10m före & efter korsning?

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
Gäller den regeln även för T-korsningar?
Jag stod parkerad såhär under hockeyfinalen i söndags. Sprang ner direkt efter matchen (16:10). Då hade jag fått boten 10 min tidigare, grrr surt 800 spänn.

Personligen så förstår jag inte vad jag utgör för risk eftersom jag skymmer ju inte sikten för någon. Vägen är enkelriktad så folk från korsande väg måste svänga vänster och eftersom jag står parkerad på andra sidan vägen så är jag inte i vägen på nått sätt. Det är parkering tillåten längs hela den vägen där jag står (högersidan). Jag = blå bil. Ska jag överklaga eller betala snällt?

Min bot går under regeln:
I vägkorsning eller inom 10m från korsande körbanas närmaste ytterkant.

Bifogat

• enkel.JPG
    enkel.JPG
    14.5 KB · Visningar: 1,285

Solan

PotatoesMc.com
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
CBR 600RR - nu lite nyare!
FUBAR skrev:
Jag stod parkerad såhär under hockeyfinalen i söndags. Sprang ner direkt efter matchen (16:10). Då hade jag fått boten 10 min tidigare, grrr surt 800 spänn.

Personligen så förstår jag inte vad jag utgör för risk eftersom jag skymmer ju inte sikten för någon. Vägen är enkelriktad så folk från korsande väg måste svänga vänster och eftersom jag står parkerad på andra sidan vägen så är jag inte i vägen på nått sätt. Det är parkering tillåten längs hela den vägen där jag står (högersidan). Jag = blå bil. Ska jag överklaga eller betala snällt?

Du får inte stanna eller parkera i en vägkorsning eller närmare än 10 meter från den korsande körbanans närmaste ytterkant.

Betala och se glad ut!

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Solan skrev:
...

Betala och se glad ut!

De räcker med att bara betala!

Jag har också lite svårt att se varför man inte skulle få parkera där, det kanske är för att bilar skymmer sikten och det antagligen är mer gångtrafik i och omkring korsningar än i övrigt.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag har åkt på samma böter, överklagat - och fått rätt. :)
I mitt fall var det så att inom 10-metersgränsen så fanns en p-förbud (måndagnätter).
Jag hänvisade till att den skylten signalerar förbud måndagnätter, och således inte förbud andra nätter. Om det inte är förbud andra nätter så kan det heller inte vara p-förbud. :mattias
Puckona åkte ut och fotograferade fel skylt, skickade bilderna till mig men då sa jag åt dem att fota igen och då fick jag cashen i retur. :banana
Så, kolla skyltningen.

Just nu håller jag på med två överklagningar på att jag inte betalt avgift men parkerat ändå.
Det finns en provisorisk infart till den aktuella parkeringen, via den vägen saknas uppgift om avgift eller inte - det hänvisar jag till i min överklagan. Tror ni det kan gå? Det borde göra det, rimligtvis.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Markus skrev:
Jag har åkt på samma böter, överklagat - och fått rätt. :)
I mitt fall var det så att inom 10-metersgränsen så fanns en p-förbud (måndagnätter).
Jag hänvisade till att den skylten signalerar förbud måndagnätter, och således inte förbud andra nätter. Om det inte är förbud andra nätter så kan det heller inte vara p-förbud. :mattias
Puckona åkte ut och fotograferade fel skylt, skickade bilderna till mig men då sa jag åt dem att fota igen och då fick jag cashen i retur. :banana
Så, kolla skyltningen....

De låter jävla konstigt. Alla lagar kring parkering borde ju gälla även om just en tilläggsskylt inte gäller vid just den tidpunkten.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
HanneZ skrev:
De låter jävla konstigt. Alla lagar kring parkering borde ju gälla även om just en tilläggsskylt inte gäller vid just den tidpunkten.

Då uttrycker jag mig otydligt, så här var det:
-jag stod parkerad inom 10m (mitt i för att vara exakt :näsblod )
-7m innan korsningen stod en sådan skylt som nedan
-till den skylten fanns en tilläggskylt om att p-förbudet gäller måndagar 0-16
-mitt resonemang är och var att det enligt 10m-regeln alltid är förbjudet att parkera inom 10m och därför är skylten onödig och förvirrande och motsägelsefull och därför ska jag få, och det fick jag, cash i retur

:)

Bifogat

• delete parkering.jpg
    delete parkering.jpg
    7.9 KB · Visningar: 14,647

Herman

Plockar ut en ny CBR1000RA vecka 14
Gick med
16 Jul 2004
Hoj
Honda CBR 1000RA - 2010
Markus skrev:
Då uttrycker jag mig otydligt, så här var det:
-jag stod parkerad inom 10m (mitt i för att vara exakt :näsblod )
-7m innan korsningen stod en sådan skylt som nedan
-till den skylten fanns en tilläggskylt om att p-förbudet gäller måndagar 0-16
-mitt resonemang är och var att det enligt 10m-regeln alltid är förbjudet att parkera inom 10m och därför är skylten onödig och förvirrande och motsägelsefull och därför ska jag få, och det fick jag, cash i retur

:)

Vilket land har den flaggan?

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös :-(
FUBAR skrev:
Surt är bara förnamnet. Stod precis som du en hel natt och lyckades på morgonen hitta 2st böter. En före och en efter midnatt, tydligen OK enligt deras regelbok. :mad:

Herman

Plockar ut en ny CBR1000RA vecka 14
Gick med
16 Jul 2004
Hoj
Honda CBR 1000RA - 2010
Markus skrev:
Jaha, skylten?
Jag ser den varje dag, överallt, du också. Vad är din poäng? Är färgerna inverterade?

Hmmm, jag frågade vilket land som hade denna flagga. Trodde de skulle vara lite kul... Men jag tror att de sket sig ganska bra, så vi tar och glömmer de nu. :argpådato

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
FUBAR skrev:

Du glömmer att du blockerar vägen för exempelvis större utryckningsfordon, bussar och lastbilar. Du är torsk.

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Inga märkvärdiga saker
FUBAR skrev:

Om jag inte minns helt fel så är det så att om vägen är så bred att det är minst 6m från kant till mittlinje så är det tillåtet att parkera i en T-korsning (förutsatt att det inte är skyltat nåt annat)

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
UltraMarine skrev:
Om jag inte minns helt fel så är det så att om vägen är så bred att det är minst 6m från kant till mittlinje så är det tillåtet att parkera i en T-korsning (förutsatt att det inte är skyltat nåt annat)

Med reservation för avståndet så minns du rätt.

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Hur många lapp-lisor behövs det för att bötfälla en bil?

3. En som läser upp registeringsnummret, en som skriver upp det, och en som kollar om den faktiskt står fel.

Kom på det när jag såg tre lapplisor stå och titta på samma bil. Vist är jag fyndig :tomten

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
HanneZ skrev:
Jag har också lite svårt att se varför man inte skulle få parkera där, det kanske är för att bilar skymmer sikten och det antagligen är mer gångtrafik i och omkring korsningar än i övrigt.
Stora fordon är svaret.

T.ex. SL-bussar är 12 m långa, då klarar man inte svängarna om man inte har utrymme.

Fast det är det inte många som förstår, ta en sväng med 66'ans buss på söder i Stockholm, så får du se hur trångt det är.

Exempel nedan...

Bifogat

• Svårsväng.JPG
    Svårsväng.JPG
    16.1 KB · Visningar: 419
Last edited:
Nyheter
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping