10m före & efter korsning?

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Det borde vara obligatoriskt i körkortsutbildningen att åka med en lastbil i stockholm. Då skulle vi inte ha problem med folk som inte kan parkera. Regeln om 10 m för eller efter korsning finns av en anledning, lasbilarna tar den platsen för att kunna svänga runt hörnen.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
War-psycho skrev:
Stora fordon är svaret.

T.ex. SL-bussar är 12 m långa, då klarar man inte svängarna om man inte har utrymme.

Fast det är det inte många som förstår, ta en sväng med 66'ans buss på söder i Stockholm, så får du se hur trångt det är.

Exempel nedan...
Ahh, då har jag lärt mig nåt nytt. :)

Nr:18 skrev:
Det borde vara obligatoriskt i körkortsutbildningen att åka med en lastbil i stockholm. Då skulle vi inte ha problem med folk som inte kan parkera. Regeln om 10 m för eller efter korsning finns av en anledning, lasbilarna tar den platsen för att kunna svänga runt hörnen.
Det borde också va obligatoriskt för dom som tar lastbilskörkort att pränta in vad grundposition betyder :mad:
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
HanneZ skrev:
Det borde också va obligatoriskt för dom som tar lastbilskörkort att pränta in vad grundposition betyder :mad:
Det där visar att du aldrig kört lastbil.
Många retar sig på lastbilar i trafiken, men har liten förståelse vad dom talar om.
Lastbilar är stora, och kräver plats i trafiken.
Dessutom har dom stora döda vinklar.

Ändå så blir folk förbannade när lastbilar "prejar dom" osv...
Ett tips, håll er undan då !!!

Visst finns det kassa lastbilschaffisar, men överlag är dom minst 5 gånger bättre än vanliga bilister.
Detta syns även på statistiken, då det är relativt få olyckor som orsakas av lastbilschaffisar.

Det Nr:18 sa var inte så dumt, alla borde testa att åka med en lastbil/tradare en gång i Stockholmstrafiken.
Jag lovar att folk skulle sluta skrika på lastbilar då.

(Lastbilschaffisar vet hur du har det, dom kör också personbil.)
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
War-psycho skrev:
Det där visar att du aldrig kört lastbil.
Många retar sig på lastbilar i trafiken, men har liten förståelse vad dom talar om.
Lastbilar är stora, och kräver plats i trafiken.
Dessutom har dom stora döda vinklar.

Ändå så blir folk förbannade när lastbilar "prejar dom" osv...
Ett tips, håll er undan då !!!

Visst finns det kassa lastbilschaffisar, men överlag är dom minst 5 gånger bättre än vanliga bilister.
Detta syns även på statistiken, då det är relativt få olyckor som orsakas av lastbilschaffisar.

Det Nr:18 sa var inte så dumt, alla borde testa att åka med en lastbil/tradare en gång i Stockholmstrafiken.
Jag lovar att folk skulle sluta skrika på lastbilar då.

(Lastbilschaffisar vet hur du har det, dom kör också personbil.)
Äsh, dom flesta lastbilschafförer klarar av o hålla sig ute till höger men en del envisas med o slick mittlinjen. Yrkeschafförer borde fixa sånt tycker jag.
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
HanneZ skrev:
Äsh, dom flesta lastbilschafförer klarar av o hålla sig ute till höger men en del envisas med o slick mittlinjen. Yrkeschafförer borde fixa sånt tycker jag.
Just det... yrkeschaufförer ja...

Kan det möjligtvis finnas anledning till att dom kör som dom gör ???

Du som kör hoj borde veta hur lite vanliga bilister vet om MC-körning.
Då borde du också kunna räkna ut att samma sak gäller lastbilar å tradare.

Men nääää då, lastbilar kör som dom gör bara för att jävlas, det förstår ju vem som helst?
Dom har ju inget bättre för sig än att åka runt å jävlas med alla stackars bilister?

Eller kan det möjligtvis vara så att dom vet något som inte du vet, som förklarar varför dom kör som dom gör?

