”Vi punkterar de vanligaste myterna om invandringen”

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
När verkligheten kom ikapp sjuklövern, vilka fler saker i sanningen om myterna är inga myter utan sanningen.

:confused:

"Vi" får åtminstone tillskrivas M,S,V,Mp..

En blåmoderat som jag har svårt att inte sympatisera med

http://ledarsidorna.se/2014/08/debatt-att-ga-till-val-pa-logner/

M och V har sannerligen inte samma syn på migrationsfrågorna.

Dessutom: vi vet ju att invandring på lång sikt inte är en särskilt stor kostnad, om någon. Däremot är det kostsamt på kort sikt.

Det är den fakta vi har på bordet.

Vad är det ni upplever som förvirrande?

Killen är ju helt ute och cyklar:

Han tycks nu plötsligt erkänna att invandringen kostar pengar, vilket han i så fall ljugit om i flera år för Svenska folket.

Vad är så svårt att förstå med kortsiktigt och långsiktigt? Annars verkar han ju intelligent, så det är väl konsten att medvetet missförstå som han behärskar väl.

Last edited:

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Ironi eller idioti?

Ett tips kolla Sveriges ekonomiska utveckling de säg sista 20 åren. Jämför med länder med låg invandring.

Vilken slutsats kan man dra?

Hade Sveriges ekonomi visavi jämförbara länder varit dålig, hade man ju kunnat skylla på något. Men vilken faktor tillskriver vi att det går relativt sett bra?

Vad skiljer Sverige från övriga?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vilka är egentligen "vi" som du avser? Blandar du inte ihop olika politiker för att få till en billig (och felaktig) poäng?
Vi är som fettsnok redan informerat alla vi som hymlar med invandringens kostnader, icke kostnader, vinster eller vad vi nu bestämt oss för att kalla det idag.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ett tips kolla Sveriges ekonomiska utveckling de säg sista 20 åren. Jämför med länder med låg invandring.

Vilken slutsats kan man dra?

Hade Sveriges ekonomi visavi jämförbara länder varit dålig, hade man ju kunnat skylla på något. Men vilken faktor tillskriver vi att det går relativt sett bra?

Vad skiljer Sverige från övriga?
Svar:
Man kan inte dra någon som helst slutsats av det du beskriver.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Svar:
Man kan inte dra någon som helst slutsats av det du beskriver.

Så hur kommer du till din slutsats då?
Klart att det jag skriver är i alla fall en stark indikation på att invandringen inte dras med några större negativa effekter på samhällsekonomin.

Däremot är ju Finland på röven... är inte det märkligt?

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Vi är som fettsnok redan informerat alla vi som hymlar med invandringens kostnader, icke kostnader, vinster eller vad vi nu bestämt oss för att kalla det idag.

Det finns inget "vi". Det är därför du hör olika från olika personer och politiker.

Så din poäng är ingen poäng.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Så hur kommer du till din slutsats då?
Klart att det jag skriver är i alla fall en stark indikation på att invandringen inte dras med några större negativa effekter på samhällsekonomin.

Däremot är ju Finland på röven... är inte det märkligt?

Jag fortsätter när jag ändå är i farten.

Japan: ingen invandring att tala om, skitsvag ekonomi

USA: invandrarlandet nummer ett egentligen och en urstark BNP. Tokig statsskuld förvisso.

Så hade vi Sverige och Finland.

Ge gärna något belägg för ett land med stor invandring och svag ekonomi. Menar en mogen ekonomi då.

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Hoj
XJ600S -99
Jag fortsätter när jag ändå är i farten.

Japan: ingen invandring att tala om, skitsvag ekonomi

USA: invandrarlandet nummer ett egentligen och en urstark BNP. Tokig statsskuld förvisso.

Så hade vi Sverige och Finland.

Ge gärna något belägg för ett land med stor invandring och svag ekonomi. Menar en mogen ekonomi då.

Fast är det samma människor som kommer till staterna och i lika stor mängd (i förhållande till den totala befolkningen)? Är det 2-3 miljoner varav kanske hälften är analfabeter eller så nära analfabeter att det krävs åratal innan de har en rimlig chans att komma in på arbetsmarknaden (om vi nu inte pratar verkligt lågkvalificerade jobb)?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Godnatt jord. Vi har fått tillfört en större numerär flyktingar, immigranter,invandrare. Utspridd under olika perioder med olika koncentration. Hur långt perspektiv ska tas i beaktande? 2 generationer? 3? Innan det blir plus eller möjligtvis ett bara litet minus. Om det samtidigt som denna tid förflyter, fylls det på med kortsiktigt höga kostnader för immigration. Hur får du ihop kalkylen, agv? 48miljarder. Hur många kan få mat,,vatten,,mediciner och utbildningar för den summan i ex. Kongo?

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Godnatt jord. Vi har fått tillfört en större numerär flyktingar, immigranter,invandrare. Utspridd under olika perioder med olika koncentration. Hur långt perspektiv ska tas i beaktande? 2 generationer? 3? Innan det blir plus eller möjligtvis ett bara litet minus. Om det samtidigt som denna tid förflyter, fylls det på med kortsiktigt höga kostnader för immigration. Hur får du ihop kalkylen, agv? 48miljarder. Hur många kan få mat,,vatten,,mediciner och utbildningar för den summan i ex. Kongo?

Men hur räknar du då? Det räcker väl att gå tillbaka säg 20 år och se om vi har haft fart på ekonomin eller inte? Folk jobbar serru...

Organisera gärna hjälpinsatser i Kongo. Krävs en enorm militär insats att börja med?

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Fast är det samma människor som kommer till staterna och i lika stor mängd (i förhållande till den totala befolkningen)? Är det 2-3 miljoner varav kanske hälften är analfabeter eller så nära analfabeter att det krävs åratal innan de har en rimlig chans att komma in på arbetsmarknaden (om vi nu inte pratar verkligt lågkvalificerade jobb)?

Vet ej. Jag konstaterar att svensk ekonomi varit stark de sista 20 åren jämfört med omvärlden.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Nädå, det krävs bara ett ickevåldsförsvar och diplomati om S blivande regeringenskompisar får räkna.

Hur jag räknar? Låt oss se vad som gått framåt de senaste 20åren
Utförsäkrade, arbetsbelastning i äldrevård, barngruppernas storlek, sjunkande skolresultat, utanförskap, terrorhot, polisbrist, katastrofberedskapsbrist, bostadsbristen för låginkomsttagare, infrastrukturförfall, incidentsberedskapshaveri, vårdköer, brist på territoriellt försvar.Ungefär de delar som finansieras av skattsedeln. Det går ju fint att hålla fart på ekonomin med ständiga nedskärningar i kostnader i övrigt?

Kriserna är nog tyvärr inget tillfälligt i vår omgivning, varav tillfällighet övergår till varaktighet.

Förra månaden redovisas 20 000 asylsökande till Sverige av migrationsverket, den månaden. Barnafödandet i Sverige under hela 2013 uppgick till 58 000. Om det redan idag är problematiskt att husa befolkningen, hur ska 100000 utöver födda hanteras, utan ytterligare nedskärningar i andra kostnader i kommuner, landsting och stat?

Last edited:

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Nädå, det krävs bara ett ickevåldsförsvar och diplomati om S blivande regeringenskompisar får räkna.

Hur jag räknar? Låt oss se vad som gått framåt de senaste 20åren
Utförsäkrade, arbetsbelastning i äldrevård, barngruppernas storlek, sjunkande skolresultat, utanförskap, terrorhot, polisbrist, katastrofberedskapsbrist, bostadsbristen för låginkomsttagare, infrastrukturförfall, incidentsberedskapshaveri, vårdköer, brist på territoriellt försvar.Ungefär de delar som finansieras av skattsedeln. Det går ju fint att hålla fart på ekonomin med ständiga nedskärningar i kostnader i övrigt?

Kriserna är nog tyvärr inget tillfälligt i vår omgivning, varav tillfällighet övergår till varaktighet.

Det som har gått framåt är mycket och det mesta av det du skriver har nog faktiskt blivit bättre... som katastrofberedskap och liknande.

Mest typiskt är att vi har fått det mycket ekonomiskt bättre. På 1970- och 80-talet hade vi ingen ökning av lönerna när inflationen var dragen (real-löner). På två decennier ökade inte köpkraften. Den ekonomiska kräftgången det homogena Sverige hade slutade med ett brak och vilda strejker.

Sedan mitten på 90-talet (vändningen kom 1994 under Bildt) så har vi fått en rejäl standardökning.

Om det sedan är tack vare invandringen vet jag inte, men det är ju svårt att se att invandringen har haft en negativ effekt.

Skulle vårdköerna vara längre idag än för 20 år sedan? Då fick inte ens gamla höftledsproteser, det får man idag... vårdköerna har vi haft så länge jag kan minnas. Och de hade varit mycket längre utan invandring. (det är invandrarna som sköter vården)

Sedan är det sant att infrastruktur är eftersatt, och har så varit sedan det homogena Sveriges ekonomi kraschade...

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det som har gått framåt är mycket och det mesta av det du skriver har nog faktiskt blivit bättre... som katastrofberedskap och liknande.

Mest typiskt är att vi har fått det mycket ekonomiskt bättre. På 1970- och 80-talet hade vi ingen ökning av lönerna när inflationen var dragen (real-löner). På två decennier ökade inte köpkraften. Den ekonomiska kräftgången det homogena Sverige hade slutade med ett brak och vilda strejker.

Sedan mitten på 90-talet (vändningen kom 1994 under Bildt) så har vi fått en rejäl standardökning.

Om det sedan är tack vare invandringen vet jag inte, men det är ju svårt att se att invandringen har haft en negativ effekt.

Skulle vårdköerna vara längre idag än för 20 år sedan? Då fick inte ens gamla höftledsproteser, det får man idag... vårdköerna har vi haft så länge jag kan minnas. Och de hade varit mycket längre utan invandring. (det är invandrarna som sköter vården)

Sedan är det sant att infrastruktur är eftersatt, och har så varit sedan det homogena Sveriges ekonomi kraschade...
Idioti.
Jag har nog aldrig stött på någon som har så dåliga historiekunskaper som du.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Vårdköer hade varit kortare med mer medel, till fler anställda, i en sektor som lider av hög arbetsbelastning. Med eller utan tillströmningen av kompetent personal. Det blir inte fler sjuksköterskor i vården för att fler utbildas,,om antalet tjänster skall dras ner. Inte sant? Oavsett höftleder. Har alla fall av BB överbeläggning undgått dig till exempel? Blev du nekad i dörren när dina barn skulle komma till världen?

Skaran i arbete har fått mer tilgångar otvivelaktigt. Detta drar såklart med sig bopriserna, i alla led
led. Hur var det med fattigpensionäree 20 år sen? Kvarterspoliser? Barngrupper? Lärarlöner?

MSB säger själva att beredskapen inte är god, så jag vet inte vem jag ska tro på

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Vårdköer hade varit kortare med mer medel, till fler anställda, i en sektor som lider av hög arbetsbelastning. Med eller utan tillströmningen av kompetent personal. Det blir inte fler sjuksköterskor i vården för att fler utbildas,,om antalet tjänster skall dras ner. Inte sant? Oavsett höftleder. Har alla fall av BB överbeläggning undgått dig till exempel? Blev du nekad i dörren när dina barn skulle komma till världen?

Skaran i arbete har fått mer tilgångar otvivelaktigt. Detta drar såklart med sig bopriserna, i alla led
led. Hur var det med fattigpensionäree 20 år sen? Kvarterspoliser? Barngrupper? Lärarlöner?

MSB säger själva att beredskapen inte är god, så jag vet inte vem jag ska tro på

Har du statistik på att vårdköerna är längre idag än förr?

Just vården är ju annars ett argument på att invandringen behövs. Om du kikar lite på demografin... eller du vill ta spåret med robotar som japan kör på?

Alla de saker du pekar på som fattigpensionärer med mera har varit på tapeten så länge jag kan minnas. Du får gärna hitta statistik på försämringar, allt har inte blivit bättre. Men status är inte i närheten av vad du tror jämfört med förr.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Om det tillströmningen 100sjuksköterskor om dagen, förändrar ingenting om det inte anställs fler
.det enda det kan leda till är lägre löner. Utbud och efterfrågan. Du borde ta jobb i vården.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin