Jag fick skrapa ner sörjan i baljan, det rann knappt. Som löst spackel. Provade att skölja ur lite med billig olja men det tog liksom aldrig slut. Motorn ska isär.Du skulle ha varmkört den innan så hade du inte behövt byta fullt fungerande olja.
Och då menar jag rejäl varmkörning, höga varv direkt från start, på så sätt "överraskar" man eventuella vattenmolekyler och sotflagor, och dom kastas ut genom avgasporten.
Gammalt armétekniker knep!
Jag fick skrapa ner sörjan i baljan, det rann knappt. Som löst spackel. Provade att skölja ur lite med billig olja men det tog liksom aldrig slut. Motorn ska isär.
Typ fylla upp, låta stå och tappa ut? Är det bra? Växellådan kärvar men det kan ju bero på den här sega dyngan. Kanske värt att prova istället för att öppna motorn.Skölj med diesel
Du skulle ha varmkört den innan så hade du inte behövt byta fullt fungerande olja.
Och då menar jag rejäl varmkörning, höga varv direkt från start, på så sätt "överraskar" man eventuella vattenmolekyler och sotflagor, och dom kastas ut genom avgasporten.
Gammalt armétekniker knep!
Då kan du testa hurJag fick skrapa ner sörjan i baljan, det rann knappt. Som löst spackel. Provade att skölja ur lite med billig olja men det tog liksom aldrig slut. Motorn ska isär.
Just denna motor med tillhörande hoj är en YZ80 från när videoskatten infördes så jag slipper oroa mig för oljetrycket iafeller bara häller olja respektive diesel på sörjan
löses sörjan upp ?
Tyvärr är mitt bästa råd att öppna upp motorn. med den sörjan i motorn får du inte upp oljetrycket, innan nått har skurit .......
Typ fylla upp, låta stå och tappa ut? Är det bra? Växellådan kärvar men det kan ju bero på den här sega dyngan. Kanske värt att prova istället för att öppna motorn.
Tvåtaktare, 80cc, det du tappade ur var alltså växellådsoljan ?Just denna motor med tillhörande hoj är en YZ80 från när videoskatten infördes så jag slipper oroa mig för oljetrycket iaf
Går inte att få i friläge och ettan, fungerar normalt på 2-6. Startar lätt, bra komp ( uppskattat )Tvåtaktare, 80cc, det du tappade ur var alltså växellådsoljan ?
Hur går det att växla ?
Hur går det dra runt motorn med bakhjulet på de olika växlarna ?
Hur ser stiftet ut ?
Nej den är extremt lätt att plocka ner, jag har en till exakt likadan som jag hade helt isär i vintras och renoverade veven. Synd bara att komplett packningssats kostar en lax och kanske, bara kanske går det att få någorlunda ordning på den med en genomspolning, aldrig provat. Men högst troligt får den nog tas isär ja.Vit sörja brukar vara vatten + olja. Vatten + stål brukar bli rost.
Rost kan göra så att dreven inte kan glida fram och tillbaka på axlarna.
Kullager mår inte bra när dom rostat.
Riva en tvåtaktare tar inte hela dan.
Vilken temperatur har du i verkstan ?Sörjan i motorn fick rinna ut tillsammans med en liter diesel. Nästa problem, nu passar plötsligt inte motorfästena
Ett halvt varv...Hur mycket skiljer ?
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |