”Vi punkterar de vanligaste myterna om invandringen”

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Gullandet med de s.k. "papperslösa" är väl ett bra exempel, det är solklart enligt svensk lag att dom ska ut med huvudet före men efter att media kört stora löp där dom grävt fram några speciellt ömmande fall, Ung Vänster-avdelningar landet över har skrikit så mopedmustascherna fladdrat och Miljöpartiet slagit fast att alla som inte tycker som dom är mördar-nazist-fascister så tadaa! :huvet

Nu har dom både fri vård och skolgång och beröringsskräcken är total eftersom varenda polisingripande leder till massiva demonstrationer och "fördömanden" från alla möjliga håll.

Apropå skattetrycket kontra invandringen så är det väl rätt irrelevant, det är ju inte direkt så att vår nationalekonomi är i balans för tillfället? Just nu så finansierar vi ju rätt mycket via lånade pengar.

En liknelse (jag gillar liknelser) är om jag av humanitära skäl skulle ta sms-lån på 10.000 spänn varje månad och skänka pengarna till Röda Korset, jättesnällt javisst men det finns inte en ekonom som inte skulle skaka på huvudet. Konstigt nog verkar inte samma logik gälla statens finanser...:va

chart

Symptomatiskt på sporthoj, precis som i verkliga livet, är att den som kommer med väl underbyggda argument och inbjudan till debatt besvaras inte av vänsterpöbeln. Den som kommer med vulgära utfall lyfts fram som ett varnande exempel.

Ovan inlägg är sansat, underbyggt och intressant. Ingen i vänstern här inne vill därför svara på det. Och det är exakt det som gjuter mot i en för framtiden, vansinnet kommer få ett slut för argumenten har sinat och verkligheten har hunnit ikapp. Kvar står förvirrade idealister på liberalflanken och oduschade aktivister med visselpipor på vänsterkanten.

Framtiden är ljus, så ljus. :)

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Symptomatiskt på sporthoj, precis som i verkliga livet, är att den som kommer med väl underbyggda argument och inbjudan till debatt besvaras inte av vänsterpöbeln. Den som kommer med vulgära utfall lyfts fram som ett varnande exempel.

Ovan inlägg är sansat, underbyggt och intressant. Ingen i vänstern här inne vill därför svara på det. Och det är exakt det som gjuter mot i en för framtiden, vansinnet kommer få ett slut för argumenten har sinat och verkligheten har hunnit ikapp. Kvar står förvirrade idealister på liberalflanken och oduschade aktivister med visselpipor på vänsterkanten.

Det enda som är intressant ang _Johansson_:s åsikt är din tolkning av vad som är sansade, underbyggda och intressanta inlägg.

:hihi

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Borde egentligen inte nappa på kroken för du kan knappast mena allvar, men i alla fall...

De här undret av sansat inlägg innehåller en liknelse med lite påhittade siffror som antyder av svenska staten skulle skänka halva BNP till Röda Korset. Bill Gates skänker för övrigt mer än 10.000:- i månaden till välgörenhet och ingen ekonom skakar på huvudet åt det, vilket visar problemet med att bara hitta på siffror utan något sammanhang.
Å andra sidan innehåller ju inlägget även en graf. Lite oklart över vad, men man har i alla fall passat på att lägga x-axeln på den nätta summan 1 000 mdkr istället för 0. Svängningarna ser ju lite häftigare ut då!

Resten? Tja en massa åsikter som antyder att papperslösas vård skule vara en stor punkt i vår nationalekonomi.

Får nog hålla med Space här!

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Borde egentligen inte nappa på kroken för du kan knappast mena allvar, men i alla fall...

De här undret av sansat inlägg innehåller en liknelse med lite påhittade siffror som antyder av svenska staten skulle skänka halva BNP till Röda Korset. Bill Gates skänker för övrigt mer än 10.000:- i månaden till välgörenhet och ingen ekonom skakar på huvudet åt det, vilket visar problemet med att bara hitta på siffror utan något sammanhang.
Å andra sidan innehåller ju inlägget även en graf. Lite oklart över vad, men man har i alla fall passat på att lägga x-axeln på den nätta summan 1 000 mdkr istället för 0. Svängningarna ser ju lite häftigare ut då!

Resten? Tja en massa åsikter som antyder att papperslösas vård skule vara en stor punkt i vår nationalekonomi.

Får nog hålla med Space här!

Du är ju också bara här för att gräla, polarisera eller vinna billiga poäng. För ett tag sedan skrev du ett inlägg till mig med lite svepande påstående, jag "nappade" även jag och besvarade ditt inlägg där jag redogjorde för vad jag faktiskt tyckte och frågade ad du tycker, med några tillspetsade påståenden om vad du kanske kan tänkas tycka. Hur bemötte du det? Genom att skriva till någon annan att ditt inlägg inte var riktat till mig. :brynad

Om du vill ha en debatt om sakfrågor, vad du tycker, vad jag och andra tycker så får du anstränga dig lite mer. Om du vill sitta i tio år till och bara klaga, raljera, generalisera och proffstycka - be my guest.

För oss som varit med ett tag, vi minns din första tråd (i alla fall jag), och den var ju bara ett sätt att starta bråk. Hur var det den löd, var det en poll om vilka som var för dödsstraff? Sommaren 2005? ;)

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Du är ju också bara här för att gräla, polarisera eller vinna billiga poäng.
Hade jag bara velat ha billiga poäng så hade jag nog tjafsat mer med andra än med dig!
Fast jag är lite smickrad över att du lägger allt jag skriver på minnet. Så du tycker nog om mig trots allt!!!

Jag anser inte att jag raljerar när jag påpekar att det finns ett diagram som inte ens omtalas vad det visar för något och som väljer att inte ha 0 på huvudaxeln. Jag tycker inte heller det är raljerande att påpeka att siffran 10.000 som han anväder sig av bara är slumpmässigt vald och därför ointressant. Om man utgår ifrån att 10000 motsvarar halva den disponibla inkomsten för de flesta svenskar så antyder man ju att staten skulle lägga halva BNP på "välgörenhet". Stämmer det? Annars kan man lika gärna välja 2 kronor/månad i liknelsen.

Sedan kommer ytterligare en personliga åsikt: Nej, jag tycker inte att inlägget når upp till "väl underbyggda argument", sansat eller ens intressant. Det var därför jag valde att inte lägga tid på den. Det står dig dock helt fritt att tycka att den är ett fantastiskt alster om du känner för det men det kommer fortfarande inte leda till mer debatt från min sida.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Apropå skattetrycket kontra invandringen så är det väl rätt irrelevant, det är ju inte direkt så att vår nationalekonomi är i balans för tillfället? Just nu så finansierar vi ju rätt mycket via lånade pengar.
chart

Nivån på skattetrycket är irrelevant, ja. Men det faktum att den sänkts kraftigt samtidigt som nationalekonomin är stark är intressant.

Däremot är statsskulden storlek i absoluta tal helt ointressant, den bör ses i relation till BNP, och då är vår statsskuld historiskt låg.

Att regeringen idag för en expansiv finanspolitik är något du ogillar? Förklara gärna för mig hur nationalekonomin skulle bli starkare om regeringen körde med balanserad budget. Vi är i efterdyningarna av den djupaste globala lågkonjunkturen sedan Kreuger sköt sig, självklart skall skulden då öka! Om exportindustrin av självklara skäl inte orkar vara motorn, så får den inhemska ekonomin dra lasset istället. Höjer du då skatt, eller genomför besparingar, så stryper du ekonomin... jag trodde vänsterkillar som du gillade Keynes och inte Friedman?

Tyvärr kunde jag inte klistra denna, men du kan ju se statistiken i statsbudgetens saldo. Hel 70 och 80-talet gick den back. I 20 år! Notera även att saldot är i absoluta tal och inte relativt budgetens storlek. Budgeten är mer än dubbel idag pga av inflation med mera. Det underskott vi ligger på nu är en skitsak historiskt sett!!!!

http://www.ekonomifakta.se/sv/Modul...ldo/?backdrop=script&print=y&pid=2003&did=187

En liknelse (jag gillar liknelser) är om jag av humanitära skäl skulle ta sms-lån på 10.000 spänn varje månad och skänka pengarna till Röda Korset, jättesnällt javisst men det finns inte en ekonom som inte skulle skaka på huvudet. Konstigt nog verkar inte samma logik gälla statens finanser...

sms-lån på 10.000... jag vet ju inte vad du har i lön men... Sveriges samlade statsbudget är på intäktssidan i runda slängar 800 miljarder och BNP ca 3600 miljarder. Vi skänker alltså enstaka procent. Relativt. SIDA har ju målet att biståndet skall vara 1% av BNI.

har du en lön på 20.000 efter skatt är en procent 200 kr. Vem reagerar överhuvudtaget på att någon skänker bort några hundralappar varje månad??

Last edited:

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj

Jag var borta hela dagen igår, men nu har jag besvarat inlägget. Det var ju inte direkt starka argument denna gången.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nivån på skattetrycket är irrelevant, ja. Men det faktum att den sänkts kraftigt samtidigt som nationalekonomin är stark är intressant.

Däremot är statsskulden storlek i absoluta tal helt ointressant, den bör ses i relation till BNP, och då är vår statsskuld historiskt låg.

Att regeringen idag för en expansiv finanspolitik är något du ogillar? Förklara gärna för mig hur nationalekonomin skulle bli starkare om regeringen körde med balanserad budget. Vi är i efterdyningarna av den djupaste globala lågkonjunkturen sedan Kreuger sköt sig, självklart skall skulden då öka! Om exportindustrin av självklara skäl inte orkar vara motorn, så får den inhemska ekonomin dra lasset istället. Höjer du då skatt, eller genomför besparingar, så stryper du ekonomin... jag trodde vänsterkillar som du gillade Keynes och inte Friedman?

Tyvärr kunde jag inte klistra denna, men du kan ju se statistiken i statsbudgetens saldo. Hel 70 och 80-talet gick den back. I 20 år! Notera även att saldot är i absoluta tal och inte relativt budgetens storlek. Budgeten är mer än dubbel idag pga av inflation med mera. Det underskott vi ligger på nu är en skitsak historiskt sett!!!!

http://www.ekonomifakta.se/sv/Modul...ldo/?backdrop=script&print=y&pid=2003&did=187

sms-lån på 10.000... jag vet ju inte vad du har i lön men... Sveriges samlade statsbudget är på intäktssidan i runda slängar 800 miljarder och BNP ca 3600 miljarder. Vi skänker alltså enstaka procent. Relativt. SIDA har ju målet att biståndet skall vara 1% av BNI.

har du en lön på 20.000 efter skatt är en procent 200 kr. Vem reagerar överhuvudtaget på att någon skänker bort några hundralappar varje månad??

Ok, jag ska erkänna att någon nationalekonom är jag inte och 10 papp i månaden drogs direkt ur arslet utan närmare eftertanke. Min ekonomiska skolning kommer hemifrån och gick ut på att man inte ska handla för pengar man inte har och det har funkat förvånansvärt bra på det privata planet i alla fall.

Åter till tråd-ämnet.

Nej, svensk byråkrati viker sig väl inte på väsentliga punkter? Den består ju av torra paragrafryttare. Alliansen då menar du?

Du får gärna fortsätta på den diskussionen, jag svarade dig ju som bekant. Den bild jag fått av dig är att du är en sympatisk typ som faktiskt går föra en diskussion med utan pajkastning och spydigheter, så jag förutsätter att du inte är en sån filur som hugger på svaga argument och ignorerar de som står sig bättre.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Ok, jag ska erkänna att någon nationalekonom är jag inte och 10 papp i månaden drogs direkt ur arslet utan närmare eftertanke. Min ekonomiska skolning kommer hemifrån och gick ut på att man inte ska handla för pengar man inte har och det har funkat förvånansvärt bra på det privata planet i alla fall.

Du får gärna fortsätta på den diskussionen, jag svarade dig ju som bekant. Den bild jag fått av dig är att du är en sympatisk typ som faktiskt går föra en diskussion med utan pajkastning och spydigheter, så jag förutsätter att du inte är en sån filur som hugger på svaga argument och ignorerar de som står sig bättre.

Jag är inte särskilt förtjust i den uppgörelse alliansen gjorde med (mp) och som ledde till hur papperslösa behandlas i kontakten med myndigheter. Jag förstår att vården inte vill vara angivare, men myndigheter i övrigt har en skyldighet att reagera på lagbrott. Papperslösa uppehåller sig trots allt illegalt i landet. Det är inte kriminellt, men de bör utvisas.

Jag argumenterar naturligtvis med de argument jag själv finner starka. Och nej, du kan inte sköta din privata ekonomi som ett lands ekonomi och vice versa. Bosse Ringholm trodde det, han var typ kassör...

I fallet med papperslösa anser jag att de bör utvisas. Jag ser det som självklart att vi prioriterar de invandrare vi i demokratisk ordning bestämt skall prioriteras dvs de som har ett starkt skyddsbehov, eller som kan försörja sig själva.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag är inte särskilt förtjust i den uppgörelse alliansen gjorde med (mp) och som ledde till hur papperslösa behandlas i kontakten med myndigheter. Jag förstår att vården inte vill vara angivare, men myndigheter i övrigt har en skyldighet att reagera på lagbrott. Papperslösa uppehåller sig trots allt illegalt i landet. Det är inte kriminellt, men de bör utvisas.

Jag argumenterar naturligtvis med de argument jag själv finner starka. Och nej, du kan inte sköta din privata ekonomi som ett lands ekonomi och vice versa. Bosse Ringholm trodde det, han var typ kassör...

I fallet med papperslösa anser jag att de bör utvisas. Jag ser det som självklart att vi prioriterar de invandrare vi i demokratisk ordning bestämt skall prioriteras dvs de som har ett starkt skyddsbehov, eller som kan försörja sig själva.

Vi är mer eller mindre överens alltså.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Hade jag bara velat ha billiga poäng så hade jag nog tjafsat mer med andra än med dig!
Fast jag är lite smickrad över att du lägger allt jag skriver på minnet. Så du tycker nog om mig trots allt!!!

Jag anser inte att jag raljerar när jag påpekar att det finns ett diagram som inte ens omtalas vad det visar för något och som väljer att inte ha 0 på huvudaxeln. Jag tycker inte heller det är raljerande att påpeka att siffran 10.000 som han anväder sig av bara är slumpmässigt vald och därför ointressant. Om man utgår ifrån att 10000 motsvarar halva den disponibla inkomsten för de flesta svenskar så antyder man ju att staten skulle lägga halva BNP på "välgörenhet". Stämmer det? Annars kan man lika gärna välja 2 kronor/månad i liknelsen.

Sedan kommer ytterligare en personliga åsikt: Nej, jag tycker inte att inlägget når upp till "väl underbyggda argument", sansat eller ens intressant. Det var därför jag valde att inte lägga tid på den. Det står dig dock helt fritt att tycka att den är ett fantastiskt alster om du känner för det men det kommer fortfarande inte leda till mer debatt från min sida.

Jag tycker du åtminstone är nonchalant när du skriver inlägg till mig, jag besvarar dem med viss möda (dvs mer än någon enstaka rad) och då ignorerar du dem. Varför plockade du inte upp inlägget där jag listade vad jag faktiskt tycker? Var det inte intressant om det inte "gick" att smeta ner mig med diverse epitet.

I många andra trådar och inlägg är du raljant, och det vet du eftersom du utöver att vara rätt jobbig verkar vara hyfsat intelligent, till skillnad från rätt många som gör sig hörda i dessa frågor skall väl tilläggas.

Kolla på din frände #space, ni kanske har träffats genom ditt yrke förresten, hur han resonerar i hundratals inlägg i år:

• SD är nazister
  • Du är dum
  • Jag är smart

Leder det någon debatt framåt?

Om du ordnar gruppsamtal på jobbet, hur lägger du upp dem då? Att alla berättar hur smarta de är respektive hur dåliga alla andra är.

Vad gäller det aktuella inlägget så ser du väl en kille som tänker efter, motiverar sina åsikter, och kan stava - varför inte bemöta honom på ett OK sätt om du råkar tycka annorlunda? :confused:

/Bror Duktig

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Du tror jag är bipolär? Du har noterat min höga IQ och gudabenådade kreativitet? De stora genierna är ofta bipolära... men nej... :D

Nej jag har noterat att du verkar få vredesutbrott när man säger emot dig, hyfsat underhållande faktiskt. :D

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Nej jag har noterat att du verkar få vredesutbrott när man säger emot dig, hyfsat underhållande faktiskt. :D

jag tror inte Lithium hjälper mot det tyvärr... men du, det är faktiskt svårt att veta på vilket humör avsändaren är på forum. Jag kan inte minnas några vredesutbrott faktiskt, jag är så pass lugn att läkarna ibland tror jag är död. :D

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Och då har ni ändå inte diskuterat abortfrågan. Gör det.

Den har vi ju visst diskuterat och jag har en del sympati för att lägga abortgränsen där de flesta länderna har den dvs 12 veckor. Är man ensam om en åsikt, som i detta fallet Sverige, bör man noga ompröva den.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Den har vi ju visst diskuterat..
Inte du och Markus. Hur var det nu igen - du ville att skolorna och RFSU skulle lära ut aborten som vedertaget preventivmedel? Det ville inte jag och du blev fly förbannad över det och började i affekt ticsrepetera ordet halmgubbe. ;)

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin