02 R1 bakhjulspållar...?

Stephen

Action figure sold separately
Gick med
15 Aug 2003
Hoj
Letar ny...
Ska bänka min nu i vår så får vi se vart det hamnar. Power commander, helsystem och kn-filter är inhaldlat och påsatt så vi får se.. :):)

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
okej! Nu blir jag ledsen o höra att äldre R1or pumpar ut bra mycket mer pållar än mig.

Förhoppningsvis så är det så att hojens bakhjul spinner lite på bänken o därmed förlorar minst 50 hästar :rolleyes:

Imorgon kommer jag att uppdatera er alla med de nya Dynosiffrorna. För imorgon åker det som sagt i med ny olja, på högflödes luftfilter ... o mig på rullen. :D Då ska de bannimig visas bättre siffror. Sen förstås en massa mer tester av luft- och bränsleblandningen.

Det är inte nån här som kan hjälpa mig hitta varför varvspärren ligger så lågt, den ska absolut inte ligga på 10800.

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Swedie skrev:
Det är inte nån här som kan hjälpa mig hitta varför varvspärren ligger så lågt, den ska absolut inte ligga på 10800.

På min blade var elektronikboxen som bestämde var spärren skulle ligga utbytt, original var spärren vid kring 10000rpm och nu 12500 rpm. Kanske nån liten box som behöver bytas på din med? Vet inte hur de där sitter på Rettorna men kan ju vara nåt liknande..

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Kreuger skrev:
På min blade var elektronikboxen som bestämde var spärren skulle ligga utbytt, original var spärren vid kring 10000rpm och nu 12500 rpm. Kanske nån liten box som behöver bytas på din med? Vet inte hur de där sitter på Rettorna men kan ju vara nåt liknande..
Jag har nu fått reda på att varvspärren ska ligga på 11800. Så min stannar alltså exakt 1000 varv för tidigt. Slump eller är det en inställningssak? Kan systemet ha glappat (min hoj har ju trots allt kraschats en hel del.. ni ser på antalet repor på hojen).

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Swedie skrev:
Jag har nu fått reda på att varvspärren ska ligga på 11800. Så min stannar alltså exakt 1000 varv för tidigt. Slump eller är det en inställningssak? Kan systemet ha glappat (min hoj har ju trots allt kraschats en hel del.. ni ser på antalet repor på hojen).

Du har alltså ingen koll på om det alltid vart så eller om det kan ha uppstått efter nån krasch? Vafan, drar du den aldrig till stoppen människa? :confused: :va

Hur som helst så tror du inte jag att det kan ha ändrat sig pga nån yttre påverkan, är ju inte något mekaniskt utan finelektronik och den brukar antingen fungera eller inte fungera, väldigt sällan ändra sig på något sånt där vis. Jag tror nog mer på att om din är en importhoj så har du nån sort modifierad elektronikstyrenhet som säkert har med avgaskrav eller nå sånt att göra.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Jag vet iaf att den inte stannade på 10800 varv. 11800 var vad jag hade i huvet var den korrekta varvspärren.

Jag körde ju själv med den i Kalifornien. De var inga spärrar på den då .. alls. !!!!!!!! argh! blir ju tokig! Fattar inte vad det är..

Jag har ju kopplat bort EXUP'en... men inte ska den göra så att varvspärren flyttas.

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Swedie skrev:
Jag vet iaf att den inte stannade på 10800 varv. 11800 var vad jag hade i huvet var den korrekta varvspärren.

Jag körde ju själv med den i Kalifornien. De var inga spärrar på den då .. alls. !!!!!!!! argh! blir ju tokig! Fattar inte vad det är..

Jag har ju kopplat bort EXUP'en... men inte ska den göra så att varvspärren flyttas.

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Du har väl själv kört hojen, bryter den ungefär vid 11000 då när du kör?
Visserligen visar varvräknarna fel, men du märker väl om den bryter för tidigt iaf? EXUP påverkar självklart inet spärren.

Varva upp hojen själv och se annars, det kan ju vara nåt i bänkningen som skiljer sig, jag vet inte hur de mäter varvtalet där?

Kan tiläggas att R1 02 ger maxeffekt vid 10.500varv så det är ju inet helt säkert att det finns så mycket mer att hämta i effektväg, mne trist om det är nåt fel.

Last edited:

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
OffkeFF å jag har på chatten funderat ut varför det tjallar med din hoj Swedie... Anledningen är ditt Italienska helrör, min hoj går inte att varva över 11.000 å den har åsså Italienskt helrör. Ett annat märke iofs, men så är hela hojen byggd där..

/B

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Bj.O.rn skrev:
OffkeFF å jag har på chatten funderat ut varför det tjallar med din hoj Swedie... Anledningen är ditt Italienska helrör, min hoj går inte att varva över 11.000 å den har åsså Italienskt helrör. Ett annat märke iofs, men så är hela hojen byggd där..

/B
Are you on crack? Låter absolut omöjligt... hur skulle ett par stålpipor kunna ändra nått sånt?

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Swedie skrev:
Are you on crack? Låter absolut omöjligt... hur skulle ett par stålpipor kunna ändra nått sånt?

Det är bjOrns grapparör som talar, han glömde ironiparantesen :tummenupp

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Triumph Street Triple 765 RS
Jag har för mig att mitt varvtalsstop slår i vid 12.700 varv
och att vartalsvarnaren går att ställa in från 8.000-12.500varv

Jag kan ju minnas fel :va

Edit: Min hoj är en R1 -02

Om inte annat så kan jag ju gå ut o testa... :hihi

Last edited:

MrR1

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2003
Hoj
Sv650s-04
Japp det låter som din klipper för tidigt! Min varvade 11.500 vid bänkningen.

Så får jag väll oxså säga att det finns gott om glädje bänkar.

Den jag var i kollade jag ca 20 kurvor på olika R1:eek:r. Och det slog mellan
128-136 Din corrected hp på slangen ORGINAL maskiner då.

R1000 låg mellan 140-145 hästar på slangen orginal.

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
Kan det verkligen vara så att en R1:a som är orginal så när som på slutburken lyckas pressa ur sig närmare 150 BHP :confused:
Ska de inte ligga på 150 i motorn orginal???
Har Yamaha lyckats eliminera förlusterna helt genom växellåda och drivpaket :va
Kan inte någon be dem att ringa till Honda och berätta hur man gör i så fall då min rackare med påstådda 151 i motorn endast lämnar 125 på slangen...
Jag siktar på 140 på slangen med mina nuvarande modifikationer som Akra helrör, PCIII, öppnad luftbox plus KN-filter.

Någonting stämmer inte, det kan inte skilja så mycket i förlusterna mellan 2 märken.

Men till frågan.
Du hade bytt motor förstod jag det som Swedie. Om du nu enligt bänkpapprena har tappat så mycket effekt så måste du väll ha märkt det, eller :confused:
Kan det inte vara så att du bänkat på en glädjebänk tidigare?
Annars får vi hoppas på att det var däcket som ställde till det!
Bra tips förresten nu när jag ska in med min pärla, man vill ju ha ett papper med höga siffror :yoparty
Och om det nu är så att däcket inte får fäste på rullen utan småspinner lite så kanske du har dina tappade 1000 varv där, bara en tanke!

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
När jag bytte motor så märkte jag ingen direkt superskillnad. Nya motorn kändes mycket "starkare" (inte mer hästar)... Min första motor jag råka ha sönder var väldigt sliten.

M:et, bänken mäter via elektroniken i hojen vilket varvtal den ligger på... går inte att "spinna" bort 1000 varv. hehe

138 var alltså korrigerade hästar. Okorrigerat var det 141.

RTR

Hjulben
Gick med
26 May 2003
Hoj
ART GSX-R1000
Felsökning

Hej Swedie
Angående varvtalet: när du varmkör motorn i morron ta och kolla om din varvräknare och bänkens visar lika vid flera olika varvtal.
Prova även att byta var ni tar signalen till bänken.

Angående effekten: fråga kolon: har du ditt RamAir system på? Det som du visade bilder på tidigare? I såfall ta bort slangen och kör en ny repa! bestycka om igen, ny repa , bestycka om , osv..

undran : är det vakumförknasare på en sån där moppe? Om du öppnar luftburken(tar av övre delen) sitter då filtret kvar så att luften skulle behöva åka genom filtret om du skulle prova att köra utan locket på. Försök inte köra utan filter ihop med vakumförknasare!

johan

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
RTR, det är Fuel Injection.
Jag har egenbyggt Ramair. Det är inte det som orsakar problemet.
Luftfiltret sitter ej som du menar. Det faller ur. Det sitter som ett "lock".

Ska dock ta och kolla på vad du säger om varvantalet ökar i samma takt! Bra tänkt där! tack

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Hittade den här på Gianellis egen sida.. Är med orginal och med ett Gianelli slipon. Hittar inget om helsystem på deras sida bara? Men du har för lite effekt på alla varvtal! Inte bara att den stoppar 1000 varv för tidigt!

Bifogat

• grafR1_02[1].jpg
    grafR1_02[1].jpg
    29.3 KB · Visningar: 106
  • dynoresult2[1].jpg
    dynoresult2[1].jpg
    60.8 KB · Visningar: 70

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Axxexs skrev:
Hittade den här på Gianellis egen sida.. Är med orginal och med ett Gianelli slipon. Hittar inget om helsystem på deras sida bara? Men du har för lite effekt på alla varvtal! Inte bara att den stoppar 1000 varv för tidigt!
jaja smeta in det i nyllet på mig bara :rofl

Jotack! Bra att du visar upp det där.

Fast som björn har påpeket, varvspärrsstopp ser annorlunda ut än vad min kurva gör... för på kurvan där varvspärret nås så blir det ett kraftig neråtgående streck. På min kurva finns ingen sådan. Så jag ska även ta och kolla med killen som bänkar att inte programmet i datorn håller på o fuckar sig.

Dock fortfarande kvarstår ju att min hoj levererar alldeles för lite pollar.

Men våran gissningslek sa att det hade nog o göra med att jag hade original luftfilter, så hojen inte får tillräckligt med luft. Detta resulterade i att jag åkte och hämtade mitt Pipercross-luftfilter som typ inte göra mer än stoppar damm (massa flöde).

RTR

Hjulben
Gick med
26 May 2003
Hoj
ART GSX-R1000
AAhhha

uuuppps -02
det borde jag ha kommit ihåg att det var insprutning!

Ta och prova utan lock på burken iallafall.
Du har ju öppnat upp utblås sidan med ett annat system och
stängt till insugs sidan med en lång smal slang!
JR

Nyheter
Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...