Detta svar får du göra vad du vill med och tolka bäst du vill!
Ursäkta sent svar, och tack för ditt utförliga dito.
Det blir svårt att bemöta ditt inlägg för det rör sig i någon annan typ av universum än det jag brukar argumentera i. Din idealistiska livssyn är förstås både trevlig och i viss mån beundransvärd men för mig som erkänner att vår omgivning består och formas av t.ex. "statistik, ekonomi och sådant" är det svårt att ta på mig DiLeva-kläderna och snacka kosmos.
Vare sig vi vill eller inte styrs vi av vår omgivande politik, ekonomi, kultur och juridik. Att då bara avfärda det med att "alla skall ha det bra" fungerar inte för mig. Det som förvånar mig är att du går in i diskussioner som rör just "statistik och ekonomi och sådant" om du ändå bara tänker mynna ut i att "alla skall ha det bra".
Personligen är jag också för mänskliga fri- och rättigheter, just därför vänder jag mig mot en nästintill oreglerad massinvandring från regioner där det aldrig någonsin funnits sådana rättigheter. När jag ser dessa individer - och grupper - bete sig som de gör i Sverige 2014 blir jag bekymrad över utvecklingen. Jag är till skillnad från dig (igen) inte alls övertygad om att "alla vill väl", "allt ordnar sig" och "vårt socialkontor reder ut det där".
Det är historielöst att insinuera att vår frihet alltid kommer stå sig, för övrigt. Det kanske den inte alls gör, det vore trevligt om du förhöll dig till fakta istället för att skaka av dig den.