Bonny och andra,
Historiskt ansvar eller mänskligt ansvar, det är tunga pålagor. Nu när jag tänker efter kan det ju låta som att jag är helt ointresserad av en sådan börda... så jag fabulerar lite fritt så här på denna heliga torsdag (Holy Thursday).
Helst ser jag det som att man tar ett individuellt ansvar snarare än att det är något man kastar i ansiktet på andra. Men jag ser även ett slags historisk utveckling, där vissa samhällen har tagit jättekliv mot en bättre värld. Dessa samhällen är ofta dessutom gynnade själva av att axla den "bördan". Det finns ju, menar jag, ett slags "upplysningsfackla" som vandrat först i euro-Asien, för att sedan ta sig över Atlanten till USA. Det började väl typ i Indien och Persien, tog sig till Grekland och Rom, vidare till arabvärlden för att nå Europa och där bli upplysningstiden.
Jag är heller inte tvärsäker på att denna fackla just nu befinner sig i USA. Ibland undrar jag om den inte just nu befinner sig hos oss här i Norden. Högmod? Ja, kanske... jag vet ju faktiskt inte, sådant vet man bara i efterhand.
- Tänk på klimatet! Tänk på de fattiga!
Min erfarenhet, och den är stor efter ett liv i miljösvängen, är att folk som slänger sig med dessa uppmaningar ofta menar att andra skall skärpa sig. Ibland lever de som de lär, men sällan. Jösses vad mycket hyckleri man kan få uppleva.
Jag tror den erfarenheten får mig att närmast reflexmässigt hugga mot den typen av uppmaningar. Jag tål det illa idag.
Jag tror dock på det personliga ansvaret. Jag har möjlighet till en liten vedfångst gratis där mina föräldrar bor. Den möjligheten tillvaratar jag och eldar efter förmåga och behov i spiskassatten. Jag sparar tusentals kilowattimmar per år. Och lika många kronor drygt.
Jag bosatte mig vid järnvägen för att kunna nyttja kollektivtrafiken på ett vettigt sätt. Vetefan vad jag sparar, jag hade hellre alltid åkt privatbil, gärna med traditionell V6-motor.
Jag är fostrad att återanvända och inte slänga saker. Min far kan laga nästan vad som helst! På mina föräldrars ägor har vi en liten slåtteräng. Fjärilar och ängsblommar och den biologiska mångfald det blir av det. Det är roligt, men jag får ju lägga kanske två dagar på att hålla den igång.
Så jag är ju fin!!!
Nä, jag skryter men jag är inte ointresserad av moral och etik, det är min poäng. Ändå grinar jag illa när moralisterna tar sina bröst-toner.
Red ut det om ni kan! Motsägelserna haglar i de flestas ideologier... det är inte bara du Bonny!