02 R1 bakhjulspållar...?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
RTR skrev:
uuuppps -02
det borde jag ha kommit ihåg att det var insprutning!

Ta och prova utan lock på burken iallafall.
Du har ju öppnat upp utblås sidan med ett annat system och
stängt till insugs sidan med en lång smal slang!
JR
jamen det är ju ännu värre om jag inte skulle ha denna luftkanal. Då har den ju knappt nån luft o leka med. Men ska ta o framföra vad du säger dock å se om han kan köra en runda även så... för å se vad som händer. lär ju låta rätt konstigt.. schluff schluff. hehe

RTR

Hjulben
Gick med
26 May 2003
Hoj
ART GSX-R1000
Antiluftburkspollar

Varför jag föreslår att du testar det är att vi vid bänkkörningar av en Honda V-twin hittade en massa kusar bara genom att sätta Hålsågen i locket på burken.
Sist jag körde min sidvagn med Busa motorn i så fanns det 4-5 pollar mer med locket av!!! Detta beror mest på att när du börjar mätning så slår man fullt och det bildas ett kraftigt undertryck i burken och motorn hämtar sig dåligt.
denna förlust på lägre varv (flackare vinkel på kurvan) gör att du inte hamnar på önskad toppeffekt heller.

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Du kommer att hitta 4-5 pållar med annat luftfilter. Men du får feta på blandningen ganska mycket tror jag. Däcken har inte så stor betydelse, men är det en kunnig firma så dom har monterat hojen rätt på rullarna? Dessutom, dit RamAir-tjosan, har du funderat över om Yamaha inte har byggt rätt? Ganska noga att aerodynamiken stämmer. Har för mej att Xeno's retta gav 142 på bakhjulet med Akrasystem. Varvtalsspärren går säkert in vid rätt varvtal, dock kan man bli lurad om den står grymt fett på höga varvtal, det låter nästan likadant som om varvspärren går in. På min hoj testade vi en inställning med mycket extrasoppa på höga varvtal, och då lät det exakt som om varvspärren gick in när man nådde de varvtal där jag fetat på ordentligt.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Nr:18 skrev:
Du kommer att hitta 4-5 pållar med annat luftfilter. Men du får feta på blandningen ganska mycket tror jag. Däcken har inte så stor betydelse, men är det en kunnig firma så dom har monterat hojen rätt på rullarna? Dessutom, dit RamAir-tjosan, har du funderat över om Yamaha inte har byggt rätt? Ganska noga att aerodynamiken stämmer. Har för mej att Xeno's retta gav 142 på bakhjulet med Akrasystem. Varvtalsspärren går säkert in vid rätt varvtal, dock kan man bli lurad om den står grymt fett på höga varvtal, det låter nästan likadant som om varvspärren går in. På min hoj testade vi en inställning med mycket extrasoppa på höga varvtal, och då lät det exakt som om varvspärren gick in när man nådde de varvtal där jag fetat på ordentligt.
Wonderbar! Tack! Sista tipsen jag behövde. Ska nu åka ner till dynobänken o filma o dokumentera hur det går.

Xeno berättade att hans hoj gav 155 pållar på bakhjulet.

Återkommer ikväll med dynosiffror o video!

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Swedie, lägger du så mycket tid i bänk för att jaga pållar utana att koppla ifrån ditt hembyggda luffarturbotjafs så tror jag att du gör dig själv en otjänst. Varför tror du att Yamma ine har monterat ramair orginal.

Som jämförelse kan du ju ta Pelle som tävlade i R1000 i somras med en hemtrimmad R1 med ramair. Han tejpade igen den flera gånger för att testa vad det var som inte lirade. Den hojen kroknade i höga hastigheter.....trots att den acca som ett skott i lägre.

Det du meckar med är MYCKET avancerat och du bör åtminstone ha med dig tanken att det kan bli fel.

RSV_R

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Hoj
Aprilia RSVR Factory och Aprilia RSV-R
I Aprilia tråden kan du skåda hur man får 6 pållar till i en Mille/Falco... Tar bort hela luft burken och sätter endast en skiva med "öppet" filter på. Får på så vis större "luftburk" då tanken och skivan agerar som en sådan. Bättre flöde på luften och mer HK!! Skrolla ner en bit på sidan http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=1956&page=27&pp=20

Tror att du ska försöka ta bort ditt ramair..... :tummenupp

Last edited:

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
Om du ska köra med ramair så kanske du skulle ta å installera en map-sensor som kan mäta övertrycket i luftburken. Å sen installera eftermarknadssprut som kan styra bränslemängden beroende på lufttryck.

MrR1

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2003
Hoj
Sv650s-04
M:et skrev:
Kan det verkligen vara så att en R1:a som är orginal så när som på slutburken lyckas pressa ur sig närmare 150 BHP :confused:
Ska de inte ligga på 150 i motorn orginal???
Har Yamaha lyckats eliminera förlusterna helt genom växellåda och drivpaket :va
Kan inte någon be dem att ringa till Honda och berätta hur man gör i så fall då min rackare med påstådda 151 i motorn endast lämnar 125 på slangen...
Jag siktar på 140 på slangen med mina nuvarande modifikationer som Akra helrör, PCIII, öppnad luftbox plus KN-filter.

Någonting stämmer inte, det kan inte skilja så mycket i förlusterna mellan 2 märken.

Men till frågan.
Du hade bytt motor förstod jag det som Swedie. Om du nu enligt bänkpapprena har tappat så mycket effekt så måste du väll ha märkt det, eller :confused:
Kan det inte vara så att du bänkat på en glädjebänk tidigare?
Annars får vi hoppas på att det var däcket som ställde till det!
Bra tips förresten nu när jag ska in med min pärla, man vill ju ha ett papper med höga siffror :yoparty
Och om det nu är så att däcket inte får fäste på rullen utan småspinner lite så kanske du har dina tappade 1000 varv där, bara en tanke!

Det kan jag tala om för dej att honda verka inte ligga riktigt vid den effekt dom anger!. Jag har bevis, Min kompis har en 954-03:a då, Och han bänkade med slipon 128 på slangen. tragiskt men sant däremot inte sagt att det skiljer mycket mellan olika exemplar, För det gör det tro mej.
Normalt ska ju en 954 ligga på runt 135 Din corrected.

Satt och tittade på en R1:a 01 med acra helrör, Han fick bara ut 128 hp på bakhjulet i samma bänk som jag var i.
I hans fall skulle jag nog prova att bestycka om lite :tummenupp .
Han körde med orginal bestyckning.

Jag köpte mitt acra evolution system begagnat och killen jag köpte det av sa att man behöver minsann inte bestycka om det ska gå bra ändå!!!!!!!
jojo du grenrören var vita som man blev bländad inuti säkert optimal blandning där mmmm.

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Xenos R1a lämnade 144 på slangen när den var som bäst. Tror inte du ska vara så ledsen för 138. Låter helt ok tycker jag. Det är så många olika saker som spelar in. Det låter på dig som om något måste vara aldeles galet när du har 138 i stället för t.ex 146. En halvtaskig kedja alternativt att bakhjulet inte sitter helt rakt kan ta 4-6 hästar. osv osv osv...
Dock håller jag med om att varvspärr vid 10800 låter lite tidigt...

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
En frisk Retta bör ligga runt 137 på slangen original, Den ska varva över 11.000 varv, i och för sig så ligger inte maxeffekten kvar där men ändå.
Jag hade Slipon (Yoshimra) och när Jag satte på de resternande rörstumparna från selectorn fram till blocket fick Jag 10 hk!!! på slangen.
det är viktigt att den andas rätt.

MrR1

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2003
Hoj
Sv650s-04
Teo skrev:
En frisk Retta bör ligga runt 137 på slangen original, Den ska varva över 11.000 varv, i och för sig så ligger inte maxeffekten kvar där men ändå.
Jag hade Slipon (Yoshimra) och när Jag satte på de resternande rörstumparna från selectorn fram till blocket fick Jag 10 hk!!! på slangen.
det är viktigt att den andas rätt.

Ett bra ex ska ligga runt 135-136 på slangen i den bänk jag var i.

Men det finns inget som säger att dom gör det.
Plocka ut 10 st nya R1:eek:r (98-03)och bänka dom när dom är inkörda
så lovar jag dej att dom kommer att skilja i effekt.
Räkna med uppåt 5 hp på bakhjulet.
Tillverkaren har ju tolleranser att gå på vid tillverkningen.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Swedie skrev:
...

Sleven, jo det är Californiamodellen. Men jag kan nog allt minnas att varvspärren inte var redan vid 10800. Måste vara PCIIIr'en som spökar. Jag fick den med en Akramapp på... hmm. Måste kolla upp detta.

... .

Kom ihåg i sommar:
Om du kör dinaa 56'or på Sviestad :tungan så kommer du kunna klassa upp väldigt snabbt. Då är PCIIIr inte tillåten längre. Kan vara bra att komma ihåg.

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Chrille skrev:
Kom ihåg i sommar:
Om du kör dinaa 56'or på Sviestad :tungan så kommer du kunna klassa upp väldigt snabbt. Då är PCIIIr inte tillåten längre. Kan vara bra att komma ihåg.
55:eek:r va det sist när vi hade pubafton med Swedie :tungan Feta sladdar in i varje böj.

HanneZ

Guest
hum, måste det inte sitta kolkanister på hojen om den är från calif, kan den påverka nåt? så är det på min iaf, jag har även andra kamtider på insuget just för att matcha califs miljökrav! Kan ju va nåt o se över!

/ Hannes

Mr. Dante

MaChInE hEaD
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Motocompo -82, Z50A Custom -69, Z50A -70, Z50Jz -79
Swedie skrev:
Sleven, jo det är Californiamodellen. Men jag kan nog allt minnas att varvspärren inte var redan vid 10800. Måste vara PCIIIr'en som spökar. Jag fick den med en Akramapp på... hmm. Måste kolla upp detta.

I Kalifonkien så var det ju även så att jag körde på 93 oktan. Nu hällde jag i 98 oktan i tanken inför bänkningen. Kan det vara så att kammarna på Calimodellen är annorlunda .. ? öh... de tror inte jag iaf, o hoppas jag inte.

Borde inte steg 1 vara att byta till rätt mappning i PCIIIr'en??

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
R1000 är i princip fritt för allt utom turbo, kompressor å lustgas..

/B

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
GSXR1100R skrev:
55:eek:r va det sist när vi hade pubafton med Swedie :tungan Feta sladdar in i varje böj.

Det ska bli kul att se honom sopa banan med er gubbar. Alla andra också föressten.

Edit: stalfel.

Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
GSXR1100R, jag hade öl i hand o även full på samma vätska. Vi får se hur jag presterar, vill inte säga för mycket mer nu om hur bra jag kör... blir så jobbigt o äta upp senare om jag nu inte är så bra... fast det är jag ;) hahah. (kunde inte hålla mig :rofl)

Iaf, nu är jag tillbaka från dynobänken. Lite att lägga märka till är när han på 3an mata på gas .. så burnade det loss på trumman.. hmm. Däcket är väl slitet... Ni kan ju glutta o lyssna på videon.
http://www.sporthoj.com/stuff/filmer/dyno.wmv - (13Mb. Oediterat, fast mest gosiga grejer ändå)

Chrille, ditt tjöt om att det inte är varvspärren som åker ut utan det är en fuckad map som gör det, vet jag inte om jag köper efter att ha hört min 'varvspärr' på närmare håll. Borde låta lite annorlunda tycker jag allt :) Men ta o lyssna på videon om du kan på nått sätta höra skillnaden... du sa ju trots allt att det är väldigt lika läte.

Tomgången lyckades bli ökad till 11300 istället för 10800. Detta via PCIIIren. hum! Vi tog aldrig ur PCIIIren.. D'oh

Medans hojen stod på bänken märkte jag att min framfälg har en fläskläpp som hänger :( måste rikta den där så det inte blir för mycket "vobbel" i kurverna. Vill inte att sånt ska störa. Suck.. just lyckat. ajja, hojen ska vara glad över att den har en hel ram. Nån som vet om man kan korrigera en fälgkant hemma genom att använda lite värme (värmepistol) o banka med gummihammare. Det borde ju funka.

Don Q, Xeno sa 155 till mig. Eller var hans halländska så illa att jag hörde fel?

Chrille igen, angående 56or o uppklassning. Får man joxa med toppen då? I med nya högkompskolvar? Ny inportskam? Detta är grejer jag planerar göra... men om det inte tillåts i NSBK så vill jag ej göra detta (du kan läsa mellan raderna att jag planerar på att uppklassas).

Anledningen till att jag är lite ledsen i ögat är att alla R1or som jag sett bänkas i USA (Cali då...) har haft 150+ med helsystem..

Iaf, min hoj är nu färdigbänkad för den här gången. Den landade på 145 bakhjulshästar o 107 i vrid. Är detta bra eller? Vridet påpekades vara rätt bra. Kommer slafsa på ett K/N samt köpa nya insugsgummi som är gjorda för att jämna ut luftflödet mellan de 4a insugen (de två i mitten för 4-5cm höjd kant).

Btw, en liten extra info.. har ni märkt att däcket slits mer o blir lite kantat just över mittbiten pga att du sitter ofta o kör i "relaxmode".. alltså du typ sitter med ena armen av styret o hänger. Detta gör att hojen lutar lite o sliter gummi mer på ena sidan än andra (endast i mittendelen av däcket tänker jag på). Ajja,. lite OT där.

Sägs att det är vår snart i sverige...

Bifogat

• dynoresult3.jpg
    dynoresult3.jpg
    82.6 KB · Visningar: 115

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Swedie skrev:
...

Chrille igen, angående 56or o uppklassning. Får man joxa med toppen då? I med nya högkompskolvar? Ny inportskam? Detta är grejer jag planerar göra... men om det inte tillåts i NSBK så vill jag ej göra detta (du kan läsa mellan raderna att jag planerar på att uppklassas).

...

Iaf, min hoj är nu färdigbänkad för den här gången. Den landade på 145 bakhjulshästar o 107 i vrid. Är detta bra eller? Vridet påpekades vara rätt bra. Kommer slafsa på ett K/N samt köpa nya insugsgummi som är gjorda för att jämna ut luftflödet mellan de 4a insugen (de två i mitten för 4-5cm höjd kant).

.......

INGEN bearbetning är tillåten i hojen så låt bli det om du satsar på uppklassning. Du ska köra enligt ett "superstockreglemente" i NSB som tillåter ytterst få modifikationer på hojen. Tex får du köra med PCIIIr om du klipper en av kablarna. Du får mappa om sprutet men INTE tändningen.

Det kan till och med vara så att din ramair diskar dig även om det är baktrim.

Insugsgummina vet jag inte men jag vet att man kan bli diskad om man bearbetar toppen för att stämma av den mot gummina (snikportning).

Effekten låter väl skitbra?? Det är bara att gratulera. I en annan bänk hade du antagligen kunnat få mer. Kolla hur andra hojar brukar ligga i den bänken för att få en referens..

Nyheter
Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!