummenupp

Betalt körkort av arbetsgivaren! VAD HAR DU FÖR ARBETSGIVARE??? :confused:

om man kör högfartsdelen som man skall utan att välta några koner MEN INTE lutar hojen tillräckligt kanman bli underkänd?

Om du klarar av att köra banan i 50 utan att ha ner någon kon så lutar du tillräckligt! Annars far konorna ner. Kan inte bli kuggad om du har rätt hastighet och inte har ner konan.

jo ja övningskör för att ta mellanklasskörkortet på jarlatrafikskola i solvalla, det som stör mig just nu är att allt är så dyrt.. man vill ju ha kvar lite pengar..

Jag har körkort för lätt mc så det jag måste göra nu är att lära mig en tyngre hojj bara sen ska det nog gå vägen!

jag tog lätta mc körkortet på andra försöket, första gången hade jag otur för mitt framdäck låste sig på högfarstbromsningen i 90km/h för att det var blött ute, men ingen skada skedd.

jag är btw ny på sporthoj.com!:)

Hej hej!
Är det lättare att köra kon banorna med lättare hoj?? Jag har fått för mig att det skulle gå lite lättare i alla fall!

Visst fan e det dyrt! Vad tar din körskola för en lektion?? Jag betalar 900 för 70min svinit dyrt! Men jag fick tag i en billig hoj i alla fall som jag e riktigt nöjd med som övningskörnings hoj! Sen har jag tjej försäkring på den så jag kommer undan lite billigare med det! :yoparty

Lycka till med kortet för nästa steg!

Last edited:

David81

**Pappa till Isabelle & Haylie**
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
Såld :o( // Streetfighter projekt next!
Mitt mc kort kostade.. bokning teoriprov bokning uppkörning..tillverkning av körkort.. ja ja.. det var lite för dyrt..:gnissla

Mitt bilkort kostade.. ja, samma historia där, fast plus halkkörning då..
usch..ännu dyrare..

Mitt c-kort.. det blir nog det dyraste.. fick tom, gå teorikurs och ta körlektioner.. men vänta.. min arbetsgivare betalar ju detta *pust*

:pannkyss *vinkvink*

Lina86

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
Z1000
Mitt mc kort kostade.. bokning teoriprov bokning uppkörning..tillverkning av körkort.. ja ja.. det var lite för dyrt..:gnissla

Mitt bilkort kostade.. ja, samma historia där, fast plus halkkörning då..
usch..ännu dyrare..

Mitt c-kort.. det blir nog det dyraste.. fick tom, gå teorikurs och ta körlektioner.. men vänta.. min arbetsgivare betalar ju detta *pust*

:pannkyss *vinkvink*

mmm en del har turen på sin sida....!

Ni som väntar på uppkörningen kolla in länken ovan!

Last edited:

Lina86

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
Z1000
Vill jag inte säga.. Sorry.. ALDRIG... :glömdet

Hmmm hemligt..... Jaja en del har tur de! Inte jag! Men jag ska ha kortet så de e bara att betala!

hej jag har uppköning i morron min 3:de och jag har också problem mä högfarten men aldrig kuggat på den som tur är:)

Lycka till! Tredje gången gillt brukar man ju säga! :tummenupp
Tur att du inte kuggar den - några tips så att jag inte kuggar den??

Last edited:
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...