Vilket väl till viss del gjordes utifrån den förståliga tanken om att den ena kulturen kunde korrumpera den andra och leda till samhällets kollaps och baserades på den ena kulturens/religionens överlägsenhet som kulturbärare. Verkar inte som att vi har kommit så väldigt mycket längre idag...
Plus en massa andra inlägg på temat tidigare. Jag svarar inte speciellt Bonny!
Jo...
USA som invandrarland är ju intressant. Man skiter i om invandraren behåller sin gamla kultur eller religion, bara de kan försörja sig. Och kan de inte försörja sig skiter man i det, då får dom skylla sig själv. Lite överdrivet men... det enda man kräver är lojalitet med sitt nya land, och givetvis laglydnad.
Att folk tar över ett annat folks land har hänt åtskilliga gånger i historien, men alltid med hjälp av våld. Sydvästra USA är ett intressant exempel. Först bodde där "Pueblo-indianer" (typ Azteker) men för ca 1000 år sedan (minns ej exakt) erövrade Apacherna mycket av deras landområden i New Mexico etc. Sedan kom spanjorerna och lade den delen i samma koloni som nuvarande Mexico. Så kom jänkarna då för 150 år sedan.
Parallellen med dagens invandring fattar jag inte, ni får gärna förklara. Den är minst sagt hårt skruvad och långsökt.
Invandringen i USA är hårdare och leder till en hel del fattigdom. Men märkligt nog så frodas inte extremismen bland muslimerna i USA, och dom är rätt många. Varför inte? Jag vet inte, men flyttar man till USA tror jag man är medveten om spelreglerna. De är ju ganska enkla?
I Sverige är spelreglerna mer diffusa, vi är ju en konsensuskultur.... spelreglerna ändras lite efter hand, efter hur debatten är för tillfället. Härifrån åker svenska ungdomar till Somalien eller Kenya och al-kebab (eller va fan det heter... )
Är jänkarna rädda för att deras kultur skall förstöras av invandringen? Jag tror det, snacket är ganska lika som i Sverige. Och snacket har gått i alla år efter vad jag förstått.
Har USAs kultur förändrats med invandringen? Inte mycket vill jag påstå!! Klart man har ju pizza, men det är ju pan-pizza och ur-amerikanskt, även om den är skapad av italienska invandrare.
Asiater bor i China-Town, eller så flyttar man ut och blir lika amerikanska som äppelpaj (vad som är amerikanskt med det?)... osv... ta California som exempel. Idag är där fler hispanics än vita, svarta eller orientaler. Delstaten var under spanska kronans styre och en del av spansktalande Mexico nästan femtio efter än att Finland blev ryskt. Det förs en diskussion om att spanska skall bli officiellt språk, men är det så? I praktiken är dock spanskan gångbar överallt nästan. Därmed är ordningen kanske återställd?
Inom parantes: jag åkte en gång Greyhound mellan LA och San Fransisco. Busschauffören var en svart kille som frågade om någon på bussen inte kunde spanska... jag räckte generat upp handen.... jag var den ende av 20. Det är ju mest fattigt folk som åker buss i USA. Nu dealade jag med honom så jag berättade var jag skulle av, på så sätt slapp han ropa ut på båda språken...
Men, vad är så hemskt med den framtidsbilden? Och vilken kultur är det som skall ta över i Sverige? Är det turkisk? Balkansk? Arabisk? Persisk?