Edit: Om du förklarar ingående exakt vad du retar dig på, så ska jag gärna förklara för dig varför vi kör som vi gör.
Är det att tradarna inte använder väggrenen vid motortrafikled eller ?
 
Last edited:

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
War-psycho skrev:
Just det... yrkeschaufförer ja...

Kan det möjligtvis finnas anledning till att dom kör som dom gör ???

Du som kör hoj borde veta hur lite vanliga bilister vet om MC-körning.
Då borde du också kunna räkna ut att samma sak gäller lastbilar å tradare.

Men nääää då, lastbilar kör som dom gör bara för att jävlas, det förstår ju vem som helst?
Dom har ju inget bättre för sig än att åka runt å jävlas med alla stackars bilister?

Eller kan det möjligtvis vara så att dom vet något som inte du vet, som förklarar varför dom kör som dom gör?

Edit: Om du förklarar ingående exakt vad du retar dig på, så ska jag gärna förklara för dig varför vi kör som vi gör.
Är det att tradarna inte använder väggrenen vid motortrafikled eller ?
Ja men du som verkar va en trucker kan ju då förklara för dumma mig varför vissa lastbilar måste köras 3 meter från högerkanten.
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
HanneZ skrev:
Ja men du som verkar va en trucker kan ju då förklara för dumma mig varför vissa lastbilar måste köras 3 meter från högerkanten.
Det finns många skäl till varför lastbilar(tradare) inte gärna kör i väggrenen, eller ens håller till höger.

1, Lastbilar är tunga, ett ekipage kan väga uppemot 60 ton.
Det betyder att det finns en stor risk att vägkanten ger vika, om man kör nära den, med resultat att man välter ner i diket.

2, Väggrenen innehåller som bekant oftast mycket grus, spik, skräp och övriga farliga objekt, som kan orsaka punktering.
Alternativt kan man sprätta upp dessa föremål på bilarna bakom tradaren, vilket naturligtvis skulle vara lastbilschaffisens fel.

3, Är det vinter/halt så är det alltid farligt att ligga i väggrenen, då fästet är mycket sämre. Även här så förstör man sikten för bakomvarande, om man riveer upp detta.

4, Väggrenen är sällan tom, ofta finns fotgängare, mopedister, trasiga bilar m.m. där, som oftas skulle föredra att slippa bli överkörda av ett 60-tonsekipage.

5, Dessa är skälen till att det i många år har varit olagligt att ligga och köra i väggrenen, om man kört tradare med farligt gods (vanligt).

6, Denna lag är numera ändrad att gälla ALLA tyngre fordon.

7, Personligt har jag slutat helt med att gå ut i väggrenen då följande har inträffat:
På en motortrafikled gick jag ut i väggrenen för att släppa förbi bilisterna bakom, det var fri sikt en bra bit framåt.
Istället för att köra om en & en, så bildade bilisterna en egen fil utanför mig, och därmed totalt stängde ut mig i väggrenen.
När sedan hinder kom längre fram så vägrade bilisterna släppa upp mig, sket i min blinkers och orsakade livsfara för många.

Detta inträffade många gånger.
Och om någonting hade inträffat då, så hade det enbart varit mitt fel, eftersom det var jag som körde i väggrenen.
Så är lagen.

8, Ovanstående kan självklart även inträffa på bred väg, utan väggren.

9, Om vägen är bred, och jag håller till höger, så kan det uppfattas av bakomvarande att jag signalerar att det är fritt att köra om, även om det inte är fritt fram.

10, Att köra ett 60-ton tungt, 24 meter långt, och 2,5 meter brett fordon är ofta inte helt vingelfritt, speciellt inte när vinden hugger tag i det 4,5 meter höga ekipaget.
Då är det inte kul om massa bilister ligger nära brevid en.

Ok, det var 10 skäl till att inte ligga till höger med lastbilen.
Kom med ETT skäl varför vi SKA gör det.
(Att bilister ska ha så jävla bråttom, och inte kan vänta tills en riktig omkörningstträcka dyker upp, känns inte prioriterat.)

Sådär, hoppas du förstår lite bättre nu?
 

Rosell

Toooourer
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Norrköping
Hoj
2016 BMW R1200GS ADV, 2014 BMW F800GS ADV
War-psycho skrev:
Det finns många skäl till varför lastbilar(tradare) inte gärna kör i väggrenen, eller ens håller till höger.

1, Lastbilar är tunga, ett ekipage kan väga uppemot 60 ton.
Det betyder att det finns en stor risk att vägkanten ger vika, om man kör nära den, med resultat att man välter ner i diket.

2, Väggrenen innehåller som bekant oftast mycket grus, spik, skräp och övriga farliga objekt, som kan orsaka punktering.
Alternativt kan man sprätta upp dessa föremål på bilarna bakom tradaren, vilket naturligtvis skulle vara lastbilschaffisens fel.

3, Är det vinter/halt så är det alltid farligt att ligga i väggrenen, då fästet är mycket sämre. Även här så förstör man sikten för bakomvarande, om man riveer upp detta.

4, Väggrenen är sällan tom, ofta finns fotgängare, mopedister, trasiga bilar m.m. där, som oftas skulle föredra att slippa bli överkörda av ett 60-tonsekipage.

5, Dessa är skälen till att det i många år har varit olagligt att ligga och köra i väggrenen, om man kört tradare med farligt gods (vanligt).

6, Denna lag är numera ändrad att gälla ALLA tyngre fordon.

7, Personligt har jag slutat helt med att gå ut i väggrenen då följande har inträffat:
På en motortrafikled gick jag ut i väggrenen för att släppa förbi bilisterna bakom, det var fri sikt en bra bit framåt.
Istället för att köra om en & en, så bildade bilisterna en egen fil utanför mig, och därmed totalt stängde ut mig i väggrenen.
När sedan hinder kom längre fram så vägrade bilisterna släppa upp mig, sket i min blinkers och orsakade livsfara för många.

Detta inträffade många gånger.
Och om någonting hade inträffat då, så hade det enbart varit mitt fel, eftersom det var jag som körde i väggrenen.
Så är lagen.

8, Ovanstående kan självklart även inträffa på bred väg, utan väggren.

9, Om vägen är bred, och jag håller till höger, så kan det uppfattas av bakomvarande att jag signalerar att det är fritt att köra om, även om det inte är fritt fram.

10, Att köra ett 60-ton tungt, 24 meter långt, och 2,5 meter brett fordon är ofta inte helt vingelfritt, speciellt inte när vinden hugger tag i det 4,5 meter höga ekipaget.
Då är det inte kul om massa bilister ligger nära brevid en.

Ok, det var 10 skäl till att inte ligga till höger med lastbilen.
Kom med ETT skäl varför vi SKA gör det.
(Att bilister ska ha så jävla bråttom, och inte kan vänta tills en riktig omkörningstträcka dyker upp, känns inte prioriterat.)

Sådär, hoppas du förstår lite bättre nu?

Tack för ett välformulerat svar! :klappar
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Rosell skrev:
Tack för ett välformulerat svar! :klappar
Tackar.

Kom ihåg att det är vanliga B-körkortsbilister som har den lägsta nivån på trafikutbildning, och allra oftast även minst erfarenhet.

Det är dom som är fienden, oavsett om du kör MC eller lastbil. :D
 

Rosell

Toooourer
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Norrköping
Hoj
2016 BMW R1200GS ADV, 2014 BMW F800GS ADV
War-psycho skrev:
Tackar.

Kom ihåg att det är vanliga B-körkortsbilister som har den lägsta nivån på trafikutbildning, och allra oftast även minst erfarenhet.

Det är dom som är fienden, oavsett om du kör MC eller lastbil. :D

Jag lovar att vara snäll... :brinnerup
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Vem har snackat om vägrenen? Grundposition skrev jag, grundposition är knappast att köra på vägrenen. På E20 där jag mest mycket så finns det en meter till höger om den vita linjen men ändå ska en del lastbilar slicka mittlinjen. Det är detta jag stör mig på. Om du håller höger är det dessutom fritt att köra om då man lätt får plats 3 bilar i bredd på t.ex. E20. Om nu någon skulle uppfatta det som att det är klart att köra om får dom fan skylla sig själva, kör man om utan att se sig för lär man nog inte bli långlivad.

Ett skäl att du ska hålla till höger är så att stressade bilister inte ska tvingas till onödigt farliga omkörningar. Men va fan de skiter ju du i. Ni verkar ha ungefär samma mentalitet som busschaufförerna i linjetrafik.
 
Last edited:

Kia

Guest
Såna här trådar är lika roliga att läsa varje gång... :corn :corn
 

Gabor

Guest
HanneZ skrev:
Vem har snackat om vägrenen? Grundposition skrev jag, grundposition är knappast att köra på vägrenen. På E20 där jag mest mycket så finns det en meter till höger om den vita linjen men ändå ska en del lastbilar slicka mittlinjen. Det är detta jag stör mig på. Om du håller höger är det dessutom fritt att köra om då man lätt får plats 3 bilar i bredd på t.ex. E20. Om nu någon skulle uppfatta det som att det är klart att köra om får dom fan skylla sig själva, kör man om utan att se sig för lär man nog inte bli långlivad.

Ett skäl att du ska hålla till höger är så att stressade bilister inte ska tvingas till onödigt farliga omkörningar. Men va fan de skiter ju du i. Ni verkar ha ungefär samma mentalitet som busschaufförerna i linjetrafik.

Verkar irriterad å omogen i trafiken...inse att tung trafik tar plats...väx upp å mogna lite. Har du sådan attityd i trafiken är det nog dags att gå en ny körutbildning, komplettera med c-e kort....insikt är inte alls överskattat.

Kia skrev:
Såna här trådar är lika roliga att läsa varje gång... :corn :corn

Diesel Rules... :yoparty :Bugar

War-psycho skrev:
Det finns många skäl till varför lastbilar(tradare) inte gärna kör i väggrenen, eller ens håller till höger.......

Ok, det var 10 skäl till att inte ligga till höger med lastbilen.
Kom med ETT skäl varför vi SKA gör det.
(Att bilister ska ha så jävla bråttom, och inte kan vänta tills en riktig omkörningstträcka dyker upp, känns inte prioriterat.)

Sådär, hoppas du förstår lite bättre nu?

Bästa inlägget på SH senaste året.. :tummenupp .
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Gabor skrev:
Verkar irriterad å omogen i trafiken...inse att tung trafik tar plats...väx upp å mogna lite. Har du sådan attityd i trafiken är det nog dags att gå en ny körutbildning, komplettera med c-e kort....insikt är inte alls överskattat.



Diesel Rules... :yoparty :Bugar



Bästa inlägget på SH senaste året.. :tummenupp .
Vad har jag för attityd? Dom flesta truckers klarar ju av att hålla sig till höger(nej inte köra på vägrenen) men vissa klarar det tydligen inte, det är det jag konstaterat och vad det nu har med min attityd att göra förstår jag inte. Hur som helst tvingar det fram onödigt farliga omkörningar från bilister och även andra lastbilar som vill om.

Tyska chaufförer t.ex. håller alltid till höger och är hjälpsamma, lustigt att just deras lastbilar går att köra rakt fram men inte alla svenska :hihi
 
Last edited:

Kia

Guest
Nha, ska man få kalla sig "yrkeschaufför" så ska man kunna hantera sitt fordon så att det inte är ett hinder för oss övriga trafikanter...

Det finns väl för övrigt ratt även på stora fordon... eller.. :va :yoparty
 

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
KTM 950 SM -06
Kia skrev:
Såna här trådar är lika roliga att läsa varje gång... :corn :corn
Grym jag är att jag startade den då :tungan





Stryk min bot nu Kia, vet att det var du som lappade mig. :mad:
 
Nyheter
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Top