HanneZ skrev:
Nå varför skulle en bilist tro att det är fritt fram att köra om när föraren håller grundposition samt hur många meter vingelbredd behöver ni?
Ok, du får ett exempel.
När jag kör tur & retur Hudiksvall på kvällstid, så är det en sträcka som är speciellt jobbig.
Det är från Uppsala och 7 mil norrut, och man passerar en rad mindre samhällen på vägen.
Där är E4'an endast en motortrafikled, med en fil i vardera riktningen.
Den sträckan tar ungefär 1 timme att genomlida vilket skapar problem i trafiken.
En lastbil har en spärr som gör att den inte kan köra fortare än 90km/h, men om man kör med släp så
får man inte köra fortare än 80km/h.
Den här sträckan är mestadels 90-väg, men tack vare alla mindre samhällen så blir det mycket ofta 50- & 70-sträckor hela tiden.
Alltså så är det bara bitvis som jag kör lite (10km/h) långsammare än vad alla andra bilister får köra.
Det är mycket ont om omkörningssträckor, finns nästan inga.
Ändå så ligger hela tiden bilister i häcken på mig och blinckar med helljuset för att jag ska gå ut i väggrenen.
Detta trots att vi hela tiden passerar fotgängare, mopedister utan lysen m.m. i väggrenen. Sikten är minst sagt dålig, då det är mörkt och sällan raksträcka.
Men som sagt, bilisterna ligger å stressar hela tiden, och så fort jag hamnar lite till höger (ej i väggrenen) så påbörjar dom en vansinnesomkörning, TROTS att dom har möte kontinuerligt.
Dom tvingar dom mötande att väja ut i väggrenen, och hänger på hornet för att JAG har tvingat dom till denna vansinnesomkörning.
Ofta följer många efter och bilder en egen fil några decimeter brevid mig, vilket helt suddar ut mina marginaler, och ev. chanser att väja för ev. hinder man möter.
Detta händer alltså inte nån gång ibland, utan många gånger, varje gång jag kör där. Gärna i halka också.
Och allt för att tjäna 3-4 minuter tid, under en timmes körning.
(Dom tjänar säkert mer, då dom inte håller hastighetsgränsen heller, men ska man ta hänsyn till det?)
Så din fråga visar bara att du inte spenderat speciellt mycket tid i trafiken, och att du tydligen inte har en aning om hur bilister beter sig.
Att då skälla på yrkesförarna, med den lilla insikt du visar, är ju bara beklagligt.
Det finns ett uttryck; "Walk a mile in an other man's shoes."
Åk med en tradare i Stockholm nån gång, så får du se vilka som är dom mest professionella förarna.
Då får du också se hur fel du har när du påstår att utländska tradarchaffisar skulle köra bättre än svenska.
Det är oftast dom man ser i dikena längs vägarna.