10 personer i en trea

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Exakt så var rubriken i lokalnumret av City i Helsingborg jag såg i förmiddags. Kände att jag var tvungen att läsa artikeln.

Varken kommunala eller privata hyresvärdar har velat erbjuda dem en större lägenhet. Det har sin förklaring. Deras enda inkomst är olika typer av bidrag. Det står att familjen har försörjningsstöd. Sett i det ljuset kan man förstå att det är svårt att få tag i en tillräckligt stor bostad även om hyrans finansiering är löst. I realiteten finns det nog inte många större lägenheter där man kan inrymma en så stor familj. En normalstor fyra hade varit för liten. Många större sekelskifteslägenheter har blivit styckade på 60 och 70- talet. De som finns kvar ligger i attraktiva områden omvandlade till bostadsrätter under senare år. En lösning hade kanske varit om man slog ihop två lägenheter till en. Eftersom det råder bostadsbrist i Helsingborg så det är nog inget som ordnas utan vidare.

Efter att jag läste artikeln var jag lite konfunderad över vad man ville uppnå med artikeln. Jag tror den väcker mer ont blod hos läsarna än sympatier. Vad anser ni?

2012-12-12 är tidningen ni ska öppna:

http://cityskane.se/helsingborg/

Finns även en artikel här såg jag:

http://hd.se/helsingborg/2012/12/12/de-bor-tio-personer-i-en-trea/

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Sjukt!

Varför ens ta emot dem till Sverige om man inte är villig att ge dem en bra start? Och när det skiter sig för dessa barn efter ett par år när de är ute och gör rackartyg så skapas en ännu sämre bild av invandrare.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Har inte kommunen lagt ner något äldreboende i lämplig storlek som skulle gå att använda då?

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag blir lite fundersam.
När jag jobbade på bygge (sent åttiotal till mitten av nittiotalet) så gick många nybyggda treor till socialen.
Av någon anledning så räknades en nybyggd eller nyrenoverad trea som svensk standard för 1 (EN!) person.
Ingen av mina jämnåriga, arbetande vänner hade råd med det.
Några år senare jobbade jag i ett invandrartätt grannsamhälle ("Chinatown").
Vietnameserna bodde gärna 8-10 stycken i en liten etta.

Ergo: Jag tror att det är något skumt med artikeln.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Någon vill ha mer bidrag och har pratat med en reporter.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Socialbidragstagare och liknande brukar anses som en säker inkomstkälla för hyresvärdarna då det aldrig är strul med betalning av hyra då det sköts av socialen. Så fick jag förklarat för mig av en hyresvärd här i stan som har köpt några nergångna hus och fulrenoverat dem och sedan hyr ut till tvivelaktiga människor.

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Långt ifrån alla hyresvärdar resonerar så. Jag känner en människa som inte vill jobba och lever på försörjningsstöd. Hon har väldigt svårt att få boende.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Varför ska alla barnen sova i ett rum?
Varför skriver man bara ut åldern på de äldsta barnen? (...som snart kan få egen lägenhet).

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Långt ifrån alla hyresvärdar resonerar så. Jag känner en människa som inte vill jobba och lever på försörjningsstöd. Hon har väldigt svårt att få boende.

Ja, merparten av hyresvärdarna är vettiga människor som faktiskt vill ha ordentligt folk. Men sen finns det ju som tur är även privata hyresvärdar som tar sig an socialfall mm när kommunens boenden inte räcker till.
Enligt lag så måste en kommun se till att sina invånare har boende och det tjänar många privata hyresvärdar stora pengar på.
En grannkommun till vår kommun har väldigt stor beläggning av asylsökande och människor "på väg ut i det svenska samhället" och det är migrationsverket om jag inte misstar mig som har anlitat ett privat hyresbolag (från min kommun) som äger nästan alla hyresrätter i den kommunen. De får in sjukt mycket pengar på sina lägenheter där, enda problemet är väl egentligen slitage utöver det vanliga men det bekostas av migrationsverket.
Så väldigt många gånger lönar det sig mer att hyra ut till utsatta grupper. Kortsiktigt åtminstone men det är ju ett ledord numera.

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
VFR 800
Vad vill dom egentligen. Skaffa 100 barn och begära att svenska staten ska ta hand om dom. Blir så jävla trött på sånt här, skaffa inte mer barn än ni kan ta hand om.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag älskar hur debatten om det här är så fantastatiskt obegåvad.

Ena stunden är det hemskt att vi nekar folk vid gränsen, nästa är det hemskt att de som kommer inte får varsitt rum eller har råd med Thailandssemester, nästa hemskt att vi måste skära in på vården, nästa hemskt att skatten höjs, nästa hemskt att folk blir arbetslösa osv...

När ska pöbeln förstå att staten inte sitter på en oändlig säck med tillgångar som de håller på av ren ondska?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Jag älskar hur debatten om det här är så fantastatiskt obegåvad.

Ena stunden är det hemskt att vi nekar folk vid gränsen, nästa är det hemskt att de som kommer inte får varsitt rum eller har råd med Thailandssemester, nästa hemskt att vi måste skära in på vården, nästa hemskt att skatten höjs, nästa hemskt att folk blir arbetslösa osv...

När ska pöbeln förstå att staten inte sitter på en oändlig säck med tillgångar som de håller på av ren ondska?

Egentligen borde man få välja vems pengar man ska ta av när man ber om bidrag... Typ, "Den här gamla skröpplotanten blir utan livskvalté om du tar bidrag" ... För folk verkar verkligen tro att det bara är att plocka fram resurser ur tomma intet...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Egentligen borde man få välja vems pengar man ska ta av när man ber om bidrag... Typ, "Den här gamla skröpplotanten blir utan livskvalté om du tar bidrag" ... För folk verkar verkligen tro att det bara är att plocka fram resurser ur tomma intet...

Precis! Och alla de som röstar på SD borde inte få köpa pizza osv

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
honda rs250, 748SPS
Jag forstar inte problemet.

Dom kom undan kriget i Irak med livet i behall, far uppehall betalt och klagar over att dom inte har varsitt rum??
Jobbar nagon av dom?

Folk ar fan inte kloka.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Gäller det italiensk pizza, den urgamla mellanösternpizzan eller korv med bröd?

Det gäller all pizza bakad av någon slags invandrare eller invandrarbarn för den delen också. Det har ju järnrörsgrabbarna slagit fast att inte ens svenskfödda är svenskar om deras föräldrar är utländska.

Möjligen kanske kan accepteras pizza bakad av någon italienare som kommit hit efter att vi gick med i EU.

Sen gäller detta inte bara pizza utan även städhjälp och alla andra tjänster som våra invandrare utför men svenskarna är för fina för att utföra.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Jag forstar inte problemet.

Dom kom undan kriget i Irak med livet i behall, far uppehall betalt och klagar over att dom inte har varsitt rum??
Jobbar nagon av dom?

Folk ar fan inte kloka.

Problemet är att invandrare i Sverige drillas in i ett bidragsberoende och tror att det är så det ska fungera.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Och folk undrar varför SD växer? Jag förstår att sånt här sticker i ögonen på t ex våra unga som varken har råd eller får tag på en lägenhet. Sen så har vi gorgos som får boende och hela den biten serverad men ändå har mage att klaga.

Så dessa siffror kanske inte är så svåra att förklara: http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/peterkadhammar/article15923687.ab

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
KTM 625 -06
Och som vanligt är det samma pack som envisas med att vi ska ta in alla flyktingar ..dvs packet som bor i sina trygga områden och låter låginkomsttagare stå för skiten.

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
VFR 800
Jag tycker inte att det är in invandrarfråga, jag skiter i om dom är från Irak, Norge eller Sverige. Är man så jävla dum att man skaffar 8 barn utan att se till att man har möjlighet att ge dom ett drägligt liv utan att förvänta sig bidrag, så ska man leva på vatten o bröd resten av livet. Visserligen synd om barnen som måste lida för att föräldrarna är sinnesslöa

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping