”Vi punkterar de vanligaste myterna om invandringen”

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
I ditt inlägg #267 skriver Du "till den yttersta nord i Europa"

Sedan börjar Du dels hoppa på mitt anspråkslösa svar och Du börjar plötsligt tala om Sverige i inlägg #272 och #274 vilket Du inte gjorde i det inlägg jag svarade på första gången.:va

Om jag ska vara ödmjuk och snällt beskriva din situation här nu så har Du målat in dig i ett rejält retoriskt hörn.
Jag tror snarare att det är du som parkerat i hörnet.
Eller vill du påstå att det var "flyktingströmmen" till Norge och Finland som du kommenterade?

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Jag tror snarare att det är du som parkerat i hörnet.
Eller vill du påstå att det var "flyktingströmmen" till Norge och Finland som du kommenterade?

Du skulle tjäna på att läsa _Johansson_ :s inlägg #272 och #274 mer noga innan Du kommenterar. Där _Johansson_ däremot gör geografiska värderingar.

Jag lägger ingenstans en geografisk värdering i det _Johansson_ beskriver i sina inlägg. Jag svarade på _Johansson_ beskrivning av "den yttersta nord i Europa" i _Johansson_:s inlägg #267

Jag svarade : Många skulle troligen svara: bättre omsorg om de mänskliga rättigheterna, ett samhälle byggt på en stark demokrati (allas lika värde) = mindre rasism, större framtidstro, etc

Vart i mitt svar #271 eller någonstans överhuvudtaget ser Du från min sida en geografisk värdering?

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Behagar du skämta med mig så här på påskafton?

Jag tar det en gång till så till och med du begriper; Varför gör sig folk omaket att åka tvärs över hela Europa till dess nordligaste spets om det inte vore för vår frikostiga hantering av skattemedel?

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Du skulle tjäna på att läsa _Johansson_ :s inlägg #272 och #274 mer noga innan Du kommenterar. Där _Johansson_ däremot gör geografiska värderingar.

Jag lägger ingenstans en geografisk värdering i det _Johansson_ beskriver i sina inlägg. Jag svarade på _Johansson_ beskrivning av "den yttersta nord i Europa" i _Johansson_:s inlägg #267

Jag svarade : Många skulle troligen svara: bättre omsorg om de mänskliga rättigheterna, ett samhälle byggt på en stark demokrati (allas lika värde) = mindre rasism, större framtidstro, etc

Vart i mitt svar #271 eller någonstans överhuvudtaget ser Du från min sida en geografisk värdering?
Du svarar på varför de åker tvärs genom Europa till den yttersta nord (vilket inte innefattar Norge och Finland) med floskler.
På vilket sätt är inte det en geografisk värdering?

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Det jag menade var; om nu inte de generösa bidragen och välfärden är det som lockar hit folk från när och fjärran, vad är det då som drar?
Du utgår, åter igen till skillnad från mig, att andra är olika dig och bara vill leva på bidrag och bo i sunkiga lägenheter.
Hade du haft rätt i att folk kommer hit för gratis vård och bidrag så blir det lite udda att stömmen hit inte är konstant över tid utan verkar påverkas av hur situationen i olika länder ser ut. Du kan ju med det argumentet inte förklara vaför folk kommer hit från Syrien just nu men int eför fem år sedan eller varför de inte flyr hit från ex. Egypten.
Så min gissning är att folk flyr FRÅN, inte TILL...

För mig finns det också en konstig logik i att vi genom historien inte har påverkats "deras" kultur medan inflyttning av "dem" kommer att störta vår i fördärvet.

Tyvärr faller ditt antagande på ren logik. För fem år sedan flydd einte folk från Syrien till Sverige. Om det nu var så att folk verkligen kom hit av den anledningen så skulle du ju kommit då också.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Så min gissning är att folk flyr FRÅN, inte TILL.

Tyvärr faller ditt antagande på ren logik. För fem år sedan flydd einte folk från Syrien till Sverige. Om det nu var så att folk verkligen kom hit av den anledningen så skulle du ju kommit då också.

Men nu förutsätter du att en sunkig lägenhet i Södertälje är lika med en sunkig lägenhet i Syrien. Nu vill jag med bestämdhet påstå att en sunkig lägenhet i ett svenskt miljonprogram är god standard jämfört med medellägenheten i ex. Syrien

Självfallet flyr folk FRÅN, frågan är VAD? Med tanke på GÅRDAGENS händelser i Norrköping verkar det inte vara VÅLDET som det flyktas ifrån, i exemplet Syrien.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Du utgår, åter igen till skillnad från mig, att andra är olika dig och bara vill leva på bidrag och bo i sunkiga lägenheter.
Hade du haft rätt i att folk kommer hit för gratis vård och bidrag så blir det lite udda att stömmen hit inte är konstant över tid utan verkar påverkas av hur situationen i olika länder ser ut. Du kan ju med det argumentet inte förklara vaför folk kommer hit från Syrien just nu men int eför fem år sedan eller varför de inte flyr hit från ex. Egypten.
Så min gissning är att folk flyr FRÅN, inte TILL...

För mig finns det också en konstig logik i att vi genom historien inte har påverkats "deras" kultur medan inflyttning av "dem" kommer att störta vår i fördärvet.

Nej, jag utgår ifrån att folk vill göra rätt för sig och bygga sig ett bättre liv i det förlovade landet i norr som med öppna armar välkomnar de som vill komma dit.

Problemet jag ser med detta som du m.fl. verkar vara blinda för är att vi har inte jobb till dom som kommer, vi har inte bostäder så det räcker och vi har heller inte resurser för att få in de nya medborgarna i samhället.

Resultatet blir alltså till stor del bidragsberoende, sunkiga lägenheter och utanförskap oavsett vad den ursprungliga tanken var.

Din argumentering är för övrigt rätt sned, det är väl solklart att många väljer att flytta när det smäller i hemlandet och inte bara på ett random datum i kalendern. Däremot till vilket land folk väljer att flytta menar jag beror till stor del på vad dom erbjuds, vad finns det annars för förklaring till att dom, det känns som att jag upprepar mig, reser tvärs genom Europa till Sverige när dom passerar gott om länder på vägen som har både demokrati och human människosyn?

Last edited:

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Problemet jag ser med detta som du m.fl. verkar vara blinda för är att vi har inte jobb till dom som kommer, vi har inte bostäder så det räcker och vi har heller inte resurser för att få in de nya medborgarna i samhället.

Resultatet blir alltså till stor del bidragsberoende, sunkiga lägenheter och utanförskap oavsett vad den ursprungliga tanken var.
Som avslut på detta:
Ca. 1% (ca. 20 000) av de syrianska flyktingarna har kommit till Sverige. Libanon har tagit emot 750 000.
Du tycker vi tar för stor andel, jag tycker inte det.
Varför en del vill komma till just Sverige vet jag inte och bryr mig inte. Å andra sidan vet inte du det heller...

Tycker jag att det är önskvärt? Nej, men det tror jag inte flyktingarna heller anser. Det hade varit så mycket bättre om vi levde i en fredlig och rättvis värld men det gör vi inte.
Stör jag mig på det? Nej, jag har stor tillit till att vi har byggt upp ett starkt, demokratiskt och hyfsat rättvist system som tål belastningar även om det, som alla system, kommer att behöva tid för att anpassa sig. Betyder även att jag tror att invandrare/flyktingar på sikt kommer att anpassa sig till det svenska systemet, det kan ta en, två eller tre generationer men det kommer att ske. Få ser väl barnbarnen till de som flyttade hit på 60-talet som något annat än svenskar.

Med det kommer vi nog inte längre...

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Det var ju en snygg avslutning på diskussionen. Det är ett ickeproblem, jag vet inte vad jag pratar om och du bryr dig inte. Dessutom blir nog allt bra till slut.

Nog hade man hoppats på mer från en psykolog.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Nej, jag utgår ifrån att folk vill göra rätt för sig och bygga sig ett bättre liv i det förlovade landet i norr som med öppna armar välkomnar de som vill komma dit.

Din argumentering är för övrigt rätt sned, det är väl solklart att många väljer att flytta när det smäller i hemlandet och inte bara på ett random datum i kalendern. Däremot till vilket land folk väljer att flytta menar jag beror till stor del på vad dom erbjuds, vad finns det annars för förklaring till att dom, det känns som att jag upprepar mig, reser tvärs genom Europa till Sverige när dom passerar gott om länder på vägen som har både demokrati och human människosyn?

Rätta mig om jag har fel men de flesta EU-länder ger inte PUT till Syrier. Jag menar det är inte bara socialförsäkringar som drar...

Så har du släkten eller nätverken. Det finns många syrianer, assyrier med flera redan på plats som kom från Libanon, Irak med mera. Många hamnar ju i Södertälje nu. Skulle tro att nästan alla där nere som tillhör de minoriteterna vet var Södertälje finns på kartan, följer dess fotbollslag osv.

Som du skriver senare är ju bostadsmarknaden helt ur fas med migrationspolitiken, men det kan ju vara bostadspolitiken det är fel på... behöver ju inte vara invandringspolitiken. Men obalansen är ju där onekligen.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Det var ju en snygg avslutning på diskussionen. Det är ett ickeproblem, jag vet inte vad jag pratar om och du bryr dig inte. Dessutom blir nog allt bra till slut.

Nog hade man hoppats på mer från en psykolog.
Ursäkta om jag tar upp tråden men detta inlägg vill jag nog svara på!

Vad vill du att vi ska komma fram till? Jag har klargjort vad jag tycker och tänker, du har en annan åsikt. Vad är problemet?
Jag har, mig veterligt, inte påstått att du inte vet vad du pratar om eller ifrågasatt dina åsikter bara konstaterat att jag tycker annorlunda.

Jag kan t.ex. inte heller svara på varför folk kommer till Sverige, även om jag tror att AGV är sanningen på spåren.

Så vad är det du hade hoppats på?

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Så vad är det du hade hoppats på?

Ja, varför diskuterar man saker överhuvudtaget? Jag ville stöta och blöta mina argument med dina och ska sanningen fram så vill jag inget annat än att bli övertygad om att jag har fel. Då slipper jag nämligen få en klump i magen varenda gång jag tänker på framtidsutsikterna för mina barn.

Därför blev jag lite besviken när du snoppade av diskussionen så tvärt.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Ja, varför diskuterar man saker överhuvudtaget? Jag ville stöta och blöta mina argument med dina och ska sanningen fram så vill jag inget annat än att bli övertygad om att jag har fel. Då slipper jag nämligen få en klump i magen varenda gång jag tänker på framtidsutsikterna för mina barn.

Om du vill ha det på det viset är det inte smart att skriva typ "som du m.fl. verkar blinda för" som i inlägg 290 eftersom du då, mer eller mindre medvetet, diskvalifiserar mig som en person som du kan stöta och blöta argument med.

Plus att du, enligt mig, lungt kan skippa klumpen i magen för dina barn eftersom det med största sannolikhet inte kommer att hända något dramatiskt med Sverige. De kommer att fortsätta att leva i ett av världens bästa och tryggaste länder att bo i med hög levnadsstandard och massor av frihet men även en och annan person som inte talar svenska eller som bär slöja.
Problemet är att framtiden alltid är ett oskrivet blad så ingen vet!
I min värld finns det bra mycket allvarligare saker att ha en klump i magen för såsom miljön, utbildningen och vår konkurrens med låglöneländer än ett antal flyktingar och invandrare. Men som sagt: Det är i min värld!

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Om du vill ha det på det viset är det inte smart att skriva typ "som du m.fl. verkar blinda för" som i inlägg 290 eftersom du då, mer eller mindre medvetet, diskvalifiserar mig som en person som du kan stöta och blöta argument med.

Plus att du, enligt mig, lungt kan skippa klumpen i magen för dina barn eftersom det med största sannolikhet inte kommer att hända något dramatiskt med Sverige. De kommer att fortsätta att leva i ett av världens bästa och tryggaste länder att bo i med hög levnadsstandard och massor av frihet men även en och annan person som inte talar svenska eller som bär slöja.
Problemet är att framtiden alltid är ett oskrivet blad så ingen vet!
I min värld finns det bra mycket allvarligare saker att ha en klump i magen för såsom miljön, utbildningen och vår konkurrens med låglöneländer än ett antal flyktingar och invandrare. Men som sagt: Det är i min värld!

Det är nog ganska ensamt i din värld.

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172

Du bör känna en klump i magen inför framtiden. Varje mentalt frisk individ med någon som helst individualistiskt tankemönster kvar bör känna detta. Det spelar ingen roll om man är ideologiskt lagd mot nationalismen, libertarianismen eller för den delen anarkismen. Det som pågår i västvärlden är vansinne och är inget annat än social ingenjörskonst.

Faktum är att migrationspolitiken är det största som hänt i modern svensk historia. Om någon inte förstår anledningen så kolla befolkningsstatistiken.

Jag hoppas alla mångkulturvänner ställer upp frivilligt när fritidshusen skall exproprieras. Detta skulle visa att personen verkligen är solidarisk och inte gömmer sig bakom en trygg politiskt korrekt fasad:
Brev.png

Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj

Hur tänker du nu?

Våra världar ser med andra ord lite olika ut. Om du t.ex. inte drar några som helst paralleller mellan utbildningsnivån hos vår ungdom och nivån på invandring av människor med låg eller obefintlig utbildning diskvalificerar du nog dig själv från vidare argumentationsutbyte.

Bästa sättet att konkurrera med låglöneländer (utan att bli ett själv) är väl för övrigt med kvalitet och spetsteknik och där kommer kvaliteten på utbildning in igen.

Miljö är väl en annan femma, men bara för att dra saken till sin spets så förbrukar väl en människa som lever här uppe betydligt mer energi än en som bor på varmare breddgrader, så några miljömässiga vinster med att fylla på med folk här ser jag inte heller. :) (lägg nu inte för mycket krut på att skjuta det argumentet i sank, det var mest menat som ett skämt)

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Detta svar får du göra vad du vill med och tolka bäst du vill!

Ursäkta sent svar, och tack för ditt utförliga dito.

Det blir svårt att bemöta ditt inlägg för det rör sig i någon annan typ av universum än det jag brukar argumentera i. Din idealistiska livssyn är förstås både trevlig och i viss mån beundransvärd men för mig som erkänner att vår omgivning består och formas av t.ex. "statistik, ekonomi och sådant" är det svårt att ta på mig DiLeva-kläderna och snacka kosmos.

Vare sig vi vill eller inte styrs vi av vår omgivande politik, ekonomi, kultur och juridik. Att då bara avfärda det med att "alla skall ha det bra" fungerar inte för mig. Det som förvånar mig är att du går in i diskussioner som rör just "statistik och ekonomi och sådant" om du ändå bara tänker mynna ut i att "alla skall ha det bra".

Personligen är jag också för mänskliga fri- och rättigheter, just därför vänder jag mig mot en nästintill oreglerad massinvandring från regioner där det aldrig någonsin funnits sådana rättigheter. När jag ser dessa individer - och grupper - bete sig som de gör i Sverige 2014 blir jag bekymrad över utvecklingen. Jag är till skillnad från dig (igen) inte alls övertygad om att "alla vill väl", "allt ordnar sig" och "vårt socialkontor reder ut det där".

Det är historielöst att insinuera att vår frihet alltid kommer stå sig, för övrigt. Det kanske den inte alls gör, det vore trevligt om du förhöll dig till fakta istället för att skaka av dig den.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...