HanneZ skrev:
Ja men du som verkar va en trucker kan ju då förklara för dumma mig varför vissa lastbilar måste köras 3 meter från högerkanten.
Det finns många skäl till varför lastbilar(tradare) inte gärna kör i väggrenen, eller ens håller till höger.
1, Lastbilar är tunga, ett ekipage kan väga uppemot 60 ton.
Det betyder att det finns en stor risk att vägkanten ger vika, om man kör nära den, med resultat att man välter ner i diket.
2, Väggrenen innehåller som bekant oftast mycket grus, spik, skräp och övriga farliga objekt, som kan orsaka punktering.
Alternativt kan man sprätta upp dessa föremål på bilarna bakom tradaren, vilket naturligtvis skulle vara lastbilschaffisens fel.
3, Är det vinter/halt så är det alltid farligt att ligga i väggrenen, då fästet är mycket sämre. Även här så förstör man sikten för bakomvarande, om man riveer upp detta.
4, Väggrenen är sällan tom, ofta finns fotgängare, mopedister, trasiga bilar m.m. där, som oftas skulle föredra att slippa bli överkörda av ett 60-tonsekipage.
5, Dessa är skälen till att det i många år har varit
olagligt att ligga och köra i väggrenen, om man kört tradare med farligt gods (vanligt).
6, Denna lag är numera ändrad att gälla ALLA tyngre fordon.
7, Personligt har jag slutat helt med att gå ut i väggrenen då följande har inträffat:
På en motortrafikled gick jag ut i väggrenen för att släppa förbi bilisterna bakom, det var fri sikt en bra bit framåt.
Istället för att köra om en & en, så bildade bilisterna en egen fil utanför mig, och därmed totalt stängde ut mig i väggrenen.
När sedan hinder kom längre fram så vägrade bilisterna släppa upp mig, sket i min blinkers och orsakade livsfara för många.
Detta inträffade många gånger.
Och om någonting hade inträffat då, så hade det enbart varit
mitt fel, eftersom det var jag som körde i väggrenen.
Så är lagen.
8, Ovanstående kan självklart även inträffa på bred väg, utan väggren.
9, Om vägen är bred, och jag håller till höger, så kan det uppfattas av bakomvarande att jag signalerar att det är fritt att köra om, även om det inte är fritt fram.
10, Att köra ett 60-ton tungt, 24 meter långt, och 2,5 meter brett fordon är ofta inte helt vingelfritt, speciellt inte när vinden hugger tag i det 4,5 meter höga ekipaget.
Då är det inte kul om massa bilister ligger nära brevid en.
Ok, det var 10 skäl till att inte ligga till höger med lastbilen.
Kom med ETT skäl varför vi SKA gör det.
(Att bilister ska ha så jävla bråttom, och inte kan vänta tills en riktig omkörningstträcka dyker upp, känns inte prioriterat.)
Sådär, hoppas du förstår lite bättre nu?