”Vi punkterar de vanligaste myterna om invandringen”

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Ändå verkar du tillfreds med att Sverige har en helt unik (frånvaro av) migrationspolitik.

Nej, men jag gillar för den sakens inte SDs planer på en mycket mer restrektiv begränsning av dagens invandring.

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
De papperslösas tillgång till vård var ju tidigare väldigt godtycklig och otillräcklig vilket är ett brott mot alla människors lika rätt till bästa uppnåeliga hälsa. Nu är det som tur är annorlunda. Sverige har ratificerat denna rättighet, det handlar om mänskliga rättigheter. Sverige fick vad jag minns en del skit från FN för den gamla behandlingen av bl.a papperslösas "rätt till bästa uppnåeliga hälsa" Jo, jag har såklart förstått att mänskliga rättigheter och demokrati är främmande språk för de flesta här inne. Specifikt de SD anhängare som till vardags i någon infantil affekt spottar ur sig allt trams och lite till för att imponera på de "gilla kåta" ryggdunkarna.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Inte du och Markus. Hur var det nu igen - du ville att skolorna och RFSU skulle lära ut aborten som vedertaget preventivmedel? Det ville inte jag och du blev fly förbannad över det och började i affekt ticsrepetera ordet halmgubbe. ;)

Nej, jag vill inte att man skall lära ut abort som vedertaget preventivmedel. Något så befängt har jag naturligtvis aldrig påstått.

Men du vill att gravida våldtagna 13-åriga flickor skall bli mödrar. Eller? Är det på den nivån vi för debatten?

Det du skriver nu är en halmgubbe det med. Och jag är inte förbannad, jag konstaterar fakta.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
De papperslösas tillgång till vård var ju tidigare väldigt godtycklig och otillräcklig vilket är ett brott mot alla människors lika rätt till bästa uppnåeliga hälsa. Nu är det som tur är annorlunda. Sverige har ratificerat denna rättighet, det handlar om mänskliga rättigheter. Sverige fick vad jag minns en del skit från FN för den gamla behandlingen av bl.a papperslösas "rätt till bästa uppnåeliga hälsa" Jo, jag har såklart förstått att mänskliga rättigheter och demokrati är främmande språk för de flesta här inne. Specifikt de SD anhängare som till vardags i någon infantil affekt spottar ur sig allt trams och lite till för att imponera på de "gilla kåta" ryggdunkarna.

Det må vara en mänsklig rättighet och ett bra mål, men att Sverige skall ha ansvar för halva världens sjukvård är inte sant.

De har rätt till sjukvård i sina hemländer. På så sätt uppfylls deras rättigheter.

Du är naiv om du tror du kan åka till Japan och bara kräva vård, eller hur? Så kan du ju skriva till FN sedan och anklaga Japan för brott mot mänskliga rättigheter.

Papperslösa har rätt till akut vård. Men det har de å andra sidan alltid haft.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Nej, jag vill inte att man skall lära ut abort som vedertaget preventivmedel. Något så befängt har jag naturligtvis aldrig påstått.

Men du vill att gravida våldtagna 13-åriga flickor skall bli mödrar. Eller? Är det på den nivån vi för debatten?

Det du skriver nu är en halmgubbe det med. Och jag är inte förbannad, jag konstaterar fakta.

Jag skojar med dig. Sluta brösta direkt. :D

Edit: Internet tutorial: Symbolen/smileyn ;) betyder ofta att man kanske inte är helt allvarlig.

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Det må vara en mänsklig rättighet och ett bra mål, men att Sverige skall ha ansvar för halva världens sjukvård är inte sant.

De har rätt till sjukvård i sina hemländer. På så sätt uppfylls deras rättigheter.

Du är naiv om du tror du kan åka till Japan och bara kräva vård, eller hur? Så kan du ju skriva till FN sedan och anklaga Japan för brott mot mänskliga rättigheter.

Papperslösa har rätt till akut vård. Men det har de å andra sidan alltid haft.

Vi säger så här. "Om någon av de papperslösa skulle misstänkas för att ha begått ett brott så lagförs de. Men knappast någon skulle hävda att de på grund av sin sociala status (papperslösa) skulle dömas utan rättegång och utan att få tillgång till juridiskt biträde. Att alla människor som misstänks för brott ska få tillgång till en rättssäker process ifrågasätts knappast av vare sig makthavare eller vanliga medborgare. Det är en central mänsklig rättighet."

"Detsamma gäller rätten till hälsa. Det är en grundläggande mänsklig rättighet som inkluderar både fysisk och mental hälsa utan diskriminering:"

2009 ställde denna grupp människor krav på regeringen:
Bengt Westerberg ordförande i Svenska röda korset

Henry Ascher docent och universitetslektor vid Nordiska högskolan för folkhälsovetenskap, medicinskt ansvarig vid Rosengrenska kliniken (ett ideellt vårdnätverk för papperslösa i Göteborg)

Margareta Blennow ordförande i Svenska barnläkarföreningen

Thomas Flodin ordförande i Läkarförbundets etik- och ansvarsråd

Paul Hunt FN:s särskilde rapportör 2002–2008 om rätten till högsta uppnåeliga standard av hälsa

Karin Wiborn ordförande i Sveriges kristna råd

http://www.dn.se/debatt/regeringen-maste-andra-sig-om-papperslosas-sjukvard/

Paul Hunt FN:s särskilde rapportör 2002–2008 om rätten till högsta uppnåeliga standard av hälsa

http://www.vardforalla.se/files/vardforalla/paul_hunt_mission_to_sweden.pdf

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
#space,

Jaha? Och menar att en person som tagit sig illegalt i ett land automatiskt skall ha tillgång till hela vårdapparaten oavsett medborgarskap och vilket land de kommer från?

Allt annat är diskriminering och brott mot mänskliga rättigheter?

Jag tycker hela resonemanget du för är absurt. Jag tror inte du förstår konsekvenserna av ditt resonemang om jag skall vara ärlig. Men vem betalar den notan, den blir ju gigantisk i längden när ryktet sprids.

- I Sverige får du gratis vård. Det gäller bara att ta sig dit.

Så här ser jag på det:

Om en människa oavsett vilken blir akut sjuk då de uppehåller sig i landet så skall den personen få vård.

Räkningen skickar vi till personen i fråga, i bästa fall har de sjukförsäkring och kan betala.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
En artikel, insändare eller upprop signerad Henry Ascher är per definition ointressant.

I princip ingen på hela jorden stödjer Nordkorea, men det gör Henry Aschers KPML(r).

Att ens tänka på mänskliga rättigheter i samma sammanhang som Nordkorea är bisarrt.

Känns rätt bra att ha en jämfört ned honom avvikande människosyn faktiskt.
:)

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
En artikel, insändare eller upprop signerad Henry Ascher är per definition ointressant.

I princip ingen på hela jorden stödjer Nordkorea, men det gör Henry Aschers KPML(r).

Att ens tänka på mänskliga rättigheter i samma sammanhang som Nordkorea är bisarrt.

Känns rätt bra att ha en jämfört ned honom avvikande människosyn faktiskt.
:)
Tillspetsat resonemang i sammanhanget! Men ja, det är rimligt att Du vänder dig mot Henry Ascher och det är nu noterat. Då innebär Henry Ascher att Du bojkottar hela tjottaballongen med alla människors lika rätt till bästa uppnåeliga hälsa?? Det handlar som bekant om mänskliga rättigheter där Sverige har ratificerat denna rättighet.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Vi säger så här. "Om någon av de papperslösa skulle misstänkas för att ha begått ett brott så lagförs de.

Vem säger att den "papperslösa" inte redan är efterlyst för brott i Sverige?
Polisen får inte ens fråga efter identifikation..

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Tillspetsat resonemang i sammanhanget! Men ja, det är rimligt att Du vänder dig mot Henry Ascher och det är nu noterat. Då innebär Henry Ascher att Du bojkottar hela tjottaballongen med alla människors lika rätt till bästa uppnåeliga hälsa?? Det handlar som bekant om mänskliga rättigheter där Sverige har ratificerat denna rättighet.

Vet inte om jag skall se det som att du närmar dig normal samtalston men det vore ju trevligt.

Jag tycker inte Sverige skall erbjuda gratis vård till alla som råkar befinna sig i Sverige så länge det inte är akutvård. Det gäller så väl andra EU medborgare respektive inte EU medborgare. Varken amerikaner, ålänningar, afghaner eller kineser.

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Vet inte om jag skall se det som att du närmar dig normal samtalston men det vore ju trevligt.

Jag tycker inte Sverige skall erbjuda gratis vård till alla som råkar befinna sig i Sverige så länge det inte är akutvård. Det gäller så väl andra EU medborgare respektive inte EU medborgare. Varken amerikaner, ålänningar, afghaner eller kineser.

Håller med dig om tonen om Du sträcker dig till att ändra Du till "vi närmar oss" ...

Annars är det som väntat, vi står långt från varandra säkert i de flesta politiska frågor. Fast vi har ju heller inga andra avsikter än att bara debattera :hihi

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Akutvård, ende. Illegala kan söka vård hurhelst de vill av två valbara sätt. Endera med plånboken eller med försäkring från hemlandet.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Jag tycker du åtminstone är nonchalant när du skriver inlägg till mig, jag besvarar dem med viss möda (dvs mer än någon enstaka rad) och då ignorerar du dem. Varför plockade du inte upp inlägget där jag listade vad jag faktiskt tycker? Var det inte intressant om det inte "gick" att smeta ner mig med diverse epitet.
Vad gäller det aktuella inlägget så ser du väl en kille som tänker efter, motiverar sina åsikter, och kan stava - varför inte bemöta honom på ett OK sätt om du råkar tycka annorlunda? :confused:

/Bror Duktig
Jag får be om ursäkt att du fått vänta på svara men det finns en, för mig väldigt enkel förklaring, till att jag inte kommenterade ditt inlägg. Du hävdar i inlägg 130 att jag har tillskrivit dig någon åsikt som du inte har varför du verkar känna ett behov av att skriva ner ett antal. Trevligt så jag inte ska missa något. Fast jag har ju, vad jag vet, inte tillskrivit dig en enda åsikt. Av den anledningen finns det inte heller någon anledning för mig att delta i dansen.
Kul att just du uppfattar folk som raljanta...

Jag påstod att alarmister tänker på ett speciellt sätt i starten på detta och jag tänkte inte på dig då. Däremot kom det ett lysande exempel på vad jag menade i torsdags förra veckan då SD i Burlöv presenterade sin vision om vad som ska hända om S eller M får fortsätta att regera i Sverige. Säkert inte det mest extrema du kan hitta men det är ganska tydligt att det inte är ett uttalande som bygger på en förutbestämd slutsats utan några klara "bevis".

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=96&artikel=5834293

Och även om du kanske önskar det så pallar jag inte svara på vartenda inlägg folk skriver på SH eller upprepa mig själv i alla evighet. Det aktuella inlägget har jag redan redovisat vad jag tycker om. Det förtjänar inte mer...

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Och även om du kanske önskar det så pallar jag inte svara på vartenda inlägg folk skriver på SH eller upprepa mig själv i alla evighet.

Jag önskar bara att de som deltar i debatten redogör för sin egen åsikt. Jag tycker inte det är en orimlig önskan faktiskt.

Du skrev:
bonny skrev:
...den dagen du kan lägga fram ett helt övertygande bevis för att muslimerna eller annan valfri grupp ska ta över Sverige så ska jag ta dig, och beviset, på allvar...

Om det inte är att smeta ner mig med åsikten att jag tror att muslimer tar över Sverige så läste jag fel, du får gärna förtydliga.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin