”Olja”

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
:zpyVad ÄR det som hänt med oljan egentligen? Den har ju bara stått 20 år, hojen
 

Bifogat

  • 29BB20C0-0612-4A1F-BD7D-2696D0A8C577.jpeg
    29BB20C0-0612-4A1F-BD7D-2696D0A8C577.jpeg
    2.8 MB · Visningar: 157

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Du skulle ha varmkört den innan så hade du inte behövt byta fullt fungerande olja.
Och då menar jag rejäl varmkörning, höga varv direkt från start, på så sätt "överraskar" man eventuella vattenmolekyler och sotflagor, och dom kastas ut genom avgasporten.
Gammalt armétekniker knep!
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
"...inte körd på många år, men regelbundet uppstartad i garaget för att motorn skall må bra så där är inga problem."

Det där ser ut som mer än bara kondens.
Kontaminering? Luktar det något du känner igen? Glykol? Pistageglass...?

På bilden ser det ut som en svaaag ton av pastellgrönt i pastan.
Det skulle eventuellt kunna indikera utfällning av koppar ur eventuella bronsdetaljer...?

Nå, inget som inte ett fat med Q8 SBK Racing råder bot på.
Finns på ICA!
I Alvhem, visserligen - men ändå.

Somliga påstår att även Swedol säljer oljor, men det känns orealistiskt.
Där finns väl mest bara dyra grillar man skall ta på firman..?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Du skulle ha varmkört den innan så hade du inte behövt byta fullt fungerande olja.
Och då menar jag rejäl varmkörning, höga varv direkt från start, på så sätt "överraskar" man eventuella vattenmolekyler och sotflagor, och dom kastas ut genom avgasporten.
Gammalt armétekniker knep!
Jag fick skrapa ner sörjan i baljan, det rann knappt. Som löst spackel. Provade att skölja ur lite med billig olja men det tog liksom aldrig slut. Motorn ska isär.
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Du skulle ha varmkört den innan så hade du inte behövt byta fullt fungerande olja.
Och då menar jag rejäl varmkörning, höga varv direkt från start, på så sätt "överraskar" man eventuella vattenmolekyler och sotflagor, och dom kastas ut genom avgasporten.
Gammalt armétekniker knep!


Vi kan väl - eftersom detta är teknikforumet, säga att det var lite skojsigt det som du skrev?


Bakgrund: jag brukade skoja med stenansikte att det var viktigt att SNABBT få upp oljetrycket efter start av motorer som var kalla och/eller hade stått länge.
"På med gasen direkt. Varva ända upp till det röda så kommer oljetrycket snabbare."

På omvägar fick jag höra om någon stackare som tagit idiotrådet ad notam och gav järnet direkt efter start. 'Jamän...? Han Hampe sade ju...?"

F'låt...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag fick skrapa ner sörjan i baljan, det rann knappt. Som löst spackel. Provade att skölja ur lite med billig olja men det tog liksom aldrig slut. Motorn ska isär.
Då kan du testa hur
eller bara häller olja respektive diesel på sörjan
löses sörjan upp ?

Tyvärr är mitt bästa råd att öppna upp motorn. med den sörjan i motorn får du inte upp oljetrycket, innan nått har skurit .......
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
eller bara häller olja respektive diesel på sörjan
löses sörjan upp ?

Tyvärr är mitt bästa råd att öppna upp motorn. med den sörjan i motorn får du inte upp oljetrycket, innan nått har skurit .......
Just denna motor med tillhörande hoj är en YZ80 från när videoskatten infördes så jag slipper oroa mig för oljetrycket iaf
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Typ fylla upp, låta stå och tappa ut? Är det bra? Växellådan kärvar men det kan ju bero på den här sega dyngan. Kanske värt att prova istället för att öppna motorn.

Just så ja, och eftersom du nu lagt till information om att det är en tvåtaktare så skulle jag även starta den med friläge i så det kan skvalpa runt lite utan belastning på drev och lager.
Eventuellt fler gånger om det behövs innan jag fyller på med någon billig skitolja och sköljer med ytterligare en gång.
Därefter i med atf-olja och kanske täta oljebyte från början om du bedömer att det fortfarande inte är helt rent.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Just denna motor med tillhörande hoj är en YZ80 från när videoskatten infördes så jag slipper oroa mig för oljetrycket iaf
Tvåtaktare, 80cc, det du tappade ur var alltså växellådsoljan ?
Hur går det att växla ?
Hur går det dra runt motorn med bakhjulet på de olika växlarna ?
Hur ser stiftet ut ?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Tvåtaktare, 80cc, det du tappade ur var alltså växellådsoljan ?
Hur går det att växla ?
Hur går det dra runt motorn med bakhjulet på de olika växlarna ?
Hur ser stiftet ut ?
Går inte att få i friläge och ettan, fungerar normalt på 2-6. Startar lätt, bra komp ( uppskattat )

Jag ska testa att spola ur med diesel idag, ta kompprov. Kolla stiftet såklart. Vågar inte riktigt tro att det påverkar växelproblemet men kan ju vara skönt att skölja ur motorn iaf innan man öppnar den och sölar ner hela arbetsbänken.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Vit sörja brukar vara vatten + olja. Vatten + stål brukar bli rost.
Rost kan göra så att dreven inte kan glida fram och tillbaka på axlarna.
Kullager mår inte bra när dom rostat.
Riva en tvåtaktare tar inte hela dan.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Vit sörja brukar vara vatten + olja. Vatten + stål brukar bli rost.
Rost kan göra så att dreven inte kan glida fram och tillbaka på axlarna.
Kullager mår inte bra när dom rostat.
Riva en tvåtaktare tar inte hela dan.
Nej den är extremt lätt att plocka ner, jag har en till exakt likadan som jag hade helt isär i vintras och renoverade veven. Synd bara att komplett packningssats kostar en lax och kanske, bara kanske går det att få någorlunda ordning på den med en genomspolning, aldrig provat. Men högst troligt får den nog tas isär ja.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Sörjan i motorn fick rinna ut tillsammans med en liter diesel. Nästa problem, nu passar plötsligt inte motorfästena
 

Bifogat

  • 9E8A679D-EEC2-490F-82A1-57023E9D3121.jpeg
    9E8A679D-EEC2-490F-82A1-57023E9D3121.jpeg
    2.9 MB · Visningar: 86

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Sörjan i motorn fick rinna ut tillsammans med en liter diesel. Nästa problem, nu passar plötsligt inte motorfästena
Vilken temperatur har du i verkstan ?
Är det motorn som är för kort mellan ramhålen ?
Eller
är avståndet mellan ramfästena kortare än avståndet i motorn ?

Hur mycket skiljer ?
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top