”Vi punkterar de vanligaste myterna om invandringen”

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Jag behöver hjälp av dig!
Jag har verkligen inte en intention att låta som en domedagsprofet eller självspäkare (eller som de i klippet!) men utifrån kommentarerna som kommer får jag intrycket av att folk tror att jag menar att vi är det ondaste som finns och att världen skulle varit bättre utan "oss" i väst. Vilket är långt, långt ifrån vad jag tror och menar. Men även goda intentioner kan få dåliga konsekvenser.

Du har ju helt rätt, och det är jag enig i, att vi har gjort mycket gott också och det försvinner nog en del i mina inlägg men frågan är också om inte folk till viss del läser in mer än vad jag menar. jag får nog tänka mig för lite mer!

Det kan nog vara att man läser in de vanliga anti-imperialistiska flosklerna. Allt är USAs fel, det gäller bara att hitta de rätta konspirationsteorierna för att bevisa det!

Ha det gott i påsk!

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Det kan nog vara att man läser in de vanliga anti-imperialistiska flosklerna. Allt är USAs fel, det gäller bara att hitta de rätta konspirationsteorierna för att bevisa det!

Ha det gott i påsk!

Bortse från "gilla", skulle svara bonny men råkade trycka fel:brynad

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Jag behöver hjälp av dig!
Jag har verkligen inte en intention att låta som en domedagsprofet eller självspäkare (eller som de i klippet!) men utifrån kommentarerna som kommer får jag intrycket av att folk tror att jag menar att vi är det ondaste som finns och att världen skulle varit bättre utan "oss" i väst. Vilket är långt, långt ifrån vad jag tror och menar. Men även goda intentioner kan få dåliga konsekvenser.

Du har ju helt rätt, och det är jag enig i, att vi har gjort mycket gott också och det försvinner nog en del i mina inlägg men frågan är också om inte folk till viss del läser in mer än vad jag menar. jag får nog tänka mig för lite mer!

Hur blir det? Tar gärna en full tank åsså, det skulle få mig att må bra iaf:tummenupp

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Bonny och andra,

Historiskt ansvar eller mänskligt ansvar, det är tunga pålagor. Nu när jag tänker efter kan det ju låta som att jag är helt ointresserad av en sådan börda... så jag fabulerar lite fritt så här på denna heliga torsdag (Holy Thursday).

Helst ser jag det som att man tar ett individuellt ansvar snarare än att det är något man kastar i ansiktet på andra. Men jag ser även ett slags historisk utveckling, där vissa samhällen har tagit jättekliv mot en bättre värld. Dessa samhällen är ofta dessutom gynnade själva av att axla den "bördan". Det finns ju, menar jag, ett slags "upplysningsfackla" som vandrat först i euro-Asien, för att sedan ta sig över Atlanten till USA. Det började väl typ i Indien och Persien, tog sig till Grekland och Rom, vidare till arabvärlden för att nå Europa och där bli upplysningstiden.

Jag är heller inte tvärsäker på att denna fackla just nu befinner sig i USA. Ibland undrar jag om den inte just nu befinner sig hos oss här i Norden. Högmod? Ja, kanske... jag vet ju faktiskt inte, sådant vet man bara i efterhand.

- Tänk på klimatet! Tänk på de fattiga!

Min erfarenhet, och den är stor efter ett liv i miljösvängen, är att folk som slänger sig med dessa uppmaningar ofta menar att andra skall skärpa sig. Ibland lever de som de lär, men sällan. Jösses vad mycket hyckleri man kan få uppleva.

Jag tror den erfarenheten får mig att närmast reflexmässigt hugga mot den typen av uppmaningar. Jag tål det illa idag.

Jag tror dock på det personliga ansvaret. Jag har möjlighet till en liten vedfångst gratis där mina föräldrar bor. Den möjligheten tillvaratar jag och eldar efter förmåga och behov i spiskassatten. Jag sparar tusentals kilowattimmar per år. Och lika många kronor drygt.

Jag bosatte mig vid järnvägen för att kunna nyttja kollektivtrafiken på ett vettigt sätt. Vetefan vad jag sparar, jag hade hellre alltid åkt privatbil, gärna med traditionell V6-motor.

Jag är fostrad att återanvända och inte slänga saker. Min far kan laga nästan vad som helst! På mina föräldrars ägor har vi en liten slåtteräng. Fjärilar och ängsblommar och den biologiska mångfald det blir av det. Det är roligt, men jag får ju lägga kanske två dagar på att hålla den igång.

Så jag är ju fin!!! :va

Nä, jag skryter men jag är inte ointresserad av moral och etik, det är min poäng. Ändå grinar jag illa när moralisterna tar sina bröst-toner.

Red ut det om ni kan! Motsägelserna haglar i de flestas ideologier... det är inte bara du Bonny!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
För att vara petig skriver jag inte så. Jag skriver att i min värld har alla människor rätt att söka lyckan och ett bättre liv. Problemet är nog att du utgår från att alla vill komma hit och "utnyttja" vårt skyddsnät och det som våra föräldrar byggt upp. Jag tror inte att drömmen om att leva i en lägenhet på Rosengården är så utbredd internationellt. jag tror inte ens att de flesta skulle kalla det ett så himla bra liv. Dem flesta människor VILL bidra, det ligger i den mänskliga naturen.
Du har helt enkelt en lite bittrare syn på dina medmänniskor än vad jag har. Jag utgår ifrån att "alla" människor (undantaget en del psykopater) har samma drivkrafter, drömmar och funktion som jag har.

Om du gillar historiska argument för hur välstånd byggts upp så utgår jag från att den linjen även skulle gälla misär och då blir det lite svårt att inte inse att vi i väst nog har ett litet, litet ansvar för rätt mycket av den misär som finns i världen både i historisk kolonisation som dagens internationella ekonomi. Många länder utanför Europa är ju oerhört rika på t.ex. naturtillgångar. Tycker du i så fall att vinsterna för dessa ska tillfalla "oss" eller "dem"??
Jag kan t.ex. inte påminna min att befolkningen i Afghanistan eller IRak dirket skrek efter att vi skulle invadera deras länder.

Så man kan ju justera och hårddra din liknelse lite och undra om du skulle ha samma självklara rätt om deras rikedom kom till genom att råna andra. Som sagt: jag är väl medveten om att det är till att hårddra det hela en del och Sverige är kanske inte den värsta kålsuparen men i alla fall.

Sedan står jag fast vid att om inte jag kan se en annan förälder i ögonen och säga att dem får leva med att deras barn svälter eller riskerar sitt liv i krig så kommer jag inte heller att propagera för den hållningen. jag tycker verkligen att vi kan dela med oss. (plus att forskningen har visat att du mår bra av att göra det...)

Men som sagt: det står alla fritt att tänka annat.

Precis som du säger så står det oss alla fritt att tycka och tänka som vi vill, men visst är det kul att stångas lite ibland med argument och åsikter.:)

Om nu inte den bidragande orsaken till att oproportionellt många invandrare söker sig hit är de frikostiga bidragen och den praktiskt taget fria sjukvården, var är det då egentligen som gör att så många människor söker sig hit upp till den yttersta nord i Europa istället för att bli kvar i det sydeuropeiska land dom först hamnat i under sin "landsflykt"?

Kanske är det våra introverta personligheter som drar, eller vår outtömliga källa av okvalificerade arbetstillfällen som endast existerar i en kommunpolitikers drömvärld?

Apropå rasbetingad arvsskuld så har jag svårt att dra paralleller mellan tredjevärlden-ländernas misär och svenskarnas välfärdsstat, visst har väl en och annan Boforskanon sålts under oklara förhållanden men i det stora hela är vi oskyldiga nog att inte behöva axla hela omvärldens medmänskliga ansvar.

Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Sedan står jag fast vid att om inte jag kan se en annan förälder i ögonen och säga att dem får leva med att deras barn svälter eller riskerar sitt liv i krig så kommer jag inte heller att propagera för den hållningen. jag tycker verkligen att vi kan dela med oss. (plus att forskningen har visat att du mår bra av att göra det...)

Det du egentligen säger här är "jag tycker verkligen att du ska dela med dig".

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Migrationsministern Tobias Billström (M) verkar stressad bör han ändå inte snart ta en lång timeout?

ledarteckning.jpg

:lol

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Om nu inte den bidragande orsaken till att oproportionellt många invandrare söker sig hit är de frikostiga bidragen och den praktiskt taget fria sjukvården, var är det då egentligen som gör att så många människor söker sig hit upp till den yttersta nord i Europa istället för att bli kvar i det sydeuropeiska land dom först hamnat i under sin "landsflykt"?

Många skulle troligen svara: bättre omsorg om de mänskliga rättigheterna, ett samhälle byggt på en stark demokrati (allas lika värde) = mindre rasism, större framtidstro, etc

Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Du ställde en fråga och jag gav ett svar. Det Du nu frågar har jag ingen åsikt om.

Det jag menade var; om nu inte de generösa bidragen och välfärden är det som lockar hit folk från när och fjärran, vad är det då som drar?

Du svarade nåt i stil med att det är våran demokrati och tro på de mänskliga rättigheterna som folk suktar efter, och då undrade jag om det endast är i Sverige sånt går att finna. Fullt relevant kommentar från min sida alltså och du är ute och cyklar i vanlig ordning.

Glad påsk på dig förresten.

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Det jag menade var; om nu inte de generösa bidragen och välfärden är det som lockar hit folk från när och fjärran, vad är det då som drar?

Du svarade nåt i stil med att det är våran demokrati och tro på de mänskliga rättigheterna som folk suktar efter, och då undrade jag om det endast är i Sverige sånt går att finna. Fullt relevant kommentar från min sida alltså och du är ute och cyklar i vanlig ordning.

Glad påsk på dig förresten.

Jag har redan vid första läsningen av ditt inlägg förstått vad Du menar. Jag gav också ett svar. Är Du inte nöjd eller inte vill/kan förstå mitt svar, så ligger problemet inte hos mig. Jag har ingen avsikt att vidare älta ditt inlägg med dig.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Jag har redan vid första läsningen av ditt inlägg förstått vad Du menar. Jag gav också ett svar. Är Du inte nöjd eller inte vill/kan förstå mitt svar, så ligger problemet inte hos mig. Jag har ingen avsikt att vidare älta ditt inlägg med dig.

Tog argumenten slut?

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Ok. Exakt vad kan Du inte förstå mitt svar i inlägg #271?

Det får du svar på om du bemödar dig läsa mitt svar #274.

Edit: Jag har förresten ångrat mig, släpp det här med att försöka bemöta sakliga argument och fortsätt med oneliners följt av smajleygubbar. Känns lite mer som din grej.

Last edited:

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Det får du svar på om du bemödar dig läsa mitt svar #274.

Edit: Jag har förresten ångrat mig, släpp det här med att försöka bemöta sakliga argument och fortsätt med oneliners följt av smajleygubbar. Känns lite mer som din grej.

I ditt inlägg #267 skriver Du "till den yttersta nord i Europa"

Sedan börjar Du dels hoppa på mitt anspråkslösa svar och Du börjar plötsligt tala om Sverige i inlägg #272 och #274 vilket Du inte gjorde i det inlägg jag svarade på första gången.:va

Om jag ska vara ödmjuk och snällt beskriva din situation här nu så har Du målat in dig i ett rejält retoriskt hörn.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin