02 R1 bakhjulspållar...?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Tjofläsk alla feta.

Nu vill jag banka huvet i väggen. Jag var nere på Kenneths Motor här i Eskilstuna, som ställt upp med att bänka min 02 R1a som ska gå i Rookie 1000 i år. Enda jag gjort vad gäller motorprestanda är å slänga på ett helsystem av typen Giannelli.

Nu här är anledningen till att jag lägger upp inlägget. Jag fick lite pållar, väldigt lite pållar på första körningen. Har nån här siffror på vad andra 02/03 R1or ger på bänken? Jag antar att hojen är totalt urballad o felinställd, vilket orsakade de låga numrena.
Tempen var 156F.

Efter att jag fick de låga numrena gav jag verkstaden ny olja och filter, samt ett Pipercross luftfilter för att få mer luftflöde. Även oljan vet jag kan ge några mer hästar.

En annan sak som "oroade" mig, var att varvspärren slog i vid 10800 varv, medans effektkurvan går typ spikrakt uppåt fortfarande. Vanligtvis brukar ju antalet hästar plana av och även sacka just runt varvspärren. Vänligen spana in dynokurvorna nedan.

Hoppas nån kan berätta lite för mig varför resultat blev som nedan.

Sen en annan fråga, går det att ställa om var varvspärren ska slå in? Även, kan den tidigare varvspärren ha o göra med att hojen är omdrevad?

Ska ner imorgonbitti o videofilma endel av körningarna. Ska även själva köra en runda :) Måste ju få "köra" lite själv.

Bifogat

• dynoresult1.jpg
    dynoresult1.jpg
    69.6 KB · Visningar: 350
  • dynoresult2.jpg
    dynoresult2.jpg
    60.8 KB · Visningar: 393
  • dyno1.jpg
    dyno1.jpg
    99.9 KB · Visningar: 164
  • dyno2.jpg
    dyno2.jpg
    123.9 KB · Visningar: 192
  • dyno3.JPG
    dyno3.JPG
    108.2 KB · Visningar: 118
  • dyno4.JPG
    dyno4.JPG
    98.8 KB · Visningar: 109

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Öhh, nej, skulle ha väldigt svårt att tro drevningen har något med varvtalsspärren att göra. Visst kan du ta bort den, men den är där för att skydda din ventiler, varva högre, större risk för ventil-släpp/sallad.
Ta inte bort spärren såvida du inte gjort åt toppen..

Last edited by a moderator:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
oFFkeFF skrev:
Öhh, nej, skulle ha väldigt svårt att tro drevningen har något med varvtalsspärren att göra. Visst kan du ta bort den, men den är där för att skydda din ventiler, varva högre, större risk för ventil-släpp/sallad.
Ta inte bort spärren såvida du inte gjort åt toppen..
Jag vill inte ta bort spärren, men öka den. Då jag tror 10800 är för tidigt. Har för mig att det ska vara 11800.

Björn o McB, är det där en 02 R1? eller en annan hoj med 120-125 pållar som ger de där bantiderna? Jag är inte ute efter hästar endast för att försöka förbättra varvtider, utan det är så att jag vill att hojen ska även gå bra. Om det nu betyder mer hästar så är det GREAT!

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Hoj
ZX-6R SST 600
Jag vet inte om det spelar någon roll på en hoj,men när jag skulle bromsa min bil på slitna däck så förlorade jag 15-20% ungefär mot en senare mätning på färska däck...
Sen tror jag inte att varvstoppet ska ligga på 10800varv. Det gör det inte på min -99:a iallafall.

Mvh Sleven.

JAG KOM 4:A I DET HÖGST INOFICIELLA SM I MOPPERACE -03......

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
sleven skrev:
Jag vet inte om det spelar någon roll på en hoj,men när jag skulle bromsa min bil på slitna däck så förlorade jag 15-20% ungefär mot en senare mätning på färska däck...
Sen tror jag inte att varvstoppet ska ligga på 10800varv. Det gör det inte på min -99:a iallafall.

Mvh Sleven.

JAG KOM 4:A I DET HÖGST INOFICIELLA SM I MOPPERACE -03......
Japp! Jag kommenterade detta till verkstaden, att jag har VÄLDIGT slitna däck och att det finns chans att det faktiskt hellre spinner än greppar o ger korreka dynosiffror.

Kommer göra som så att efter de är klara så kommer jag att montera färska racedäck och pysa ner med hojen igen.

Går det via PCIIIr ställa in vart varvspärren ska ligga?

Stephen

Action figure sold separately
Gick med
15 Aug 2003
Hoj
Letar ny...
Hur kan det komma sig att du "bara" har 138 pållar?? Jag fick ju 146,5 när jag bänkade min med slipon i höstas...
Hur kan det komma sig att det skiljer så pass mycket i hästar?? Min var oprginal förutom slipon och han sa att den gick väldigt snålt...
Är det så pas stor mellan olika cyklar och jag har haft tur att få en med mycket effekt eller har du helt tokiga inställningar??
Jag är lite vilse på detta så upplys mig gärna..

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Stephen skrev:
Hur kan det komma sig att du "bara" har 138 pållar?? Jag fick ju 146,5 när jag bänkade min med slipon i höstas...
Hur kan det komma sig att det skiljer så pass mycket i hästar?? Min var oprginal förutom slipon och han sa att den gick väldigt snålt...
Är det så pas stor mellan olika cyklar och jag har haft tur att få en med mycket effekt eller har du helt tokiga inställningar??
Jag är lite vilse på detta så upplys mig gärna..

Det skiljer givetvis lite mellan cyklar.. Men den stora felkällan är bänkarna..

Pirro

I am the youth gone wild
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Öhlins kittad TL1000s, XR600R
När man kastar på ett helsystem behöver ju hojen mer soppa, kastar man sedan på ett öppet filter behöver den ju ännu mer soppa. Kasta på en powercommander och justera så ska du se att det blir bra. Fick nästan 10 pollar mer med powercommander + KN på förra hojen...

sleven

Gick med
13 Dec 2003
Hoj
ZX-6R SST 600
Swedie skrev:
Japp! Jag kommenterade detta till verkstaden, att jag har VÄLDIGT slitna däck och att det finns chans att det faktiskt hellre spinner än greppar o ger korreka dynosiffror.

Kommer göra som så att efter de är klara så kommer jag att montera färska racedäck och pysa ner med hojen igen.

Går det via PCIIIr ställa in vart varvspärren ska ligga?

Med tanke på att med bildäck så har man hyfsat mycket större kontaktyta mot rullarna och en hel del tyngd som pressar på också så får du väl hoppas på att det är så... :)

Vet ej om det går att ställa Powercommandern till ett högre varvstopp... Jag kör med förknasare och slipper det problemet.

Är inte din hoj importerad??? Jag vet att i kalifornien så finns det knäppa regler för hojar avgasrening etc..

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Swedie skrev:
Björn o McB, är det där en 02 R1?

Det är ju ingen minde än jag, på min antika traktor..

(Att sen Ola körde ifrån mig så det stänkte är en annan femma)

/B

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Kan skilja ganska mycket på samma bänk beroende på hur man satt hojen i förhållande till rullen! Tycker det ser ut som om hojen kanske stått lite långt bak? Tänk på att fjädringen trycks ihop något vid bänkningen och hjulets centrum ändras gentemot rullens centrum! Det kan göra nåra hk på pappret..

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Det skiljer mellan olika bänkar, dessutom så bör du bänka med fräsha däck eftersom du får ökat slip (friktionsförlust) om bakdäcket är slitet, på vissa hojar så har man även glädjevarvtalsmätare, min gammelgixxer visar ca: 1000 rpm för mycket vid fullvarv, detta ser man dock i bänken.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Stephen, japp. Min förra motor gav 148.9 bakhjulspållar med endast slipon. Så det är därför jag är väldigt vilse oxå då hojen med ett HELSYSTEM endast gav mig 138 bakhjulshästar. Liksom.. nått är galet. Och det är just det här med att varvspärren går i tidigt. Ytterligare 1000 varv borde det vara, o ser man på kurvan i vilken riktning den går, så borde man då istället landa på höga 140's.

Sleven, jo det är Californiamodellen. Men jag kan nog allt minnas att varvspärren inte var redan vid 10800. Måste vara PCIIIr'en som spökar. Jag fick den med en Akramapp på... hmm. Måste kolla upp detta.

I Kalifonkien så var det ju även så att jag körde på 93 oktan. Nu hällde jag i 98 oktan i tanken inför bänkningen. Kan det vara så att kammarna på Calimodellen är annorlunda .. ? öh... de tror inte jag iaf, o hoppas jag inte.

sleven

Gick med
13 Dec 2003
Hoj
ZX-6R SST 600
Swedie skrev:
Stephen, japp. Min förra motor gav 148.9 bakhjulspållar med endast slipon. Så det är därför jag är väldigt vilse oxå då hojen med ett HELSYSTEM endast gav mig 138 bakhjulshästar. Liksom.. nått är galet. Och det är just det här med att varvspärren går i tidigt. Ytterligare 1000 varv borde det vara, o ser man på kurvan i vilken riktning den går, så borde man då istället landa på höga 140's.

Sleven, jo det är Californiamodellen. Men jag kan nog allt minnas att varvspärren inte var redan vid 10800. Måste vara PCIIIr'en som spökar. Jag fick den med en Akramapp på... hmm. Måste kolla upp detta.

I Kalifonkien så var det ju även så att jag körde på 93 oktan. Nu hällde jag i 98 oktan i tanken inför bänkningen. Kan det vara så att kammarna på Calimodellen är annorlunda .. ? öh... de tror inte jag iaf, o hoppas jag inte.

Jag vet bara att min kompis gamla fireblade från californien var annorlunda... När han skulle ha dynojet så var det ett annorlunda kit till den. Och dynojetsäljaren sa att det var mycket som skillde på dom.. Det som är lustigt är att den var inte vavtalsstrypt som min svenska blade av samma årsmodell..

Hoppas det löser sej.. Annars kan du få köpa min 99:a med 147 bhk.

Mvh sleven..

cbjorkman

Back on track!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille (R1 -00 Turbo *STULEN*)
Varvstopp vid 10800 kan aldrig vara rätt?!

En 00-01 (och 98-99?) har varvstoppen vid 12500.

EDIT: Min stulna 00:a hade helsystem(Akra) och var bänkad till 150,9hk.

Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
sleven skrev:
Jag vet bara att min kompis gamla fireblade från californien var annorlunda... När han skulle ha dynojet så var det ett annorlunda kit till den. Och dynojetsäljaren sa att det var mycket som skillde på dom.. Det som är lustigt är att den var inte vavtalsstrypt som min svenska blade av samma årsmodell..

Hoppas det löser sej.. Annars kan du få köpa min 99:a med 147 bhk.

Mvh sleven..

...eller min 01:a med 150.5 bhk! helsystem och luftfilter...Fuggar rockar!! :yoparty

Nyheter
Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!