10m före & efter korsning?

Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
HanneZ skrev:
Vem har snackat om vägrenen? Grundposition skrev jag, grundposition är knappast att köra på vägrenen. På E20 där jag mest mycket så finns det en meter till höger om den vita linjen men ändå ska en del lastbilar slicka mittlinjen. Det är detta jag stör mig på. Om du håller höger är det dessutom fritt att köra om då man lätt får plats 3 bilar i bredd på t.ex. E20. Om nu någon skulle uppfatta det som att det är klart att köra om får dom fan skylla sig själva, kör man om utan att se sig för lär man nog inte bli långlivad.

Ett skäl att du ska hålla till höger är så att stressade bilister inte ska tvingas till onödigt farliga omkörningar. Men va fan de skiter ju du i. Ni verkar ha ungefär samma mentalitet som busschaufförerna i linjetrafik.
Jag är ledsen att jag ens försökte...
(Det är ganska uppenbart att du inte ens bemödat dig att läsa hela mitt inlägg.)

Fortsätt och skäll på yrkestrafiken du, dom kommer aldrig kunna köra lika bra som du.
 
Last edited:

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
War-psycho skrev:
Jag är ledsen att jag ens försökte...
(Det är ganska uppenbart att du inte ens bemödat dig att läsa hela mitt inlägg.)

Fortsätt och skäll på yrkestrafiken du, dom kommer aldrig kunna köra lika bra som du.
Nu är du bara löjlig, jag har ställt mig tveksam till ungefär 5 % av en viss typ av yrkeschaufförer vid en viss typ av händelse. Jag har heller inte påstått att jag kör bättre än någon annan.

Nu tycker jag du istället ska svara på varför lastbilar inte ska hålla till höger p.g.a. att bilar kan tro att det är fritt fram? Gäller det alla bilar då också? Isåfall signalerar nästan alla att det är fritt fram hela tiden eftersom dom flesta håller sig till höger. Sen undrar jag hur många meter vingelbredd ni behöver en normal dag utan hård vind!

/ Hannes
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Kia skrev:
Nha, ska man få kalla sig "yrkeschaufför" så ska man kunna hantera sitt fordon så att det inte är ett hinder för oss övriga trafikanter...

Det finns väl för övrigt ratt även på stora fordon... eller.. :va :yoparty
Åhh.. ännu ett proffs.

Det va fan va folk var duktiga på att köra stora fordon här.
Jag är imponerad. :tummenupp
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
War-psycho skrev:
Åhh.. ännu ett proffs.

Det va fan va folk var duktiga på att köra stora fordon här.
Jag är imponerad. :tummenupp
Hon va nog ironisk...

Markus skrev:
Bestäm dig, S eller Z.
Man kan inte ha kakan och äta den. :mattias
Det kanske är dags o dumpa de där Z:at som ursprungligen kommer från en liten kille som diggade Zorro och därför ville stava sitt namn med Z :hihi
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
HanneZ skrev:
Ett skäl att du ska hålla till höger är så att stressade bilister inte ska tvingas till onödigt farliga omkörningar. Men va fan de skiter ju du i. Ni verkar ha ungefär samma mentalitet som busschaufförerna i linjetrafik.
HanneZ skrev:
Nu är du bara löjlig, jag har ställt mig tveksam till ungefär 5 % av en viss typ av yrkeschaufförer vid en viss typ av händelse. Jag har heller inte påstått att jag kör bättre än någon annan.

Nu tycker jag du istället ska svara på varför lastbilar inte ska hålla till höger p.g.a. att bilar kan tro att det är fritt fram? Gäller det alla bilar då också? Isåfall signalerar nästan alla att det är fritt fram hela tiden eftersom dom flesta håller sig till höger. Sen undrar jag hur många meter vingelbredd ni behöver en normal dag utan hård vind!

/ Hannes
Jag tror jag "skiter i dig" nu.

(Känns inte som det är värt besväret att diskutera med dig.)
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
HanneZ skrev:
Hon va nog ironisk...


Det kanske är dags o dumpa de där Z:at som ursprungligen kommer från en liten kille som diggade Zorro och därför ville stava sitt namn med Z :hihi


Käften, Z är coolt och Zorro är världsbäst! :4skrika

:)

Vem är det på Mackans avatar eigentlich, fresten?
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
HanneZ skrev:
"Gör du så". Bättre fly än illa fäkta :hihi
Fortsätt med din attityd mot tyngre fordon, så kommer du tids nog få erfara vem som "får illa fäkta".

Personbil 1,5 ton, Långtradare 60 ton. Lycka till. :tummenupp
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
War-psycho skrev:
Fortsätt med din attityd mot tyngre fordon, så kommer du tids nog få erfara vem som "får illa fäkta".

Personbil 1,5 ton, Långtradare 60 ton. Lycka till. :tummenupp
Jag har ingen attityd alls mot tyngre fordon, möjligtvis förararna om det är idioter bakom ratten men dessa kan ju lika gärna köra en personbil. Nå varför skulle en bilist tro att det är fritt fram att köra om när föraren håller grundposition samt hur många meter vingelbredd behöver ni?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
HanneZ skrev:
Det kanske är dags o dumpa de där Z:at som ursprungligen kommer från en liten kille som diggade Zorro och därför ville stava sitt namn med Z :hihi

Jag har en fd klasskamrat som på allvar och riktigt bytte stavning på hennes namn till Thereze. :rofl

Zee skrev:
Vem är det på Mackans avatar eigentlich, fresten?

Att du ens behöver fråga smärtar mig. Mycket. :gråta
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
HanneZ skrev:
Jag vet en som stavar sitt namn Zandra, men de kanske hon gjorde från början.

Hinduen i Café som tipsar om sitt hEfFtiA & KReJsZi sEckSlIv eller? :hihi

HanneZ skrev:
Jag vet inte heller! :mattias

Men du är rätt ung, du kan bli förlåten. Beroende på omständigheter så som uppväxt, ackumulerad fritidsgårdsvistelse etc.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Markus skrev:
Att du ens behöver fråga smärtar mig. Mycket. :gråta


Du menar att vi har ett ansikte på Dr Evil himself, ondskan i sin renaste form? ;) :hihi
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
HanneZ skrev:
Nå varför skulle en bilist tro att det är fritt fram att köra om när föraren håller grundposition samt hur många meter vingelbredd behöver ni?
På "A" svarar jag: Läs inlägg #29 i denna tråden.
På "B" svarar jag: Läs inlägg #29 i denna tråden.

Läser du med sunt förnuft, så står svaren där.
(Sunt förnuft = fattar att dessa saker inte är påhitt, utan kommer av erfarenhet.)
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
War-psycho skrev:
På "A" svarar jag: Läs inlägg #29 i denna tråden.
På "B" svarar jag: Läs inlägg #29 i denna tråden.

Läser du med sunt förnuft, så står svaren där.
(Sunt förnuft = fattar att dessa saker inte är påhitt, utan kommer av erfarenhet.)
Ja punkt 9 skriver du att det kan uppfattas som att det är fritt fram för att du håller åt höger. Det är självklart rent jävla BS. Dom bilister som uppfattar att det är fritt fram bara för en just en lastbil håller grundposition lär som sagt inte bli långlivade.

Dom flesta andra punkter handlar om vägrenen vilket heller inte har med saken att göra då jag pratar om den vanliga filen där alla andra kör. Sen står det heller inget om hur många meter ni kan vingla, om ni nu kan vingla halva E20's bredd så bör ni ju inte ens närma er smalare vägar för där kan ni isåfall vingla över hela vägen.
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
HanneZ skrev:
Nå varför skulle en bilist tro att det är fritt fram att köra om när föraren håller grundposition samt hur många meter vingelbredd behöver ni?
Ok, du får ett exempel.

När jag kör tur & retur Hudiksvall på kvällstid, så är det en sträcka som är speciellt jobbig.
Det är från Uppsala och 7 mil norrut, och man passerar en rad mindre samhällen på vägen.
Där är E4'an endast en motortrafikled, med en fil i vardera riktningen.
Den sträckan tar ungefär 1 timme att genomlida vilket skapar problem i trafiken.

En lastbil har en spärr som gör att den inte kan köra fortare än 90km/h, men om man kör med släp så får man inte köra fortare än 80km/h.
Den här sträckan är mestadels 90-väg, men tack vare alla mindre samhällen så blir det mycket ofta 50- & 70-sträckor hela tiden.

Alltså så är det bara bitvis som jag kör lite (10km/h) långsammare än vad alla andra bilister får köra.
Det är mycket ont om omkörningssträckor, finns nästan inga.
Ändå så ligger hela tiden bilister i häcken på mig och blinckar med helljuset för att jag ska gå ut i väggrenen.
Detta trots att vi hela tiden passerar fotgängare, mopedister utan lysen m.m. i väggrenen. Sikten är minst sagt dålig, då det är mörkt och sällan raksträcka.

Men som sagt, bilisterna ligger å stressar hela tiden, och så fort jag hamnar lite till höger (ej i väggrenen) så påbörjar dom en vansinnesomkörning, TROTS att dom har möte kontinuerligt.
Dom tvingar dom mötande att väja ut i väggrenen, och hänger på hornet för att JAG har tvingat dom till denna vansinnesomkörning.
Ofta följer många efter och bilder en egen fil några decimeter brevid mig, vilket helt suddar ut mina marginaler, och ev. chanser att väja för ev. hinder man möter.

Detta händer alltså inte nån gång ibland, utan många gånger, varje gång jag kör där. Gärna i halka också.
Och allt för att tjäna 3-4 minuter tid, under en timmes körning.
(Dom tjänar säkert mer, då dom inte håller hastighetsgränsen heller, men ska man ta hänsyn till det?)

Så din fråga visar bara att du inte spenderat speciellt mycket tid i trafiken, och att du tydligen inte har en aning om hur bilister beter sig.
Att då skälla på yrkesförarna, med den lilla insikt du visar, är ju bara beklagligt.

Det finns ett uttryck; "Walk a mile in an other man's shoes."
Åk med en tradare i Stockholm nån gång, så får du se vilka som är dom mest professionella förarna.
Då får du också se hur fel du har när du påstår att utländska tradarchaffisar skulle köra bättre än svenska.
Det är oftast dom man ser i dikena längs vägarna.
 

Kia

Guest
War-psycho skrev:
Åhh.. ännu ett proffs.

Det va fan va folk var duktiga på att köra stora fordon här.
Jag är imponerad. :tummenupp


Jag är inte alls nåt proffs på stora fordon... (min gissning är ju fortfarande att de har ratt??) ...men sen kallar jag mig ju inte för "yrkeschaufför" heller.. Är man det så borde man vara duktig på att hantera stora fordon :va :7peta
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
HanneZ skrev:
Ja punkt 9 skriver du att det kan uppfattas som att det är fritt fram för att du håller åt höger. Det är självklart rent jävla BS. Dom bilister som uppfattar att det är fritt fram bara för en just en lastbil håller grundposition lär som sagt inte bli långlivade.
Ok, jag snackar bara BS?

Allt det jag upplever på vägarna är ju bara inbillning.
När sjutton ska du haja att det är långt ifrån alla som kör enligt regelboken?

Kia skrev:
Jag är inte alls nåt proffs på stora fordon... (min gissning är ju fortfarande att de har ratt??) ...men sen kallar jag mig ju inte för "yrkeschaufför" heller.. Är man det så borde man vara duktig på att hantera stora fordon :va :7peta
Det är dom också. :7peta

(Sen är det många bilister som inte förstår varför man inte beter sig på samma sätt med en 24 meterstradare, som en personbil.)
 
Last edited:
Nyheter
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Top