”Vi punkterar de vanligaste myterna om invandringen”

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Kort å gott vi byggde Volvo Saab Asea mm. Och alla otroliga patent
och uppfinningar.
Utan menafolket. Ser jag ingen logik i invandringen i rent kapital

Är du så gammal?

Så har vi Zoegas och Mazetti plus en massa andra företag skapat av invandrare vid ungefär samma tid. Av italienare, dvs äkta "spaggar".

Du vet man hade ångmaskiner då som drev fabrikerna?

Idag har vi lyckligtvis en mer diversifierad och mindre sårbar ekonomi. Vi kan inte leva på den gamla ekonomin i evighet. Det som verkligen byggde Sverige var ju sågverken. Allting förändras...

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
USA har nog mer sociala skyddsnät än vad du gör gällande, må vara att det är olikt Sverige. Den största skillnaden är väl en oreglerad lönesättning vilket gör det lättare för en nyanländ att få jobb. I normalfallet då.

Jag hävdar att volymerna egentligen är ointressanta. Däremot är jag med på att man får hålla ett öga på en del socioekonomiska siffror, som just arbetslöshet.

Men som jag hävdat från början, dagens invandring är inte utformad för att maxa samhällsekonomin. Den har ju inte heller det syftet. Det grundläggande syftet är humanitärt.

Sedan kan vi tjafsa om hur dyrt eller vinstgivande det är. Min poäng är att invandringen inte har raserat samhällsekonomin, vilket några debattörer här envist hävdar. Det är ju bara att kolla på siffrorna - firma Sverige lunkar på, inga problem.

Skulle jag se ett akut hot mot samhällsekonomin idag skulle jag kolla på privatlånen... inte är det blattarna som är överbelånade till taknocken? Det är svenne...

PS. Inte länge sedan Du ville att Sverige skulle bli som Texas? Så vad är just Ditt problem med det?
Sitter på flyget och förväntas fimpa telefon när som helst men Texas har reglerade lägstalöner.

Mer sen, u bet. ;)

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
Är du så gammal?

Så har vi Zoegas och Mazetti plus en massa andra företag skapat av invandrare vid ungefär samma tid. Av italienare, dvs äkta "spaggar".

Du vet man hade ångmaskiner då som drev fabrikerna?

Idag har vi lyckligtvis en mer diversifierad och mindre sårbar ekonomi. Vi kan inte leva på den gamla ekonomin i evighet. Det som verkligen byggde Sverige var ju sågverken. Allting förändras...
Ja så gammal är jag.
Spaggar då tänker jag Armani Versace som man köpte i en butik
på biblioteksgatan i början på åttiotalet.
Menafolket: då tänker jag på får å getter

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Sitter på flyget och förväntas fimpa telefon när som helst men Texas har reglerade lägstalöner.

Mer sen, u bet. ;)

oki, det kunde jag kollat. Deep South brukar inte ha minimumlön. :tummenupp Men ligger på federal nivå dvs $7,25 eller ca 50 spänn.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag fortsätter när jag ändå är i farten.

Japan: ingen invandring att tala om, skitsvag ekonomi

USA: invandrarlandet nummer ett egentligen och en urstark BNP. Tokig statsskuld förvisso.

Så hade vi Sverige och Finland.

Ge gärna något belägg för ett land med stor invandring och svag ekonomi. Menar en mogen ekonomi då.

Om du får problem med privatekonomin, så tycker jag att du skall köpa en rejäl båt.
Alla jag känner som har rejäla båtar har god ekonomi.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Ja så gammal är jag.
Spaggar då tänker jag Armani Versace som man köpte i en butik
på biblioteksgatan i början på åttiotalet.
Menafolket: då tänker jag på får å getter

Perserna har faktiskt varit framgångsrika och jag tror irakierna kommer att lyckas hyffsat bra faktiskt. Möllan i Malmö bytte ansikte ganska snabbt efter att de kom till Sverige och Malmö fr o m säg 2006 är det Bagdad Livs och Bagdad Chark och Jihad Körskola (den där sista får mig alltid att dra på smilbanden). Det är bra driv på dom faktiskt.

Du vet, de har alltid hållit på med handel och bizniz. MENA-folket liksom närmast uppfann det. Ja, alltså, de uppfann jordbruket också. Inget fel på lammkött. :tummenupp

Vet du varför det går 60 sekunder på en minut och 60 minuter på en timme???

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Om du får problem med privatekonomin, så tycker jag att du skall köpa en rejäl båt.
Alla jag känner som har rejäla båtar har god ekonomi.

Du är svårtydd men visst kan vi diskutera orsak och verkan. Om det är vad du menar.

Nu tror jag inte invandrarna undviker Finland på grund av deras svaga ekonomi utan pga att de inte har någon koppling dit, samt att reglerna är strikta.

Men tycker du inte vi borde ha en ansträngd ekonomi med dagens "massinvandring". Den har ju pågått i några decennier. Borde det inte synas?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Du är svårtydd men visst kan vi diskutera orsak och verkan. Om det är vad du menar.

Nu tror jag inte invandrarna undviker Finland på grund av deras svaga ekonomi utan pga att de inte har någon koppling dit, samt att reglerna är strikta.

Men tycker du inte vi borde ha en ansträngd ekonomi med dagens "massinvandring". Den har ju pågått i några decennier. Borde det inte synas?

Påstår du att vi har en bättre skola, vård, omsorg, försvar, vägnät idag än på 80-talet? :va

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Påstår du att vi har en bättre skola, vård, omsorg, försvar, vägnät idag än på 80-talet? :va

Påstår du motsatsen? Påstår du att den smällen vi hade i ekonomin för drygt 20 år sedan inte är ansvarig? Påstår du att det är invandringen som belastar ekonomin?

Försvar köper jag.

Vägnätet är på ett sätt bättre - mycket säkrare. Och det har ju kostat kosing.

Vården är också bättre på många sätt - jämför överlevnadsfrekvens för cancer, hjärtattack, spädbarnsdödlighet med mera. Vi har mer vård än förr, och fler äldre. Befolkningspyramiden hade varit mycket värre utan invandring.

Skolan - visst, invandringen drar snittet ner där. Tveklöst.

Minnet är kort... 80-talet bestod av hög inflation, strejker, och ekonomiska kriser. Det fattades alltid pengar och det skulle alltid sparas.

Astrid Lindgren skrev en saga om Pomperipossa 1976.

Jag tror iofs att vi får bättre vägar om vi höjer skatten till de nivåer vi hade då (gigantiska!!!). Men bara på kort sikt, för ekonomin geggar igen, efter några decennier har vi inte råd med något.

Men visst, vill du trycka upp skattetrycket över 50% igen så varsågod...

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc

Har den det?
Rå åttiotalet kom det sisådär 30-40 000 om året.
När vi översvämmades av jugoslaver kom det det dubbla.
Nu kommer det sisådär 120 000.
Sysselsättningsgraden hos invandrare går åt rakt motsatt håll.
Vi har en ansträngd ekonomi.
Men eftersom du tror att vi har en bra krisberedskap, så tror jag inte att du är i stånd att uppfatta det.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Har den det?
Rå åttiotalet kom det sisådär 30-40 000 om året.
När vi översvämmades av jugoslaver kom det det dubbla.
Nu kommer det sisådär 120 000.
Sysselsättningsgraden hos invandrare går åt rakt motsatt håll.
Vi har en ansträngd ekonomi.
Men eftersom du tror att vi har en bra krisberedskap, så tror jag inte att du är i stånd att uppfatta det.

Nej, det kommer inte sisådär 120 000. Det där är alla uppehållstillstånd sammanräknat och inkluderar t ex gäst-studenter och gästforskare. Något vi hade mycket, mycket mindre av förr.

Vi har haft en tråd där vi redde ut den statistiken. Jag trodde som du, men blev visad hur det såg ut egentligen. Minns inte siffran med PUT för asyl etc. och anhöriga, men vi snackar nog mindre än 50.000.

Vi kan ta den statistiken om du vill. Men jag gitter inte rota fram den, "referens-plikten" är din, du påstod. Den som sa't han var't :)

Hur många PUT hade Sverige 2013? Hur många var flyktingar och dess anhöriga?

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
http://www.migrationsinfo.se/migration/sverige/

Här en länk med info. Kollar du differensen mellan invandring och utvandring så var det snarare på 90-talet nettoinvandringen var låg. Nu ligger den på 65.000 ca då. De flesta som utvandrar är finnar som flyttar hem (kanske på ålderns höst?). De flesta som invandrar är hemvändande svenskar (ca 1/6 av alla uppehållstillstånd ges till svenska medborgare).

Summerar du MENA och Afrikas horn så blir det inte de siffrorna du talar om helt enkelt. 30.000 kanske?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Vi har haft en tråd där vi redde ut den statistiken. Jag trodde som du, men blev visad hur det såg ut egentligen. Minns inte siffran med PUT för asyl etc. och anhöriga, men vi snackar nog mindre än 50.000.

Årets sju första månader har uppehållstillstånd & uppehållsrätter fördelats enligt följande:
Arbetsmarknad10209
Anhöriga (arbetsmarknad)5324
Anhöriga till studerande643
Anhöriga (övriga)10633
EES-uppehållsrätter6471
Studerande6145
Verkställighetshinder238
Totalt: 39633
Asyl13783
Anhöriga (flykting-/asylgrund)6188
Konventionsflyktingar5563
Kvotflyktingar1080
Totalt: 26614
Totalt66277

http://www.migrationsverket.se/down...ånd+och+registrerade+uppehållsrätter+2014.xls

Motsvarande tabell för hela förra året ser ut som följer:
Arbetsmarknad19292
Anhöriga (arbetsmarknad)9625
Anhöriga till studerande 944
Anhöriga (övriga)18784
EES-uppehållsrätter20712
Studerande7559
Verkställighetshinder466
Totalt: 77382
Asyl18699
*) Anhöriga (flykting-/asylgrund)10673
Konventionsflyktingar7646
Kvotflyktingar2187
Totalt: 39205
Totalt116587
http://www.migrationsverket.se/down...ånd+och+registrerade+uppehållsrätter+2013.xls

Last edited:

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
Menafolket måste lära sig odla upp mark och inte skaffa
mer än två barn. Då hade världen sett anorlunda ut.
Tänk att de kan vara så enkelt. Ungefär som i Sverige

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Nej, det kommer inte sisådär 120 000. Det där är alla uppehållstillstånd sammanräknat och inkluderar t ex gäst-studenter och gästforskare. Något vi hade mycket, mycket mindre av förr.

Vi kan ta den statistiken om du vill. Men jag gitter inte rota fram den, "referens-plikten" är din, du påstod. Den som sa't han var't :)

Hur många PUT hade Sverige 2013? Hur många var flyktingar och dess anhöriga?

Jo, det kommer sisådär 120 000 invandrare.
Asylsökande och kvotflyktingar är naturligtvis betydligt färre, men jag trodde att det var invandring du ville diskutera.
Annars är du ju ännu mer fel ute i ditt resonemang.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Jo, det kommer sisådär 120 000 invandrare.
Asylsökande och kvotflyktingar är naturligtvis betydligt färre, men jag trodde att det var invandring du ville diskutera.
Annars är du ju ännu mer fel ute i ditt resonemang.

Ååååå, vad det sitter långt inne... oooh. :rolleyes:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det är väl fullkomligt irrelevant om det är asyl,anhörig, kvot, eller varhelst om det inte finns sysselsättning?? Totalsumman av befolkningsökning utan sysselsättning är ju knappast till någons fördel.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin