Jag har genom åren med samma hoj kört ibland med 40-olja och andra gånger med 50-olja. Jag upplever att den är ganska mkt piggare med 40-olja men har inte gjort några mätningar. Nån som har koll på hur stor skillnad det kan göra? Om jag minns rätt så går det enligt manualen bra att köra på både 40 och 50.
Tjockare olja stjäl helt klart effekt men jag undrar om du verkligen lyckas känna skillnaden eller om det är placebo.
Formula student i Luleå körde för kanske 15 år sedan en 4 cyl 600-motor i bromsbänk, dels rekomenderad olja och dels en specialblandning från Statoil, minns inte viskositet men den hade extra EP-/AW-additiver för att bättre motstå eventuella närkontakter på glidytorna.
Om jag minns rätt så var skillnaden 2% högre effekt med den lägre viskositeten. Så små skillnader är dessutom svåra att verifiera i bromsbänkar som vanligtvis brukar ha standardavvikelser på minst 1%.
Man ska ju då också veta att mekaniska förluster inklusive pumpförluster kan typiskt vara i storleksordningen 10% på full last, men är en väldigt varierande siffra då det beror av både last och varvtal.
På tomgång är ju förlusterna 100%.
Ja det kan man undra. Hade behövt köra just den hojen i bänk med respektive olja för att veta svaret på den frågan.Tjockare olja stjäl helt klart effekt men jag undrar om du verkligen lyckas känna skillnaden eller om det är placebo.
Nå? Har du någon update att ge oss din norrlänske Zinkfantast? Jag säljer nog 1190 till våren i förmån för en TTR600, KTMn är så jävla tung att lyfta upp ur ett dike. Men det är ju bra om din kompis kör SBK oljan i sin xt600 då kan jag använda den till min TTR också för jag köpte 20L
Betänk att de 2-4kW som sparas kommer till stor del från lagringar. Dvs lagringarna går nog avsevärt kallare än med den tjockare oljan, så skillnaden i verklig viskositet är kanske inte så stor. Tillsatsen som Silkolene använder är nog av samma typ av dubbelester som Motul nyttjar. Sedan finns det väl lite metalltvålbildare av zinktyp. Själv är jag varm anhängare av kombinationen tunn olja och stor oljekylare. Löser många problem.Där säljs ju 0w20 olja för racebruk inom RR och det ger i storleksordningen 1-2%. 300kr/L och byts efter varje racehelg. Man får ha grävt rätt djupt i trimträsket innan det börjar bli en bra deal.
https://www.silkolene.com/motorcycle/4-stroke-engine-oils/pro-r-0w-20/
SBK med Redline zinktillsatsen funkar kallasbra inge lamellslir på min ktm 990 eller kompisaren Xt 600 och de är lättväxlade. Rek helt enkelt jag kommer köra denna billiga blandning i fortsättningen.
Heller du i en flaska Redline och tar bort samma mängd olja eller hur gör du?
...Sätter inte sig det inte, jag menar nästa oljebyte kanske man inte behöver mer än en halv flaska?
Jag tror inte man behöver fega i tillsatsen som vi gjort så nästa byte blir full dos direkt. Häll i en flaska Redline i en 20l dunk de går ev tvinga i om man lutar dunken bakåt? Man bör nog skaka om dunken om den stått länge efter man hällt i tillsatsen men de gäller de flesta oljer man bör skaka dem innan man häller i motorn.
Jag kommer köra den doseringen vid alla oljebyten framöver för de bli trots Redline tillsatsen lägre mängd zink än i många Racingoljer som kan ligga på 2000-3000ppm.
Aha, trodde att jag skulle ha i en flaska per oljebyteJag tror inte man behöver fega i tillsatsen som vi gjort så nästa byte blir full dos direkt. Häll i en flaska Redline i en 20l dunk de går ev tvinga i om man lutar dunken bakåt? Man bör nog skaka om dunken om den stått länge efter man hällt i tillsatsen men de gäller de flesta oljer man bör skaka dem innan man häller i motorn.
Jag kommer köra den doseringen vid alla oljebyten framöver för de bli trots Redline tillsatsen lägre mängd zink än i många Racingoljer som kan ligga på 2000-3000ppm.
Så en flaska(473 ml) sån här https://www.redlineoil.se/produkt/engine-oil-break-in-additive-473-ml/ per 20 liter olja?
Typ 2,4% av den "färdigblandade" oljan.
Tycker man ska satsa på oljor med önskad ZDDP-halt från början. Risken är att additivpaketet inte funkar med den förhöjda halten. Finns en hel del exempel på korrosionsskador i glidlager beroende på att oljan blivit för sur. Med lite otur kan det även fällas ut på cylinderväggarna. Höga ZDDP-halter fyller definitivt en funktion på racemotorer, och då speciellt vid inkörning.
Har man problem med slitage på kamnockar så är förhöjd halt bra. Det är ju en hyfsat billig tillsats som försvarat sin existens i snart 70 år, så den funkar ju garanterat.
Läser på lite om olja, köpte både 300v och power 1 racing (det jag tömde var ju power 1 racing) men ändrade från 5w-40 till 10w-40. Så ska bli intressant hur 300v står sig mot castrol oljan. Vet ej vilket val som är bäst ang 5w eller 10w olja? Men båda flyter väl okej även i 10 grader som det blir på sommaren.Du har helt rätt de kan ev sabba additivpaketet på något sätt men den risken tar jag De är svårt hitta en MC olja helt syntetisk med ca 1500+ ppm zink i och om man hittar en kostar den garanterat över 200krl litern. Om man är orolig för att oljan blir för sur går de ta ph halt prov de är inte svårt. Ang ph halten så rek man att byta olja innan vinterdvalan just pga att beg olja får höga ph värden när de står länge. Är de någ som vet vart gränsen går i för högt ph värde?
Två helt olika oljor, 300v är ju en racingolja som bör bytas vid halvtid, ca 5-600 mil. Castrolen bör mer jämföras med 7100, förutom att, castrolen som helsyntet är väl den känsligaste oljan för eftermarknadskopplingar.Läser på lite om olja, köpte både 300v och power 1 racing (det jag tömde var ju power 1 racing) men ändrade från 5w-40 till 10w-40. Så ska bli intressant hur 300v står sig mot castrol oljan. Vet ej vilket val som är bäst ang 5w eller 10w olja? Men båda flyter väl okej även i 10 grader som det blir på sommaren.
Denna video var ganska intressant. Tror redan jag håller mig till castrol oljan istället faktiskt. Men båda oljorna har sina för och nackdelar
Finns ej merEller sväng förbi svedol och köp okq8 sbk racing 10w-50.
Såg du youtube klippet? Mer kalcium och magnesium för rengörning iTvå helt olika oljor, 300v är ju en racingolja som bör bytas vid halvtid, ca 5-600 mil. Castrolen bör mer jämföras med 7100, förutom att, castrolen som helsyntet är väl den känsligaste oljan för eftermarknadskopplingar.
Instruktionsböcker är väl gjorda för hela världen. Skiljer en hel deli värmen i typ africa och sverige. Annars så spelar det väl ingen roll vilken viskositet man har i samband med kall körning.....bara att man bör helst ha typ helsyntetiskk 0w40 om man startar i minusgrader. Nu finns det ju bara ner till 5w för hojar.
Jag har alltid kört med mina motorcyklar Castrol och Motul delsyntet 10w40 ner till minus 35 grader(startar från varmgarage)
View attachment 479718
Såg du youtube klippet? Mer kalcium och magnesium för rengöring i 300v än castrol. Ser inte riktigt varför du måste byta den så ofta som folk säger? (Jag är ingen expert på oljor så bara dumförklara mig ) Får gärna förklara varför jag läser om och om igen att castrol olja är tjock i jämförelse till 300v.Två helt olika oljor, 300v är ju en racingolja som bör bytas vid halvtid, ca 5-600 mil. Castrolen bör mer jämföras med 7100, förutom att, castrolen som helsyntet är väl den känsligaste oljan för eftermarknadskopplingar.
Instruktionsböcker är väl gjorda för hela världen. Skiljer en hel deli värmen i typ africa och sverige. Annars så spelar det väl ingen roll vilken viskositet man har i samband med kall körning.....bara att man bör helst ha typ helsyntetiskk 0w40 om man startar i minusgrader. Nu finns det ju bara ner till 5w för hojar.
Jag har alltid kört med mina motorcyklar Castrol och Motul delsyntet 10w40 ner till minus 35 grader(startar från varmgarage)
View attachment 479718
Absolut, återigen kollade du youtube klippet? Nu har jag köpt olja i 15w-50 (samt 10w-50) klassen för min ktm 300 exc tpi sixdays. (Kört castrol sen ny) Tog en flaska motul också. Men 10w-40 olja är för min gsxr 600 k4.Ska bli intressant att höra hur du ska utvärdera resultaten.
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Aprilia Tuono 457
Aprilia har presenterat nya... |