Övningsköra privat!

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Enkel matematik, har man 15 kkr kan man välja att lägga dem på körskola eller på hoj. Var inte så negg! ;)

självklart, men ja tänkte mer på framtida kostnader som kommer när man har hoj. tänkte mest då på att han e 25 år och vill ha en cbr. brukar inte sluta så billigt, iaf inte försäkringspremien.

men jag förstår att man gärna vill komma undan så billigt som möjligt, skrev inte att han skulle ta hela KK med körskolan utan rekommenderade ett par st iaf. det ÄR nyttigt och speciellt när det kommer till hojkörning. :)
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
men jag förstår att man gärna vill komma undan så billigt som möjligt, skrev inte att han skulle ta hela KK med körskolan utan rekommenderade ett par st iaf. det ÄR nyttigt och speciellt när det kommer till hojkörning. :)

Jo det är sant, kan vara bra att inte köra vilse på banorna när man kör upp ;)
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Å fyfan! Den trafikskolan har ingen konkurrens va? Här ligger priset på upp till 800kr för 55min.

Jag betalade 650:- har jag för mig men det var inte så hårt på tiderna utan jag tror jag fick ganska mycket mer än jag betalade för där.. Lycksele för snart 3år sedan.

Läget i Jkpg
http://www.takorkort.nu/priser.htm 1100kr/timme
http://www.korskolan.se/Priser.htm 1750kr/100min (jämförelse 1050kr/h)

Nu ska väl tilläggas att dessa har nya hojjar, när jag körde hos nymans i Lycksele körde jag en cb750 från -98(?) men om det gör att det blir så hiskeligt mycket dyrare hade jag haft bättre priser och äldre hojjar i stället! Cb:n var klockren att börja med!

Edit:http://www.nymanstrafikskola.se/PRISER/ 450kr/40min (675kr/h)

Satsa pengarna på kortet. Hoj löser sig alltid sen. Första cbr900rr modellen kostar nästa år veteran på försäkringen.. (kan ju visserligen bli svårt att köra privat utan :va)
 
Last edited:

TheOneGameX

rh7Y - u]]l - iiiiii|liiiiii
Gick med
19 Feb 2011
Ort
Kristianstad/Hässleholm
Hoj
Har ingen för tillfället!
10 lektioner för att lära sig grunderna av hojen? Körskolan ska inte lära dig mecka d får du göra själv. ;) Risk 1 o risk 2 är inget du kan välja att göra eller inte, det MÅSTE du göra för att få göra teoriprovet och uppkörningen. Klarar du inte av teoriprovet så får du inte köra upp.

Tycker det är rätt stor skillnad på att ta B-kort än att ta A-kort, speciellt säkerhetstänket.

Om jag vore du hade jag sparat lite mer pengar så du kan köra med körskolan samtidigt som du har privat handledare. Ett tips är oxå att skaffa flera handledare, annars lär det nog ta rätt lång tid för dig att ha kortet om du inte ens tänker köra på körskola. :)

Lycka till! :tummenupp


10 lektioner för hojens grunder ja!
Om de inte lär mig vart saker och ting ligger och fungerar, så varför skall jag ens öht tänka mig en skolutbildning?
Innan så trodde jag att de skulle lära sånt, men om det är som du säger, så tänker jag aldrig köra via en skola!

Som jag sa tidigare så lägger jag helst 10.000 kr på det som är ett MÅSTE, alltså risk 1 och 2, utrustning och det som behövs, för just körkortet!

Det är ganska stor skillnad mellan bil och MC, speciellt säkerheten :D

Jag har faktiskt tänkt som du säger.
Har sparat mig nu lite pengar, för att försöka ta MC-kortet, men tror tyvärr inte att jag kör via en skola.

Sen hoppas jag verkligen att det blir som du säger. Flera handläggare, oj oj oj, det är inget jag skulle tacka nej till :)

Tack så mycket :)


Hejsan! Lycka till med mc-kortet, är övertygad om att du kommer få tag på en handledare här. Bara att fråga igen om nån månad ifall det inte blir napp nu :tummenupp Kan för övrigt säga att risk 1+2 är lite billigare än du tänkt, jag betalade drygt 3500 kr om jag minns rätt. Då inklusive lån av hoj och skyddsutrustning.



Nja, han erbjuder lite andra tjänster. Hmpf. :brinnerup

Hej hej!

Jag önskar mer än allt att det blir som du säger och jag kommer att fråga igen, tills jag hittar någon, så länge jag inte blir utkastad från forumet bara. Kanske inte så omtyckt att "tjata" om samma sak :tungan

Haha, andra tjänster? :va

Jaha, då var det billigare än jag hade räknat med, tack för det :D

Tack skall du ha!


Enkel matematik, har man 15 kkr kan man välja att lägga dem på körskola eller på hoj. Var inte så negg! ;)

Hehe, nej man skall inte vara så negg, men det är klart. Förstår vad han menar :)


Låna en moppe av nån fjortis om du seriöst e så kass som du skriver, nån med växlar bara, sen ut och lek :D, onödigt betala nån 1000 spänn timmen för de ska visa dig vart broms och koppling sitter

Oja, ordet KASS är fan duktigare än mig. Så illa är det :(
Men har åkt en eller två gånger, och jag kan bara säga att det ligger på samma nivå som sex...

Så sjukt skönt att åka hoj.
Det är som han jag åkte med sa.
Hojen, är mannens bästa leksak... Och visst har han rätt?!

Jag känner ingen fjortis heller hehe :tungan


Tjena Hasse!

Ut o övningskör själv.. har du redan B-kort så kostar det bara böter om farbror blå vill bråka.. sen tar du två lektioner o kortet e ditt.. lycka till :tummenupp

Tjena :)

Skall jag vara ärlig, så har jag funderat på det riktigt mycket (ursäkta alla poliser på SH), men vill samtidigt inte riskera något, för det skulle bara vara dumt :(

Tack ändå :)


självklart, men ja tänkte mer på framtida kostnader som kommer när man har hoj. tänkte mest då på att han e 25 år och vill ha en cbr. brukar inte sluta så billigt, iaf inte försäkringspremien.

Det är sant som du säger.
Kommer kanske bli dyrt, till en början i alla fall, men får väl se vilken hoj det blir sen i framtiden, bara jag får körkortet, för det är det viktigaste just nu :(


Satsa pengarna på kortet. Hoj löser sig alltid sen. Första cbr900rr modellen kostar nästa år veteran på försäkringen.. (kan ju visserligen bli svårt att köra privat utan :va)

Jag måste hålla med dig!

Det är så jag tänkt och jag hoppas att det blir så också!
Hoj löser sig sen!
 

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Ort
Vasastan
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Jag skulle inte låta nån som är helt grön sätta sig på min hoj. En hel del av de övningar du måste nöta innebär att du kommer tappa hojen i backen. Vem ska betala de skadorna om du inte har råd? I så fall får du nog köpa en egen hoj att övningsköra på först.
 

tjörn

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2009
Ort
Tjörn
Hoj
honda cbr900rr-97
Hej tycker nog att ts skall fundera på detta en stund till.....Ser inte riktigt hur du skall ha råd med körkort???? Har du inget alls i kläd väg eller skydd? Känns som om du fått en uppenbarelse!!jag skall ha mc kort. Inget illa menat men totalt får du nog hosta upp med minst 20-30tusen inkl mc(en gammal) innan du är ute på vägen och kan känna dig säker. (så säker man nu känner sig) men köp en mc och kom upp till tjörn så kan jag köra med dig.
 

Mästerkatten

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2008
Ort
Sverige
Hoj
Sparkcykel
Varför inte bara inse att du inte har råd. Allt har sin tid och just nu verkar det inte funka för dig. Jag vill ha en ny hoj, bil, hus och resa osv men det är kört just nu. Om du har noll koll på hojåkning så kommer det att kosta, så är det bara.
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Själv körde jag allt via skolan och de var inte så fasligt dyrt. Dock har man en hel del 2-hjuls åkande i olika former i bagaget så de var mer koncentration på säkerhet och balansmomenten än själva körandet.

Hej tycker nog att ts skall fundera på detta en stund till.....Ser inte riktigt hur du skall ha råd med körkort???? Har du inget alls i kläd väg eller skydd? Känns som om du fått en uppenbarelse!!jag skall ha mc kort. Inget illa menat men totalt får du nog hosta upp med minst 20-30tusen inkl mc(en gammal) innan du är ute på vägen och kan känna dig säker. (så säker man nu känner sig) men köp en mc och kom upp till tjörn så kan jag köra med dig.

Har för mig han skrev nånstans om att han har pengar för att köpa skyddsgrejer så de lär väl inhandlas, sen när de kommer till övningskörandet med annans MC så kan de bli lite marigare.. så dom kommer de kosta ett par tusen till för en härk att kuska runt på och öva.
 

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Se där, d e rätt mycket pengar för nån som tydligen inte har råd. Såg i TS andra tråd att han inte ens har skyddsutrustning. :gnissla Ett tips är ju att först skaffa det innan man söker handledare då det faktiskt kostar ett par tusen att köpa det även om man snålar o köper skit. Har man inte råd får man ta det stegvis, ett steg i taget. Börja med skyddsutrustning, tror INGEN vill vara handledare för någon som inte har det.

sant. Om jag bott näramre hade jag kunnat ställa upp.
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Hur hade du tänkt att ha råd att köpa hoj/äga den om du inte har råd att ta körkortet? Det vart ju trotts allt det billiga?

Lycka till!!
 

J-Rock

Hell Yeah !!!
Gick med
6 May 2003
Ort
GBG
Hoj
Honda CB1000RA
Tjena Hasse!

Ut o övningskör själv.. har du redan B-kort så kostar det bara böter om farbror blå vill bråka.. sen tar du två lektioner o kortet e ditt.. lycka till :tummenupp

Ööhhh, är dum i huvudet??? :huvet:huvet:huvet

Bara för att man har B-kort så kan man inte köra hoj o få böter. Det är olovlig körning. Precis samma sak som att sätta sig i en lastbil(C-kort) om man inte har körkorts behörighet för det. Eller för den delen köra buss med släp (DE-kort). Det hade man väll ändå inte gjort eller?

Olovlig körning kan resultera i att man blir av med det körkortet man redan har. Så om ditt B-kort är dig kärt --- kör inte olovligt.
Sedan kan det bli lite problem med försäkringar om man inte har rätt behörighet.

Tror nog att dom flesta här på SH håller med mig
:banana:banana
 

M155E

Sukkabreeewd
Gick med
26 Feb 2010
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer 750 K8 - "Misse edition"
Ähh nu låter det lite negativt här, låt han försöka förverkliga sina drömmar...dock tror jag på det BusAnna säger, att även om du hittar ngn vänlig själ som kan ställa upp som handledare så du kommer nog inte hitta ngn som vill låna ut sin hoj till en totalt gröning som i princip aldrig suttit på en hoj...

Jag tog kortet förra året och hade inte heller ngn handledare eller någon i min närhet som hade hoj (och nej jag snyltade inte på någon SHáre om gratis upplärning, även om jag är tjej :gnissla)...jag lånade en kompis moppe och gav mig ut i snön innan skolorna öppnade bara för att lära mig att växla, svänga, bromsa etc.

Jag gjorde såhär:

1. En bra förstahoj, du vill inte stå där med ett kort utan hoj samt att det blir svårt att övningsköra om du nu ska göra det privat.

2. Grundskyddsutrustning; ställ, hjälm, stövlar, ryggskydd, handskar. Du behöver inte köpa allt sprillans...på blocket brukar folk sälja ut komplett utrustning till paketpris. Har du inte ens detta så blir det svårt att övningsköra privat samt att du måste helt enkelt ha det när du är klar också.

3. Riskutbildningarna + teorin

4. Ut i trafiken, privat om du hittat ngn eller via en skola som lär dig grunderna, det gör man snabbt sen är det bara körvana och samla på sig mil som gäller.

5. Uppkörning och fullkomlig lycka :banana

Tycker inte att du behöver ge upp din dröm bara för en begränsad ekonomi, men dock tror jag att du får ta ett steg i taget och tror att du börjar lite mitt uppe på stegen här när du kulle behöva börja på det lägsta steget. Är din dröm tillräckligt stark så kommer du lyckas skramla ihop till allt, även om det kanske inte sker till den här säsongen.

Hojkort och allt vad det innebär var inte "bara" att ta som med b-kortet, men vill man så går det :tummenupp

Önskar dig all lycka och ge inte upp! :yoparty

Tillägg: Innan du gör allt detta så ta dig en funderare om du har råd med att ge dig in i den här sporten, att vara 25 och äga en sporthoj är inte gratis som sagt...måste betala 30 tkr/år för min gixxer och då jag är 25 och tjej...) Men det är värt det =)
 
Last edited:

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Är jävligt nyfiken på vilka dessa tjejer varit då jag tror det är rent skitsnack! De flesta tjejer som finns på forumet har kämpat hårt för sina kort och tror inte någon utnyttjat killars välvilja! Finns säkerligen några enstaka fall men tror det är minst lika många snubbar som gjort det!

Han är nog bara putt för att bönan han lät gränsla hans hoj inte ville gränsla något annat efteråt :rolleyes:

Till TS:
Hur kass kan du vara? Jag tog kortet efter 10lektioner, då hade jag suttit på en moppe 1gång i mitt liv, och min egna MC 2gånger innan. Jag skulle inte vilja påstå att jag är något annat normalbegåvad...
 

Tudor_66

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki gsxr 1000 08
Det här är väl inte helt rumsrent kanske men: Jag köpte hoj och kläder, sedan körde jag olagligt på små näst intill otrafikerade vägar ca 20 mil. Pratade med körskolan och dom visade mig hur övningsbanorna såg ut, dom satte jag upp med tennisbollar som "konor" på en parkering, sedan övade jag i att köra så sakta som möjligt. Tog sedan två st dubbellektioner på trafikskolan och körde upp efter det. Kostade ca 3500kr.
 

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Koner finns nog att köpa billigt i sportbutiker :) Pet-flaskor med lite vatten i botten fungerar nog bättre än tennisbollar.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Jag köpte ett flak cola till konbanan ;D körde över en burk med och hände inte så mycket annat än att den studsa iväg och börja spruta cola
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Finns koner på stadium för en 5a styck.

Är du inte helt inkompetent som bilförare borde du klara dig med 10 lektioner, enda skillnaden är att det är ett annat fordon och det lär man sig på 2-3 lektioner.

Det är inte svårt att köra hoj precis, skulle t.o.m. säga att det är enklare än att köra bil.

Ska du köra privat så får du skaffa egen hoj och det är inte billigt det heller... Försäkring, bensin och service tillkommer dessutom.

Lycka Till! :)
 

nerus

Medlem
Gick med
15 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
2008, Suzuki B-king
Vilken budget har du till körkortet?

Jag tog mitt kort i höstas på Rhodins i Kristianstad för ~12000 inklusive allt (även uppkörning, uppskrivning, risk1 och 2 etc) som krävs för kortet.

Då körde jag lite privat och ~6 lektioner på skolan. Ingen som helst vana innan det.
 

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Södermalm
Hoj
z800 ,CBR1000RR -08, R1 -06 såld, R1 -99 stulen
När jag tog mitt kort fixa jag en handledare här på sh, men jag betalade honom 300kr/Tim och hade egen hoj dessutom. Gjorde d dels för att få lite extra övning plus att jag va så j-la sugen på o köra rettan. Körde på skolan 6 dubbelektioner hade mest moppescooter erfarenhet innan dvs inte mkt till växlingar o broms på samma sätt. Ärligt talat d e inget austronat test, efter två lektioner kunde jag båda serpentinerna plus undanmanövern. 10öeltioner för att lära dig grunderna då måste du nog va extremt tröglärd. Jag köpte allt innan kortet eftersom kortet va d billigaste. Det dyra är att äga den sen med servicar, försäkring, garage om du inte har m.m. Senast vinteråret när den bara har stått anställd har jag nog lagt i snitt 3000/månad på mc grejs o utrustning.
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top