10m före & efter korsning?

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
War-psycho skrev:
...
Men som sagt, bilisterna ligger å stressar hela tiden, och så fort jag hamnar lite till höger (ej i väggrenen) så påbörjar dom en vansinnesomkörning, TROTS att dom har möte kontinuerligt.
Dom tvingar dom mötande att väja ut i väggrenen, och hänger på hornet för att JAG har tvingat dom till denna vansinnesomkörning.
...

Det va de mest korkade jag läst, varför skulle dom tro att du tvingat dom till att köra om? Hur kan du tvinga dom till något när du ligger framför?

War-psycho skrev:
...

Så din fråga visar bara att du inte spenderat speciellt mycket tid i trafiken, och att du tydligen inte har en aning om hur bilister beter sig.
Åter igen drar du felaktiga slutsatser, jag kör flera tusen mil om året vilket måste anses hyfsat mycket även om nu yrkeschaufförer självklart kör mycket mer. Jag vet mycket väl att bilister gör korkade omkörningar och tvingar ut andra på vägrenen men de gör dom även fast du slickar mittlinjen. Dessutom sågar du större delen av dina arbetskollegor för dom flesta av dom håller grundposition.

War-psycho skrev:
Ok, jag snackar bara BS?
...

Nej, jag skrev att en punkt var BS. Sluta hitta på saker.
 

Kia

Guest
War-psycho skrev:
Ok, jag snackar bara BS?

Allt det jag upplever på vägarna är ju bara inbillning.
När sjutton ska du haja att det är långt ifrån alla som kör enligt regelboken?

Det är dom också. :7peta

(Sen är det många bilister som inte förstår varför man inte beter sig på samma sätt med en 24 meterstradare, som en personbil.)


När jag läste körkorts teorin fick iaf jag lära mig att i trafiken har man inga rättigheter, bara en massa massa skyldigheter...
Som "yrkeschaufför" och proffs borde man ju då ha förståelse för att vanliga Svenssons som är ute och rastar sin volvo inte besitter samma kunskaper och erfarenheter om trafiken. Ha förståelse för att Svensson tror att han har hur många rättigheter som helst i trafiken.. Underlätta så gott det går och ryck på axlarna åt oförstående trafikanter.. Störst går först, eller hur va de? :7peta :yoparty
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
HanneZ skrev:
Det va de mest korkade jag läst, varför skulle dom tro att du tvingat dom till att köra om? Hur kan du tvinga dom till något när du ligger framför?
HanneZ skrev:
Nej, jag skrev att en punkt var BS. Sluta hitta på saker.
Nä, nu har jag fanimej fått nog av din otrevliga attityd.
Du är inte mottaglig för argument, känns som att diskutera med en 12-åring.

Jag säger som en sa tidigare i den här tråden; Väx upp nån gång
 

Gabor

Guest
HanneZ skrev:
Ja punkt 9 skriver du att det kan uppfattas som att det är fritt fram för att du håller åt höger. Det är självklart rent jävla BS. Dom bilister som uppfattar att det är fritt fram bara för en just en lastbil håller grundposition lär som sagt inte bli långlivade.

Dom flesta andra punkter handlar om vägrenen vilket heller inte har med saken att göra då jag pratar om den vanliga filen där alla andra kör. Sen står det heller inget om hur många meter ni kan vingla, om ni nu kan vingla halva E20's bredd så bör ni ju inte ens närma er smalare vägar för där kan ni isåfall vingla över hela vägen.

Jösses....varför har du problem med långa, tunga fordon ?? värre med husvagnar, de är riktiga klåpare, de om några skapar trafikproppar...fy fan för husvagnsekipage på vägarna. En långtradar chaffis har i alla fall förhoppningsvis en grund utbildning i att framföra tungt med släp, men husvagnsdragare.... :huvet :mad:.....bara för att nyansera lite.

Sällan man har problem med tradare, kan bero på att man har förståelse för att det är besvärligt att vara alla till lags i trafiken. :7peta

Kia skrev:
När jag läste körkorts teorin fick iaf jag lära mig att i trafiken har man inga rättigheter, bara en massa massa skyldigheter...
Som "yrkeschaufför" och proffs borde man ju då ha förståelse för att vanliga Svenssons som är ute och rastar sin volvo inte besitter samma kunskaper och erfarenheter om trafiken. Ha förståelse för att Svensson tror att han har hur många rättigheter som helst i trafiken.. Underlätta så gott det går och ryck på axlarna åt oförstående trafikanter.. Störst går först, eller hur va de? :7peta :yoparty

:tungan
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Kia skrev:
När jag läste körkorts teorin fick iaf jag lära mig att i trafiken har man inga rättigheter, bara en massa massa skyldigheter...
Som "yrkeschaufför" och proffs borde man ju då ha förståelse för att vanliga Svenssons som är ute och rastar sin volvo inte besitter samma kunskaper och erfarenheter om trafiken. Ha förståelse för att Svensson tror att han har hur många rättigheter som helst i trafiken.. Underlätta så gott det går och ryck på axlarna åt oförstående trafikanter.. Störst går först, eller hur va de? :7peta :yoparty
Du anar inte hur mycket hänsyn vi faktiskt tar till alla andra trafikanter.
Det är det som är nyckeln till att överhuvudtaget klara av jobbet.
(Vi har inte tid att stå och fylla i massa skaderapporter hela dagarna, så nog visar vi hänsyn alltid.)

Jag kan lova dig att 8 gånger av 10, då en bilist blir irriterad på en lastbil, så är det bilisten själv som gjort fel.
Men för bilisten så är det ändå lastbilschaffisens fel.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
War-psycho skrev:
Nä, nu har jag fanimej fått nog av din otrevliga attityd.
Du är inte mottaglig för argument, känns som att diskutera med en 12-åring.

Jag säger som en sa tidigare i den här tråden; Väx upp nån gång
Jo du har kommit med jätte bra argument på frågor som jag inte ställt.

Faktum är är på E20 där jag kör dagligen så klarar vissa chaufförer att hålla bilen hyfsat intill högerlinjen medan vissa(5%) inte klarar det. Vad beror det på?

Dessutom undrar jag hur du vet att dom tror att du tvingat dom till någonting, stannar du och pratar med dom?

Du lär inte kunna hållas ansvarig för en omkörningsolycka där du hållt grundposition och en bilist därför kört om :fakta

Jag är ganska trött på din attityd där du hittar på att jag skrivit att du "bara" skriver BS etc.

Gabor skrev:
Jösses....varför har du problem med långa, tunga fordon ??
Som sagt, har inget problem med dessa fordon


Gabor skrev:
En långtradar chaffis har i alla fall förhoppningsvis en grund utbildning i att framföra tungt med släp...


Ash, jag hade hoppats på en djup utbildning :tungan
Gabor skrev:
Sällan man har problem med tradare, kan bero på att man har förståelse för att det är besvärligt att vara alla till lags i trafiken. :7peta
nä som sagt dom allra flesta är väldigt duktiga och sköter sig betydligt bättre än bilister, men det va dom sista 5% som jag klagat på.
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
HanneZ skrev:
Det är självklart rent jävla BS.
HanneZ skrev:
Sluta hitta på saker.
HanneZ skrev:
Det va de mest korkade jag läst...
Jag tycker jag har försökt att förklara sakerna för dig på ett tydligt sätt, men får bara en otrevlig attityd tillbaka.
(Där jag också tydligt förklarat att jag det jag säger även gäller breda vägar utan väggren.)
Det är iallafall inge trevligt att diskutera med dig längre.

Det verkar som dom där 5% 'en lastbilsförarna du snackar om alla bor i Skövde, efter du tydligen stör dig mer på dom, än på dom kassa bilister som finns.

Här är min favorit:
HanneZ skrev:
Ett skäl att du ska hålla till höger är så att stressade bilister inte ska tvingas till onödigt farliga omkörningar. Men va fan de skiter ju du i. Ni verkar ha ungefär samma mentalitet som busschaufförerna i linjetrafik.
Jag tycker det där inlägget säger allt om dig.
(Och även visar hur ni "stressade bilister" resonerar.)

I rest my case... lämnar tråden.

Edit: Japp, jag har ändrat detta inlägg.
 
Last edited:

Gabor

Guest
HanneZ skrev:
Jo du har kommit med jätte bra argument på frågor som jag inte ställt.

Faktum är är på E20 där jag kör dagligen så klarar vissa chaufförer att hålla bilen hyfsat intill högerlinjen medan vissa(5%) inte klarar det. Vad beror det på?

Dessutom undrar jag hur du vet att dom tror att du tvingat dom till någonting, stannar du och pratar med dom?

Du lär inte kunna hållas ansvarig för en omkörningsolycka där du hållt grundposition och en bilist därför kört om :fakta

Jag är ganska trött på din attityd där du hittar på att jag skrivit att du "bara" skriver BS etc.


Som sagt, har inget problem med dessa fordon

Ash, jag hade hoppats på en djup utbildning :tungan

nä som sagt dom allra flesta är väldigt duktiga och sköter sig betydligt bättre än bilister, men det va dom sista 5% som jag klagat på.

AHH, insikt..bra Hannez..å dom där sista 5%, är inget att göra åt, kan vara de som häcka på SH å kör sporthoj på fritiden, samma stil vet du... :7peta
 

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Lomma, född i Sthlm
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
Jag tror att de som "slickar mitten" med tungt fordon gör det just för att de inte vill ha folk som gör 10-minutersomkörningar i lugn och ro bara för att "det finns plats". Sådana omkörningar är alltför vanliga och minimerar effektivt den omkördes handlingsutrymme i den händelse att denne måste väja.

Detta KAN vara en förklaring. Själv kör jag med utgångspunkt i grundpositionen och håller mig runt den om det inte finns särdeles goda skäl att tillfälligt avvika från den (stabil vägren och lååång siktsträcka t.ex.). Men då får man ofta sällskap av "Svenssons" som ligger och smyger om i +2 km/h. Faktiskt ett stressmoment. Att omkörande är vållande ger jag heller inte mycket för. Jag vill inte vara i närheten av en kollision, hur icke-vållande jag än är.

Du Hannez, det kan omöjligt vara en nyhet för dig att många upplever dig som dryg? Folk kanske skulle lyssna mer på vad du sa om du höll en trevligare ton. Ett tips bara!
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Kuritas skrev:
Jag tror att de som "slickar mitten" med tungt fordon gör det just för att de inte vill ha folk som gör 10-minutersomkörningar i lugn och ro bara för att "det finns plats". Sådana omkörningar är alltför vanliga och minimerar effektivt den omkördes handlingsutrymme i den händelse att denne måste väja.
Jo, det stämmer.
Det var iallfall ett av dom 10 skälen som jag listade i inlägg #29 i den här tråden.
Ofta måste man "tänka åt andra" när man kör stora fordon, för att undvika olyckor.

Det är sällan jag ser andra chaffisar göra saker enbart "för att jävlas".
Allra oftast kan jag se varför dom agerar som dom gör, då jag kanske ser situationerna på ett lite annat sätt än en "vanlig bilist".
För mig är det självklart, men man får sällan chansen att förklara för andra varför man kör som man gör.

Det finns t.o.m. exempel på folk som skrikit åt brandkåren att dom ska flytta sig ur vägen, när dom släckte en brand i Vasastan.
Snacka om brist på insikt. :D
 

Paradoxy

Guest
HanneZ skrev:
Nå varför skulle en bilist tro att det är fritt fram att köra om när föraren håller grundposition


För att det finns så otroligt korkade personer?

Kan du som är vuxen och antagligen har B-kort svara på min enkla fråga?
Varför ska alla bilar alltid köra om när man övningskör med farsan? Vad är det med den lilla gröna skylten som gör att gaspedalen automatiskt trycks ner i golvet?
Är det kul? Brister dom personerna ut i skratt när dom kör om mig?

Säger inte att du gör så, men eftersom war-psycho eller va han hette var tvungen att svara på varför 5% av alla lastbilsförare kör som dom gör så kan väl du svara på min fråga.


Och tillslut ett sista exempel på en riktig stjärna bland bilförarna:

Några år sen när jag körde en helt orginal moped på en 50-väg och låg och pressade i 50km/h så kommer det en bil bakom och som alla andra ska han självklart flyga om så fort han kan.
Men denna killen var så otroligt efterbliven att han gasar upp jämte mig, ligger jämte mig i några sekunder samtidigt som han stirrar på mig med ett par tokfräcka ( :rolleyes: ) solglasögon. Sen kommer det häftiga!
Helt plötsligt gasar han till två gånger med sin gamla skitmotor i sin gamla skrotford för att visa sin manlighet, och gasar iväg och är alldeles tokhäftig!!!

Herregud, jag skrattade så jag höll på att köra av vägen :rofl :rofl :rofl
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Paradoxy skrev:
För att det finns så otroligt korkade personer?

Kan du som är vuxen och antagligen har B-kort svara på min enkla fråga?
Varför ska alla bilar alltid köra om när man övningskör med farsan? Vad är det med den lilla gröna skylten som gör att gaspedalen automatiskt trycks ner i golvet?
Är det kul? Brister dom personerna ut i skratt när dom kör om mig?

Säger inte att du gör så, men eftersom war-psycho eller va han hette var tvungen att svara på varför 5% av alla lastbilsförare kör som dom gör så kan väl du svara på min fråga.


Och tillslut ett sista exempel på en riktig stjärna bland bilförarna:

Några år sen när jag körde en helt orginal moped på en 50-väg och låg och pressade i 50km/h så kommer det en bil bakom och som alla andra ska han självklart flyga om så fort han kan.
Men denna killen var så otroligt efterbliven att han gasar upp jämte mig, ligger jämte mig i några sekunder samtidigt som han stirrar på mig med ett par tokfräcka ( :rolleyes: ) solglasögon. Sen kommer det häftiga!
Helt plötsligt gasar han till två gånger med sin gamla skitmotor i sin gamla skrotford för att visa sin manlighet, och gasar iväg och är alldeles tokhäftig!!!

Herregud, jag skrattade så jag höll på att köra av vägen :rofl :rofl :rofl
Isåfall bör du stanna i varenda korsning för att någon _kan_ köra ut framför dig, gör du det? Då går det nog snabbare att gå genom stan än o köra bil.

Jag har inte tvingat någon att svara, det gjorde han helt frivilligt. :)
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Man kör om övningstjörare för att de är töntar som inte fått sitt körkort. :arsele
Mest för att marckera mackt.
 

Paradoxy

Guest
HanneZ skrev:
Isåfall bör du stanna i varenda korsning för att någon _kan_ köra ut framför dig, gör du det? Då går det nog snabbare att gå genom stan än o köra bil.


Oftast ja, jag litar inte på folk. Eller vad menade du?
I denna stan kör folk som om dom är dom enda på vägen.
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Förresten, jag kom på en anledning till varför man ibland slickar mittlinjen med lastbil.
(Om nån nu fortfarande är intresserad. :) )

När det är mörkt och "stressade" bilister ligger bakom och hetsar med helljusen, så går jag ofta ut mot mittlinjen.
(Andra idioter struntar helt enkelt att blända av när dom närmar sig lastbilar.)

På så sätt slipper jag bli bländad i sidospegeln (dom är stora på lastbilar) hela tiden, som är väldigt irriterande & tröttande.
Det är som att få en ficklampa i nyllet när man kör, och det kan man gärna slippa.

(För dom andra 10 anledningarna, se inlägg #29 i denna tråd. :tummenupp )
 
Last edited:

mikee

living on the red line
Gick med
10 Feb 2006
Ort
luleå
Hoj
honda cbr 954rr-02 och audi a4 96 chippad 1,8t me lull lull
FUBAR skrev:
Gäller den regeln även för T-korsningar?
Jag stod parkerad såhär under hockeyfinalen i söndags. Sprang ner direkt efter matchen (16:10). Då hade jag fått boten 10 min tidigare, grrr surt 800 spänn.

Personligen så förstår jag inte vad jag utgör för risk eftersom jag skymmer ju inte sikten för någon. Vägen är enkelriktad så folk från korsande väg måste svänga vänster och eftersom jag står parkerad på andra sidan vägen så är jag inte i vägen på nått sätt. Det är parkering tillåten längs hela den vägen där jag står (högersidan). Jag = blå bil. Ska jag överklaga eller betala snällt?

Min bot går under regeln:
I vägkorsning eller inom 10m från korsande körbanas närmaste ytterkant.
*stannande eller parkering i vägkorsning eller inom ett avstånd av tio meter från korsande körbanas närmaste ytterkant*
RÄTTSLIG GRUND:punkt 2,72parag VTK som anger attdet är förbjudet att stanna eller parkera i en vägkorsning eller inom ett avstånd av 10 meter från korsande körbanas ytterkant(yttersta kant på den gata som korsar)HÄR finns ett viktigt undantag fastslaget i förordningen från 1988(1988:1086)Enligt denna förordninggäller inte stopp- och parkeringsförbudet anslutningsfri sida i vägkorsning om avståndet mellan fordonet och vägens mitt är minst 3 meter.Som anslutnigsfri sida räknas den sida av den gata i korsningen som inte skärs av,av den korsande körbananOm du tänker dig en t formad korsning så är det den översta sidan av T,ets tak-alltså den sida där trottoarlinjen e obruten-som räknas som den anslutnings fria sidan.

Markus skrev:
Man kör om övningstjörare för att de är töntar som inte fått sitt körkort. :arsele
Mest för att marckera mackt.
LÄR DIG STAVA FÖR BÖVELEN!!! :fatta!
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
HanneZ skrev:
Vem har snackat om vägrenen? Grundposition skrev jag, grundposition är knappast att köra på vägrenen. På E20 där jag mest mycket så finns det en meter till höger om den vita linjen men ändå ska en del lastbilar slicka mittlinjen. Det är detta jag stör mig på. Om du håller höger är det dessutom fritt att köra om då man lätt får plats 3 bilar i bredd på t.ex. E20. Om nu någon skulle uppfatta det som att det är klart att köra om får dom fan skylla sig själva, kör man om utan att se sig för lär man nog inte bli långlivad.

Ett skäl att du ska hålla till höger är så att stressade bilister inte ska tvingas till onödigt farliga omkörningar. Men va fan de skiter ju du i. Ni verkar ha ungefär samma mentalitet som busschaufförerna i linjetrafik.
Är du på riktigt? Oavsett om det får plats 3 bilar i bredd får du inte köra om vid möte! De stressade vardagsbilisterna får helt enkelt stressa av, så att dom kan hantera sin ilska. Vi ska hålla den position på vägen som chauffören anser är lämplig med hänsyn till väglag, etc, inte den position som Hannez anser är bäst för att underlätta hans omkörningar. :fatta!
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Nr:18 skrev:
Är du på riktigt? Oavsett om det får plats 3 bilar i bredd får du inte köra om vid möte! De stressade vardagsbilisterna får helt enkelt stressa av, så att dom kan hantera sin ilska. Vi ska hålla den position på vägen som chauffören anser är lämplig med hänsyn till väglag, etc, inte den position som Hannez anser är bäst för att underlätta hans omkörningar. :fatta!
Jag vill inte fortsätta o snacka om positionen men visst får jag köra om så länge jag inte är över på andra sidan vägen?
 
Nyheter
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Top