Jag har genom åren med samma hoj kört ibland med 40-olja och andra gånger med 50-olja. Jag upplever att den är ganska mkt piggare med 40-olja men har inte gjort några mätningar. Nån som har koll på hur stor skillnad det kan göra? Om jag minns rätt så går det enligt manualen bra att köra på både 40 och 50.
Ja de lossnar fler o fler hk ju tunnare topp viskositet man törs köra därför kör man i tävlingshojar bilar så låg visko som möjligt utan att sabba motorn. Ex i Nascar kör man så låga visko som 20w- 20/ 25 max 30 och förmodligen även raka 20/25/30 olja. De gick inte köra så tunn olja förut till en bit in på 2000 talet de är först nu på senare år de utvecklats så bra att de är möjligt. Bara från 2000 till nu 2019 har olja blivit enormt mycket bättre därav att vi kan se personbilar köra på 0w-20-30 numera.
Jag köpte nu en 15w-50 för jag bryr mig inte i en eller två hk mer med en 40. Fördelen med 50 i topp är att den ger lite bättre skydd för dreven i växellådan ja den bär bättre på alla ställen i motorn helt enkelt så jag "tror" en 50 är bättre än en 40 för just min typ av körning och KTM rek tjockisolja för de mesta. De enda som stör mig med tjock olja är att man vet att motorn slits mer vid kallstart så jag är väldigt osäker på om jag valt rätt visko för jag kör korta sträckor.
Last edited: